Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Klimaskeptikere i kommentarfeltene i nettaviser og Facebook

Startet av geear, torsdag 08. august 2019, klokken 12:21

« forrige - neste »

Motorwatt

Sitat fra: 1000kwh på fredag 09. august 2019, klokken 09:27
Forøvrig så er elsykkel et fantastisk fremkomstmiddel og kan erstatte bilen for veldig mange ;)
OT: Vet det. Bygget elsykkel for 11 år siden med deler kjøpt fra Kina uten pedalec og fartssperre (38 km/t på flatmark før EU blandet seg inn).  Men den tok kvelden etter 6 år. Blir ingen ny....
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

geear

Sitat fra: 1000kwh på fredag 09. august 2019, klokken 07:46
Dette er jo hovedproblemet i dag. Mange er livredde for endringer og derfor er MDG så fryktelig skummelt. Det er ikke snakk om å fjerne veier og biler slik du kan gi inntrykk av. Det handler om å roe ned på store veiutbygginger og få trafikkveksten til å stagge.
Det må gå an å gjøre begge deler. Selv om vi skal kutte forbruk og alle disse tingene, så må vi ha infrastruktur. Kommer det selvkjørende elektriske vogntog etterhvert, som fremstår mye mer fremtidsrettet enn togbane som blir forferdelig bundet til de berømte skinnene, så behøves det fortsatt veier. Det er fortsatt bortimot tragiske veier mellom Sandnes og Kristiansand, Bergen og Trondheim, Bergen og Stavanger, og Bergen til Oslo er vel heller ikke noe å skryte av?

Samme er det med at MDG ikke har noen form for plan med å stenge ned oljeboringen i Nordsjøen. Jeg er helt enig i at det må tas drastiske grep, men det hadde vært mye lettere å svelge om det opplevdes litt mer realistisk å stenge ned olja. De som ikke bryr seg nevneverdig syns det høres fullstendig utopisk ut, og bare ler av det. Jeg er sikker på at det vil føre til redusert velferd og lønn for oss alle sammen, men at det går er helt klart, og det vil garantert skapes andre typer arbeidsplasser, om det så vil ta tid.

Sitat fra: 1000kwh på fredag 09. august 2019, klokken 07:46
Jeg vil heller ha gode sykkelveier enn flere nye veier i dag. Det er ingen flere som trenger å kjøre bil i Oslo nå. Og de som klager på VG over hvor fælt det er å kjøre i bom kan ta sykkel, gå, tbane, tog, buss, taxi osv osv..
Eller flytte lenger ut fra sentrum, slik at de ikke beslaglegger fellesarealer til å ha en parkert bil stående på - når det kunne vært brukt til trygg ferdsel for andre i stedet. Syns for eksempel at FRP kom forferdelig dårlig ut av denne "debatten":

https://www.tv2.no/v/1481777/

Snakke om at det kun er eliten som sykler - er det ikke eliten som kjører bil?

Ellers må jeg jo si det at jeg syns det er altfor mye pendling for å jobbe. Hvorfor er det så mange som må jobbe så langt unna der de bor? Både flypendling og bil er utrolig utbredt. Få folk til å jobbe nær der de bor. Det er vinn-vinn på så utrolig mange områder.

cra

Sitat fra: Rosstopher på fredag 09. august 2019, klokken 09:15Bare på økonomiske besparelser fra færre dødsulykker er veien nesten spart inn allerede.

Beklager kynismen, men dødsulykker er vel relativt "billig" for samfunnet. Det er de som bare nesten blir dødsulykker som virkelig koster.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Øyvind.h

https://www.rbnett.no/lokal/molde/article363997.ece

Det er visstnok motsatt. Dødsulykke dyrest. Men uansett ekstrmrt dyrt uavhengig av hvor tragisk utfallet er.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

geear

Sitat fra: Rosstopher på fredag 09. august 2019, klokken 09:15
Sykkel kunne ha vært et alternativ hvis det hadde blitt investert stort i sykkelveier og jeg ikke hadde hatt barn i barnehage.
Ikke for å skyte her, men hvor er det du bor som det ikke er greit å sykle inn og ut av Tønsberg? Er vel ikke håpløst verken fra Åsgårdstrand, Horten, Sem, Nøtterøy?

Når man kjører er det ofte vanskelig å se muligheten for å konvertere til sykkel (selvopplevd), og vi var absolutt også blant de som var sikre på at det var umulig å klare seg uten to biler, men det ga ufattelig mye de årene vi gjorde det. Spesielt morgenturene til barnehagen var utrolig givende. Det var kun glede både fra far og barn. Noe helt annet enn tjas og mas inn og ut av bilen. Anbefales.  :+1:

Rosstopher

Sitat fra: gr på fredag 09. august 2019, klokken 10:45
Ikke for å skyte her, men hvor er det du bor som det ikke er greit å sykle inn og ut av Tønsberg? Er vel ikke håpløst verken fra Åsgårdstrand, Horten, Sem, Nøtterøy?

Når man kjører er det ofte vanskelig å se muligheten for å konvertere til sykkel (selvopplevd), og vi var absolutt også blant de som var sikre på at det var umulig å klare seg uten to biler, men det ga ufattelig mye de årene vi gjorde det. Spesielt morgenturene til barnehagen var utrolig givende. Det var kun glede både fra far og barn. Noe helt annet enn tjas og mas inn og ut av bilen. Anbefales.  :+1:

Føler meg ikke skutt. Bor på Fossnes og måtte i så fall ha syklet langs Andebuveien. Der er det trafikkert og svingete og jeg tør rett å slett ikke å sykle der. Avstanden i seg selv er ikke noe stort problem, og jeg hadde ikke brukt så mange minutter ekstra. Jeg har nok valgt å bosette meg på den siden av Tønsberg hvor det er dårligst kollektivtilbud og dårligst tilrettelagt for syklister.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

stefse

Hvis MDG hadde fått 50% på tinget, ville det blitt som Brexit. Ingen plausible alternative planer, og masse kaos. Nasjonal transportplan for sykkel? Seilskutefrakt av ferskfisk? CO2 nøytral opprusting av jernbane fra 1890? Massive kutt i velferd og  syketrygdsordninger, samtidig med fri arbeidsinnvandring og nedbygging av tradisjonell industri? Dette er i praksis oppskrifter på å KRAFTIG øke forskjellene mellom fattig og rik, samt skatteflukt og hjerneflukt når man prøver å motvirke det med skatter.
MDG og dets like ble til i demokratiske overskuddsamfunn, og er avhengig av dette for fortsatt oppslutning.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Dampmaskin

Klimaendringene er også en oppskrift på å kraftig øke forskjellene mellom fattig og rik, og samtidig gjøre livet verre for begge parter. Mest for de fattige, da.

Jeg stemmer ikke MDG, men ville bare ha det sagt.

stefse

Sitat fra: OlafGTE på fredag 09. august 2019, klokken 12:02
Klimaendringene er også en oppskrift på å kraftig øke forskjellene mellom fattig og rik, og samtidig gjøre livet verre for begge parter. Mest for de fattige, da.
Rart de fattige ikke er mer opptatt av miljøet da. MDG partier burde gjort rent bord i land som Indonesia, Bangladesh, Yemen, Sudan mfl.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

turfsurf

Sitat fra: Motorwatt på fredag 09. august 2019, klokken 09:10
Blir litt mye det der, så jeg dropper MDG, beholder elbilen, og lever med litt rufsete miljø-samvittighet.
Virkelig, er det så mye? Eneste vi mangler på det du listet er solceller, og det har ikke krevd mye innsats...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: gr på fredag 09. august 2019, klokken 10:45
Når man kjører er det ofte vanskelig å se muligheten for å konvertere til sykkel (selvopplevd), og vi var absolutt også blant de som var sikre på at det var umulig å klare seg uten to biler, men det ga ufattelig mye de årene vi gjorde det. Spesielt morgenturene til barnehagen var utrolig givende. Det var kun glede både fra far og barn. Noe helt annet enn tjas og mas inn og ut av bilen. Anbefales.  :+1:
Gjorde det samme i noen år, og gjør det delvis fremdeles. Sykler stort sett vanlig sykkel, men har en elsykkel som blir brukt på dager med mye vind :). Det mest problematiske er dog været, man skal være bra ivrig for å sykle i -15 f.eks. Og vi ender opp med å måtte ha to elbiler uansett for tiden for at logistikken skal gå opp.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: Rosstopher på fredag 09. august 2019, klokken 11:02
Føler meg ikke skutt. Bor på Fossnes og måtte i så fall ha syklet langs Andebuveien. Der er det trafikkert og svingete og jeg tør rett å slett ikke å sykle der. Avstanden i seg selv er ikke noe stort problem, og jeg hadde ikke brukt så mange minutter ekstra.
Den veien er da slett ikke ille. Har syklet der mye med landeveissykkel.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: stefse på fredag 09. august 2019, klokken 12:43
Rart de fattige ikke er mer opptatt av miljøet da. MDG partier burde gjort rent bord i land som Indonesia, Bangladesh, Yemen, Sudan mfl.
Der er det vel en større mangel på kunnskap rundt temaet, og når man sliter med kortsiktig overlevelse blir klimatiltak en luksus. Som mye annet må dette komme ovenfra.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Motorwatt

Sitat fra: Rosstopher på fredag 09. august 2019, klokken 11:02
Jeg har nok valgt å bosette meg på den siden av Tønsberg hvor det er dårligst kollektivtilbud og dårligst tilrettelagt for syklister.
Hmm. Fossnes er vel i Sandefjord, så da er det vel de som skal ha skylda?  :P
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

geear

Sitat fra: OlafGTE på fredag 09. august 2019, klokken 12:02
Klimaendringene er også en oppskrift på å kraftig øke forskjellene mellom fattig og rik, og samtidig gjøre livet verre for begge parter. Mest for de fattige, da.

Jeg stemmer ikke MDG, men ville bare ha det sagt.
Så da skal vi velge mellom planetens undergang eller større forskjeller mellom fattig og rik?

Jeg ser vanligvis på helhet ved valg, og det er for eksempel helt fullstendig uaktuelt å stemme på bompengepartiet, en banal enkeltsak, selv om jeg ikke er enig i måten det gjøres på, men klimasaken begynner å bli så viktig for meg at jeg er på nippet til å stemme kun basert på den, og heller leve med konsekvensene av alt det andre som MDG roter med. De andre partiene er ikke klare nok, tør ikke gjøre nok. Noe "upoplært" og drastisk MÅ gjøres, og det håper jeg når gjennom før det er for sent.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA