Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Klimaskeptikere i kommentarfeltene i nettaviser og Facebook

Startet av geear, torsdag 08. august 2019, klokken 12:21

« forrige - neste »

geear

Ungene mine har sett en animasjonsfilm som heter WALL·E ganske hyppig, den kom ut samme år som eldstemann ble født, i 2008. Det er 11 år siden, sikkert omtrent ferdig før iPhone kom ut. Hver gang jeg ser et glimt av filmen, så skremmer det meg hvor virkelig den plutselig kan bli. Og hvor virkelig noe av det allerede er.

cra, fantastisk bilde! Lagret!

Rollep

He he, denne tråden bekrefter langt på vei det jeg har mistenkt i lang tid, en veldig stor andel av elbilforum består av MDG frelste :D
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

arthur

Sitat fra: 1317142119 på torsdag 08. august 2019, klokken 19:10
Men dere som stemmer MDG vil hjelpe mer på verden rundt dere hvis dere faktisk gjør noe konkret i stedet for å sitte på en høy hest og late som dere er bedre enn resten av samfunnet.

For ordens skyld; stemmer ikke MDG, men har fått økende ympati med deres standpunkt, men uansett så synes jeg det var en svært urettferdig kommentar du kom med her.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Øyvind.h

Vi i vesten konsumerer råvarer i et enormt tempo. Å skryte av elbil, kortreist mat og lite kjøtt blir litt skralt i det store bildet.
MDG står for mye rart og mye jeg ikke er enig i. Men om de er ekstreme i en retning og får litt innflytelse så er det jo ikke slik at de får gjennomført alt de ser for seg. Og de er nå i hvert fall gjennomført miljø- og fornyelsesfokuserte :)

All den grove hetsen og sjikanen av MDG-politikere fra type FNB velgere dytter meg dog mer i retning av MDG enn andre veien.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

dundun

Sitat fra: 1317142119 på torsdag 08. august 2019, klokken 19:10
Det er nok ikke så mange klimaskeptikere som det ser ut som. Det er ofte de samme som går igjen i kommentarfeltene. Kommentarfelt (og forum som dette) er stort sett enorme ekkokammer hvor man får bekreftet sitt litt skjeve syn på verden.

For eksempel at vi som sitter her tror elbilen er redningen til bilbransjen, til tross for at "ingen" på hele planeten vil ha dem bortsett fra oss (enn så lenge).

Jeg kommer ikke til å stemme MDG engang når jeg står men vann til knærne 100 meter over havoverflaten pga klimaendringer. Men dere som stemmer MDG vil hjelpe mer på verden rundt dere hvis dere faktisk gjør noe konkret i stedet for å sitte på en høy hest og late som dere er bedre enn resten av samfunnet.

At vi kjører en elbil er som å pisse i buksa for å holde varmen, når du ser på alt kjøttet du spiser, all maten du kaster, alle klærne du kjøper, alle feriene dine og generelt den sløsete livsstilen du har.

Først må man selv gjøre det som fungerer, så kan man komme med konkrete forslag til hva andre som ikke engasjerer seg like mye må gjøre. Å sette en Tesla foran seg i klimakampen blir før dumt og enkelt å gjennomskue.

Du har fått det 180 grader feil. Ingenting man selv kan gjøre monner, det eneste håpet er å stemme inn politikerene som kan jobbe for løsninger på samfunnsnivå.
2023 ID.Buzz
2021 Polestar 2
2022 Bmw iX40, 2019 Tesla Model X LR, 2015 Tesla Model S S85D, 2020 Honda E, 2014 i3, 2016 Mercedes B-klasse, 2014 Model S P85
...og i tillegg en Mini Remastered og en MX-5 for moro skyld

1317142119

#20
Sitat fra: dundun på torsdag 08. august 2019, klokken 19:36
Sitat fra: 1317142119 på torsdag 08. august 2019, klokken 19:10
Det er nok ikke så mange klimaskeptikere som det ser ut som. Det er ofte de samme som går igjen i kommentarfeltene. Kommentarfelt (og forum som dette) er stort sett enorme ekkokammer hvor man får bekreftet sitt litt skjeve syn på verden.

For eksempel at vi som sitter her tror elbilen er redningen til bilbransjen, til tross for at "ingen" på hele planeten vil ha dem bortsett fra oss (enn så lenge).

Jeg kommer ikke til å stemme MDG engang når jeg står men vann til knærne 100 meter over havoverflaten pga klimaendringer. Men dere som stemmer MDG vil hjelpe mer på verden rundt dere hvis dere faktisk gjør noe konkret i stedet for å sitte på en høy hest og late som dere er bedre enn resten av samfunnet.

At vi kjører en elbil er som å pisse i buksa for å holde varmen, når du ser på alt kjøttet du spiser, all maten du kaster, alle klærne du kjøper, alle feriene dine og generelt den sløsete livsstilen du har.

Først må man selv gjøre det som fungerer, så kan man komme med konkrete forslag til hva andre som ikke engasjerer seg like mye må gjøre. Å sette en Tesla foran seg i klimakampen blir før dumt og enkelt å gjennomskue.

Du har fått det 180 grader feil. Ingenting man selv kan gjøre monner, det eneste håpet er å stemme inn politikerene som kan jobbe for løsninger på samfunnsnivå.
Å tro at det man gjør selv på individnivå ikke hjelper, er som å be om at alt skal gå sørover.

geear

Sitat fra: Rollep på torsdag 08. august 2019, klokken 19:16
He he, denne tråden bekrefter langt på vei det jeg har mistenkt i lang tid, en veldig stor andel av elbilforum består av MDG frelste :D
Skjønner at verden er svart-hvitt for deg, enten er man Tesla fanboy eller ikke, og enten er man MDG-frelst eller ikke.  ???

Selv er jeg nok egentlig høyre. Har iallfall stemt på de flest ganger. Men hetsen mot klimafokus og elbiler i kommentarfelt og på facebook fungerer helt motsatt av det de sannsynligvis ønsker å oppnå. Jeg får lyst til å støtte de mest ekstreme i motsatt retning. For å motvirke. For å gjøre en forskjell. Eller kanskje bare på trass?

Syns også det er påfallende likhetstrekk blant mange av mine "venner" på Facebook som hater elbiler og klima. Motorinteresserte, gjerne med en "grombil" i garasjen, og en båt på vannet, gjerne ungkarer, alltid menn, alltid 40+. Ofte jobb i olja. Jeg forstår verken fanatismen mot å innse at forbruket vårt ikke er bærekraftig, eller at så mange motorinteresserte plent må hate elbiler. Som om det ikke går an å tenke miljø (eller i det minste lokalt utslipp), fordi man liker å kjøre på bane, eller har en gammel amcar i garasjen. Jeg klarer begge deler. Om enn interessen for bråkete biler har dalt kraftig etter stillegående biler begynte å gjøre de til skamme ytelsesmessig. Merkelig nok virker det som amcargjengen er de som har størst problemer med den mest amerikanske bilen på markedet i dag (Tesla).

Rosstopher

Sitat fra: DagfinnN på torsdag 08. august 2019, klokken 17:51han synes at våpen, særlig automatvåpen er en menneskerett.

Automatvåpen har vært forbudt i USA siden 1986. Det endrer ikke på budskapet ditt, men jeg syns det er greit å bruke riktige fakta når man skal argumentere slik (ikke "alternative facts" slik som de på den andre siden av bordet).
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

DagfinnN

Sitat fra: Rosstopher på torsdag 08. august 2019, klokken 20:51
Sitat fra: DagfinnN på torsdag 08. august 2019, klokken 17:51han synes at våpen, særlig automatvåpen er en menneskerett.

Automatvåpen har vært forbudt i USA siden 1986. Det endrer ikke på budskapet ditt, men jeg syns det er greit å bruke riktige fakta når man skal argumentere slik (ikke "alternative facts" slik som de på den andre siden av bordet).
Ok - retter til halvautomatiske våpen.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

stefse

Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

1000kwh

Sitat fra: stefse på torsdag 08. august 2019, klokken 23:34
Husk at MDG helst verken vil ha elbiler eller veier.
Dette er jo hovedproblemet i dag. Mange er livredde for endringer og derfor er MDG så fryktelig skummelt. Det er ikke snakk om å fjerne veier og biler slik du kan gi inntrykk av. Det handler om å roe ned på store veiutbygginger og få trafikkveksten til å stagge.

Jeg vil heller ha gode sykkelveier enn flere nye veier i dag. Det er ingen flere som trenger å kjøre bil i Oslo nå. Og de som klager på VG over hvor fælt det er å kjøre i bom kan ta sykkel, gå, tbane, tog, buss, taxi osv osv..

Videre så driter unge velgere i bompenger og mye av det andre fjaset som det snakkes om i dag. Derfor sliter FRP.

(PS: både jeg og MDG vil ha trygge veier, slik at de veiene vi har fortsettes å rustes opp og bli tryggere)

Ingeniøren

Sitat fra: 1317142119 på torsdag 08. august 2019, klokken 19:10
Det er nok ikke så mange klimaskeptikere som det ser ut som. Det er ofte de samme som går igjen i kommentarfeltene. Kommentarfelt (og forum som dette) er stort sett enorme ekkokammer hvor man får bekreftet sitt litt skjeve syn på verden.

For eksempel at vi som sitter her tror elbilen er redningen til bilbransjen, til tross for at "ingen" på hele planeten vil ha dem bortsett fra oss (enn så lenge).

Jeg kommer ikke til å stemme MDG engang når jeg står men vann til knærne 100 meter over havoverflaten pga klimaendringer. Men dere som stemmer MDG vil hjelpe mer på verden rundt dere hvis dere faktisk gjør noe konkret i stedet for å sitte på en høy hest og late som dere er bedre enn resten av samfunnet.

At vi kjører en elbil er som å pisse i buksa for å holde varmen, når du ser på alt kjøttet du spiser, all maten du kaster, alle klærne du kjøper, alle feriene dine og generelt den sløsete livsstilen du har.

Først må man selv gjøre det som fungerer, så kan man komme med konkrete forslag til hva andre som ikke engasjerer seg like mye må gjøre. Å sette en Tesla foran seg i klimakampen blir før dumt og enkelt å gjennomskue.

Enig.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Motorwatt

Så da kan jeg stemme MDG, beholde elbilen, og lene meg rolig tilbake med godfølelelsen av at jeg nå har gjort mitt. Eller? Nei, må vel slutte å fly, bli vegetarianer, bytte ut den glasserte taksteinen med solcellepanel, kjøpe elsykkel og ny elektrisk plenklipper, bygge om det elektriske anlegget til smarthus, skru ned varmen på kalde dager, ikke kjøpe mat i plastemballasje, osv. Blir litt mye det der, så jeg dropper MDG, beholder elbilen, og lever med litt rufsete miljø-samvittighet.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Rosstopher

Sitat fra: 1000kwh på fredag 09. august 2019, klokken 07:46
Det handler om å roe ned på store veiutbygginger og få trafikkveksten til å stagge.

Dette har jo vært Norges politikk frem til for få år siden; altså å ikke gidde å bygge ut veiene våre. Har det hjulpet på trafikkmengden?

Sitat fra: 1000kwh på fredag 09. august 2019, klokken 07:46Jeg vil heller ha gode sykkelveier enn flere nye veier i dag. Det er ingen flere som trenger å kjøre bil i Oslo nå. Og de som klager på VG over hvor fælt det er å kjøre i bom kan ta sykkel, gå, tbane, tog, buss, taxi osv osv..

Dersom man bor i Oslo kan jeg forstå synspunktet ditt her. De aller fleste nordmenn bor imidlertid ikke i Oslo, og bilen er faktisk en nødvendighet for folk flest. Selv bor jeg under en mil utenfor Tønsberg, og her er det kun aktuelt å ta kollektivtrafikk til byen hvis du har 8-4-jobb og ikke mulig dersom du f.eks. skal handle på ettermiddagen. Sykkel kunne ha vært et alternativ hvis det hadde blitt investert stort i sykkelveier og jeg ikke hadde hatt barn i barnehage.

Sitat fra: 1000kwh på fredag 09. august 2019, klokken 07:46
(PS: både jeg og MDG vil ha trygge veier, slik at de veiene vi har fortsettes å rustes opp og bli tryggere)

Dette skurrer i mitt hode. Store veiutbygginger som du referer til ovenfor gir trygge veier. Er det mulig å være for trygge veier og mot storstilt utbygging av veier? Smale krøtterstier rundt om i landet fører til farlige forbikjøringer og møteulykker. Firefelts veier der trafikkmengden krever det er det tryggeste valget og på sikt økonomisk lønnsomt.

Et lokalt eksempel:
E18 fra Drammen og sørover til Vestfold var tidligere kjent som "dødsveien" pga. de mange dødsulykkene der. Etter utbygging til motorvei gikk det nærmere 15 år før det ble en eneste dødsulykke på nye E18 i Vestfold. Bare på økonomiske besparelser fra færre dødsulykker er veien nesten spart inn allerede. Dette er før man tar med andre samfunnsøkonomiske gevinster.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

1000kwh

Sitat fra: Motorwatt på fredag 09. august 2019, klokken 09:10
Så da kan jeg stemme MDG, beholde elbilen, og lene meg rolig tilbake med godfølelelsen av at jeg nå har gjort mitt. Eller? Nei, må vel slutte å fly, bli vegetarianer, bytte ut den glasserte taksteinen med solcellepanel, kjøpe elsykkel og ny elektrisk plenklipper, bygge om det elektriske anlegget til smarthus, skru ned varmen på kalde dager, ikke kjøpe mat i plastemballasje, osv. Blir litt mye det der, så jeg dropper MDG, beholder elbilen, og lever med litt rufsete miljø-samvittighet.
En del av det du sier MÅ vi gjøre om kort tid.

Forøvrig så er elsykkel et fantastisk fremkomstmiddel og kan erstatte bilen for veldig mange ;)


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA