Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Superladerkø sommeren 2019 - den store sommeroppsummeringen :-)

Startet av Carl Anton Stenling, torsdag 08. august 2019, klokken 22:27

« forrige - neste »

Ellemelle

Sitat fra: automat på søndag 11. august 2019, klokken 19:24
Prøvde meg på Lier Syd i lørdag ettermiddag, da vi uansett trengte en liten stopp. Så ut til å være et par ledige ladere på skjermen litt før vi ankom. Men når vi kom dit var det kjempekø, så det ble et stopp uten lading. Endte med at vi måtte ta en Chademo-stopp senere på kvelden. Synd at alle "gratis-hjemmeladerne" ødelegger for muligheten til mer by-nære Superladere.
Det er nok en gammel og seiglivet myte at kapasitetsproblemene ved Lier skyldes hjemmeladere.

E18 ved Lier er vel Norges mest trafikkerte vei. Det er 8 ladestolper på hver side av veien, og ofte er det 1-2 stykker på hver side som ikke fungerer.

Årsdøgntrafikk (ÅDT) ved Lier er ca 60 000 biler (totalt 16 ladestolper), ÅDT ved Nebbenes er ca 15 000 biler (44 ladestolper), og ÅDT ved Rygge er ca 40 000 biler (42 ladestolper).

Det er altså fire ganger så mye trafikk ved Lier-laderne enn det er ved Nebbenes, så hvis man leker seg med tall, er behovet 176 ladeplasser ved Lier (sammenlignet med Nebbenes). Sammenligner man med Rygge, så er behovet 63 plasser (men der har man også Solli noen få kilometer unna).

Strekningen mellom Lier og Oslo er såpass tett befolket at det er vanskelig for Tesla å få kjøpt noe eget, og det er heller ikke mange kjøpesentre de kan innynde seg hos. Jeg tipper Liertoppen/Tranby er eneste alternativ for kjøp av tomt, og at Holmen Senter/Skeidar Holmen/Liertoppen Kjøpesenter er eneste alternativ for samarbeid.

Counterpointer

Sitat fra: Ellemelle på søndag 18. august 2019, klokken 10:58
Det er nok en gammel og seiglivet myte at kapasitetsproblemene ved Lier skyldes hjemmeladere.

E18 ved Lier er vel Norges mest trafikkerte vei. Det er 8 ladestolper på hver side av veien, og ofte er det 1-2 stykker på hver side som ikke fungerer.

Årsdøgntrafikk (ÅDT) ved Lier er ca 60 000 biler (totalt 16 ladestolper), ÅDT ved Nebbenes er ca 15 000 biler (44 ladestolper), og ÅDT ved Rygge er ca 40 000 biler (42 ladestolper).

Det er altså fire ganger så mye trafikk ved Lier-laderne enn det er ved Nebbenes, så hvis man leker seg med tall, er behovet 176 ladeplasser ved Lier (sammenlignet med Nebbenes). Sammenligner man med Rygge, så er behovet 63 plasser (men der har man også Solli noen få kilometer unna).

Strekningen mellom Lier og Oslo er såpass tett befolket at det er vanskelig for Tesla å få kjøpt noe eget, og det er heller ikke mange kjøpesentre de kan innynde seg hos. Jeg tipper Liertoppen/Tranby er eneste alternativ for kjøp av tomt, og at Holmen Senter/Skeidar Holmen/Liertoppen Kjøpesenter er eneste alternativ for samarbeid.
Du har gode argumenter med døgntrafikk som er valide. Men mener at Tesla selv har sagt noe om at det er mange lokale brukere på Lier. Dette var vel en av grunnene til at det kom «idle fee», dette er jo kommet fordi folk lot bilen stå på superlader og gikk hjem eller på jobben.

geear

Jeg er kun forbipasserende på ferie når jeg passerer Lier og gidder ikke vurdere å stoppe der engang, planlegger så jeg slipper. Er ikke langt til Holmestrand.

Kan ikke en som kjeder seg i ladekø der sjekke hvor bilene hører hjemme, så får vi fort svaret?  ;D (med appen bil og henger).

automat

Sjekker man Lier i app eller på skjerm i bil, så er den nesten alltid svært full, selv på tider av døgnet man burde anta er lavtrafikk. Og andre superladere er tilnærmet tomme.

Så kan man selvsagt spekulere i om det skylles hjemmeladere.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

arnkl

Vi har køyrt mykje i sommar, og heller ikkje vi har opplevd kø på nokon superladar.
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA