Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Superladerkø sommeren 2019 - den store sommeroppsummeringen :-)

Startet av Carl Anton Stenling, torsdag 08. august 2019, klokken 22:27

« forrige - neste »

nyttblad

Tror fort det kunne blitt køer om det hadde vært flere biler sørover i Europa. Faktisk ladetid for egen del var stort sett 15-20 minutter lenger enn oppgitt på abetterrouteplanner og også lenger enn bilen selv estimerte.
Nå var ikke det noe stort problem idet mange av ladingene inneholdt spisepauser eller dobesøk.
Nissan Leaf (2012), Tesla S70D (2015)

Toalmar

Har feriert i Danmark og Sverige med Superlading flere steder de siste 2 ukene.
Opplevde ikke å måtte vente på ledig lader noen steder  :+1:
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

TøddiVedder

Eneste kø jeg opplevde var i Lyngdal. Likte ikke den ladeplassen. Ingen system for kø, måtte bare kjøre rundt og håpe på plass til slutt. Litt som stolleken. Elendig opplegg. Ellers bare gode opplevelser ved suc

AndreasRingdal

5500 km -> Danamark,tyskland, østerike, Italia, Sveits, Lichtenstein Frankrike, Belgia, Nederland.

Måtte ikke vente noen steder men kjørte forbi en lader fordi jeg såg at alle var opptatt.
Måtte dele i Bremen, Luxembourg og Lyngdal.

Andreas
TMX 75D (MCU2/HW3/FSD)
Leaf 24 fra 2016 til 2018 (50000km)

hgs

Ca 6000 km i Danmark, Tyskland, Frankrike, Belgia, Nederland og Luxembourg. Ikke trengt å dele lader noe sted. Betydelig raskere å komme seg gjennom Europa med supereffektive Model 3 enn den gamle S85'en. (Men handleglade unger og kone gjorde det trangt for seg selv på slutten av turen)
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
TMY reservasjon

mthoring

#20
Vært innom Øyer, Elverum, Alvdal, Berkåk, Levanger, Grong, Mosjøen, Mo i Rana, Storjord og Innhavet. Måtte ikke dele ladepar på en eneste SuC på vei tur/retur nord midt i fellesferien, kjøringen ble gjort på dagtid.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

Reodor

Har kjørt 6000 km i sommer i Norge, Sverige og Danmark.
Stod 15 minutter i kø i nærheten av Hirtshals og har delt endel ganger.
Tenker det ville bedret utnyttelsen dersom man kunne se hvilken av de delte stolpene som hadde mest rest-kapasitet enten i app eller på stasjon slik at man koblet seg ved den stasjonen som har høyest tilgjengelig kapistet. Kjedelig å lade med 30 kw når ubrukte kan ha 100 kw tilgjengelig.
2012 Ion, Kjøpt Februar 2014
Tesla M3 LR AWD 19", kjøpt Juni 2019.
Henger: Tredal T-10.

Carl Anton Stenling

Sitat fra: Reodor på lørdag 10. august 2019, klokken 17:33
Tenker det ville bedret utnyttelsen dersom man kunne se hvilken av de delte stolpene som hadde mest rest-kapasitet enten i app eller på stasjon slik at man koblet seg ved den stasjonen som har høyest tilgjengelig kapistet. Kjedelig å lade med 30 kw når ubrukte kan ha 100 kw tilgjengelig.

Det er en god idé. Stem gjerne på feature requesten her: https://featurerequests.co/feature/stall-suggestion-supercharger
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

geear

Det har vel nå blitt sagt at alle staller skal få separat forsyning, eller var det kun for v3?

ladov

Har ikke stått i kø men jeg 'hoppet over' en superlader en gang fordi det var fullt(Brokelandsheia) og kjørte videre til neste(Bamble). Mangler kanskje valg for dette?

Der så jeg noen stå i kø med ikke-teslaer. Motsto fristelsen til å peke og le mens jeg klasket meg på lårene. :D

Har flere ganger stått på delt effekt og det er helt greit når hele familien uansett skal kjøpe seg et varmt måltid. Lader gjerne fra 25 til 95 SOC da. Snitteffekt er da greit under 50kW.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Carl Anton Stenling

Sitat fra: gr på lørdag 10. august 2019, klokken 22:36
Det har vel nå blitt sagt at alle staller skal få separat forsyning, eller var det kun for v3?

Kun for v3 - dermed vil nok problematikken rundt å velge optimal delt stall fortsatt gjelde de fleste superladere i Europa en god stund fremover.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

turfsurf

Kjørt ca 6500km i sør/midt Norge + Sverige / Danmark i sommer. Ingen ladekø, men delt lader innimellom. Ett par tilfeller med redusert ladefart uten noen tilsynelatende forklaring (lav SOC, kjørt i mange timer, ikke delt lader, ikke busy SuC osv).

100 pakken har helt klart fått endret ladekurve med lavere fart over 50% SOC, uten at det gjør så veldig store utslag.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

automat

Prøvde meg på Lier Syd i lørdag ettermiddag, da vi uansett trengte en liten stopp. Så ut til å være et par ledige ladere på skjermen litt før vi ankom. Men når vi kom dit var det kjempekø, så det ble et stopp uten lading. Endte med at vi måtte ta en Chademo-stopp senere på kvelden. Synd at alle "gratis-hjemmeladerne" ødelegger for muligheten til mer by-nære Superladere.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

JorgenM

Ferietur på 3600 km nedover fra Trøndelag til Danmark/Tyskland og ikke mer enn halvfullt noe sted. Dette var første uka etter skoleferien da trykket er minst.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Sulle

Model 3 LR 2019 - FSD, HW3
Model S 75D 2017 - FSD, HW3/MCU1
Think Li 2010
Model S P85 2013 - Solgt
Sandnes - Rogaland
Enkle, mobile ladeløsninger
https://www.eldrift.no/

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA