Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Klimaskeptikere i kommentarfeltene i nettaviser og Facebook

Startet av geear, torsdag 08. august 2019, klokken 12:21

« forrige - neste »

geear

Jeg blir ekstremt skremt av det som foregår i kommentarfeltene i alle artikler og innlegg som omhandler klima og/eller elbiler, både på Facebook og i nettavisene. Både i Norge og ellers. Få personer kan fort utgjøre mye støy på nettet, og skape seg et ekkokammer, men samtaler med utallige mennesker rundt lunsjbordet på jobb og ellers også gjør at jeg tror det handler om et utrolig stort antall personer som hardt og tydelig fornekter menneskeskapte klimaendringer, og ikke minst fornekter effekter av elbiler. Har hauger av "venner" på Facebook som stadig er ute med kritikk om både det ene og andre, og ikke fatter hva det betyr om vi her oppe gjør noe når det finnes en milliard kinesere. Og iallfall ikke hvilket poeng elbiler er oppi det hele. Som regel lirer de av seg hauger av "fake news" som de har fått inn via et eller annen bilde med noe tekst på, som spres som ild i tørt gress på Facebook.

Jeg ser på det slik at selv om vi ikke skulle være sikre på at det er menneskeskapte klimaendringer, og at jorden er på vei til grunne, så er det svært liten nedside ved å faktisk ta grep for å snu dette. Vi må omprioritere og endre måten vi lever på - små endringer i det totale bildet. Oppsiden er uendelig. Og om vi så skulle ta feil, ta grep uten at det egentlig var nødvendig. Hva er problemet? Risikoen andre veien, med å bare fortsette på dette jaget, er uendelig mye større.

Valget nå til høsten, og om to år, er nok det vanskeligste på mange år for min del. Jeg er egentlig ikke kandidat til å stemme MDG i det hele tatt. For eksempel vil de relativt ukritisk legge ned det som fyller lønningsposen min. Allikevel er det rett før jeg stemmer MDG bare for å støtte at det faktisk må skje noe, så får det heller være at det kanskje rammer meg på en måte jeg ikke liker (for eksempel innskrenker muligheter i forhold til bilkjøring). Er andre i samme båt?

Og nei, vi er på ingen måte gode eksempler selv heller, med altfor mye fokus på materialisme, men vi har iallfall begynt å snu retning...

Og skulle noen tvile, se denne: https://tv.nrk.no/serie/folkeopplysningen/2018/KMTE50002518

dundun

Landa der for seks år siden og har stemt MDG siden. Selv om jeg langt fra er enige med dem i alt er de de eneste som tar klimasaken alvorlig.
2023 ID.Buzz
2021 Polestar 2
2022 Bmw iX40, 2019 Tesla Model X LR, 2015 Tesla Model S S85D, 2020 Honda E, 2014 i3, 2016 Mercedes B-klasse, 2014 Model S P85
...og i tillegg en Mini Remastered og en MX-5 for moro skyld

DagfinnN

Jeg har kommet til at det er så mange idioter blant oss mennesker at vi "fortjener" den undergangen som nærmer seg. Som art er vi intet å samle på.
Det eneste som kan redde menneskeheten er ungdomsopprør.
Men ja, jeg stemmer MDG av den ene og samme grunn. Sikkert mye i det partiet jeg ikke er enig i, men noe er viktigere enn alt annet tilsammen.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Rosstopher

Sitat fra: DagfinnN på torsdag 08. august 2019, klokken 12:53
Jeg har kommet til at det er så mange idioter blant oss mennesker at vi "fortjener" den undergangen som nærmer seg. Som art er vi intet å samle på.

Det kan jeg egentlig si meg enig i. Mennesker er det verste som har skjedd kloden vår. Men det betyr selvfølgelig ikke at vi skal slutte å kjempe for å unngå det vi fortjener, akkurat som en morder kjemper for å unngå å bli dømt.

Insinuerer selvfølgelig ikke at du mener at vi skal drite i klimaet.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

cra

Sitat fra: gr på torsdag 08. august 2019, klokken 12:21
og ikke fatter hva det betyr om vi her oppe gjør noe når det finnes en milliard kinesere.

Denne hører jeg ofte, og bruker å kontre med følgende:
"Om du sitter i en båt et hull i din ende, vil du da la være å tette det hullet hvis det er et mye større hull i den andre enden?" Jeg har tilgode å få noe godt svar tilbake på det.

Sitat fra: gr på torsdag 08. august 2019, klokken 12:21
Jeg ser på det slik at selv om vi ikke skulle være sikre på at det er menneskeskapte klimaendringer, og at jorden er på vei til grunne, så er det svært liten nedside ved å faktisk ta grep for å snu dette.

Slik ser jeg på det også. Jeg synes at vi muligens overvurderer vår egen evne til å påvirke de store sammenhengene på kloden. (Har vi virkelig klart å skape så mye dævelskap sammenlignet med alskens katastrofer som "skjer av seg selv"?) Men vi har absolutt ingenting å tape på ikke påfør mer skade. At du får lungekreft om du røyker er slett ikke 100% sikkert, men du har garantert ikke større sjanse for å få det om du slutter å røyke!

Sitat fra: gr på torsdag 08. august 2019, klokken 12:21
Vi må omprioritere og endre måten vi lever på - små endringer i det totale bildet. Oppsiden er uendelig. Og om vi så skulle ta feil, ta grep uten at det egentlig var nødvendig. Hva er problemet?

De er sikkert redde for dette:

Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

jkirkebo

Sitat fra: dundun på torsdag 08. august 2019, klokken 12:24
Landa der for seks år siden og har stemt MDG siden. Selv om jeg langt fra er enige med dem i alt er de de eneste som tar klimasaken alvorlig.

Samme her. Er nok ganske grunnleggende uenig med naturvern- og antivindmølle-fløyen i MDG, men resten trumfer det glatt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

KjellG

Sitat fra: cra på torsdag 08. august 2019, klokken 14:26
Sitat fra: gr på torsdag 08. august 2019, klokken 12:21
og ikke fatter hva det betyr om vi her oppe gjør noe når det finnes en milliard kinesere.

Denne hører jeg ofte, og bruker å kontre med følgende:
"Om du sitter i en båt et hull i din ende, vil du da la være å tette det hullet hvis det er et mye større hull i den andre enden?" Jeg har tilgode å få noe godt svar tilbake på det.

Jeg ville ignorert det vesle hullet. Sendt Mayday på radio med posisjon, tatt på overlevelsesdrakt og sjøsatt livbåten.
Uten hjelpemidler, langt til havs: skrevet testament og festet på livvesten.

emmern

MDG er ikke seriøst så lenge de har > 0 kr til statlig velferd, kultur, byråkrati og fri velferdsinnvandring.

Det er ikke akkurat karbonnøytralt å sløse penger på statlig kunst, unødig stort byråkrati, klumpete NAV-system osv. Hver 20 øre av hver kr som går inn i staten blir brent opp. Hvor mye CO2 ble ikke skapt for å produsere de 20 ørene pr kr?
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

arthur

Sitat fra: gr på torsdag 08. august 2019, klokken 12:21
Jeg ser på det slik at selv om vi ikke skulle være sikre på at det er menneskeskapte klimaendringer, og at jorden er på vei til grunne, så er det svært liten nedside ved å faktisk ta grep for å snu dette. Vi må omprioritere og endre måten vi lever på - små endringer i det totale bildet. Oppsiden er uendelig. Og om vi så skulle ta feil, ta grep uten at det egentlig var nødvendig. Hva er problemet? Risikoen andre veien, med å bare fortsette på dette jaget, er uendelig mye større.

Egentlig en grei oppsummering.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

magnusgb

Sitat fra: dundun på torsdag 08. august 2019, klokken 12:24
Landa også der før valget i 2013 og har stemt MDG siden. Ingen er vel enige med dem i alt, men de er de eneste som setter klimasaken øverst.
Landet også på det for seks år siden. Alle partier har sine styrker, svakheter, flinke folk, rare folk osv, men god klima- og miljøpolitikk må ligge til grunn for alt annet.

Kjenner flere klimaskeptikere og folk som bare ikke orker å bry seg fordi de bare er en av 8 milliarder. Prøver så godt jeg kan å nudge dem litt og litt i riktig retning uten å framstå som en ekstrem miljø-raddis for å bøte på bildet som ofte skapes i media av MDGere.
Model X LR august 2019

Burger

#10
Landa på MDG forrige valg og piratpartiet før det *host*. Da tenkte jeg på truslene mot det norske samfundet og rangerte de. Fake news, polarisering, arbeidskriminalitet etc var en del av det, men klima havnet høyst opp for min del og da ble det MDG. Synd de er i mot vindmøller for høyredelen i meg synes det er forlokkende å bygge noe som bare generer penger til samfundet :-)

Det jeg har tenkt littegranne på er at man bør læres opp i når man leser nyheter/hører noe man blir med en gang veldig følelsesmessig engasjert, ta ett par skritt tilbake og sjekk om det var ønsket reaksjon ved form av clickbait, propaganda etc. Veldig ofte så er sakene vinklet, viktig informasjon droppet å opplyse om etc.

Veldig artig når jeg er på bygda og diskuterer, da legger jeg hånda på armen til enkelte å sier : "Ta det mer ro, MDG Lan kommer ikke å tar dieselen din." Spøkefult, men det er faktisk redsel for at ett parti med en stortingsrepresentant skal tvinge de over på kollektivtransport.

Edit : Kom på ett artig ord jeg lærte forrige uke. MDG SuV. Jeg vil ha en!

2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

DagfinnN

Problemstillingen kan belyses slik:
1. Vi hører på klimaforskere og legger om våre liv og vårt samfunn som klimaforskerne sier at vi skal gjøre.
Om noen år viser det seg at klimaforskerne tok feil. Det vi gjorde var unødvendig.
Hva har vi da tapt og hva av det vi har tapt er uopprettelig?

2. Vi hører ikke på klimaforskere og turer fram som vi har gjort de siste 20 årene. Om noen år viser det seg at klimaforskerne hadde rett og vi skulle ha gjort som de sier.
Hva har vi da tapt og hva av det vi har tapt er uopprettelig?

TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Rosstopher

Sitat fra: DagfinnN på torsdag 08. august 2019, klokken 17:42
Problemstillingen kan belyses slik:
1. Vi hører på klimaforskere og legger om våre liv og vårt samfunn som klimaforskerne sier at vi skal gjøre.
Om noen år viser det seg at klimaforskerne tok feil. Det vi gjorde var unødvendig.
Hva har vi da tapt og hva av det vi har tapt er uopprettelig?

2. Vi hører ikke på klimaforskere og turer fram som vi har gjort de siste 20 årene. Om noen år viser det seg at klimaforskerne hadde rett og vi skulle ha gjort som de sier.
Hva har vi da tapt og hva av det vi har tapt er uopprettelig?

Og så må vi ta med at det er 99 % sannsynlig at forskerne faktisk har rett. Da blir ikke valget så vanskelig gitt.
Selv om sjansen hadde vært 50/50 så vet jeg hva jeg ville ha valgt. Å gjøre klimavennlige tiltak har jo også innvirkning på luftkvalitet, helse, plante- og dyreliv, og mye mer.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

DagfinnN

Klimaskeptikerne og Donald T. tilhengere er like på mange måter.
1 De første vil bare høre på forskning som støtter opp om deres syn. Alt annet er fake news.
2. Disse stemmer på Donald uansett, om han vedtar lover som dreper Mexicanske småbarn, om han synes at våpen, særlig automatvåpen er en menneskerett. Om han ber kvinner som er i mot han reise ut av landet osv i en uendelig rekke. All kritikk av han er fake news.
Samme f.  - han får stemmene uansett.
Ikke ulikt medfølgerene til en viss herremann i Tyskland for 80 år siden, bortsett fra at han trengte man ikke å stemme på. Frie valg er ikke nødvendig om man har en god Führer.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

1317142119

Det er nok ikke så mange klimaskeptikere som det ser ut som. Det er ofte de samme som går igjen i kommentarfeltene. Kommentarfelt (og forum som dette) er stort sett enorme ekkokammer hvor man får bekreftet sitt litt skjeve syn på verden.

For eksempel at vi som sitter her tror elbilen er redningen til bilbransjen, til tross for at "ingen" på hele planeten vil ha dem bortsett fra oss (enn så lenge).

Jeg kommer ikke til å stemme MDG engang når jeg står men vann til knærne 100 meter over havoverflaten pga klimaendringer. Men dere som stemmer MDG vil hjelpe mer på verden rundt dere hvis dere faktisk gjør noe konkret i stedet for å sitte på en høy hest og late som dere er bedre enn resten av samfunnet.

At vi kjører en elbil er som å pisse i buksa for å holde varmen, når du ser på alt kjøttet du spiser, all maten du kaster, alle klærne du kjøper, alle feriene dine og generelt den sløsete livsstilen du har.

Først må man selv gjøre det som fungerer, så kan man komme med konkrete forslag til hva andre som ikke engasjerer seg like mye må gjøre. Å sette en Tesla foran seg i klimakampen blir før dumt og enkelt å gjennomskue.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA