Elbilforum.no

Bilmerker => Tesla => Lading av Tesla => Emne startet av: Carl Anton Stenling på torsdag 08. august 2019, klokken 22:27

Avstemning
Spørsmål: Har du selv opplevd vesentlig ladekø (mer enn et par minutter) for din bil på Teslas superladere ved langtur enten i Norge eller øvrige Europa sommeren 2019?
Alternativ 1: Ofte kø (rundt annenhver superlading) stemmer: 3
Alternativ 2: En del kø (rundt hver tredje superlading) stemmer: 5
Alternativ 3: Sporadisk kø (rundt hver femte superlading) stemmer: 9
Alternativ 4: Sjelden kø (rundt hver tiende superlading) stemmer: 12
Alternativ 5: Meget sjelden kø (sjeldnere enn hver tiende superlading) stemmer: 45
Alternativ 6: Har ikke benyttet superladernettverket til Tesla i noe større omfang i sommer stemmer: 22
Alternativ 7: Ikke opplevd kø i det hele tatt stemmer: 108
Tittel: Superladerkø sommeren 2019 - den store sommeroppsummeringen :-)
Skrevet av: Carl Anton Stenlingtorsdag 08. august 2019, klokken 22:27
Nå er snart sommerens bilferie med våre Teslaer avsluttet. Mange spør oss jo om det er mye kø på superladernettverket til Tesla. Hva er din oppfatning?

I denne sammenhengen snakker vi om kø utover et par minutter, dvs. vesentlig ventetid.

Spørsmålet gjelder køopplevelsen ved kjøring av din egen bil. Det spørres altså ikke etter om du har sett andre stå i kø mens du ladet.

Velg alternativet som best beskriver din opplevelse i avstemningen øverst i tråden.
Tittel: Sv: Superladerkø sommeren 2019 - den store sommeroppsummeringen :-)
Skrevet av: Espen Hugaas Andersentorsdag 08. august 2019, klokken 22:30
Har kjørt omkring 2000 km på superladerne og har ikke opplevd kø. Et par ganger måtte jeg dele lader.
Tittel: Sv: Superladerkø sommeren 2019 - den store sommeroppsummeringen :-)
Skrevet av: Handymantorsdag 08. august 2019, klokken 22:31
Savner alternativet "Ikke kø"
Tittel: Sv: Superladerkø sommeren 2019 - den store sommeroppsummeringen :-)
Skrevet av: Carl Anton Stenlingtorsdag 08. august 2019, klokken 22:34
Da er det lagt inn alternativ for "Ikke opplevd kø i det hele tatt" i avstemningen.
Tittel: Sv: Superladerkø sommeren 2019 - den store sommeroppsummeringen :-)
Skrevet av: geeartorsdag 08. august 2019, klokken 22:47
Har ikke opplevd å måtte dele lader engang. Altså maksimalt halvfulle ladere. Riktig nok har vi "bare" 2500 km i sommer, men med X75 og nesten bare SuC.
Tittel: Sv: Superladerkø sommeren 2019 - den store sommeroppsummeringen :-)
Skrevet av: Jarletutorsdag 08. august 2019, klokken 23:24
Har kjørt 4500km i sommer, Oslo-Lofoten-Kirurna-Østersjøen-Oslo. kun måttet dele lader 2 ganger(Dombås og Torsby) Suc hele veien.
Aldri ventetid. kan det bli bedre en dette;)
:) :) :)
Tittel: Sv: Superladerkø sommeren 2019 - den store sommeroppsummeringen :-)
Skrevet av: Handymantorsdag 08. august 2019, klokken 23:27
Sitat fra: Carl Anton Stenling på torsdag 08. august 2019, klokken 22:34
Da er det lagt inn alternativ for "Ikke opplevd kø i det hele tatt" i avstemningen.
Da skulle min stemme vært på dette alternativet, men jeg får ikke endret ;-)
Tittel: Sv: Superladerkø sommeren 2019 - den store sommeroppsummeringen :-)
Skrevet av: Øyvind.hfredag 09. august 2019, klokken 06:55
Hmmm. Jeg kan teknisk sett ikke svare "aldri kø" da jeg i 2016 ga nøkkelen til en valet fra Tesla som plugget i når det ble ledig.
Så siden 2013 har det teknisk sett vært kø en gang. Så kanske 1 av 70 ladinger fordelt på 3 biler og 6 år?
Kan vel strengt talt svare aldri kø kanskje....

Edit: lese spørsmålet er visst lurt. Alltid ledig og full gass på alle besøk hele sommeren. Selv utfartsdagene.
Tittel: Sv: Superladerkø sommeren 2019 - den store sommeroppsummeringen :-)
Skrevet av: nyttbladfredag 09. august 2019, klokken 07:30
7500 km i sommer. Kjørt til lengst sør i Spania og tilbake.
Nesten helt tomt på de fleste Suc. 1 eller 2 andre biler.
Måtte vente i kø 5 min på et sted i Frankrike der det var en haug med
nederlendere som var på vei hjem.
Eneste innvendinga var at ladehastigheten stort sett var dårligere
enn forventet. Hastigheten falt fort. Men det er jo behørig kommentert
rundt om.
Tittel: Sv: Superladerkø sommeren 2019 - den store sommeroppsummeringen :-)
Skrevet av: 1000kwhfredag 09. august 2019, klokken 07:30
Har sett andre stå i kø i 5-10 min (vi som siste som koblet oss på).

Ellers er det merkverdig mange S og X eiere fortsatt på superladerne. Kan jo være fordi S og X eiere er folk som kjøpte stor familibil for å kjøre langt, mens flere 3 eiere kjører kortere distanser.

Men så har jo 3 bedre rekkevidde enn 75D S/X.

Utover det så har superladerne fungert helt perfekt slik de alltid gjør. Her er det ingen som er i tvil om det er problemer med laderne eller noe sånt tull.

(og selvfølgelig trist å se etron/ipace-eiere knote med grønn kontakt.. det hadde jeg ikke giddet)
Tittel: Sv: Superladerkø sommeren 2019 - den store sommeroppsummeringen :-)
Skrevet av: kodaxfredag 09. august 2019, klokken 08:15
Sitat fra: nyttblad på fredag 09. august 2019, klokken 07:30
7500 km i sommer. Kjørt til lengst sør i Spania og tilbake.
Nesten helt tomt på de fleste Suc. 1 eller 2 andre biler.
Måtte vente i kø 5 min på et sted i Frankrike der det var en haug med
nederlendere som var på vei hjem.
Eneste innvendinga var at ladehastigheten stort sett var dårligere
enn forventet. Hastigheten falt fort. Men det er jo behørig kommentert
rundt om.
Med en Tesla eller en Nissan Leaf (som er det du har iflg. signaturen din)?
Tittel: Sv: Superladerkø sommeren 2019 - den store sommeroppsummeringen :-)
Skrevet av: nyttbladfredag 09. august 2019, klokken 08:18
En liten påminnelse om å oppdatere profilen ja. Det var med Tesla S70D ja. Tror den turen hadde blitt lang med Leafen :)
Tittel: Sv: Superladerkø sommeren 2019 - den store sommeroppsummeringen :-)
Skrevet av: Counterpointerfredag 09. august 2019, klokken 08:32
Har nettopp kjørt 5500 km i Europa.

Sto en gang i kø i Villach i Østeriske alper, ca et kvarter. Delte lader et par ganger og fikk litt lav fart. Aldri noe teknisk surr og gikk stort sett rett til 117 kW .
Var stort sett helt uproblematisk. Superladernettverket ruler. Min kone, som var meget skeptisk til ferie med elbil, etter å ha vært noen korte turer i Norge med Soul EV og tilhørende GK/Fortum surr, syntes dette var helt nydelig. Hun fikk luftet hund og gått på do og det var oftere vi ventet på mat enn at bilen skulle bli ferdig.

Prøvde Ionity en gang, høy fart med 190 kW men ladingen ble avbrutt og måtte ringe kundeservice som måtte resette lader........ Hmmmm, minnet veldig om noe jeg ikke savnet. Men ladefarten var bra
Tittel: Sv: Superladerkø sommeren 2019 - den store sommeroppsummeringen :-)
Skrevet av: Klykkenfredag 09. august 2019, klokken 08:46
Hadde svenskeferie i sommer.
Eneste plassen vi opplevde kø på SuC var i Sundsvall. En hel bråte med svensker som tydeligvis hadde Tesla-treff der borte. Mange TM3 og nyere S100-biler.

Min S85D hadde rett før sommeren fått redusert SuC-hastighet via software, og vi måtte stå der i nesten tre kvarter for å få rekkevidden vi trengte for å komme videre. Vi ble skuet på ganske heftig i og med at køen ble lengre og lengre.. Valgte å dra litt tidligere i og med at de begynte å bli temmelig utålmodige.
Tittel: Sv: Superladerkø sommeren 2019 - den store sommeroppsummeringen :-)
Skrevet av: Muffinmanfredag 09. august 2019, klokken 08:57
Første sommeren med relativt lite kjøring. Hadde en runde fra møre til Lillehammer med familien, og ladet kun på Dombås. Svært trafikkert, men eneste køen var forårsaket av ei dame med en Kia som fant det for godt å parkere på superchargeren mens hun ventet på at en av de andre laderene ble ledige. Men det løste seg fort. Har også kjørt en kjapp tur med samme utgangspunt til Oslo og tilbake. Ingen kø, men siden de driver og "flytter" veier i Brumunddal ble det en del leting før jeg fant laderen der. Den var det IKKE kø på, for å si det slik.

Tidligere år har vi kun stått i kø i Varazze og Kitzbuhel, og ellers veldig sjelden delt lader. I år valgte vi å ikke vurdere tur sørover pga at bilene våre er blitt samtidig kastrert mtp superladehastigheten. Vi ville ikke lenger rukket å kjøre en vei på 3 dager, og total reisetid ville økt fra 6 til 8 dager. Det er forbi smertegrensen.
Tittel: Sv: Superladerkø sommeren 2019 - den store sommeroppsummeringen :-)
Skrevet av: nyttbladfredag 09. august 2019, klokken 09:14
Tror fort det kunne blitt køer om det hadde vært flere biler sørover i Europa. Faktisk ladetid for egen del var stort sett 15-20 minutter lenger enn oppgitt på abetterrouteplanner og også lenger enn bilen selv estimerte.
Nå var ikke det noe stort problem idet mange av ladingene inneholdt spisepauser eller dobesøk.
Tittel: Sv: Superladerkø sommeren 2019 - den store sommeroppsummeringen :-)
Skrevet av: Toalmarfredag 09. august 2019, klokken 13:39
Har feriert i Danmark og Sverige med Superlading flere steder de siste 2 ukene.
Opplevde ikke å måtte vente på ledig lader noen steder  :+1:
Tittel: Sv: Superladerkø sommeren 2019 - den store sommeroppsummeringen :-)
Skrevet av: TøddiVedderfredag 09. august 2019, klokken 21:42
Eneste kø jeg opplevde var i Lyngdal. Likte ikke den ladeplassen. Ingen system for kø, måtte bare kjøre rundt og håpe på plass til slutt. Litt som stolleken. Elendig opplegg. Ellers bare gode opplevelser ved suc
Tittel: Sv: Superladerkø sommeren 2019 - den store sommeroppsummeringen :-)
Skrevet av: AndreasRingdalfredag 09. august 2019, klokken 21:52
5500 km -> Danamark,tyskland, østerike, Italia, Sveits, Lichtenstein Frankrike, Belgia, Nederland.

Måtte ikke vente noen steder men kjørte forbi en lader fordi jeg såg at alle var opptatt.
Måtte dele i Bremen, Luxembourg og Lyngdal.

Andreas
Tittel: Sv: Superladerkø sommeren 2019 - den store sommeroppsummeringen :-)
Skrevet av: hgslørdag 10. august 2019, klokken 00:37
Ca 6000 km i Danmark, Tyskland, Frankrike, Belgia, Nederland og Luxembourg. Ikke trengt å dele lader noe sted. Betydelig raskere å komme seg gjennom Europa med supereffektive Model 3 enn den gamle S85'en. (Men handleglade unger og kone gjorde det trangt for seg selv på slutten av turen)
Tittel: Sv: Superladerkø sommeren 2019 - den store sommeroppsummeringen :-)
Skrevet av: mthoringlørdag 10. august 2019, klokken 00:40
Vært innom Øyer, Elverum, Alvdal, Berkåk, Levanger, Grong, Mosjøen, Mo i Rana, Storjord og Innhavet. Måtte ikke dele ladepar på en eneste SuC på vei tur/retur nord midt i fellesferien, kjøringen ble gjort på dagtid.
Tittel: Sv: Superladerkø sommeren 2019 - den store sommeroppsummeringen :-)
Skrevet av: Reodorlørdag 10. august 2019, klokken 17:33
Har kjørt 6000 km i sommer i Norge, Sverige og Danmark.
Stod 15 minutter i kø i nærheten av Hirtshals og har delt endel ganger.
Tenker det ville bedret utnyttelsen dersom man kunne se hvilken av de delte stolpene som hadde mest rest-kapasitet enten i app eller på stasjon slik at man koblet seg ved den stasjonen som har høyest tilgjengelig kapistet. Kjedelig å lade med 30 kw når ubrukte kan ha 100 kw tilgjengelig.
Tittel: Sv: Superladerkø sommeren 2019 - den store sommeroppsummeringen :-)
Skrevet av: Carl Anton Stenlinglørdag 10. august 2019, klokken 21:34
Sitat fra: Reodor på lørdag 10. august 2019, klokken 17:33
Tenker det ville bedret utnyttelsen dersom man kunne se hvilken av de delte stolpene som hadde mest rest-kapasitet enten i app eller på stasjon slik at man koblet seg ved den stasjonen som har høyest tilgjengelig kapistet. Kjedelig å lade med 30 kw når ubrukte kan ha 100 kw tilgjengelig.

Det er en god idé. Stem gjerne på feature requesten her: https://featurerequests.co/feature/stall-suggestion-supercharger
Tittel: Sv: Superladerkø sommeren 2019 - den store sommeroppsummeringen :-)
Skrevet av: geearlørdag 10. august 2019, klokken 22:36
Det har vel nå blitt sagt at alle staller skal få separat forsyning, eller var det kun for v3?
Tittel: Sv: Superladerkø sommeren 2019 - den store sommeroppsummeringen :-)
Skrevet av: ladovlørdag 10. august 2019, klokken 23:04
Har ikke stått i kø men jeg 'hoppet over' en superlader en gang fordi det var fullt(Brokelandsheia) og kjørte videre til neste(Bamble). Mangler kanskje valg for dette?

Der så jeg noen stå i kø med ikke-teslaer. Motsto fristelsen til å peke og le mens jeg klasket meg på lårene. :D

Har flere ganger stått på delt effekt og det er helt greit når hele familien uansett skal kjøpe seg et varmt måltid. Lader gjerne fra 25 til 95 SOC da. Snitteffekt er da greit under 50kW.
Tittel: Sv: Superladerkø sommeren 2019 - den store sommeroppsummeringen :-)
Skrevet av: Carl Anton Stenlingsøndag 11. august 2019, klokken 00:20
Sitat fra: gr på lørdag 10. august 2019, klokken 22:36
Det har vel nå blitt sagt at alle staller skal få separat forsyning, eller var det kun for v3?

Kun for v3 - dermed vil nok problematikken rundt å velge optimal delt stall fortsatt gjelde de fleste superladere i Europa en god stund fremover.
Tittel: Sv: Superladerkø sommeren 2019 - den store sommeroppsummeringen :-)
Skrevet av: turfsurfsøndag 11. august 2019, klokken 14:01
Kjørt ca 6500km i sør/midt Norge + Sverige / Danmark i sommer. Ingen ladekø, men delt lader innimellom. Ett par tilfeller med redusert ladefart uten noen tilsynelatende forklaring (lav SOC, kjørt i mange timer, ikke delt lader, ikke busy SuC osv).

100 pakken har helt klart fått endret ladekurve med lavere fart over 50% SOC, uten at det gjør så veldig store utslag.
Tittel: Sv: Superladerkø sommeren 2019 - den store sommeroppsummeringen :-)
Skrevet av: automatsøndag 11. august 2019, klokken 19:24
Prøvde meg på Lier Syd i lørdag ettermiddag, da vi uansett trengte en liten stopp. Så ut til å være et par ledige ladere på skjermen litt før vi ankom. Men når vi kom dit var det kjempekø, så det ble et stopp uten lading. Endte med at vi måtte ta en Chademo-stopp senere på kvelden. Synd at alle "gratis-hjemmeladerne" ødelegger for muligheten til mer by-nære Superladere.
Tittel: Sv: Superladerkø sommeren 2019 - den store sommeroppsummeringen :-)
Skrevet av: JorgenMmandag 12. august 2019, klokken 13:22
Ferietur på 3600 km nedover fra Trøndelag til Danmark/Tyskland og ikke mer enn halvfullt noe sted. Dette var første uka etter skoleferien da trykket er minst.
Tittel: Sv: Superladerkø sommeren 2019 - den store sommeroppsummeringen :-)
Skrevet av: Sullesøndag 18. august 2019, klokken 10:12
Ladekø i Tyskland  8)
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Tittel: Sv: Superladerkø sommeren 2019 - den store sommeroppsummeringen :-)
Skrevet av: Ellemellesøndag 18. august 2019, klokken 10:58
Sitat fra: automat på søndag 11. august 2019, klokken 19:24
Prøvde meg på Lier Syd i lørdag ettermiddag, da vi uansett trengte en liten stopp. Så ut til å være et par ledige ladere på skjermen litt før vi ankom. Men når vi kom dit var det kjempekø, så det ble et stopp uten lading. Endte med at vi måtte ta en Chademo-stopp senere på kvelden. Synd at alle "gratis-hjemmeladerne" ødelegger for muligheten til mer by-nære Superladere.
Det er nok en gammel og seiglivet myte at kapasitetsproblemene ved Lier skyldes hjemmeladere.

E18 ved Lier er vel Norges mest trafikkerte vei. Det er 8 ladestolper på hver side av veien, og ofte er det 1-2 stykker på hver side som ikke fungerer.

Årsdøgntrafikk (ÅDT) ved Lier er ca 60 000 biler (totalt 16 ladestolper), ÅDT ved Nebbenes er ca 15 000 biler (44 ladestolper), og ÅDT ved Rygge er ca 40 000 biler (42 ladestolper).

Det er altså fire ganger så mye trafikk ved Lier-laderne enn det er ved Nebbenes, så hvis man leker seg med tall, er behovet 176 ladeplasser ved Lier (sammenlignet med Nebbenes). Sammenligner man med Rygge, så er behovet 63 plasser (men der har man også Solli noen få kilometer unna).

Strekningen mellom Lier og Oslo er såpass tett befolket at det er vanskelig for Tesla å få kjøpt noe eget, og det er heller ikke mange kjøpesentre de kan innynde seg hos. Jeg tipper Liertoppen/Tranby er eneste alternativ for kjøp av tomt, og at Holmen Senter/Skeidar Holmen/Liertoppen Kjøpesenter er eneste alternativ for samarbeid.
Tittel: Sv: Superladerkø sommeren 2019 - den store sommeroppsummeringen :-)
Skrevet av: Counterpointersøndag 18. august 2019, klokken 13:56
Sitat fra: Ellemelle på søndag 18. august 2019, klokken 10:58
Det er nok en gammel og seiglivet myte at kapasitetsproblemene ved Lier skyldes hjemmeladere.

E18 ved Lier er vel Norges mest trafikkerte vei. Det er 8 ladestolper på hver side av veien, og ofte er det 1-2 stykker på hver side som ikke fungerer.

Årsdøgntrafikk (ÅDT) ved Lier er ca 60 000 biler (totalt 16 ladestolper), ÅDT ved Nebbenes er ca 15 000 biler (44 ladestolper), og ÅDT ved Rygge er ca 40 000 biler (42 ladestolper).

Det er altså fire ganger så mye trafikk ved Lier-laderne enn det er ved Nebbenes, så hvis man leker seg med tall, er behovet 176 ladeplasser ved Lier (sammenlignet med Nebbenes). Sammenligner man med Rygge, så er behovet 63 plasser (men der har man også Solli noen få kilometer unna).

Strekningen mellom Lier og Oslo er såpass tett befolket at det er vanskelig for Tesla å få kjøpt noe eget, og det er heller ikke mange kjøpesentre de kan innynde seg hos. Jeg tipper Liertoppen/Tranby er eneste alternativ for kjøp av tomt, og at Holmen Senter/Skeidar Holmen/Liertoppen Kjøpesenter er eneste alternativ for samarbeid.
Du har gode argumenter med døgntrafikk som er valide. Men mener at Tesla selv har sagt noe om at det er mange lokale brukere på Lier. Dette var vel en av grunnene til at det kom «idle fee», dette er jo kommet fordi folk lot bilen stå på superlader og gikk hjem eller på jobben.
Tittel: Sv: Superladerkø sommeren 2019 - den store sommeroppsummeringen :-)
Skrevet av: geearsøndag 18. august 2019, klokken 14:59
Jeg er kun forbipasserende på ferie når jeg passerer Lier og gidder ikke vurdere å stoppe der engang, planlegger så jeg slipper. Er ikke langt til Holmestrand.

Kan ikke en som kjeder seg i ladekø der sjekke hvor bilene hører hjemme, så får vi fort svaret?  ;D (med appen bil og henger).
Tittel: Sv: Superladerkø sommeren 2019 - den store sommeroppsummeringen :-)
Skrevet av: automatsøndag 18. august 2019, klokken 17:41
Sjekker man Lier i app eller på skjerm i bil, så er den nesten alltid svært full, selv på tider av døgnet man burde anta er lavtrafikk. Og andre superladere er tilnærmet tomme.

Så kan man selvsagt spekulere i om det skylles hjemmeladere.
Tittel: Sv: Superladerkø sommeren 2019 - den store sommeroppsummeringen :-)
Skrevet av: arnklmandag 19. august 2019, klokken 14:07
Vi har køyrt mykje i sommar, og heller ikkje vi har opplevd kø på nokon superladar.