Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: England og UK krever kortbetaling på nye ladestasjoner  (Lest 2562 ganger)

Ingeniøren

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2015
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2750
    • Vis profil
Sv: England og UK krever kortbetaling på nye ladestasjoner
« Svar #45 på: Mandag 05. August 2019, klokken 06:42 »
CCS er kun låst til bil så lenge ladingen er aktiv, med en gang ladingen avsluttes, låses den opp.
Ikke min eUp. Jeg må låse opp med (trykk på) nøkkelen etter at ladingen er stoppet på ladestasjonen.
Det samme med min Ampera-e.
Tror det er samme med e-tron, jeg har et valg i innstillingene for "lås opp ladeport/frigjør ladekontakt etter endt lading", men ikke testet selv.

Min I-Pace må og låses opp for å få ut hurtigladekable. Sikkert lurt ellers kan den fort dette ut om den låses opp av bilen eller ladestasjon uten kontroll av bruker med påfølgende mulig skade på kontakt, bil, ladekabel mm - ikke lurt !!
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

pudderjagar

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1348
    • Vis profil
Sv: England og UK krever kortbetaling på nye ladestasjoner
« Svar #46 på: Tirsdag 06. August 2019, klokken 10:20 »
Problemet er vel ikkje å løyse kontakten frå bilen men at andre kan stoppe ladinga. Då må eigaren tilbake og starte den på nytt hvis ein i heiletatt oppdagar da.

Da hjelper ikkje andre å stoppe ladinga når fei okkje får frigjort kabelen. Då irriterer da både eigar og drn som vil lade.

Hadde vært gint om bilen kunne låst opp ladekontakten når den var fullada ved hurtiglading
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

daktari

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2017
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3293
    • Vis profil
Sv: England og UK krever kortbetaling på nye ladestasjoner
« Svar #47 på: Tirsdag 06. August 2019, klokken 22:00 »
Hadde vært gint om bilen kunne låst opp ladekontakten når den var fullada ved hurtiglading
Det kan man altså velge på e-tron i bilens innstillinger - den kan låse opp når den når lademålet (trenger ikke 100%)

Vollis47

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2016
  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 793
    • Vis profil
Sv: England og UK krever kortbetaling på nye ladestasjoner
« Svar #48 på: ſøndag 11. August 2019, klokken 10:17 »
Veldig greit å betale for parkering og lading med kort i Conventum parkeringshus i Ørebro. Rimelig var det også, parkering 10kr/t og lading 5kr/t og jeg fikk hele 10 kW.
Riktignok er det her begrensning på ladetid på tre timer og der er sikkert parkeringsvakter som sørger for store bøter om en blir stående for lenge. Men det bør være mulig å programmere betalingsautomaten slik at betalingen ikke stopper før en har satt inn kortet igjen og fjernet ladekabelen.

I Ørebro var det fire ladebokser tilkoblet en betalingsautomat, men det kunne nok lett kobles til flere.
« Siste redigering: ſøndag 11. August 2019, klokken 10:19 av Vollis47 »
Kristiansand / Egersund, Zaptec Pro ladebokser
Tesla MS 75D, juni 2018
Kia Soul 30kWh, juni 2017 (solgt)
Nissan e-NV 200, februar 2016 (solgt)
Peugeot ion, august 2015 (solgt)