Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

10% reduksjon på 85kWh-batteriet...

Startet av Cato76, fredag 21. juni 2019, klokken 15:25

« forrige - neste »

Muffinman

Uansett betyr denne reduksjonen i ladehastighet 10-11 timer ekstra lading fra Nordmøre-La Marina. Det betyr i sin tur at det ikke lenger er sjans å klare turen en vei på tre dager. Fire dager hver vei er over smertegrensen for vår del, og da blir det fly heretter. Dessverre.

Selv før reduksjonen var venting på lading nesten ulidelig da det fort ble 40 minutter lading for 2 timer kjøring. Nå snakker vi 15-20 minutter ekstra pr stopp.

lightscribe

ABRP mener forskjellen mellom 85D og 90D blir 5 timer på din 3 dagers tur.  Tror min familie  hadde drept meg hvis jeg foreslo en tredjedel av den turen der!!!

Jeg sjekket nettopp min typical range og den ligger der man spådde for noen år siden...

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1c3m9wqlxPBo8ziDYVm5cHRzNCHZbtI_2vVhlXksX9Jc/edit#gid=966717344

Muffinman

Korrigert; 10-12 timer ekstra lading tur/retur. Det bikker uansett over på 4 dager hver vei uansett. Lader ofte på lav soc og kjører relativt friskt, og bruker gjerne 50 ladestopp på en slik rundtur. Jeg antar at en 90 vil lade mye raskere enn en 85 selv før reduksjonen; jeg sammenligner 85 før og etter reduksjon.

I Norge har dette kostet meg en og annen time på grunn av at jeg ikke rekker ferge (surt når man ligger an til å komme hjem etter midnatt og blir ytterligere forsinket pga at man må stå over ei ferge ekstra for å lade), og at siste ferge dro før jeg rakk frem slik at det ble omvei istedet. Forhåpentligvis vil utbygging av flere superchargere bøte litt på problemet, men dessverre ser det ikke ut til å være noen planer i de aktuelle områdene. Et kvarter lengre ladestopp betyr faktisk ofte at man blir mer forsinket enn 15 minutter om man ferdes steder man er avhengig av ferje. Ironien er at eneste alternativ i skrivende stund om jeg vil bytte meg vekk fra problemet er fossilbil eller ny bil fra Tesla.

lightscribe

#543
Har dere prøvd å ga inn på "Tesla Battery Survey" som jeg linket til tidligere?   Datapunktene ble samlet inn langt før denne software oppdateringen.

Jeg valgte å bare vise modellen jeg eier:

  • Data -> Filtervisning -> Opprett ny midlertidig filtervisning
  • Vehicle Model -> Tom alt -> Velg modell
Jeg ble overrasket. De loggførte bilene som ligner mest (alder, km, modell) viser identisk "typical range". 

Riktig nok, ligger vi cirka 1% under den ideelle røde streken men ikke noe dramatikk i dette.

Storm in a teacup?

Muffinman

Det finnes masse data på dette, og det er ikke noen storm i et vannglass. De fleste 85 har fått redusert effekt på supercharger, og en god del er blitt låst ute fra å bruke de øverste 10-15% av batteriet. Blant annet har Sigurd & co gjort denne øvelsen:

https://www.tocn.no/2019/08/endret-ladehastighet-pa-superlader/

Begrenset utvalg, men det beskriver i det minste en del.

Tror denne kan bli tøff å løse for Tesla om det skulle vise seg at cappingen gjøres av sikkerhetsmessige årsaker. Som det oppsummeres i TMC-tråden; den eneste som faktisk har kunnskap om dette tør ikke gå ut med det i frykt for å få problemer i ettertid. Men han antyder at å ikke legge inn oppdateringen som medfører capping på en del av bilene kan være farlig for deg, og å spre info om årsaken er skadelig for Tesla (og potensielt ham selv). Selv om bare en liten andel av bilene skulle være rammet vil det være flere tusen, og de har muligens ikke økonomisk ryggrad til å bære så mange garantireparasjoner.

Simen1

#545
Sitat fra: lightscribe på onsdag 11. september 2019, klokken 08:48Riktig nok, ligger vi cirka 1% under den ideelle røde streken men ikke noe dramatikk i dette.

Storm in a teacup?
Den røde streken er ikke "ideell", det er et gjennomsnitt eller en median. 50% ligger altså over denne streken.

Det sagt, så handler ikke dette om degradering, men om et plutselig software-indusert kutt i rekkevidden. Altså et brått stup ned fra den gradvise degraderingskurven som man har og forventer på bilen. Det er flere eksempler her i tråden på bråe fall i størrelseorden 10-15%. Software-fallet utgjør for mange et større fall enn degraderingen gjennom bilens levetid til nå.

For meg får det direkte konsekvenser for hvilke strekninger jeg kan kjøre. En rekke ruter som var aktuelle for neste bilferie er fullstendig utelukket etter software-kuttet.

I garantien har de tatt forbehold mot at batteriet kan degraderes gradvis, ikke mot at Tesla plutselig kan finne på å inndra 10-15% rekkevidde gjennom SW-oppdateringer. Som sagt tidligere, det er ingen praktiske forskjeller fra om de kom fysisk snikende hjem til meg og fjernet 1-2 av 16 batterimoduler i nattens mulm og mørke. Hadde noen gjort det fysisk ville de blitt tiltalt for tyveri av moduler verdt ca 10 000 kr pr stk.

https://www.ebay.com/itm/Tesla-Battery-Module-24V-250Ah-5-2-kWh-444-Panasonic-18650-Cells/142839800943

At de gjør samme ugjerning via SW er i mine øyne ikke formildende. Ei heller at tyven heter Tesla eller at de begrunner tyveriet med gode intensjoner.

For min del er det kun én måte de kan gjøre det godt igjen. Det er å levere tilbake tyvegodset og beklage hendelsen. Hvis det setter meg og min familie i fare for bilbrann så er det totalt uakseptabelt så de må eventuelt utbedre brannfaren også. Om tilbakeleveringen av rekkevidde og utbedringen av brannfare innebærer batterbytte på garantien så blir de pent nødt til å gjøre det. Garantien er der for en grunn og den er betalt for gjennom kjøpet. En del av kjøpesummen bør jo være satt av nettopp til garantisaker. Omtrent som en slags forsikring betalt med en engangssum ved kjøpet.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

Napoli

Enig. Dette er håpløst av Tesla - og de bør snarest rette opp i dette.

lightscribe

#547
Absolutt, degradering er ikke saken men datapunktene ble samlet inn av en tredje-part langt før denne tråden og da synes jeg det er relevant og viser konkret hva forventningene faktisk var den gangen og hvordan man ligger i forhold nå.

Kan ikke dere fortelle hvor dere ligger i forhold til den røde streken?

Tuxedo

Er klar over at tråden er lang, men det er flere tidligere innlegg som oppgir hvor stort (plutselig) tap i typical km eieren har opplevd.

MeTesla

Sitat fra: lightscribe på onsdag 11. september 2019, klokken 14:26
Absolutt, degradering er ikke saken men datapunktene ble samlet inn av en tredje-part langt før denne tråden og da synes jeg det er relevant og viser konkret hva forventningene faktisk var den gangen og hvordan man ligger i forhold nå.

Kan ikke dere fortelle hvor dere ligger i forhold til den røde streken?

Legg gjerne ut lenken igjen, blir for mange sider med innlegg å lete gjennom...

Muffinman

Hvorfor insisterer noen på å diskutere degradering? Dette er IKKE degradering. Det er en reduksjon av vmax til 4,075v på de rammede bilene. Batterier som fungerer skal kunne lades opp til 4,2v selv om de mister kapasitet; degradering er forskjellen på energien de inneholder ved 4,2v som ny og energien de inneholder ved 4,2v på et senere tidspunkt.

Nå er vel vmax justert opp til 4,078v i senere oppdateringer og bittelitt av rekkevidden er gitt tilbake men mesteparten er fremdeles ikke tilgjengelig. De som er rammet er stengt ute fra 8-10kWh av batterikapasiteten.

lightscribe

#551
Link og instruksjoner: https://elbilforum.no/index.php?topic=47039.msg837925#msg837925

Jeg har lest trådens 37 sider og linkene som er blitt delt.  Ser absolutt bevis på plutselig reduksjon.

Men prøver å se dette fra et annet perspektiv også. Mine og mange andre sine forventninger ble nemlig satt for noen år siden av denne "battery survey".

Klykken

#552
Noen som har prøvd 32.2.1 og SuC? Tviler på at det er noen vesentlig bedring, men skader ikke å spørre.

Ellers, de gjennomgikk batteristats på service hos meg og kunne ikke finne noe galt, naturlig nok. For å kunne pinpointe om noe var galt måtte jeg ha nøyaktig tidspunkt for når jeg opplevde redusert hastighet på SuC. De kunne ikke se gjennom millioner av logg-punkter for å se noe feil, så det blir neste prosjekt.

(offtopic)Det gode med servicen nå er at de har fikset absolutt alt av det som var gåent, og mer til. Så nå er bilen, for første gang siden jeg kjøpte den, helt feilfri. *bank i bordet* :D (/offtopic)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Chris Neumann Ruud

Superladet her om dagen på 32.2.1, fortsatt ca 110 minus soc = effekt som jeg opplevde uten at jeg har kontroll på alle frie variabler.
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

BMW850

Sitat fra: Klykken på tirsdag 17. september 2019, klokken 09:09
Noen som har prøvd 32.2.1 og SuC? Tviler på at det er noen vesentlig bedring, men skader ikke å spørre.

Ellers, de gjennomgikk batteristats på service hos meg og kunne ikke finne noe galt, naturlig nok. For å kunne pinpointe om noe var galt måtte jeg ha nøyaktig tidspunkt for når jeg opplevde redusert hastighet på SuC. De kunne ikke se gjennom millioner av logg-punkter for å se noe feil, så det blir neste prosjekt.

(offtopic)Det gode med servicen nå er at de har fikset absolutt alt av det som var gåent, og mer til. Så nå er bilen, for første gang siden jeg kjøpte den, helt feilfri. *bank i bordet* :D (/offtopic)

Later de som de ikke vet noen ting om redusert ladehastiget??! Hva faen!! >:(
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA