Skikk og bruk av ladeplassen.

Startet av Amatøren, søndag 11. august 2019, klokken 13:43

« forrige - neste »

1000kwh

Sitat fra: daktari på søndag 11. august 2019, klokken 19:05
Skjevparkering i feltet er en avsporing.
Problemet er tankeløsheten ved å blokkere en hurtiglader med 11-16kW saktelading. Det er ubetenksomt i beste fall, hensynsløst i verste fall. Hvor lenge hadde eier tenkt å oppta laderen? Minst en time for å få 4 mil ekstra rekkevidde...? Elbilforeningen burde lage "fjellvettreglene" for lading.
Eh, jeg har da stått på type 2 lader i 3-4 timer..

Tror trådstarter bør roe seg litt ned. Umulig å vite noe om årsaken til at han ikke parkerte lengre bort. Han trodde vel som sikkert de fleste at han brukte hele laderen.

Det er jo bare merket opp med 1 plass?

45316

Tydeligvis vanskelig for enkelte å forholde seg til parkeringslinjer... Blir vel sånn da man tror bilen er like stort som egoet?

Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk

Amatøren

Ser at flertallet er uenig med meg og tar det til etterretning.

Ser også idiotien i at eier/operatør ikke merker opp plass ved siden av med elbil tegn og AC-lading (eller bare AC) så man henviser de som ikke bruker DC lading til å stå rett ved siden av, for å kunne utnytte laderen maksimalt. Da hadde man unngått unødvendig frustrasjon.

Takker for alle tilbakemeldinger!
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Gardin

Dette var en uvanlig dårlig design av ladestasjonen. Det ser veldig ut som at det er meningen at den som lader skal stå på den oppmerkede plassen foran laderen. Her burde ladeoperatøren sørget for å markere opp et parkeringsfelt til, og kanskje satt opp skilt om at de som har lang nok ledning oppfordres til å bruke naboplassen.

Slik det ser ut her er det ikke det granne rart at uerfarne elbilister tror det er meningen å stå på den merkede plassen.

At den hvite bilen står litt utenfor oppmerket felt regner jeg med at er gjort som et forsøk på å vise hensyn til bilen på den andre ladeplassen. Når en ekstra brei bil parkerer i midten av et smalt parkeringsfelt så blir det ganske trangt for nabobilen også. Når det ikke er oppmerkede parkeringsfelt på den andre siden kan enkelte komme til å tenke at det er hyggelig gjort å lage litt bedre plass for naboen. Så feil kan man ta...

Rollep

Sitat fra: Gardin på søndag 11. august 2019, klokken 22:59
At den hvite bilen står litt utenfor oppmerket felt regner jeg med at er gjort som et forsøk på å vise hensyn til bilen på den andre ladeplassen. Når en ekstra brei bil parkerer i midten av et smalt parkeringsfelt så blir det ganske trangt for nabobilen også. Når det ikke er oppmerkede parkeringsfelt på den andre siden kan enkelte komme til å tenke at det er hyggelig gjort å lage litt bedre plass for naboen. Så feil kan man ta...
Jeg tror også at det er det som har skjedd. Hvis X'n hadde plassert seg midt mellom de hvite linjene hadde føreren av folkevognen neppe hatt plass til å komme seg inn i det hele tatt. Parkeringsplasser i Norge er som oftest alt for smale. Dessverre ser det ut som plassene foran hurtigladere ofte er av den aller minste typen.

OhmPaPa

Sitat fra: Gardin på søndag 11. august 2019, klokken 22:59

Jeg parkerer i allefall slik når jeg kan gjøre det enklere både får nabobilen og meg. Og det vil jeg fortsette med.

daktari

Sitat fra: 1000kwh på søndag 11. august 2019, klokken 20:28
Problemet er tankeløsheten ved å blokkere en hurtiglader med 11-16kW saktelading. Det er ubetenksomt i beste fall, hensynsløst i verste fall. Hvor lenge hadde eier tenkt å oppta laderen? Minst en time for å få 4 mil ekstra rekkevidde...? Elbilforeningen burde lage "fjellvettreglene" for lading.

Tror trådstarter bør roe seg litt ned. Umulig å vite noe om årsaken til at han ikke parkerte lengre bort. Han trodde vel som sikkert de fleste at han brukte hele laderen.

Men du blokkerte ikke en DC-lader i 4 timer!?
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

1000kwh

Sitat fra: daktari på mandag 12. august 2019, klokken 21:46
Sitat fra: 1000kwh på søndag 11. august 2019, klokken 20:28

I dette tilfellet så vil nok de fleste gjøre det ja, fordi slik er ladeplassen utformet.

Ellemelle

Diskusjonene i dette forumet går tydeligvis i sirkel.

Vi tar det en gang til, slik at også de som kjører folkevogn forstår det:
Det er tegnet opp en parkeringsplass for hver ladeplass på dette stedet. Eieren av den hvite bilen parkerte litt utenfor sitt felt for å gi plass.
Hadde tullingen i den blå folkevognen plassert seg tilsvarende ut mot høyre, ville det blitt plass hvis noen andre mot formodning skulle klare å lade på denne plassen samtidig som AC-ladingen pågikk.

Eventuelle klager på at noen er så frekke at de parkerer på en ladeplass når de lader, bør dere folkevogneiere ta opp med ladeplassleverandøren, og eventuelt be de om å tegne opp flere parkeringsplasser hvis det er meningen (i stedet for å henge de ut her som både tullingen og klovner).

daktari

Sitat fra: Ellemelle på mandag 12. august 2019, klokken 22:13
Diskusjonene i dette forumet går tydeligvis i sirkel.

Vi tar det en gang til, slik at også de som kjører folkevogn forstår det:
Det er tegnet opp en parkeringsplass for hver ladeplass på dette stedet. Eieren av den hvite bilen parkerte litt utenfor sitt felt for å gi plass.
Hadde tullingen i den blå folkevognen plassert seg tilsvarende ut mot høyre, ville det blitt plass hvis noen andre mot formodning skulle klare å lade på denne plassen samtidig som AC-ladingen pågikk.

Eventuelle klager på at noen er så frekke at de parkerer på en ladeplass når de lader, bør dere folkevogneiere ta opp med ladeplassleverandøren, og eventuelt be de om å tegne opp flere parkeringsplasser hvis det er meningen (i stedet for å henge de ut her som både tullingen og klovner).
Jeg mener det er hensynsløst, grensende til uetisk, å blokkere en DC-lader for bruk til saktelading, uansett om det skyldes parkeringstrøbbel eller at laderen kun håndterer 1 bil om gangen. Skjønner at du er uenig. Det er dette vi diskuterer.

Jeg mener man bør stå på DC-ladere godt under en time uansett. Det handler om den gyldne regel.
Mine I-Pace videoer

Ellemelle

Men igjen, da er dette noe dere bør ta opp med leverandørene av disse ladeplassene.
Det er jo ikke noe poeng i å lade i 20 minutter på en AC-lader, så da må man bare forvente at langvarig saktelading vil skje.

Hvis man trenger lading kjapt, hurtiglader man, hvis man skal på kino eller besøke venner, så saktelader man.
Parkerer man utenfor oppmerket ladeplass, vil man få bot hvis dette skjer i Oslo.

daktari

Sitat fra: Ellemelle på mandag 12. august 2019, klokken 23:01
Men igjen, da er dette noe dere bør ta opp med leverandørene av disse ladeplassene.
Det er jo ikke noe poeng i å lade i 20 minutter på en AC-lader, så da må man bare forvente at langvarig saktelading vil skje.

Hvis man trenger lading kjapt, hurtiglader man, hvis man skal på kino eller besøke venner, så saktelader man.
Parkerer man utenfor oppmerket ladeplass, vil man få bot hvis dette skjer i Oslo.
Ansvarsfraskrivelse. Husk den gyldne regel.
Mine I-Pace videoer

Ellemelle

Sitat fra: daktari på mandag 12. august 2019, klokken 23:26
Det var visst ingen hjemme, så da avslutter vi denne diskusjonen.

daktari

Sitat fra: Ellemelle på tirsdag 13. august 2019, klokken 00:00
I stedet for personangrep, kan ikke du heller forsøke å sitere den gyldne regel for oss alle, og hvordan den vil påvirke din oppførsel på ladeplassen?
Mine I-Pace videoer

Ellemelle

Sitat fra: daktari på tirsdag 13. august 2019, klokken 22:02
Sitat fra: Ellemelle på tirsdag 13. august 2019, klokken 00:00
I stedet for personangrep, kan ikke du heller forsøke å sitere den gyldne regel for oss alle, og hvordan den vil påvirke din oppførsel på ladeplassen?
Den gyldne regel er som følger:

"Hvis en ladeoperatør installerer en Type2 AC-lader så er det meningen at kunder skal bruke denne. Hvis ikke hadde ladeoperatørene spart seg disse installasjonskostnadene".

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA