Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skikk og bruk av ladeplassen.

Startet av Amatøren, søndag 11. august 2019, klokken 13:43

« forrige - neste »

Vidar1979

Sitat fra: Øystein16 på fredag 16. august 2019, klokken 09:00
Eg spurte nyleg ein Teslaeigar om han var klar over at ha lada på sakteklading - 3,6 kWt.
En Tesla lader som regel med 11, 16,5 eller 22kW effekt på type 2 ladere. Jeg bruker gjerne Type hvis jeg er underveis og skal spise eller noe så slipper jeg å ta en hurtiglader siden andre mest sannsynlig har et større behov for de. Kommer det en Zoe tilbyr jeg meg å flytte meg til en hurtiglader.

automat

Sitat fra: 1000kwh på fredag 16. august 2019, klokken 08:49
Og i stadig flere tilfeller så settes det opp type 2 stolper ved siden av CSS-laderene. Så "problemet" minsker stadig.

På Bekkelaget er type 2 stolpen fjernet til fordel for en hurtiglader med type 2 uttak. Og det er flere Fortum-stasjoner der type 2 tilbudet består av et uttak på en hurtiglader.

Så problemstillingen er høyst reell.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

daktari

Sitat fra: 1000kwh på fredag 16. august 2019, klokken 08:49
Jeg tror konsensus er at "saktelading" på ladestasjoner er fullstendig OK så lenge ladestasjonen tilbyr dette :) Og i stadig flere tilfeller så settes det opp type 2 stolper ved siden av CSS-laderene. Så "problemet" minsker stadig.
Det finnes ikke konsensus om dette.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Gardin

Hmmm, hvorfor settes det opp Type 2 uttak hvis det ikke er OK å bruke dem?

Øystein16

Sitat fra: Vidar1979 på fredag 16. august 2019, klokken 09:34
En Tesla lader som regel med 11, 16,5 eller 22kW effekt på type 2 ladere. Jeg bruker gjerne Type hvis jeg er underveis og skal spise eller noe så slipper jeg å ta en hurtiglader siden andre mest sannsynlig har et større behov for de. Kommer det en Zoe tilbyr jeg meg å flytte meg til en hurtiglader.
Eg reknar med at det er 3,6 kWt når det står på ladestasjonen, pris samsvarar med det. Tråden handlar om skikk og bruk. Eg spurte sidan bilen hadde utanlandske skilter og tenkte at dei kanskje hadde behov for hurtigare lading og kunne fortelja kor dei eventuelt kunne finna det. Dei skulle bare lada litt. Det var oss to som lada - 28 plassar var ledige - Stavanger sentrum.



Ebe

Sitat fra: Gardin på fredag 16. august 2019, klokken 17:34
Hmmm, hvorfor settes det opp Type 2 uttak hvis det ikke er OK å bruke dem?

Det er å vri på det vi sier. Vi sier ikke at han ikke skal lade. Vi syntes bare han skal parkere én meter lengre ut til siden, så en bil til slipper til. Slik han står nå, står han jo feilplassert uansett.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Øyvind.h

#81
Slik vedkommende står nå kan en Audi eller IPace med ladeporten langt inn på venstre side faktisk parkere litt inn på den høyre laderen plass, evt på skrå, og fortsatt klare å bruke laderen til venstre med korte kabler. Hyggelig gest.

Men det blir vel feil uansett. Dermed best å bruke de to laderne slik de er satt opp og plassene oppmerket så ingen blir sure. Eller.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

daktari

Det handler om å blokkere andre fra hurtiglading i timesvis. Lader han under én time, greit nok (men nesten meningsløst lite påfyll). Lader han i 5 timer for å fylle opp - det går ikke å kuppe en hurtiglader så lenge.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Gardin

Jeg er enig i at man ikke bør bruke hurtigladere i timesvis når det er ladekø, eller på tider hvor det er sannsynlig at det snart vil bli ladekø. Men ingen av delene er relevant for situasjonen som denne tråden handler om.

Det ser ikke ut til å være ladekø. Den andre bilen fikk ladet med en gang.

Teslaen stod ikke der i timesvis heller. Den har sykler bakpå, som betyr at den er på vei til et sted hvor de har tenkt å sykle, eller på vei hjem igjen. De har ikke kommet fram ennå siden syklene fortsatt henger på, så dette må være en pause underveis. Slike pauser pleier ikke å vare i timesvis. Teslaen følger trolig anbefalt praksis, at de setter bilen til lading når de har pause. Slik unngår man å bruke ekstra tid på å lade.

Det er jo nettopp dette argumentet mange elbilister bruker mot fossilbilister som synes det er håpløst å sløse bort tid på å måtte lade underveis. Dersom man har en rekkevidde som egner seg for langkjøring, så trenger man sjelden å stoppe for å lade. Man kommer langt med å lade mens man uansett har pauser, slik som denne Teslaen på bildet trolig gjør.

SveinJ

Ladet 50kW på CK-Kjellstad i dag, ved siden av en Jag hvor føreren hadde problemer med ionity lader. Hvem fikk skylda for det, jo kundemottaker i andre enden av telefonen. Respektløst av typen i rosa Lacoste genser.
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

Vollis47

Det er altfor mye fokusering på hvordan andre skal oppføre seg ved ladestasjonene for at jeg skal få ladet slik jeg forventer. Vi må snu på dette og heller fokusere på hvordan jeg skal bruke ladeplassen slik at flest mulig andre kan få ladet uten å måtte vente unødig lenge.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

daktari

Forslag til ladevettsregler:

Hovedformålet med ladevettsregler er å unngå kø. Er det ikke kø kan man jo slappe helt av!

-Lad så lite du trenger (ikke tenk på fast-prisen)
-Bytt til en lader med lavere max-effekt så fort du har mulighet for å unngå køer
-Parker hensynsfullt så alle ladeplasser kan utnyttes
-Rydd opp eller ta med egen søppel
-Flytt bilen fra destinasjonslading så fort den er full nok (før leggetid og før frokost, kan ikke forvente midt på natten)
-Aldri parker på en ladeplass uten å lade
-Hvis du har lyst til å lade fullt, men ikke absolutt må, sitt i bilen eller legg igjen lapp til de som kan ha behov for rask lading/dårlig tid
-Plug-in hybrider har lavest prioritet på destinasjonslader da det er bensinsstasjoner overalt, og bør ikke lade hvis ikke man er sikker på om det kommer BEV som trenger strøm.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

OhmPaPa

Sitat fra: daktari på torsdag 29. august 2019, klokken 12:30
-Lad så lite du trenger (ikke tenk på fast-prisen)
-Bytt til en lader med lavere max-effekt så fort du har mulighet for å unngå køer

For at dette skal fungere bør operatørene ta grep.

Dvs at man fortsetter på samme fastpris om man bytter til tregere ladeform og ikke må betale for to sesjoner.

Og at det i appen og på skjermen til laderene kommer informasjon om at nå kan du bytte til saktelading hvis andre står i kø.

De kunne også detektert at det ikke er ledige ladere og gitt prisavslag til kunder som flyttet til saktelader eller avsluttet sin ladesesjon før de ellers ville. Dette kan man få tilbud om ved popup-melding på mobil og på skjermen til ladestasjonen.

hanche

Sitat fra: OhmPaPa på torsdag 29. august 2019, klokken 12:47
Og at det i appen og på skjermen til laderene kommer informasjon om at nå kan du bytte til saktelading hvis andre står i kø.
Akkurat det tror jeg blir vanskelig å implementere, fordi det er så stor forskjell på bilenes ladeprofiler. Min bil, for eksempel, har en nokså slapp ombordlader, begrenset til 6,6 kW tror jeg, så for meg gir det sjelden noen mening å bytte til den hvis jeg ikke av en eller annen grunn skulle ha bruk for å lade til over 90%.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

OhmPaPa

Sitat fra: hanche på torsdag 29. august 2019, klokken 19:22
Sitat fra: OhmPaPa på torsdag 29. august 2019, klokken 12:47
Og at det i appen og på skjermen til laderene kommer informasjon om at nå kan du bytte til saktelading hvis andre står i kø.
Akkurat det tror jeg blir vanskelig å implementere, fordi det er så stor forskjell på bilenes ladeprofiler. Min bil, for eksempel, har en nokså slapp ombordlader, begrenset til 6,6 kW tror jeg, så for meg gir det sjelden noen mening å bytte til den hvis jeg ikke av en eller annen grunn skulle ha bruk for å lade til over 90%.

Nettopp. Men kanskje noe å strebe etter når nye biler og ladere designes.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA