Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

hjelp meg å avgjøre om jeg skal kjøpe Tesla CHAdeMO adapter til Model S ?

Startet av Arrre, torsdag 01. august 2019, klokken 13:31

« forrige - neste »

Arrre

Har klart meg fint i uten CHAdeMO adapter, men nå planlegger jeg en lengere biltur neste sommer, og fikk tilbud om  et Tesla CHAdeMO til Type2 adapter til 2000.-

Er fristet, men det er noen spørsmål:
Med inntoget av CCS , er det snart slik at vesentlig flere ladestasjoner vil ha CCS heller enn CHAdeMO ?
- kanskje jeg heller burde satse på en CCS->Type2 ?
- er CHAdeMO adapteren begrenset til 50kW ?  eller er det bare på "papiret" fra tiden da CHAdeMO ga maks 50KW ?
igjen; CCS vil jo lett gi mer ?


svingen

Legg på 3 tusen til og få ccs,adaptere får du sikkert får 1000 kr om et år med sein lading og stort og lite fremtidsrettet
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

SHN

Sitat fra: Arrre på torsdag 01. august 2019, klokken 13:31
Har klart meg fint i uten CHAdeMO adapter, men nå planlegger jeg en lengere biltur neste sommer, og fikk tilbud om  et Tesla CHAdeMO til Type2 adapter til 2000.-

Er fristet, men det er noen spørsmål:
Med inntoget av CCS , er det snart slik at vesentlig flere ladestasjoner vil ha CCS heller enn CHAdeMO ?
- kanskje jeg heller burde satse på en CCS->Type2 ?
- er CHAdeMO adapteren begrenset til 50kW ?  eller er det bare på "papiret" fra tiden da CHAdeMO ga maks 50KW ?
igjen; CCS vil jo lett gi mer ?

Hvis du er TOCN-medlem kan du låne CHAdeMO adapter på hele ferieturen din, men da må du betale depositum. Har benyttet meg av tilbudet og kan anbefale det. Skulle jeg ha kjøpt noe eget ville jeg ha ventet på at CCS-adapteret blir tilgjengelig.
Trøndelag  ◊  e-Golf 2014 - solgt  ◊  TMS 90D 2016 - solgt ◊ Taycan 4S+ 2020

OhmPaPa

Mitt syn - har allerede en chademo-plugg:

Du vil uansett bruke superladere til det aller meste. Så Ccs/Chademo er til de få gangene du trenger å hurtiglade der Tesla enda ikke har bygd ut.

Chademo vil eksistere i årevis enda. Veldig mange elbiler kan kun lade med Chademo. Nede i Spania så jeg nye mere chademo enn Ccs.

Så begge er greie og vil fungere som en nødløsning.

Unntaket er hvis du vet du ofte kommer til å hurtiglade utenom SuC så er Ccs kjappest.

fredag

Chademo er begrenset til max 45-50kW.

Det er ekstremt få hurtigladere som ikke tilbyr både CCS og Chademo. Det er ikke lov å sette opp nye hurtigladere uten CCS. De kan godt ha Chademo også, men alle hurtigladere må ha CCS.

Lynlader leverandøren Ionity tilbyr feks ikke Chademo, kun CCS.

Chademo-adapteret er ganske stort, og opptar faktisk litt plass. CCS-adapteret til Tesla er MYE mindre.

Du vil ha mulighet til MYE raskere ladehastighet med CCS enn med Chademo-adapteret, spesielt på langtur i utlandet der Ionity eller andre har bygget ut lynladere. Når det er sagt, så klarer man seg ofte helt fint med kun Tesla superladere og et Chargemap-kort i backup for saktelading rundt omkring i Europa. Men synes du det er greit å tenke plan B eller tilbyr Ionity lading på et sted som er praktisk for deg på reisen din neste sommer?

CCS er klart mye bedre enn Chademo, men det spørs om du er villig til å betale et par tusen ekstra for å få oppgradert bilen din. Og det kommer kanskje an på alder på bilen, om du er villig til å investere mye mer i å oppgradere bilen.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

daktari

For meg ville dette blitt lagt vekt på:
CCS-adapter tar en brøkdel av plassen til Chademo-adapteret.
CCS lader 3x så raskt som Chademo på Tesla (Ionity etc).
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

jkirkebo

Sitat fra: OhmPaPa på torsdag 01. august 2019, klokken 15:06
Mitt syn - har allerede en chademo-plugg:

Du vil uansett bruke superladere til det aller meste. Så Ccs/Chademo er til de få gangene du trenger å hurtiglade der Tesla enda ikke har bygd ut.

Det blir vanskelig å si noe generelt slik du gjør. Det kommer helt an på bruksmønsteret. Min X75D er hurtigladet ca. 6000kWh men bare omkring 1500kWh er fra SC. De resterende 4500kWh er fra CHAdeMO-lading.

Jeg har bestilt CCS-adapter, og slik det ser ut nå kommer SC-andelen min til å synke videre fra 25% siden det nå dukker opp CCS-lynladere langs Rv4. Da blir det enda mindre aktuelt å ta omveien om Nebbenes bare for å spare noen kroner og lade saktere...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

automat

Tror ikke det kommer til å mangle billige chademo-adaptere på bruktmarkedet, etterhvert som eierne oppgraderer bilene sine til ccs.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

m0nkey

I følge tesla sine nettsider er Chademo adapteret begrenset til 43 kW:
https://shop.tesla.com/no/en/product/vehicle-accessories/chademo-adapter.html

Mener å huske at CCS adapteret ikke er/blir begrenset til annet enn hva bilen og laderen takler.
KIA Soul EV Classic (2015)

Tormod Beck

Ser at det er snakk om noen tusen for Tesla Chadmo adapter.
Noen som vet om det kan passe på min Toyota med Tesla batteri og drivlinje uten hurtigladeport?

fredag

Sitat fra: Tormod Beck på onsdag 07. august 2019, klokken 12:40
Ser at det er snakk om noen tusen for Tesla Chadmo adapter.
Noen som vet om det kan passe på min Toyota med Tesla batteri og drivlinje uten hurtigladeport?

Det vil ikke fungere.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Tormod Beck på onsdag 07. august 2019, klokken 12:40
Ser at det er snakk om noen tusen for Tesla Chadmo adapter.
Noen som vet om det kan passe på min Toyota med Tesla batteri og drivlinje uten hurtigladeport?
Det finnes en løsning. Men det er ikke så lett som å kjøpe et Tesla CHAdeMO adapter...

https://shop.quickchargepower.com/JdeMO-for-2012-2014-Toyota-RAV4-EV-JdeMORav4.htm
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Tormod Beck

Hadde håpet på en billigere løsning enn det som er på markedet nå.
Har jo fungert i 5år uten, så da vil det nokk fungere noen år til.

Trekkoppbil

Med Chademo så lader man gjerne mens man utfører andre gjøremål som å gå på Kiwi eller MC Donald, så man slipper ventetid mens man lader. Problemet er heller at man må forte seg gjennom Kiwi-butikken for å avslutte ladinga i tide.
Om Tesla oppgir at adapteret støtter 43kw, så er det mindre enn for 2012 Leaf som jeg lader opptil 48kw, men det er raskere enn man kan lade E-Golf, og det ligger over gjennomsnittelig hurtiglading her i landet som ligger på 30kw.

CCS-adapteret er vel for Model S/X  produsert etter 1. mai 2019 og jeg ville ikke bry meg med å bygge om en eldre bil for å støtte det:
https://insideevs.com/news/348522/tesla-ccs-combo-adapter-model-s-x/

Dette designet ser kompakt ut, uten kabelsladd, og det kan være årsaken til at det tar mindre plass og det støtter høyere strømmer.

Chademo-adapteret har derimot kabelsladd:

Det sies at det ikke finnes standarder for ladekabler som støtter mer enn 62kw. Noen lager sikkert ustandardiserte løsninger med væskekjølte kabler etc, til stasjonære anlegg.

Ut fra bildene ser Chademo-løsningen mer robust og fleksibel ut.

  • I andre sammenhenger, som ved bruk av usb-porter, skjermkabler og annen forbrukerelektronikk, liker jeg ikke massive adaptere, da det gir store fysiske belastninger, og jeg foretrekker sladda adaptere.
  • Kritikken jeg har lest mot CCS, er at pluggene sitter lausere enn Chademopluggene


Philip Marlowe

Jeg har hatt en Model S uten dette adapteret i 5 år. Jeg har i løpet av denne tiden kanskje savnet adaptereret  bare et par ganger, men bare litt. Jeg brukte type2-uttak og siden jeg hadde dobbeltlader så fikk jeg jo 22kW.
I løpet av disse årene så har jo superladenettverket blitt enda bedre utbygget i hele Skandinavia. Ønsket om et slikt adapter ville dermed blitt enda mindre.





Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA