Klimaskeptikere i kommentarfeltene i nettaviser og Facebook

Startet av geear, torsdag 08. august 2019, klokken 12:21

« forrige - neste »

1317142119

Sitat fra: gr på fredag 09. august 2019, klokken 10:20
Ellers må jeg jo si det at jeg syns det er altfor mye pendling for å jobbe. Hvorfor er det så mange som må jobbe så langt unna der de bor? Både flypendling og bil er utrolig utbredt. Få folk til å jobbe nær der de bor. Det er vinn-vinn på så utrolig mange områder.
Flypendling er litt voldsomt, men det er villet politikk at folk bor i distriktene. Det er ikke ønskelig å ha over halve Norges befolkning innenfor Ring 3 og resten fordelt på de andre 5 store byene. I tillegg er det (heldigvis) ikke slik lenger at det eneste stedet man kan finne en make er på det lokale klubbhuset som forvandles til pub på kveldstid. Folk møtes over større avstander og da er det naturlig at man ønsker å møtes delvis på midten. Så må vi ikke glemme at veldig mange med høyere utdannelse må jobbe sentralt, fordi bedriftene vet det er attraktivt å ha kontorer sentralt.

Det hadde for øvrig hjulpet veldig om folk i byene faktisk benyttet det utrolig bra kollektivtilbudet de har. Med unntak av en og annen som tok lappen i 19-pil-og-bue som sover i venstrefilen til jobb, så er det ikke kø på motorveiene inn til byene. Køene er et byfenomen og det er det de som har et kollektivtilbud som lager disse. Jeg skal hilse fra landsbygda i Norge og si at vi ikke synes noe om at byfolk plager oss med kø, så vennligst selg bilene deres og flytt dere til egnede transportmidler for byfolk. At biler får kjøre i optimal hastighet vil ha miljøgevinster på opp mot halvering av utslippene direkte eller indirekte fra transportsektoren.

Det jeg ikke klarer å forstå er følgende 3 punkt:
1. I Oslo MDG ønsker man at flest mulig skal bo sentralt i et allerede ekstremt presset boligmarked.
2. Man ønsker at bilistene (også oss elbilister) skal betale i bomringene for å finansiere kollektivtrafikken som allerede er sprengt på kapasitet.
3. Man ønsker ikke privatbilisme i byen, noe som gjør at finansieringen til punkt 2 forsvinner ut vinduet, samt at folk må flytte enda mer sentralt for å kunne bruke sykkel/gå til jobb noe som igjen vil føre til enda større press på et allerede sterkt presset boligmarked.

Hvem kan gi meg en tydelig og konkret oversikt på hvordan vi har tenkt å finansiere samfunnet vårt når inntektskilden (les: bilistene) forsvinner?

Dampmaskin

Sitat fra: stefse på fredag 09. august 2019, klokken 12:43Rart de fattige ikke er mer opptatt av miljøet da. MDG partier burde gjort rent bord i land som Indonesia, Bangladesh, Yemen, Sudan mfl.
Nei, det er ikke rart i det hele tatt. Å engasjere seg i politikk krever et overskudd som de fattigste av oss rett og slett ikke har.

Dampmaskin

Sitat fra: gr på fredag 09. august 2019, klokken 13:53Så da skal vi velge mellom planetens undergang eller større forskjeller mellom fattig og rik?
Slik jeg ser det, er ødeleggelse av miljøet bare en naturlig konsekvens av langt fremskreden kapitalisme. Markedskreftene bryr seg fint lite. Som individer har vi derfor veldig lite, men mer enn null, innflytelse på hvordan vi som menneskehet forholder oss til miljø-ødeleggelser. Forskjellene mellom fattig og rik er derimot innbakt, selve drivkraften, så der har vi absolutt ingenting å stille opp med, annet enn å trylle bort kapitalismen. Og lykke til med det.

Vi får altså ikke noe valg mellom pest og kolera. Det ene får vi bare, det andre kan vi til en viss grad påvirke hvor mye vi skal ha av. Uansett er vi som individer maktesløse. Skal vi få noe gjort så må vi stå sammen om det, dessverre.

Sitat fra: gr på fredag 09. august 2019, klokken 13:53
Jeg ser vanligvis på helhet ved valg, og det er for eksempel helt fullstendig uaktuelt å stemme på bompengepartiet, en banal enkeltsak, selv om jeg ikke er enig i måten det gjøres på, men klimasaken begynner å bli så viktig for meg at jeg er på nippet til å stemme kun basert på den, og heller leve med konsekvensene av alt det andre som MDG roter med. De andre partiene er ikke klare nok, tør ikke gjøre nok. Noe "upoplært" og drastisk MÅ gjøres, og det håper jeg når gjennom før det er for sent.

Høres rimelig nok ut for meg. Taktisk stemmegivning er som å pisse i buksa, en kortvarig glede, og det er det som har fått oss frem til de politiske realitetene vi har i dag. Stem etter samvittigheten. Det skal i hvert fall jeg gjøre.

jkirkebo

Sitat fra: Rosstopher på fredag 09. august 2019, klokken 09:15
Dette skurrer i mitt hode. Store veiutbygginger som du referer til ovenfor gir trygge veier. Er det mulig å være for trygge veier og mot storstilt utbygging av veier? Smale krøtterstier rundt om i landet fører til farlige forbikjøringer og møteulykker. Firefelts veier der trafikkmengden krever det er det tryggeste valget og på sikt økonomisk lønnsomt.

Selvfølgelig er det mulig å ha sikre 2-felts-veier. Hørt om midtdeler av betong? Kombinert med en bred veiskulder så utrykningskjøretøy kan komme forbi gir det en meget sikker vei.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Counterpointer

Jeg tror at hvis en ikke er en del av løsningen, så er en en del av problemet!

Helheten må være politisk, men alle har et individuelt ansvar.

Slik jeg ser det er klimaskeptikerne en vesentlig del av problemet, men hovedutfordringen for oss som mennesker er skjevfordelingen av ressurser.

Personlig så prøver jeg så godt jeg kan, men det er stort rom for forbedring. Uansett, har jeg det bedre med meg selv med å gjøre noe, enn å si at det er andres ansvar.

Rosstopher

Sitat fra: jkirkebo på fredag 09. august 2019, klokken 16:09
Selvfølgelig er det mulig å ha sikre 2-felts-veier. Hørt om midtdeler av betong? Kombinert med en bred veiskulder så utrykningskjøretøy kan komme forbi gir det en meget sikker vei.

Selvfølgelig er det mulig med sikre tofeltsveier med midtdeler, men jeg vet ikke om jeg har sett noen slike i Norge. De tofeltsveiene jeg kjører på som har midtdeler er altfor smale for at nødetatene skal kunne komme seg frem, ofte kombinert med autovern i ytterkant så man er helt sikker på at det er ufremkommelig ved kø. Skal man lage en sikker tofeltsvei med midtdeler er man ikke så veldig langt unna å lage en firefelts motortrafikkvei (tidligere motorvei klasse B), og jeg skal tørre å påstå at de stedene jeg kjører hvor det er tofelts vei med midtdeler er trafikkmengden som regel såpass at det egentlig burde bygges firefelts.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler, motorsykkel, veteranbil, veterantraktor, lastebil, brannbil

geear

Flere mil med slike veier på E18 mellom Larvik og Grimstad. Noe i kombinasjon med et vekslende forbikjøringsfelt, ala Sverige.

Rosstopher

Sitat fra: gr på fredag 09. august 2019, klokken 16:54
Flere mil med slike veier på E18 mellom Larvik og Grimstad. Noe i kombinasjon med et vekslende forbikjøringsfelt, ala Sverige.

Det har du sikkert rett i. Lenge siden jeg har kjørt den veien.
Det er i hvert fall en strekning som støtter min påstand ovenfor om at strekninger med slik vei egentlig burde ha firefelts. Prisforskjellen er minimal: https://www.vegvesen.no/om+statens+vegvesen/presse/nyheter/nasjonalt/s%C3%A5-mye-koster-det-%C3%A5-bygge-en-meter-vei
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D

jkirkebo

Sitat fra: Rosstopher på fredag 09. august 2019, klokken 16:58
Sitat fra: gr på fredag 09. august 2019, klokken 16:54

Det har du sikkert rett i. Lenge siden jeg har kjørt den veien.
Det er i hvert fall en strekning som støtter min påstand ovenfor om at strekninger med slik vei egentlig burde ha firefelts. Prisforskjellen er minimal: https://www.vegvesen.no/om+statens+vegvesen/presse/nyheter/nasjonalt/s%C3%A5-mye-koster-det-%C3%A5-bygge-en-meter-vei

Bygge nytt er en sak, men eksisterende veier kan ofte utvides noe i bredden og få betongmidtdeler til en mye lavere pris enn å bygge nytt.

Som et enda billigere tiltak kan man gjøre som på deler av Rv4 Stryken-Grua og bare male på dobbel gul midtstripe. Da fjerner man nesten alle ulykker i forbindelse med forbikjøring siden man mister lappen om man kjører forbi der det er dobbel gulstripe.

Strekningsovervåkning med fotobokser er et annet billig (egentlig selvfinansierende) sikkerhetstiltak. Men skal det gjøres skikkelig så må det være kontinuerlig på hele strekningen, ikke på kun en liten bit slik som på Rv4.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Rosstopher

Sitat fra: jkirkebo på fredag 09. august 2019, klokken 17:02
Som et enda billigere tiltak kan man gjøre som på deler av Rv4 Stryken-Grua og bare male på dobbel gul midtstripe. Da fjerner man nesten alle ulykker i forbindelse med forbikjøring siden man mister lappen om man kjører forbi der det er dobbel gulstripe.

Strekningsovervåkning med fotobokser er et annet billig (egentlig selvfinansierende) sikkerhetstiltak. Men skal det gjøres skikkelig så må det være kontinuerlig på hele strekningen, ikke på kun en liten bit slik som på Rv4.

Jada, både midtdeler, forbikjøring forbudt og strekningsmåling er effektive tiltak for å redusere antall ulykker. De er også alle effektive tiltak for å gjøre trafikkavviklingen enda dårligere enn den var i utgangspunktet.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D

Ingeniøren

Og mens man bruker mye energi på ulykker i trafikken, dør dobbelt så mange i selvmord uten at men gjør stort for å forebygge det.....
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Gardin

MDG er ikke det eneste miljøpartiet i Norge. Etter min mening er de ikke det beste partiet for miljøet en gang. Både SV og Venstre (og kanskje flere) er også gode miljøpartier. Disse partiene er dyktige på å påvirke større partier til å føre en sterkere miljøpolitikk gjennom forpliktende samarbeid. Venstre har hatt en god positiv påvirkning på sittende regjering og fått gjennomført gode reelle miljøtiltak. Det samme gjorde SV under den foregående statsministeren. MDG har ikke på noen måte samme gjennomslagskraft.

MDG har et stort problem med at de fremstår som altfor ekstreme for folk flest. Folk flest ønsker å bidra til et bedre miljø, men det er grenser for hvor mye man er villig til å ofre på en gang. Hvis miljøpolitikk blir sett på som noe som vil ødelegge økonomien og livsstilen for vanlige folk, kan folks villighet til å bidra med miljøtiltak svekkes, og dermed har MDG gjort miljøet en bjørnetjeneste.

Det er bedre med små realistiske miljøtiltak som faktisk blir gjennomført enn store urealistiske miljøtiltak som ikke vil gjennomføres i praksis. Derfor er det bedre for miljøet å stemme på seriøse miljøpartier enn å stemme på ekstremister.

Orbit

Sitat fra: Burger på torsdag 08. august 2019, klokken 17:04
Edit : Kom på ett artig ord jeg lærte forrige uke. MDG SuV. Jeg vil ha en!

Ble faktisk forbikjørt at en MDG-SUV av et litt annet kaliber i ettermiddag (var selv på sykkel av den vanlige typen).
https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop%2Bog%2Bsalg/kj%C3%B8ret%C3%B8yopplysninger?registreringsnummer=mdg
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Rosstopher

2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D

SveinJ

Er alltid imponert over de som hevder at alt er så ille her i gamlelandet og at det er herfra verden skal reddes.

https://snl.no/siste_istid
2021 VW i.d4 Max Honey yellow,
2025 VW ID.4 4-Motion Excl. Costa Azul

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA