Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lange eller korte ladepauser?

Startet av Alf Ivar, fredag 23. august 2019, klokken 09:30

« forrige - neste »

Alf Ivar

Jeg er på langtur med min S85P. 100 % ladet batteri gir ca 370 km rekkevidde, men jeg lader sjelden eller aldri til over 80 %.

Jeg mener at jeg har sett Bjørn Nyland snakke om at det lønner seg å bare lade såpass at du kommer til neste ladestasjon, i stedet for å lade til 80 og så hoppe over en lading. Altså at korte og hyppige landinger tar kortere tid enn få og lange.

Synspunkter?
Alf Ivar
Juni 2019: Tesla Model S85P Signature 2013

Klykken

Korte ladestopper er erfaringsmessig raskest, og fra så lav SOC som mulig. Ladehastighet, spesielt etter at 85-pakkene har blitt SW-strupet, er såpass dårlig fra 50-60% at det blir laaange stopp om du skal ha 80% SOC. Faller under 50kW fra mellom 50-55%. Lad akkurat passe, med noen mil i margin.

Hvis du ikke har mulighet til å "ta deg til noe" mens du lader, så er korte stopp å anbefale. Har du et ærend eller noe på stoppen, så kan du jo lade "så lenge du gidder". Er planen å komme deg raskest mulig til og fra, ta korte stopp, og lad fra så lav SOC som mulig.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA