Sitat fra: Carl Anton Stenling på torsdag 08. august 2019, klokken 22:34Da skulle min stemme vært på dette alternativet, men jeg får ikke endret ;-)
Da er det lagt inn alternativ for "Ikke opplevd kø i det hele tatt" i avstemningen.
Sitat fra: nyttblad på fredag 09. august 2019, klokken 07:30Med en Tesla eller en Nissan Leaf (som er det du har iflg. signaturen din)?
7500 km i sommer. Kjørt til lengst sør i Spania og tilbake.
Nesten helt tomt på de fleste Suc. 1 eller 2 andre biler.
Måtte vente i kø 5 min på et sted i Frankrike der det var en haug med
nederlendere som var på vei hjem.
Eneste innvendinga var at ladehastigheten stort sett var dårligere
enn forventet. Hastigheten falt fort. Men det er jo behørig kommentert
rundt om.
Sitat fra: Reodor på lørdag 10. august 2019, klokken 17:33
Tenker det ville bedret utnyttelsen dersom man kunne se hvilken av de delte stolpene som hadde mest rest-kapasitet enten i app eller på stasjon slik at man koblet seg ved den stasjonen som har høyest tilgjengelig kapistet. Kjedelig å lade med 30 kw når ubrukte kan ha 100 kw tilgjengelig.
Sitat fra: gr på lørdag 10. august 2019, klokken 22:36
Det har vel nå blitt sagt at alle staller skal få separat forsyning, eller var det kun for v3?
Sitat fra: automat på søndag 11. august 2019, klokken 19:24Det er nok en gammel og seiglivet myte at kapasitetsproblemene ved Lier skyldes hjemmeladere.
Prøvde meg på Lier Syd i lørdag ettermiddag, da vi uansett trengte en liten stopp. Så ut til å være et par ledige ladere på skjermen litt før vi ankom. Men når vi kom dit var det kjempekø, så det ble et stopp uten lading. Endte med at vi måtte ta en Chademo-stopp senere på kvelden. Synd at alle "gratis-hjemmeladerne" ødelegger for muligheten til mer by-nære Superladere.
Sitat fra: Ellemelle på søndag 18. august 2019, klokken 10:58Du har gode argumenter med døgntrafikk som er valide. Men mener at Tesla selv har sagt noe om at det er mange lokale brukere på Lier. Dette var vel en av grunnene til at det kom «idle fee», dette er jo kommet fordi folk lot bilen stå på superlader og gikk hjem eller på jobben.
Det er nok en gammel og seiglivet myte at kapasitetsproblemene ved Lier skyldes hjemmeladere.
E18 ved Lier er vel Norges mest trafikkerte vei. Det er 8 ladestolper på hver side av veien, og ofte er det 1-2 stykker på hver side som ikke fungerer.
Årsdøgntrafikk (ÅDT) ved Lier er ca 60 000 biler (totalt 16 ladestolper), ÅDT ved Nebbenes er ca 15 000 biler (44 ladestolper), og ÅDT ved Rygge er ca 40 000 biler (42 ladestolper).
Det er altså fire ganger så mye trafikk ved Lier-laderne enn det er ved Nebbenes, så hvis man leker seg med tall, er behovet 176 ladeplasser ved Lier (sammenlignet med Nebbenes). Sammenligner man med Rygge, så er behovet 63 plasser (men der har man også Solli noen få kilometer unna).
Strekningen mellom Lier og Oslo er såpass tett befolket at det er vanskelig for Tesla å få kjøpt noe eget, og det er heller ikke mange kjøpesentre de kan innynde seg hos. Jeg tipper Liertoppen/Tranby er eneste alternativ for kjøp av tomt, og at Holmen Senter/Skeidar Holmen/Liertoppen Kjøpesenter er eneste alternativ for samarbeid.