Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva slags adapter/kobling trenger jeg?

Startet av heiho, lørdag 17. august 2019, klokken 20:35

« forrige - neste »

heiho

Hei,

Er ikke helt stødig på det her, men hva må jeg kjøpe for å få ladet her? Har S75D med UMC1.

Hvilken effekt får jeg?


geear

Har ikke prøvd det selv bare så det er sagt, men dette og den blå 32A 1-fas pluggen som følger med bilen/UMC, da skal du få 32A 1-fas (7,4kW):
http://www.ladespesialisten.no/index.php/adaptere-til-tesla/8-adapter-tesla/5-32a3

Du kan nok lade kvasi 3-fas også, og få 8,5kW, men må da ha rødt adapter til UMC pluss overgang fra blått til rødt i stedet for det over.

jkirkebo

Sitat fra: gr på lørdag 17. august 2019, klokken 22:07
Har ikke prøvd det selv bare så det er sagt, men dette og den blå 32A 1-fas pluggen som følger med bilen/UMC, da skal du få 32A 1-fas (7,4kW):
http://www.ladespesialisten.no/index.php/adaptere-til-tesla/8-adapter-tesla/5-32a3

Du kan nok lade kvasi 3-fas også, og få 8,5kW, men må da ha rødt adapter til UMC pluss overgang fra blått til rødt i stedet for det over.

8,5kW er ikke mulig med UMC, da kreves ladestasjon eller 3.parts ladekabel som klarer 32A 3-fase.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

geear

Ok. Trodde kanskje det gikk å "juksekoble" en av faselederne mot N på det røde adapteret.

jlan

Ja, det går, men den røde pluggen er 16A, så en får ikke mer enn det.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Handyman

Sitat fra: gr på søndag 18. august 2019, klokken 09:24
Ok. Trodde kanskje det gikk å "juksekoble" en av faselederne mot N på det røde adapteret.
Det kan man.
Jeg har koblet de tre fasene til N, L1 og L2 i en rød CEE-kpntakt, og bruker en UMC (gen 1) med rødt adapter. '
Får da i overkant av 6kW på IT 230V :)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Handyman

#6
Sitat fra: gr på lørdag 17. august 2019, klokken 22:07
Har ikke prøvd det selv bare så det er sagt, men dette og den blå 32A 1-fas pluggen som følger med bilen/UMC, da skal du få 32A 1-fas (7,4kW):
http://www.ladespesialisten.no/index.php/adaptere-til-tesla/8-adapter-tesla/5-32a3

Du kan nok lade kvasi 3-fas også, og få 8,5kW, men må da ha rødt adapter til UMC pluss overgang fra blått til rødt i stedet for det over.
NEK 400:2018 tillater ikke bruk av overganger og adaptere, med unntak av "hvis det samsvarer med anbefalingene til produsenten av utstyret og det elektriske kjøretøyet".

Edit: dette gjelder fast ladeplass. Altså der du lader bilen din fast/regelmessig, som hjemme, på jobb, eller på hytta.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

jkirkebo

Sitat fra: Handyman på mandag 19. august 2019, klokken 09:07
Sitat fra: gr på lørdag 17. august 2019, klokken 22:07
Har ikke prøvd det selv bare så det er sagt, men dette og den blå 32A 1-fas pluggen som følger med bilen/UMC, da skal du få 32A 1-fas (7,4kW):
http://www.ladespesialisten.no/index.php/adaptere-til-tesla/8-adapter-tesla/5-32a3

Du kan nok lade kvasi 3-fas også, og få 8,5kW, men må da ha rødt adapter til UMC pluss overgang fra blått til rødt i stedet for det over.
NEK 400:2018 tillater ikke bruk av overganger og adaptere, med unntak av "hvis det samsvarer med anbefalingene til produsenten av utstyret og det elektriske kjøretøyet".

På fast ladested hjemme er det helt korrekt. For tilfeldig lading på tur er reglene endel mykere.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Handyman

#8
Sitat fra: jkirkebo på mandag 19. august 2019, klokken 09:43
Sitat fra: Handyman på mandag 19. august 2019, klokken 09:07
Sitat fra: gr på lørdag 17. august 2019, klokken 22:07
Har ikke prøvd det selv bare så det er sagt, men dette og den blå 32A 1-fas pluggen som følger med bilen/UMC, da skal du få 32A 1-fas (7,4kW):
http://www.ladespesialisten.no/index.php/adaptere-til-tesla/8-adapter-tesla/5-32a3

Du kan nok lade kvasi 3-fas også, og få 8,5kW, men må da ha rødt adapter til UMC pluss overgang fra blått til rødt i stedet for det over.
NEK 400:2018 tillater ikke bruk av overganger og adaptere, med unntak av "hvis det samsvarer med anbefalingene til produsenten av utstyret og det elektriske kjøretøyet".
På fast ladested hjemme er det helt korrekt. For tilfeldig lading på tur er reglene endel mykere.
Det er jo helt korrekt. Glemte å spesifisere det.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

geear

Sitat fra: Handyman på mandag 19. august 2019, klokken 08:51
Det kan man.
Jeg har koblet de tre fasene til N, L1 og L2 i en rød CEE-kpntakt, og bruker en UMC (gen 1) med rødt adapter. '
Får da i overkant av 6kW på IT 230V :)
Hvorfor får du ikke 8,5kW?

Handyman

Sitat fra: gr på mandag 19. august 2019, klokken 10:12
Sitat fra: Handyman på mandag 19. august 2019, klokken 08:51
Det kan man.
Jeg har koblet de tre fasene til N, L1 og L2 i en rød CEE-kpntakt, og bruker en UMC (gen 1) med rødt adapter. '
Får da i overkant av 6kW på IT 230V :)
Hvorfor får du ikke 8,5kW?
Fordi rødt adapter er på max 16A, og spenningen er 230V. 16 x 230 x roten av 3
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

geear

Ah.. og da betyr det at du har Model 3 som tar ekte 3-fas 230V, og har skiftet ut UMC2 med en UMC1?

Men.. UMC1 støtter jo 32A 1-fas, og den støtter 3-fas, er det kun det røde adapteret (eller egentlig mangel på 32A 3-fas adapter) som gjør at det ikke går å få 8,5/16,5/22kW på X/S?

Handyman

Sitat fra: gr på mandag 19. august 2019, klokken 10:47
Ah.. og da betyr det at du har Model 3 som tar ekte 3-fas 230V, og har skiftet ut UMC2 med en UMC1?

Men.. UMC1 støtter jo 32A 1-fas, og den støtter 3-fas, er det kun det røde adapteret (eller egentlig mangel på 32A 3-fas adapter) som gjør at det ikke går å få 8,5/16,5/22kW på X/S?
Jepp...står i signaturen.
TM3 kan uansett ikke lade mer enn laderen på 11kW.
Med blått adapter 1x32A kan man få 7.3kW med UMC gen 1, men det gir stor skjevlast i nettet.
Jeg har to elbiler og 3x25A til garasjen. Med blått adapter gir det meg under 6kW til TM3 og ingenting til den andre bilen.
Når jeg lader TM3 på 3x16  (rødt adapter) så kan jeg i tillegg lade den andre bilen på 10A.  :)
Dette er mer enn nok for meg.

RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA