Elbilforum.no

Populære temaer => Ladeplasser og ladekabler => Emne startet av: OhmPaPa på fredag 19. juli 2019, klokken 00:32

Tittel: England og UK krever kortbetaling på nye ladestasjoner
Skrevet av: OhmPaPafredag 19. juli 2019, klokken 00:32
https://www.express.co.uk/life-style/cars/1154530/electric-car-charging-new-contactless-payment-polar-BP-Chargemaster (https://www.express.co.uk/life-style/cars/1154530/electric-car-charging-new-contactless-payment-polar-BP-Chargemaster)

Not only is the charging network insufficient in areas of the country it is also a pain to use at times.

The government is, however, reportedly 'prepared to intervene' to force contactless pavement at charging points within the next year.

It has stated that all newly installed rapid or higher-powered electric car chargers should be fitted with a contactless bank reader from 2020.

The announcement is part of the Road to Zero strategy and will allow drivers to use various charging networks with just a bank card instead of the usual multiple cards and phone applications.
Tittel: Sv: England og UK krever kortbetaling på nye ladestasjoner
Skrevet av: elektroluxfredag 19. juli 2019, klokken 07:26
Genialt.

Bruker slik betalingsløsning på Dieselen hele tiden og har alltid lurt på hvorfor det skal være så kronglete å betale for strøm til elbilene mine.
Tittel: Sv: England og UK krever kortbetaling på nye ladestasjoner
Skrevet av: TorTfredag 19. juli 2019, klokken 09:43
 :+1:    LOL    ;D

Det er jo en hard kjerne av veteraner på forumet som pleier å svare hver gang dette kommer opp.

Det er alt for dyrt! Stakkars ladeoperatører osv. Løsningen på det er jo at hvis det blir urimelige påslag, kan jo den grådigheten reguleres.

Venter i lengsel på at det samme skjer i hele Europa.
Tittel: Sv: England og UK krever kortbetaling på nye ladestasjoner
Skrevet av: goggofredag 19. juli 2019, klokken 10:06
RFID er helt fint det, jeg foretrekker det fremfor kortlesere.

Men det myndighetene burde gjøre er å påby operatørene å tilby roaming, slik at vi kan velge den virtuelle operatøren vi er mest fornøyd med og samtidig ha tilgang til ladestasjonene fra alle operatører.
Nå har jo Elbilforeningen og NAF gjort noen forsøk på slikt, men det må bli lovfestet for alle operatører pluss at det hadde vært bedre hvis vi hadde avtale med roaming operatøren i stedet for hver enkelt ladestasjon-operatør.

Sammenlign gjerne med hvor bra det har blitt i mobilverdenen hvor mitt Talkmore sim kort virker over alt i hele verden, og jeg får alltid regningen fra Talkmore. 

mvh
Hugo
Tittel: Sv: England og UK krever kortbetaling på nye ladestasjoner
Skrevet av: automatfredag 19. juli 2019, klokken 11:35
Sitat fra: TorT på fredag 19. juli 2019, klokken 09:43
:+1:    LOL    ;D

Det er jo en hard kjerne av veteraner på forumet som pleier å svare hver gang dette kommer opp.

Det er alt for dyrt! Stakkars ladeoperatører osv. Løsningen på det er jo at hvis det blir urimelige påslag, kan jo den grådigheten reguleres.

Venter i lengsel på at det samme skjer i hele Europa.
Det noen har påpekt er at kortbetaling kan ha en relativt høy kostnad når man har lav omsetning og lave marginer på produktet/tjenesten man selger. En kostnad som til syvende og sist må dekkes av kunden. Som i neste øyeblikk klager over at det er dyrt å hurtiglade.

Som andre har påpekt her, det er ikke bruken av RFID som er det store problemet, men manglende roaming.

Men det skjer jo en rask utvikling på hurtigladermarkedet. Så det kan godt hende at kortbetaling tvinger seg fram, selv om det ikke nødvendigvis er den mest kostnadseffektive løsningen.

Dagens betalingskaos får vi i hvertfall håpe snart er historie.
Tittel: Sv: England og UK krever kortbetaling på nye ladestasjoner
Skrevet av: Arhatorsdag 25. juli 2019, klokken 15:26
Brukte dette tidligere i sommer på ferie i England hos operatøren Insta Volt. De bruker Veefil-ladere og kredittkortet brukes på samme måte som et RFID-kort på disse. Enkelt og greit, ingen forhåndsregistrering eller fomling med app er nødvendig. Virket hver gang.
Tittel: Sv: England og UK krever kortbetaling på nye ladestasjoner
Skrevet av: automattorsdag 25. juli 2019, klokken 17:37
Sitat fra: Arha på torsdag 25. juli 2019, klokken 15:26
Brukte dette tidligere i sommer på ferie i England hos operatøren Insta Volt. De bruker Veefil-ladere og kredittkortet brukes på samme måte som et RFID-kort på disse. Enkelt og greit, ingen forhåndsregistrering eller fomling med app er nødvendig. Virket hver gang.

Betalte du da pr. min, pr kwh, eller pr. lading?

Det har blitt påstått at å starte betalingen når sluttbeløpet for ladingen ikke er kjent, kan skape problemer. Men de får til dette både på bensinpumper og parkeringsautomater, så kan ikke skjønne at det er noe problem.

Tittel: Sv: England og UK krever kortbetaling på nye ladestasjoner
Skrevet av: Arhasøndag 28. juli 2019, klokken 23:11
Prisen var 35 pence pr kWh.
Tittel: Sv: England og UK krever kortbetaling på nye ladestasjoner
Skrevet av: Trond Mjøssøndag 28. juli 2019, klokken 23:23
Dette meiner eg er den beste løysinga. No etter at "alle" bankkort har kome med kontaktlaus betaling utan at ein treng å tasta pinkode på beløp under 200,-. På denne måten treng ikkje ein heile "terminalstyret". Kan ikkje dette bli ri universell løysing?
Tittel: Sv: England og UK krever kortbetaling på nye ladestasjoner
Skrevet av: Ingeniørenmandag 29. juli 2019, klokken 07:01
Sitat fra: Arha på søndag 28. juli 2019, klokken 23:11
Prisen var 35 pence pr kWh.

Det der har vel vært et problem i Norge da det, i alle fall var, bare var kraftselskapene som kunne ta betalt per kWh, minutter derimot var vist ledig  :)
Tittel: Sv: England og UK krever kortbetaling på nye ladestasjoner
Skrevet av: jkirkebomandag 29. juli 2019, klokken 07:46
Sitat fra: Trond Mjøs på søndag 28. juli 2019, klokken 23:23
Dette meiner eg er den beste løysinga. No etter at "alle" bankkort har kome med kontaktlaus betaling utan at ein treng å tasta pinkode på beløp under 200,-. På denne måten treng ikkje ein heile "terminalstyret". Kan ikkje dette bli ri universell løysing?

Problemet er vel fortsatt at man ikke kan bruke bankkort til å lade i en tid som ikke er bestemt på forhånd siden beløp ikke kan reserveres så lenge? Det er ihvertfall slik jeg har fått det forklart tidligere. Bruker man bankkort må man velge ladetid på forhånd. Slik har det også vært på alle hurtigladere jeg har kunnet betale med bankkort på.

Dessuten er 200,- en alt for lav grense til å være praktisk. Med danske priser på lading er det jo knapt 25kWh eller under et tredjedels batteri på en Audi eTron.
Tittel: Sv: England og UK krever kortbetaling på nye ladestasjoner
Skrevet av: Amatørenmandag 29. juli 2019, klokken 08:05
Vel, man bruker kort (riktig nok med kode) og fyller bensin/diesel uten å vite sluttsummen.

Man kunne jo kjøre flere sesjoner på NOK 200,- etter hverandre, men kortselskapene har kanskje sperret for det for å hindre bruk av stjålne kort. Noen som vet?

Når bruk av kort begynner å komme i Storbritannia så kanskje det blir noe lade operatører i andre land også ser positivt på.
Tittel: Sv: England og UK krever kortbetaling på nye ladestasjoner
Skrevet av: automatmandag 29. juli 2019, klokken 09:05
Sitat fra: jkirkebo på mandag 29. juli 2019, klokken 07:46


Problemet er vel fortsatt at man ikke kan bruke bankkort til å lade i en tid som ikke er bestemt på forhånd siden beløp ikke kan reserveres så lenge? Det er ihvertfall slik jeg har fått det forklart tidligere. Bruker man bankkort må man velge ladetid på forhånd. Slik har det også vært på alle hurtigladere jeg har kunnet betale med bankkort på.


De klarer dette på parkeringsautomater ihvertfall.

På parkeringen ved hovedinngangen til Ahus kan man avslutte parkeringen med kortet, og man betaler da for reel tid. Ikke tiden man valgte på forhånd (som selvfølgelig må være lenger enn reell tid).
Tittel: Sv: England og UK krever kortbetaling på nye ladestasjoner
Skrevet av: jkirkebomandag 29. juli 2019, klokken 09:32
Sitat fra: Amatøren på mandag 29. juli 2019, klokken 08:05
Vel, man bruker kort (riktig nok med kode) og fyller bensin/diesel uten å vite sluttsummen.

Ja, for en større sum kam reserveres for et kortere tidsrom. Jeg lurer på om det er 10 minutter som er grensen, muligens bare 5. Det fungerer for bensinfylling men ikke for lading.
Tittel: Sv: England og UK krever kortbetaling på nye ladestasjoner
Skrevet av: jkirkebomandag 29. juli 2019, klokken 09:40
Sitat fra: automat på mandag 29. juli 2019, klokken 09:05
Sitat fra: jkirkebo på mandag 29. juli 2019, klokken 07:46


Problemet er vel fortsatt at man ikke kan bruke bankkort til å lade i en tid som ikke er bestemt på forhånd siden beløp ikke kan reserveres så lenge? Det er ihvertfall slik jeg har fått det forklart tidligere. Bruker man bankkort må man velge ladetid på forhånd. Slik har det også vært på alle hurtigladere jeg har kunnet betale med bankkort på.


De klarer dette på parkeringsautomater ihvertfall.

På parkeringen ved hovedinngangen til Ahus kan man avslutte parkeringen med kortet, og man betaler da for reel tid. Ikke tiden man valgte på forhånd (som selvfølgelig må være lenger enn reell tid).

Men da må du ha en skjerm der man kan velge tid/beløp på forhånd, slik at de summen blir reservert på kortet. I tillegg er det en ganske treg løsning, ihvertfall på de automatene jeg har brukt. Det tar svært mye lengre tid enn å bruke kontaktløs betaling i butikken.
Tittel: Sv: England og UK krever kortbetaling på nye ladestasjoner
Skrevet av: Rollepmandag 29. juli 2019, klokken 10:16
Sitat fra: jkirkebo på mandag 29. juli 2019, klokken 09:40
Sitat fra: automat på mandag 29. juli 2019, klokken 09:05
Sitat fra: jkirkebo på mandag 29. juli 2019, klokken 07:46


Problemet er vel fortsatt at man ikke kan bruke bankkort til å lade i en tid som ikke er bestemt på forhånd siden beløp ikke kan reserveres så lenge? Det er ihvertfall slik jeg har fått det forklart tidligere. Bruker man bankkort må man velge ladetid på forhånd. Slik har det også vært på alle hurtigladere jeg har kunnet betale med bankkort på.


De klarer dette på parkeringsautomater ihvertfall.

På parkeringen ved hovedinngangen til Ahus kan man avslutte parkeringen med kortet, og man betaler da for reel tid. Ikke tiden man valgte på forhånd (som selvfølgelig må være lenger enn reell tid).

Men da må du ha en skjerm der man kan velge tid/beløp på forhånd, slik at de summen blir reservert på kortet. I tillegg er det en ganske treg løsning, ihvertfall på de automatene jeg har brukt. Det tar svært mye lengre tid enn å bruke kontaktløs betaling i butikken.
På parkeringsautomatene jeg brukte i Danmark for et par uker siden trengte man ikke å taste eller velge noe som helst. Inn med kortet så kom det ut en lapp man la i vinduet. Ved avslutt, inn med kortet igjen så kom det ut kvittering på beløpet man hadde blitt belastet.
Tittel: Sv: England og UK krever kortbetaling på nye ladestasjoner
Skrevet av: turfsurfmandag 29. juli 2019, klokken 11:30
Sitat fra: jkirkebo på mandag 29. juli 2019, klokken 09:40
Men da må du ha en skjerm der man kan velge tid/beløp på forhånd, slik at de summen blir reservert på kortet. I tillegg er det en ganske treg løsning, ihvertfall på de automatene jeg har brukt. Det tar svært mye lengre tid enn å bruke kontaktløs betaling i butikken.
Det er jo ikke slik det virker, man dytter inn kortet, får en billett, og dytter inn kortet når man skal dra igjen. Dette går jo over flere timer, og bør i praksis kunne fungere for lading og. Flyten blir helt lik, bare at man får strøm i stedet for en billett.
Tittel: Sv: England og UK krever kortbetaling på nye ladestasjoner
Skrevet av: jkirkebomandag 29. juli 2019, klokken 11:46
Sitat fra: turfsurf på mandag 29. juli 2019, klokken 11:30
Sitat fra: jkirkebo på mandag 29. juli 2019, klokken 09:40
Men da må du ha en skjerm der man kan velge tid/beløp på forhånd, slik at de summen blir reservert på kortet. I tillegg er det en ganske treg løsning, ihvertfall på de automatene jeg har brukt. Det tar svært mye lengre tid enn å bruke kontaktløs betaling i butikken.
Det er jo ikke slik det virker, man dytter inn kortet, får en billett, og dytter inn kortet når man skal dra igjen. Dette går jo over flere timer, og bør i praksis kunne fungere for lading og. Flyten blir helt lik, bare at man får strøm i stedet for en billett.

Ingen automater jeg har brukt i Norge har fungert på den måte, hverken kommunale eller private. Alle krever at du velger beløp på forhånd.

Hvis man ikke velger beløp, hva skjer da om man glemmer å dra kortet igjen før man drar?
Tittel: Sv: England og UK krever kortbetaling på nye ladestasjoner
Skrevet av: TorTmandag 29. juli 2019, klokken 12:16
Vel, på parkeringsautomater jeg bruker ofte, er det så latterlig enkelt lagt opp at man velger parkeringstid på forhånd. Jeg pleier å velge rikelig tid.

Når en kommer tilbake bruker en samme kort en gang til, og avbryter parkeringen med den reelle tiden. Og hvis man glemmer seg ut en gang i blandt, vel så betaler man for den tiden man la inn.  :'(

Ikke vanskelig i det hele tatt.

Det virker som om at det letes etter problemer, og ikke etter løsninger.

Sitat fra: jkirkebo på mandag 29. juli 2019, klokken 11:46
Sitat fra: turfsurf på mandag 29. juli 2019, klokken 11:30
Sitat fra: jkirkebo på mandag 29. juli 2019, klokken 09:40
Men da må du ha en skjerm der man kan velge tid/beløp på forhånd, slik at de summen blir reservert på kortet. I tillegg er det en ganske treg løsning, ihvertfall på de automatene jeg har brukt. Det tar svært mye lengre tid enn å bruke kontaktløs betaling i butikken.
Det er jo ikke slik det virker, man dytter inn kortet, får en billett, og dytter inn kortet når man skal dra igjen. Dette går jo over flere timer, og bør i praksis kunne fungere for lading og. Flyten blir helt lik, bare at man får strøm i stedet for en billett.

Ingen automater jeg har brukt i Norge har fungert på den måte, hverken kommunale eller private. Alle krever at du velger beløp på forhånd.

Hvis man ikke velger beløp, hva skjer da om man glemmer å dra kortet igjen før man drar?
Tittel: Sv: England og UK krever kortbetaling på nye ladestasjoner
Skrevet av: Rollepmandag 29. juli 2019, klokken 12:29
Sitat fra: jkirkebo på mandag 29. juli 2019, klokken 11:46Ingen automater jeg har brukt i Norge har fungert på den måte, hverken kommunale eller private. Alle krever at du velger beløp på forhånd.

Hvis man ikke velger beløp, hva skjer da om man glemmer å dra kortet igjen før man drar?
Hvis man skulle være så klønete regner jeg med at man blir belastet for det som er maks tillatt parkeringstid, verre er det ikke.
Tittel: Sv: England og UK krever kortbetaling på nye ladestasjoner
Skrevet av: jkirkebomandag 29. juli 2019, klokken 12:41
Sitat fra: TorT på mandag 29. juli 2019, klokken 12:16
Vel, på parkeringsautomater jeg bruker ofte, er det så latterlig enkelt lagt opp at man velger parkeringstid på forhånd. Jeg pleier å velge rikelig tid.

Når en kommer tilbake bruker en samme kort en gang til, og avbryter parkeringen med den reelle tiden. Og hvis man glemmer seg ut en gang i blandt, vel så betaler man for den tiden man la inn.  :'(

Ikke vanskelig i det hele tatt.

Det virker som om at det letes etter problemer, og ikke etter løsninger.

Da er du tilbake på at det behøves en skjermløsning for å styre dette. Enten må det integrerers på skjermen til hurtigladeren eller man må ha en egen skjerm for dette. På mange hurtigladere er det ikke engang skjerm. Og hva med alle sakteladerne, det blir ganske uhensiktsmessig å installere skjermer med slikt interface på alle slike.

En god løsning må derfor ikke være avhengig av et brukerinterface for å være hensiktsmessig. Derfor står jeg på at RFID med roaming er den beste løsningen. Mao. bedre å påby roaming. Da skaffer man seg RFID fra en av leverandørene, registrerer kredittkort, og bruker samme brikke over hele Europa.

De som ikke har brikke kan bruke app. Det er bare å påby at betalingsappene aksepterer kredittkort fra alle land og fortrinnsvis også PayPal.
Tittel: Sv: England og UK krever kortbetaling på nye ladestasjoner
Skrevet av: OhmPaPamandag 29. juli 2019, klokken 13:14
Sitat fra: jkirkebo på mandag 29. juli 2019, klokken 12:41
De som ikke har brikke kan bruke app. Det er bare å påby at betalingsappene aksepterer kredittkort fra alle land og fortrinnsvis også PayPal.

Må også kreve at appene støtter flere språk. Lastet ned ned appene til flere selskaper nå i Spania men kan for lite Spansk til at jeg klarte å bruke dem. Så da ble det litt ekstra omvei ved et par anledniinger.
Tittel: Sv: England og UK krever kortbetaling på nye ladestasjoner
Skrevet av: jkirkebomandag 29. juli 2019, klokken 13:18
Sitat fra: Rollep på mandag 29. juli 2019, klokken 12:29
Sitat fra: jkirkebo på mandag 29. juli 2019, klokken 11:46Ingen automater jeg har brukt i Norge har fungert på den måte, hverken kommunale eller private. Alle krever at du velger beløp på forhånd.

Hvis man ikke velger beløp, hva skjer da om man glemmer å dra kortet igjen før man drar?
Hvis man skulle være så klønete regner jeg med at man blir belastet for det som er maks tillatt parkeringstid, verre er det ikke.

Mange steder er det jo ingen maksgrense for tid, du kan stå så lenge du betaler. Spesielt på privatdrevne plasser er det ofte slik.
Tittel: England og UK krever kortbetaling på nye ladestasjoner
Skrevet av: automatmandag 29. juli 2019, klokken 13:32
Sitat fra: jkirkebo på mandag 29. juli 2019, klokken 12:41


Da er du tilbake på at det behøves en skjermløsning for å styre dette. Enten må det integrerers på skjermen til hurtigladeren eller man må ha en egen skjerm for dette. På mange hurtigladere er det ikke engang skjerm. Og hva med alle sakteladerne, det blir ganske uhensiktsmessig å installere skjermer med slikt interface på alle slike.

En god løsning må derfor ikke være avhengig av et brukerinterface for å være hensiktsmessig. Derfor står jeg på at RFID med roaming er den beste løsningen. Mao. bedre å påby roaming. Da skaffer man seg RFID fra en av leverandørene, registrerer kredittkort, og bruker samme brikke over hele Europa.


Man må ikke ha skjerm (selv om det neppe er noen stor kostnad å integrere i fremtidige hurtigladere).

Det holder med en forhåndsdefinert makspris, som er det man må betale hvis man ikke avslutter lading. Maksprisen kan stå på et oppslag på ladestasjon.

En utfordring er at 200kr neppe holder som makspris, hvis det er begrensningen på berøringsfri betaling.

Men ikke uenig i at rfid med roaming kan være en bedre løsning.
Tittel: Sv: England og UK krever kortbetaling på nye ladestasjoner
Skrevet av: Rollepmandag 29. juli 2019, klokken 14:19
Sitat fra: jkirkebo på mandag 29. juli 2019, klokken 13:18
Sitat fra: Rollep på mandag 29. juli 2019, klokken 12:29
Sitat fra: jkirkebo på mandag 29. juli 2019, klokken 11:46Ingen automater jeg har brukt i Norge har fungert på den måte, hverken kommunale eller private. Alle krever at du velger beløp på forhånd.

Hvis man ikke velger beløp, hva skjer da om man glemmer å dra kortet igjen før man drar?
Hvis man skulle være så klønete regner jeg med at man blir belastet for det som er maks tillatt parkeringstid, verre er det ikke.

Mange steder er det jo ingen maksgrense for tid, du kan stå så lenge du betaler. Spesielt på privatdrevne plasser er det ofte slik.
Det var dette med å søke etter problemer da, slik en annen allerede har nevnt :)

Jeg vil nok tro det er svært lite sannsynlig at noen skulle glemme at han har bilen stående på lading selv om det av og til kan se slik ut ;D Og hvis det mot formodning skulle skje blir vel resultatet det samme som om han har startet ladingen ved hjelp av RFID eller App.
Tittel: Sv: England og UK krever kortbetaling på nye ladestasjoner
Skrevet av: turfsurfmandag 29. juli 2019, klokken 19:34
Sitat fra: Rollep på mandag 29. juli 2019, klokken 12:29
Sitat fra: jkirkebo på mandag 29. juli 2019, klokken 11:46Ingen automater jeg har brukt i Norge har fungert på den måte, hverken kommunale eller private. Alle krever at du velger beløp på forhånd.

Hvis man ikke velger beløp, hva skjer da om man glemmer å dra kortet igjen før man drar?
Hvis man skulle være så klønete regner jeg med at man blir belastet for det som er maks tillatt parkeringstid, verre er det ikke.
Jepp, dette stemmer. Jeg har støtt på denne løsningen flere ganger, vanligst i parkeringsgarasjer. Har dog blitt færre etter easypark gjorde sitt inntog.
Tittel: Sv: England og UK krever kortbetaling på nye ladestasjoner
Skrevet av: Panducktirsdag 30. juli 2019, klokken 10:48
Om kortbetaling kreves, antar jeg løsningen vil bli at de som vil betale med kort, får kjøpe et visst antall minutter / antall kWh for en viss sum. Slik er det på flere ladere jeg har sett i Sverige og Tyskland. Så kan de som ønsker å betale mer basert på "nøyaktig det man trenger" bruke brikker / app.

Vi har noen "særinger" av ladeoperatører, f.eks Clever, men for det meste har ting blitt relativt greit. Man har noen ladebrikker som dekker en lang rekke operatører.

Man snakker om hvor enkelt det er å betale for parkering med kort, personlig blir jeg skuffet når jeg kommer til et sted der jeg må frem med kortet for å betale, fremfor å bruke easypark app. Kort er overhode ikke den enkleste måten å betale på.

Så, sikkert greit at man har kort som en "nødløsning" på ladere, der man kan kjøpe 10-15 min ladetid for en fast pris, men jeg tror ikke det vil bli måten de fleste elbilister vil betale, spesielt når man har rfid-brikker som fungerer for en rekke operatører i en rekke land.
Tittel: Sv: England og UK krever kortbetaling på nye ladestasjoner
Skrevet av: jkirkebotirsdag 30. juli 2019, klokken 11:14
Sitat fra: Panduck på tirsdag 30. juli 2019, klokken 10:48
Om kortbetaling kreves, antar jeg løsningen vil bli at de som vil betale med kort, får kjøpe et visst antall minutter / antall kWh for en viss sum. Slik er det på flere ladere jeg har sett i Sverige og Tyskland. Så kan de som ønsker å betale mer basert på "nøyaktig det man trenger" bruke brikker / app.

Vi har noen "særinger" av ladeoperatører, f.eks Clever, men for det meste har ting blitt relativt greit. Man har noen ladebrikker som dekker en lang rekke operatører.

Man snakker om hvor enkelt det er å betale for parkering med kort, personlig blir jeg skuffet når jeg kommer til et sted der jeg må frem med kortet for å betale, fremfor å bruke easypark app. Kort er overhode ikke den enkleste måten å betale på.

Så, sikkert greit at man har kort som en "nødløsning" på ladere, der man kan kjøpe 10-15 min ladetid for en fast pris, men jeg tror ikke det vil bli måten de fleste elbilister vil betale, spesielt når man har rfid-brikker som fungerer for en rekke operatører i en rekke land.

Ja, kun en fast tid/mengde strøm vil selvsagt fungere fint. Stivbent og kun greit som nødløsning men sikkert fint å ha.

Easypark liker jeg ikke, de legger jo på 15% på toppen. Bruker den appen minst mulig, og aldri til parkering.
Tittel: Sv: England og UK krever kortbetaling på nye ladestasjoner
Skrevet av: daktaritirsdag 30. juli 2019, klokken 11:22
Bank- og kredittkort er mer tungvint enn RFID, og fare for skimming er også tilstede.

Prosedyrene for å registrere 4 norske brukerkontoer + utenlandske (man kanskje aldri skal bruke) er heller ikke uten arbeid. Til gjengjeld får man oversikt over forbruk og volumrabatt (hos noen).

En enkel roaming-løsning hadde vært å foretrekke, jmfr Audi Charging services eller Plugsurfing, ulempen er påslaget/månedsavgift.

Jeg tenker de bør tilby kortbetaling (kredittkort) mot ekstra gebyr for å dekke egne utgifter. Jeg kommer til uansett å bruke RFID hvis jeg har avtale med operatøren.
Tittel: Sv: England og UK krever kortbetaling på nye ladestasjoner
Skrevet av: Ingeniørentirsdag 30. juli 2019, klokken 18:29
Kanskje på tide at det blir som hos Tesla at det bare er å plugge så kjenner systemet igjen bilen.

Mener nye Mercedes EQC skal komme med noe slikt..
Tittel: Sv: England og UK krever kortbetaling på nye ladestasjoner
Skrevet av: Panducktirsdag 30. juli 2019, klokken 18:32
Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 30. juli 2019, klokken 18:29
Kanskje på tide at det blir som hos Tesla at det bare er å plugge så kjenner systemet igjen bilen.

Mener nye Mercedes EQC skal komme med noe slikt..

Dette finnes da allerede, CCS standarden støtter dette. Jeg kan bare plugge bilen min i en FastNed lader i Nederland, så begynner ladingen automagisk. Usikker på hvordan dette skal løse problemet, du må jo uansett registrere deg, legge inn betalingskort osv. Leverandøren må knytte IDen til din konto, så første lading må uansett startes med app.

Problemet er at hvem som helst kan stoppe ladingen.
Tittel: Sv: England og UK krever kortbetaling på nye ladestasjoner
Skrevet av: geeartirsdag 30. juli 2019, klokken 18:49
Det har vel blitt sagt om alle de nye elbilene fra medeierne av Ionity, så det kommer nok på et tidspunkt. E-tron, EQC, Taycan..
Tittel: Sv: England og UK krever kortbetaling på nye ladestasjoner
Skrevet av: pudderjagartirsdag 30. juli 2019, klokken 21:07
Men kva hvis man avslutter ladinga i bilen. Då får ikkje operatøren betalt?
Tittel: Sv: England og UK krever kortbetaling på nye ladestasjoner
Skrevet av: Amatørentirsdag 30. juli 2019, klokken 23:17
Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 30. juli 2019, klokken 18:29Mener nye Mercedes EQC skal komme med noe slikt..

Alle biler med CCS kan det slik jeg har forstått det.

Nederlandske Fastned tilbyr 'Plug & Charge' (Autocharge (https://support.fastned.nl/hc/en-gb/articles/115012747127-Autocharge-)). De har faktisk hatt det i over et år. Man oppretter kundekonto og registrerer bilen første gang man bruker de.

Det er viljen til å ville implementere det hos lade operatørene det står på. Eller skal man si manglende vilje.
Tittel: Sv: England og UK krever kortbetaling på nye ladestasjoner
Skrevet av: fredagonsdag 31. juli 2019, klokken 22:03
Det som trengs er en felleseuropeisk database for elbiler med CCS med (en kryptografisk hash av) bilens ID og navn på leverandør som garanterer for betalingen for den bilen og krever inn penger av sluttbruker.

Og at andre bilmerker enn Tesla sender med bilens ID også ved type2-lading, slik at samme system kan brukes til å håndtere tilgangskontroll og betaling av saktelading på type2-ladekontakter.
Tittel: Sv: England og UK krever kortbetaling på nye ladestasjoner
Skrevet av: Burgertorsdag 01. august 2019, klokken 00:49
Sitat fra: daktari på tirsdag 30. juli 2019, klokken 11:22
Bank- og kredittkort er mer tungvint enn RFID, og fare for skimming er også tilstede.

Dersom man har det via en klokke så virker det sikrerer. Jeg må trykke fysisk på klokken for å aktivere smartpay og kan da legge klokka på kortleseren i stedet for kort. Desverre så er det ingen banker som støtter Samsung Pay i Norge. Noen støtter Apple Watch afaik. Siden det ikke støttes i Norge er jeg usikker på om jeg kan legge inn flere kort i Samsung Pay, dvs felleskort (mat og kjedelige ting) eller mitt personelige (øl, duppeditter, ting til båt og annen morro).

Veldig kjekt med mobiletui som støtter ett kort (førerkort) og klokka kunne tatt resten.
Tittel: Sv: England og UK krever kortbetaling på nye ladestasjoner
Skrevet av: DeepFulørdag 03. august 2019, klokken 21:47
Sitter i Italia akkurat nå med en Tesla M3, og det er helt uproblematisk å kjøre langt med elbil, og det kryr av ladere... Men betalingen er et helvete. Har gitt opp, og all kjøring nå planlegges fra SuC til SuC. + litt sniklading på. Campingplasser, men det er jo ampere en vits, så det er stort sett for å ikke tape mer enn nødvendig. Dette MÅ det bli orden på. Apper og kort i alle retninger, men det er jo helt idiotisk.
Tittel: Sv: England og UK krever kortbetaling på nye ladestasjoner
Skrevet av: m0nkeylørdag 03. august 2019, klokken 22:29
Grensen for PIN kode ved kontaktfri betaling er økt til NOK 400.

I tillegg er slike små kontaktfrie kortlesere ofte offline slik at sperrede kort også vil kunne fungere ved disse.
Tittel: Sv: England og UK krever kortbetaling på nye ladestasjoner
Skrevet av: Rollepsøndag 04. august 2019, klokken 11:45
Sitat fra: m0nkey på lørdag 03. august 2019, klokken 22:29
Grensen for PIN kode ved kontaktfri betaling er økt til NOK 400.

Det burde holde i massevis, bare å gå igang med kontaktfri betaling på laderne.
Tittel: Sv: England og UK krever kortbetaling på nye ladestasjoner
Skrevet av: Hansisøndag 04. august 2019, klokken 12:55
Sitat fra: Rollep på søndag 04. august 2019, klokken 11:45
Sitat fra: m0nkey på lørdag 03. august 2019, klokken 22:29
Grensen for PIN kode ved kontaktfri betaling er økt til NOK 400.

Det burde holde i massevis, bare å gå igang med kontaktfri betaling på laderne.

Enig
Tittel: Sv: England og UK krever kortbetaling på nye ladestasjoner
Skrevet av: Elmosøndag 04. august 2019, klokken 15:45
Sitat fra: Panduck på tirsdag 30. juli 2019, klokken 18:32
Problemet er at hvem som helst kan stoppe ladingen.
Hvorfor det ?? Bilen låser da ledningen til ladeporten (på CCS iallefall).
Tittel: Sv: England og UK krever kortbetaling på nye ladestasjoner
Skrevet av: Panducksøndag 04. august 2019, klokken 15:50
Sitat fra: Elmo på søndag 04. august 2019, klokken 15:45
Sitat fra: Panduck på tirsdag 30. juli 2019, klokken 18:32
Problemet er at hvem som helst kan stoppe ladingen.
Hvorfor det ?? Bilen låser da ledningen til ladeporten (på CCS iallefall).

Fordi det er bare å trykkes "stopp" knappen på laderen. Du kan starte lading med autocharge, men da trenger du altså ikke å ha app / brikke. Hvordan har du tenkt til å fortelle laderen at du ønsker å stoppe ladingen?

Når jeg brukte FastNed sine ladere, var det bare å avslutte ladingen ved å trykke "stopp", noe alle kunne gjøre. CCS er kun låst til bil så lenge ladingen er aktiv, med en gang ladingen avsluttes, låses den opp.
Tittel: Sv: England og UK krever kortbetaling på nye ladestasjoner
Skrevet av: Elmosøndag 04. august 2019, klokken 16:46
Sitat fra: Panduck på søndag 04. august 2019, klokken 15:50
CCS er kun låst til bil så lenge ladingen er aktiv, med en gang ladingen avsluttes, låses den opp.
Ikke min eUp. Jeg må låse opp med (trykk på) nøkkelen etter at ladingen er stoppet på ladestasjonen.
Tittel: Sv: England og UK krever kortbetaling på nye ladestasjoner
Skrevet av: Arhasøndag 04. august 2019, klokken 17:49
Sitat fra: Elmo på søndag 04. august 2019, klokken 16:46
Sitat fra: Panduck på søndag 04. august 2019, klokken 15:50
CCS er kun låst til bil så lenge ladingen er aktiv, med en gang ladingen avsluttes, låses den opp.
Ikke min eUp. Jeg må låse opp med (trykk på) nøkkelen etter at ladingen er stoppet på ladestasjonen.
Det samme med min Ampera-e.
Tittel: Sv: England og UK krever kortbetaling på nye ladestasjoner
Skrevet av: daktarisøndag 04. august 2019, klokken 22:33
Sitat fra: Arha på søndag 04. august 2019, klokken 17:49
Sitat fra: Elmo på søndag 04. august 2019, klokken 16:46
Sitat fra: Panduck på søndag 04. august 2019, klokken 15:50
CCS er kun låst til bil så lenge ladingen er aktiv, med en gang ladingen avsluttes, låses den opp.
Ikke min eUp. Jeg må låse opp med (trykk på) nøkkelen etter at ladingen er stoppet på ladestasjonen.
Det samme med min Ampera-e.
Tror det er samme med e-tron, jeg har et valg i innstillingene for "lås opp ladeport/frigjør ladekontakt etter endt lading", men ikke testet selv.
Tittel: Sv: England og UK krever kortbetaling på nye ladestasjoner
Skrevet av: Ingeniørenmandag 05. august 2019, klokken 06:42
Sitat fra: daktari på søndag 04. august 2019, klokken 22:33
Sitat fra: Arha på søndag 04. august 2019, klokken 17:49
Sitat fra: Elmo på søndag 04. august 2019, klokken 16:46
Sitat fra: Panduck på søndag 04. august 2019, klokken 15:50
CCS er kun låst til bil så lenge ladingen er aktiv, med en gang ladingen avsluttes, låses den opp.
Ikke min eUp. Jeg må låse opp med (trykk på) nøkkelen etter at ladingen er stoppet på ladestasjonen.
Det samme med min Ampera-e.
Tror det er samme med e-tron, jeg har et valg i innstillingene for "lås opp ladeport/frigjør ladekontakt etter endt lading", men ikke testet selv.

Min I-Pace må og låses opp for å få ut hurtigladekable. Sikkert lurt ellers kan den fort dette ut om den låses opp av bilen eller ladestasjon uten kontroll av bruker med påfølgende mulig skade på kontakt, bil, ladekabel mm - ikke lurt !!
Tittel: Sv: England og UK krever kortbetaling på nye ladestasjoner
Skrevet av: pudderjagartirsdag 06. august 2019, klokken 10:20
Problemet er vel ikkje å løyse kontakten frå bilen men at andre kan stoppe ladinga. Då må eigaren tilbake og starte den på nytt hvis ein i heiletatt oppdagar da.

Da hjelper ikkje andre å stoppe ladinga når fei okkje får frigjort kabelen. Då irriterer da både eigar og drn som vil lade.

Hadde vært gint om bilen kunne låst opp ladekontakten når den var fullada ved hurtiglading
Tittel: Sv: England og UK krever kortbetaling på nye ladestasjoner
Skrevet av: daktaritirsdag 06. august 2019, klokken 22:00
Sitat fra: pudderjagar på tirsdag 06. august 2019, klokken 10:20
Hadde vært gint om bilen kunne låst opp ladekontakten når den var fullada ved hurtiglading
Det kan man altså velge på e-tron i bilens innstillinger - den kan låse opp når den når lademålet (trenger ikke 100%)
Tittel: Sv: England og UK krever kortbetaling på nye ladestasjoner
Skrevet av: Vollis47søndag 11. august 2019, klokken 10:17
Veldig greit å betale for parkering og lading med kort i Conventum parkeringshus i Ørebro. Rimelig var det også, parkering 10kr/t og lading 5kr/t og jeg fikk hele 10 kW.
Riktignok er det her begrensning på ladetid på tre timer og der er sikkert parkeringsvakter som sørger for store bøter om en blir stående for lenge. Men det bør være mulig å programmere betalingsautomaten slik at betalingen ikke stopper før en har satt inn kortet igjen og fjernet ladekabelen.

I Ørebro var det fire ladebokser tilkoblet en betalingsautomat, men det kunne nok lett kobles til flere.