Skikk og bruk av ladeplassen.

Startet av Amatøren, søndag 11. august 2019, klokken 13:43

« forrige - neste »

Amatøren

Når man ikke skal bruke hurtigladeren og har lang type 2 kabel, hvorfor i helv... må man på død og liv blokkere laderen så andre ikke får brukt den?

Tullingen med familie forlot også bilen så man kunne ikke høflig be vedkommende flytte bilen litt til siden så flere kunne bruke laderen.

Tror i hvert fall at type 2 uttaket kan brukes samtidig med DC lading. Det har jeg i hvert fall opplevet andre steder.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

turfsurf

Kanskje han faktisk trodde at det kun gikk an å lade en bil om gangen på denne laderen. Er ikke alle ladere det står forklart på. Åpenbart siden du også er usikker. Ellers synes jeg det bør være separat stolper for type 2, å blande plasser for type 2 og hurtiglading er en uting.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

TJV

Klovnen ønsker seg nok 360 graders kamera på neste bil så han kan parkere ordentlig.
VW ID.4 Pro Perf Max
Nissan Leif 40kW

Philip Marlowe

Sitat fra: turfsurf på søndag 11. august 2019, klokken 14:14
Kanskje han faktisk trodde at det kun gikk an å lade en bil om gangen på denne laderen. Er ikke alle ladere det står forklart på. Åpenbart siden du også er usikker. Ellers synes jeg det bør være separat stolper for type 2, å blande plasser for type 2 og hurtiglading er en uting.

Jeg synes vi skal være overbærende med denne familien. Heller ikke jeg var klar over at det er mulig å lade fra type2-uttaket samtidig som hurtigladeren er i bruk.

geear

Amatøren, Må du faen rulle inn her. Er det mulig å være så inngrodd i sin egen lille verden? Slikt som dette gjør at det finnes folk som vegrer seg for å bruke hurtigladere, fordi det allerede er veldig mye å sette seg inn i for noen. Såvidt jeg kan se er det kun to oppmerkede ladeplasser, så hvordan i all verden skal hvermansen vite at de skal parkere ulovlig på utsiden for å slippe til andre som mener de har mer rett på lading enn førstemann på plassen, som faktisk også betaler for seg? På toppen av det hele så avslutter du innlegget med at du jammen ikke er sikker på om det går an å bruke både hurtiglader og type 2 samtidig selv heller. Er det mulig...

Dette kan IKKE brukerne få skylden for, kun ladeplassleverandørene!

Sitat fra: TJV på søndag 11. august 2019, klokken 15:06
Klovnen ønsker seg nok 360 graders kamera på neste bil så han kan parkere ordentlig.
Nå kan nå den bilen der parkere helt fint der til og med uten å røre verken ratt eller pedaler, så det er nok ikke der det ligger. Bildet kunne like godt vært min bil. På en endeparkering parkerer jeg ALLTID slik, stoler ikke et eneste sekund på de som betjener dører på nabobiler.

TJV

Ikke at jeg er kjent på det stedet, men antar det er en grunn for oppmerking. Kanskje det er snuplass ved siden? Er vel heller få som ønsker seg bulk i døren, inkl meg. Men visst det er parkeringsplass ved siden av folk som parkerer sånn, så parkerer jeg gjerne en liten cm fra sånne biler med min passasjerside. Hadde en morsom sånn hendelse i vinter. En i Model S hadde parkert sånn. Når jeg kom ut igjen fra butikken ser jeg han sette seg inn på passasjersiden og klatre over til førersiden. Ventet til han var ferdig og skulle kjøre, gikk bort til bilen min. Mannen i 40 årene var amper og hang ut vinduet når han hadde kjørt litt frem. Jeg tok det helt med ro, men en annen billist fikk med seg hendelsen og begynte og skjelle ut han i Model S. Tesla fyren skjønte vel at han hadde lagt opp til hendelsen selv, så han kjørte avgårde.
Beklager, det ble veldig off topic, men oppfordringen min er og ikke parkere med streken under bilen.
Og angående denne tråden så ser jeg heller ingen grunn til og parkere utenfor oppmerket felt for Tesla bilen. Er nok få som vet om det kan lades mer enn 2 biler der, spesielt når det er merket opp til 2 biler.
VW ID.4 Pro Perf Max
Nissan Leif 40kW

Ellemelle

Sitat fra: TJV på søndag 11. august 2019, klokken 15:53
Ikke at jeg er kjent på det stedet, men antar det er en grunn for oppmerking. Kanskje det er snuplass ved siden? Er vel heller få som ønsker seg bulk i døren, inkl meg. Men visst det er parkeringsplass ved siden av folk som parkerer sånn, så parkerer jeg gjerne en liten cm fra sånne biler med min passasjerside.
En Leaf får tydeligvis frem det verste av folk, håper du er stolt av deg selv. Hvorfor kan du ikke bare key'e bilen når du først er i farta?

Grunnen til at det er oppmerkning er for å vise at den er reservert elbiler. Ellers er det ingen oppmerkninger. Så du skaper en problemstilling som ikke finnes. "Kanskje det er snuplass" jeez.

Øyvind.h

Skulle jeg brukt hurtigladere til høyre ville jeg nok parkert langt til siden jeg også.
For å unngå skader fra andre og for å gi andre mer plass da det er mange merkelig plasserte ladeporter. Så får jeg heller leve med at folk kaller meg idiot og poster bilde av meg :)

Men skulle jeg kun brukt type 2 uttaket hadde jeg nok plassert meg utenfor stripen om ledningen var lang nok da jeg har hørt både dc og ac kan brukes samtidig.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

TJV

[/quote]
En Leaf får tydeligvis frem det verste av folk, håper du er stolt av deg selv. Hvorfor kan du ikke bare key'e bilen når du først er i farta?

Grunnen til at det er oppmerkning er for å vise at den er reservert elbiler. Ellers er det ingen oppmerkninger. Så du skaper en problemstilling som ikke finnes. "Kanskje det er snuplass" jeez.
[/quote]

Vel, det var no på en helt ordinær parkeringsplass jeg parkerte slik. Har forøvrig parkert slik når andre ikke ser de oppmerkede strekene i åresvis, leeenge før jeg begynte å kjøre Leaf. Men jeg skjønner jo at du sitter oppe på din høye hest og parkerer slik det passer deg uten og tenke på andre som skjønner at strekene er der av en grunn. At du oppfordrer til hærverk tenker jeg som lite voksent. Jeg parkerer gjerne midt mellom strekene selv om han ved siden av ikke gjør det,så får det bli den personen sitt problem å komme seg videre. Ser ingen grunn til jeg skal slite med og komme meg ut av min egen bil fordi andre parkerer som de var siste personen igjen byen.
VW ID.4 Pro Perf Max
Nissan Leif 40kW

Ingeniøren

Vel, da jeg har ladeporten min et stykke inn på bilen og ladekablene generelt er litt for korte vil nok slik slik parkering som Øyvind gjør her heller være normalen. Selvfølgelig ser jeg an forholdene og svært ofte, eller som oftest står jeg langt unna alle andre parkerende. Naboen kan gjerne være en søppel kontainer fremfor en annen bil da disse laderen står på de forunderligste steder ;D

Sist jeg parkerte slik var på Rjukan der hurtigladeren ikke ville snakke med bilen min så 22kW var eneste som fungerte. Dog, ingen problem for Kia'n som kom etter og hadde kontakten i snuta. Han lade hurtig og jeg sent og jeg snakke med Fortum i forkant da den andre laderen var ute av drift. De bekreftet at både DC og AC kunne brukes  samtidig. Kanskje man burde merke bedre og sette av egne AC plasser. Parkere man utenom avmerket plass kan man fort få bot...
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Ellemelle

Sitat fra: TJV på søndag 11. august 2019, klokken 18:02
Vel, det var no på en helt ordinær parkeringsplass jeg parkerte slik. Har forøvrig parkert slik når andre ikke ser de oppmerkede strekene i åresvis, leeenge før jeg begynte å kjøre Leaf. Men jeg skjønner jo at du sitter oppe på din høye hest og parkerer slik det passer deg uten og tenke på andre som skjønner at strekene er der av en grunn. At du oppfordrer til hærverk tenker jeg som lite voksent. Jeg parkerer gjerne midt mellom strekene selv om han ved siden av ikke gjør det,så får det bli den personen sitt problem å komme seg videre. Ser ingen grunn til jeg skal slite med og komme meg ut av min egen bil fordi andre parkerer som de var siste personen igjen byen.
Jeg sitter ikke på noen høy hest, og jeg parkerer ikke slik.

Det er du som parkerer bilen din 1 cm fra en annen, slik at det ikke er mulig for denne å komme inn i bilen. Og så er det du snakker om "lite voksent"?
Makan til barnslig oppførsel skal man lete lenge etter, jeg hadde vært flau.

Du vet absolutt ingenting om hvorfor noen har parkert nettopp slik. Det finnes mange rullestolbrukere som bruker Tesla. Du er kanskje ikke klar over det?
Ellers så kan det skyldes at det allerede stod feilparkerte biler der når de parkerte sin bil.

daktari

Skjevparkering i feltet er en avsporing.
Problemet er tankeløsheten ved å blokkere en hurtiglader med 11-16kW saktelading. Det er ubetenksomt i beste fall, hensynsløst i verste fall. Hvor lenge hadde eier tenkt å oppta laderen? Minst en time for å få 4 mil ekstra rekkevidde...? Elbilforeningen burde lage "fjellvettreglene" for lading.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Øyvind.h

Men her er det tre uttak på en lader. Vanligvis setter vel operatørene ac på egen stolpe, eller? Etter at ac43 forsvant. Jeg forstår hvorfor bileieren kunne konkludere med at det var ok å stå slik. Vedkommende tenkte vel at laderen allerede var i bruk.

Når du ringte bileier - forstod han ikke feilen og var uvillig til å flytte bilen?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

TJV

Vel, du får synest det du vil. Kjenner folk i rullestol og de har egne blå bevis i bilene og kan selvfølgelig parkere på de plassene nærmest dørene til butikken.  Pleier alltid å ta et bilde av reg nr til bilen jeg parkerer ved siden av, sånn i tilfelle de finner på det trikset ditt med nøkkel. Ligger ved et bilde så får du bedømme hvordan jeg parkerer. Ble litt stress for meg og plugge i laderen siden den må i veggen bak bilen, men jeg fikk parkert og ladet.
Men siden dette blir en avsporing som det ikke bør avsluttet jeg den diskusjonen med dette.

Er det noen som vet om ladeoperatøren har skiltet med at det kan lades flere biler om gangen enn 2 stk? Jeg hurtiglader svært sjeldent men kunne fått nytte av og vite det. På forhånd takk.
VW ID.4 Pro Perf Max
Nissan Leif 40kW

Ellemelle

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 11. august 2019, klokken 19:10
Når du ringte bileier - forstod han ikke feilen og var uvillig til å flytte bilen?
Hva får deg til å tro at han ringte bileier? TS er mest sannsynlig innehaver av en stk ladende blå Golf.

Han observerte parkeringen, og at familien forlot bilen, og konstruerte så en problemstilling om at dette kunne bli et problem hvis noen andre kom for å lade - riktignok hvis det var mulig for andre å lade samtidig, det visste han ikke - men for sikkerhets skyld kaller vi de for tullinger uansett.

Hva annet skal man vel finne på når man sitter i bilen sin og venter på at den skal bli "hurtigladet" ferdig?

Pre-krenket for the win.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA