Skrevet av Emne: England og UK krever kortbetaling på nye ladestasjoner  (Lest 2137 ganger)

Panduck

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2044
    • Vis profil
Sv: England og UK krever kortbetaling på nye ladestasjoner
« Svar #30 på: tirsdag 30. juli 2019, klokken 18:32 »
Kanskje på tide at det blir som hos Tesla at det bare er å plugge så kjenner systemet igjen bilen.

Mener nye Mercedes EQC skal komme med noe slikt..

Dette finnes da allerede, CCS standarden støtter dette. Jeg kan bare plugge bilen min i en FastNed lader i Nederland, så begynner ladingen automagisk. Usikker på hvordan dette skal løse problemet, du må jo uansett registrere deg, legge inn betalingskort osv. Leverandøren må knytte IDen til din konto, så første lading må uansett startes med app.

Problemet er at hvem som helst kan stoppe ladingen.

gr

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 6198
    • Vis profil
Sv: England og UK krever kortbetaling på nye ladestasjoner
« Svar #31 på: tirsdag 30. juli 2019, klokken 18:49 »
Det har vel blitt sagt om alle de nye elbilene fra medeierne av Ionity, så det kommer nok på et tidspunkt. E-tron, EQC, Taycan..
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

pudderjagar

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1333
    • Vis profil
Sv: England og UK krever kortbetaling på nye ladestasjoner
« Svar #32 på: tirsdag 30. juli 2019, klokken 21:07 »
Men kva hvis man avslutter ladinga i bilen. Då får ikkje operatøren betalt?
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Amatøren

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2167
    • Vis profil
Sv: England og UK krever kortbetaling på nye ladestasjoner
« Svar #33 på: tirsdag 30. juli 2019, klokken 23:17 »
Mener nye Mercedes EQC skal komme med noe slikt..

Alle biler med CCS kan det slik jeg har forstått det.

Nederlandske Fastned tilbyr 'Plug & Charge' (Autocharge). De har faktisk hatt det i over et år. Man oppretter kundekonto og registrerer bilen første gang man bruker de.

Det er viljen til å ville implementere det hos lade operatørene det står på. Eller skal man si manglende vilje.
VW e-up! 09.2017 - Puffen
VW e-Golf 08.2018 - Lynet
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
---------------------------------------------------------
Bestilt Audi e-tron 50
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ

fredag

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1894
    • Vis profil
Sv: England og UK krever kortbetaling på nye ladestasjoner
« Svar #34 på: onsdag 31. juli 2019, klokken 22:03 »
Det som trengs er en felleseuropeisk database for elbiler med CCS med (en kryptografisk hash av) bilens ID og navn på leverandør som garanterer for betalingen for den bilen og krever inn penger av sluttbruker.

Og at andre bilmerker enn Tesla sender med bilens ID også ved type2-lading, slik at samme system kan brukes til å håndtere tilgangskontroll og betaling av saktelading på type2-ladekontakter.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Burger

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1061
  • Have spacesuit, will travel.
    • Vis profil
Sv: England og UK krever kortbetaling på nye ladestasjoner
« Svar #35 på: torsdag 01. august 2019, klokken 00:49 »
Bank- og kredittkort er mer tungvint enn RFID, og fare for skimming er også tilstede.

Dersom man har det via en klokke så virker det sikrerer. Jeg må trykke fysisk på klokken for å aktivere smartpay og kan da legge klokka på kortleseren i stedet for kort. Desverre så er det ingen banker som støtter Samsung Pay i Norge. Noen støtter Apple Watch afaik. Siden det ikke støttes i Norge er jeg usikker på om jeg kan legge inn flere kort i Samsung Pay, dvs felleskort (mat og kjedelige ting) eller mitt personelige (øl, duppeditter, ting til båt og annen morro).

Veldig kjekt med mobiletui som støtter ett kort (førerkort) og klokka kunne tatt resten.
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf
Stjørdal

DeepFu

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 201
    • Vis profil
Sv: England og UK krever kortbetaling på nye ladestasjoner
« Svar #36 på: lørdag 03. august 2019, klokken 21:47 »
Sitter i Italia akkurat nå med en Tesla M3, og det er helt uproblematisk å kjøre langt med elbil, og det kryr av ladere... Men betalingen er et helvete. Har gitt opp, og all kjøring nå planlegges fra SuC til SuC. + litt sniklading på. Campingplasser, men det er jo ampere en vits, så det er stort sett for å ikke tape mer enn nødvendig. Dette MÅ det bli orden på. Apper og kort i alle retninger, men det er jo helt idiotisk.
TM3 LR Levert 15/3 i Tromsø
Kun kjørt ICE tidligere.

m0nkey

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 164
    • Vis profil
Sv: England og UK krever kortbetaling på nye ladestasjoner
« Svar #37 på: lørdag 03. august 2019, klokken 22:29 »
Grensen for PIN kode ved kontaktfri betaling er økt til NOK 400.

I tillegg er slike små kontaktfrie kortlesere ofte offline slik at sperrede kort også vil kunne fungere ved disse.
KIA Soul EV Classic (2015)

Rollep

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 714
    • Vis profil
Sv: England og UK krever kortbetaling på nye ladestasjoner
« Svar #38 på: søndag 04. august 2019, klokken 11:45 »
Grensen for PIN kode ved kontaktfri betaling er økt til NOK 400.

Det burde holde i massevis, bare å gå igang med kontaktfri betaling på laderne.
2020 Porsche Taycan Turbo - Bestilt
2017 BMW i3

Hansi

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 937
    • Vis profil
Sv: England og UK krever kortbetaling på nye ladestasjoner
« Svar #39 på: søndag 04. august 2019, klokken 12:55 »
Grensen for PIN kode ved kontaktfri betaling er økt til NOK 400.

Det burde holde i massevis, bare å gå igang med kontaktfri betaling på laderne.

Enig
Buskerud
Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

Elmo

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 7883
  • Elbileiere gjør det med spenning.
    • Vis profil
    • Elmo
Sv: England og UK krever kortbetaling på nye ladestasjoner
« Svar #40 på: søndag 04. august 2019, klokken 15:45 »
Problemet er at hvem som helst kan stoppe ladingen.
Hvorfor det ?? Bilen låser da ledningen til ladeporten (på CCS iallefall).
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 160.000 km. To fremdeles i daglig drift.
Har også en eUp 2015, gått 75.000 km, og "fikk" Tesla Model 3 i mars 2019.

Panduck

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2044
    • Vis profil
Sv: England og UK krever kortbetaling på nye ladestasjoner
« Svar #41 på: søndag 04. august 2019, klokken 15:50 »
Problemet er at hvem som helst kan stoppe ladingen.
Hvorfor det ?? Bilen låser da ledningen til ladeporten (på CCS iallefall).

Fordi det er bare å trykkes "stopp" knappen på laderen. Du kan starte lading med autocharge, men da trenger du altså ikke å ha app / brikke. Hvordan har du tenkt til å fortelle laderen at du ønsker å stoppe ladingen?

Når jeg brukte FastNed sine ladere, var det bare å avslutte ladingen ved å trykke "stopp", noe alle kunne gjøre. CCS er kun låst til bil så lenge ladingen er aktiv, med en gang ladingen avsluttes, låses den opp.

Elmo

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 7883
  • Elbileiere gjør det med spenning.
    • Vis profil
    • Elmo
Sv: England og UK krever kortbetaling på nye ladestasjoner
« Svar #42 på: søndag 04. august 2019, klokken 16:46 »
CCS er kun låst til bil så lenge ladingen er aktiv, med en gang ladingen avsluttes, låses den opp.
Ikke min eUp. Jeg må låse opp med (trykk på) nøkkelen etter at ladingen er stoppet på ladestasjonen.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 160.000 km. To fremdeles i daglig drift.
Har også en eUp 2015, gått 75.000 km, og "fikk" Tesla Model 3 i mars 2019.

Arha

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 602
    • Vis profil
Sv: England og UK krever kortbetaling på nye ladestasjoner
« Svar #43 på: søndag 04. august 2019, klokken 17:49 »
CCS er kun låst til bil så lenge ladingen er aktiv, med en gang ladingen avsluttes, låses den opp.
Ikke min eUp. Jeg må låse opp med (trykk på) nøkkelen etter at ladingen er stoppet på ladestasjonen.
Det samme med min Ampera-e.
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 52000 km november 2019.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

daktari

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2546
    • Vis profil
Sv: England og UK krever kortbetaling på nye ladestasjoner
« Svar #44 på: søndag 04. august 2019, klokken 22:33 »
CCS er kun låst til bil så lenge ladingen er aktiv, med en gang ladingen avsluttes, låses den opp.
Ikke min eUp. Jeg må låse opp med (trykk på) nøkkelen etter at ladingen er stoppet på ladestasjonen.
Det samme med min Ampera-e.
Tror det er samme med e-tron, jeg har et valg i innstillingene for "lås opp ladeport/frigjør ladekontakt etter endt lading", men ikke testet selv.