Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

England og UK krever kortbetaling på nye ladestasjoner

Startet av OhmPaPa, fredag 19. juli 2019, klokken 00:32

« forrige - neste »

Panduck

Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 30. juli 2019, klokken 18:29
Kanskje på tide at det blir som hos Tesla at det bare er å plugge så kjenner systemet igjen bilen.

Mener nye Mercedes EQC skal komme med noe slikt..

Dette finnes da allerede, CCS standarden støtter dette. Jeg kan bare plugge bilen min i en FastNed lader i Nederland, så begynner ladingen automagisk. Usikker på hvordan dette skal løse problemet, du må jo uansett registrere deg, legge inn betalingskort osv. Leverandøren må knytte IDen til din konto, så første lading må uansett startes med app.

Problemet er at hvem som helst kan stoppe ladingen.

geear

Det har vel blitt sagt om alle de nye elbilene fra medeierne av Ionity, så det kommer nok på et tidspunkt. E-tron, EQC, Taycan..

pudderjagar

Men kva hvis man avslutter ladinga i bilen. Då får ikkje operatøren betalt?
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Amatøren

Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 30. juli 2019, klokken 18:29Mener nye Mercedes EQC skal komme med noe slikt..

Alle biler med CCS kan det slik jeg har forstått det.

Nederlandske Fastned tilbyr 'Plug & Charge' (Autocharge). De har faktisk hatt det i over et år. Man oppretter kundekonto og registrerer bilen første gang man bruker de.

Det er viljen til å ville implementere det hos lade operatørene det står på. Eller skal man si manglende vilje.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

fredag

Det som trengs er en felleseuropeisk database for elbiler med CCS med (en kryptografisk hash av) bilens ID og navn på leverandør som garanterer for betalingen for den bilen og krever inn penger av sluttbruker.

Og at andre bilmerker enn Tesla sender med bilens ID også ved type2-lading, slik at samme system kan brukes til å håndtere tilgangskontroll og betaling av saktelading på type2-ladekontakter.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Burger

Sitat fra: daktari på tirsdag 30. juli 2019, klokken 11:22
Bank- og kredittkort er mer tungvint enn RFID, og fare for skimming er også tilstede.

Dersom man har det via en klokke så virker det sikrerer. Jeg må trykke fysisk på klokken for å aktivere smartpay og kan da legge klokka på kortleseren i stedet for kort. Desverre så er det ingen banker som støtter Samsung Pay i Norge. Noen støtter Apple Watch afaik. Siden det ikke støttes i Norge er jeg usikker på om jeg kan legge inn flere kort i Samsung Pay, dvs felleskort (mat og kjedelige ting) eller mitt personelige (øl, duppeditter, ting til båt og annen morro).

Veldig kjekt med mobiletui som støtter ett kort (førerkort) og klokka kunne tatt resten.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

DeepFu

Sitter i Italia akkurat nå med en Tesla M3, og det er helt uproblematisk å kjøre langt med elbil, og det kryr av ladere... Men betalingen er et helvete. Har gitt opp, og all kjøring nå planlegges fra SuC til SuC. + litt sniklading på. Campingplasser, men det er jo ampere en vits, så det er stort sett for å ikke tape mer enn nødvendig. Dette MÅ det bli orden på. Apper og kort i alle retninger, men det er jo helt idiotisk.
TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

m0nkey

Grensen for PIN kode ved kontaktfri betaling er økt til NOK 400.

I tillegg er slike små kontaktfrie kortlesere ofte offline slik at sperrede kort også vil kunne fungere ved disse.
KIA Soul EV Classic (2015)

Rollep

Sitat fra: m0nkey på lørdag 03. august 2019, klokken 22:29
Grensen for PIN kode ved kontaktfri betaling er økt til NOK 400.

Det burde holde i massevis, bare å gå igang med kontaktfri betaling på laderne.
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

Hansi

Sitat fra: Rollep på søndag 04. august 2019, klokken 11:45
Sitat fra: m0nkey på lørdag 03. august 2019, klokken 22:29
Grensen for PIN kode ved kontaktfri betaling er økt til NOK 400.

Det burde holde i massevis, bare å gå igang med kontaktfri betaling på laderne.

Enig
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

Elmo

Sitat fra: Panduck på tirsdag 30. juli 2019, klokken 18:32
Problemet er at hvem som helst kan stoppe ladingen.
Hvorfor det ?? Bilen låser da ledningen til ladeporten (på CCS iallefall).
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Panduck

Sitat fra: Elmo på søndag 04. august 2019, klokken 15:45
Sitat fra: Panduck på tirsdag 30. juli 2019, klokken 18:32
Problemet er at hvem som helst kan stoppe ladingen.
Hvorfor det ?? Bilen låser da ledningen til ladeporten (på CCS iallefall).

Fordi det er bare å trykkes "stopp" knappen på laderen. Du kan starte lading med autocharge, men da trenger du altså ikke å ha app / brikke. Hvordan har du tenkt til å fortelle laderen at du ønsker å stoppe ladingen?

Når jeg brukte FastNed sine ladere, var det bare å avslutte ladingen ved å trykke "stopp", noe alle kunne gjøre. CCS er kun låst til bil så lenge ladingen er aktiv, med en gang ladingen avsluttes, låses den opp.

Elmo

Sitat fra: Panduck på søndag 04. august 2019, klokken 15:50
CCS er kun låst til bil så lenge ladingen er aktiv, med en gang ladingen avsluttes, låses den opp.
Ikke min eUp. Jeg må låse opp med (trykk på) nøkkelen etter at ladingen er stoppet på ladestasjonen.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Arha

Sitat fra: Elmo på søndag 04. august 2019, klokken 16:46
Sitat fra: Panduck på søndag 04. august 2019, klokken 15:50
CCS er kun låst til bil så lenge ladingen er aktiv, med en gang ladingen avsluttes, låses den opp.
Ikke min eUp. Jeg må låse opp med (trykk på) nøkkelen etter at ladingen er stoppet på ladestasjonen.
Det samme med min Ampera-e.
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 97000 km april 2023. Nytt batteri januar 2023.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

daktari

Sitat fra: Arha på søndag 04. august 2019, klokken 17:49
Sitat fra: Elmo på søndag 04. august 2019, klokken 16:46
Sitat fra: Panduck på søndag 04. august 2019, klokken 15:50
CCS er kun låst til bil så lenge ladingen er aktiv, med en gang ladingen avsluttes, låses den opp.
Ikke min eUp. Jeg må låse opp med (trykk på) nøkkelen etter at ladingen er stoppet på ladestasjonen.
Det samme med min Ampera-e.
Tror det er samme med e-tron, jeg har et valg i innstillingene for "lås opp ladeport/frigjør ladekontakt etter endt lading", men ikke testet selv.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA