Skrevet av Emne: 10% reduksjon på 85kWh-batteriet...  (Lest 35815 ganger)

Klykken

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3690
    • Vis profil
Sv: 10% reduksjon på 85kWh-batteriet...
« Svar #525 på: mandag 09. september 2019, klokken 21:42 »
Reduksjonen kom på 2019.16.x..
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Thor2014

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1381
  • P85D
    • Vis profil
Sv: 10% reduksjon på 85kWh-batteriet...
« Svar #526 på: mandag 09. september 2019, klokken 22:49 »
Reduksjonen kom på 2019.16.x..

Det vet jeg, men er det mer tullball som er implementert i de nyere firmware etter 2012.20.2.1?

Klykken

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3690
    • Vis profil
Sv: 10% reduksjon på 85kWh-batteriet...
« Svar #527 på: tirsdag 10. september 2019, klokken 07:00 »
Ikke merket noe jeg i alle fall. Vi har "bare" fått redusert ladehastighet på vår..
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

lightscribe

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 42
    • Vis profil
Sv: 10% reduksjon på 85kWh-batteriet...
« Svar #528 på: tirsdag 10. september 2019, klokken 07:55 »
Ifølge ABRP oppsummeres dette til 4 minutter ekstra venting hvis man lader fra 10% til 50%.  Ikke noe dramatikk synes jeg.

Kjørte nettopp tur/retur til syd Tyskland. Det ble 7 ladestopp hver vei og siden jeg var alene i bilen var disse en fin anledning for å hvile/spise/strekke på kroppen.  Oftest var bilen klar før kroppen.

Klykken

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3690
    • Vis profil
Sv: 10% reduksjon på 85kWh-batteriet...
« Svar #529 på: tirsdag 10. september 2019, klokken 08:59 »
Vel, man lader gjerne opp til mer 50% på langtur. Er ofte slik at man trenger litt greit med buffer også, og noen av SuC er det lengre enn 15 mil mellom. Når man passerer 50% og havner under 50kW går det dessverre meget trått og ventetid blir litt for lang på benserten som er ved laderne.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Simen1

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 405
    • Vis profil
Sv: 10% reduksjon på 85kWh-batteriet...
« Svar #530 på: tirsdag 10. september 2019, klokken 08:59 »
Ifølge ABRP oppsummeres dette til 4 minutter ekstra venting hvis man lader fra 10% til 50%.  Ikke noe dramatikk synes jeg.
Det skal jeg også tåle, men problemet for min del er at mange konkrete strekninger her oppe i nord, som går så vidt an å kjøre med en hårfin margin, blir umulige hvis rekkevidden krymper.

Greit nok at batterikapasiteten degraderes gradvis i løpet av levetida, det var jeg klar over, men dette er ikke normal degradering. Det er et programvare-indusert plutselig kutt i kapasiteten. Med akkurat samme effekt på rekkevidden som om de skulle hatt bilen på service og fysisk fjernet 1-2 av 16 batterimoduler uten min viten eller godkjenning.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

Muffinman

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 11798
    • Vis profil
Sv: 10% reduksjon på 85kWh-batteriet...
« Svar #531 på: tirsdag 10. september 2019, klokken 09:20 »
Et ordinært kort ladestopp på langtur blir minst 15 minutter lengre for min del. Skal man lade til relativt høy soc blir forskjellen mye større. Når dette er biler som i utgangspunktet ikke er lynraske på laderen blir summen ganske så begredelig.
2013 P85
2015 85D

lightscribe

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 42
    • Vis profil
Sv: 10% reduksjon på 85kWh-batteriet...
« Svar #532 på: tirsdag 10. september 2019, klokken 10:19 »
ABRP har oppdatert modellen de bruker.  Nå anbefaler de naturligvis å lade til lavere SOC i 85D sammenlignet med 90D.

Kjører vi fra Oslo til hytta i Geilo blir det null forskjell. 

Kjører vi Oslo Trondheim blir det 15 minutter ekstra etter 7 lange timer i bil.  Ikke noe dramatikk.

Det er jo ikke ofte man kjører 1000km men la oss ta Oslo-Cologne

90D tar 16:18 og 85D tar altså bare 50 minutter mer etter altfor mange timer med kjøring.  Kroppen min var glad for den lille ekstra hvilepausen.

Thor2014

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1381
  • P85D
    • Vis profil
Sv: 10% reduksjon på 85kWh-batteriet...
« Svar #533 på: tirsdag 10. september 2019, klokken 10:51 »
Jeg vil gjerne bestemme selv om jeg vil stoppe lengre.


Klykken

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3690
    • Vis profil
Sv: 10% reduksjon på 85kWh-batteriet...
« Svar #534 på: tirsdag 10. september 2019, klokken 10:57 »
ABRP har oppdatert modellen de bruker.  Nå anbefaler de naturligvis å lade til lavere SOC i 85D sammenlignet med 90D.

Kjører vi fra Oslo til hytta i Geilo blir det null forskjell. 

Kjører vi Oslo Trondheim blir det 15 minutter ekstra etter 7 lange timer i bil.  Ikke noe dramatikk.

Det er jo ikke ofte man kjører 1000km men la oss ta Oslo-Cologne

90D tar 16:18 og 85D tar altså bare 50 minutter mer etter altfor mange timer med kjøring.  Kroppen min var glad for den lille ekstra hvilepausen.
Så flott at dette ikke påvirker din situasjon, da. Hvis du skal på en lengre tur enn mellom byene i Norge vil dette plutselig bli en betydelig hemsko - det er ikke ofte en skal lengre som du sier, men den gangen du skal lengre så vil de 15minuttene bli til et par-tre timer, og kanskje en ekstra dag med dertil overnatting. Gjerne er den lengre turen forbundet med en ferietur og målet er ikke alle stoppene på SuC, men befinner seg etter den aller siste stoppen på SuC.

SuC-lokasjoner er ofte i utkanten med en bensinstasjon som eneste aktivitet. Å stå der å gnu er ikke særlig givende, verken for sjåfør eller passasjerer.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Simen1

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 405
    • Vis profil
Sv: 10% reduksjon på 85kWh-batteriet...
« Svar #535 på: tirsdag 10. september 2019, klokken 12:09 »
Det er to typer tidsbruk ved laderne:
1. Nødvendige ærend som mat, toalett og beinstrekk
2. Dødskjedelig venting

Teslas fordel på laderne har fram til i sommer vært at ladetid har matchet bra med 1 og dermed minimert nr 2. Nå som nr 2 blir mer framtredende så er det en klar ulempe.

Når jeg kjører alene har nr 1 vært ca 20 minutter og når jeg kjører med familien så har nr 1 vært ca 30 minutter. En ladepause som før tok 35 minutter og nå tar 40 vil altså doble den dødskjedelige ventetida fra 5 til 10 minutter for hele familien og øke fra 15 til 20 minutter når jeg kjører alene. Dette er riktignok E6 og ikke de mer kritiske strekningene i Nord-Sverige. De jeg kjørte for første og antagelig siste gang med en Tesla i 2019. Neste år blir det nok en annen rute og neste bilkjøp blir neppe en Tesla.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

lightscribe

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 42
    • Vis profil
Sv: 10% reduksjon på 85kWh-batteriet...
« Svar #536 på: tirsdag 10. september 2019, klokken 12:19 »
Okay.... prøv iPace eller eTron eller Taycan.

Tror du vil bli overrasket....
« Siste redigering: tirsdag 10. september 2019, klokken 12:54 av lightscribe »

Simen1

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 405
    • Vis profil
Sv: 10% reduksjon på 85kWh-batteriet...
« Svar #537 på: tirsdag 10. september 2019, klokken 12:37 »
Taycan er uaktuell pga pris. Jeg liker i-Pace, men den er fortsatt litt dyr. Det blir neppe Tesla neste gang, men jeg har ikke bestemt meg for hva jeg skal finne på og når.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

jkirkebo

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 13467
    • Vis profil
    • Ladespesialisten
Sv: 10% reduksjon på 85kWh-batteriet...
« Svar #538 på: tirsdag 10. september 2019, klokken 13:04 »
Det er to typer tidsbruk ved laderne:
1. Nødvendige ærend som mat, toalett og beinstrekk
2. Dødskjedelig venting

Teslas fordel på laderne har fram til i sommer vært at ladetid har matchet bra med 1 og dermed minimert nr 2. Nå som nr 2 blir mer framtredende så er det en klar ulempe.

Når jeg kjører alene har nr 1 vært ca 20 minutter og når jeg kjører med familien så har nr 1 vært ca 30 minutter. En ladepause som før tok 35 minutter og nå tar 40 vil altså doble den dødskjedelige ventetida fra 5 til 10 minutter for hele familien og øke fra 15 til 20 minutter når jeg kjører alene. Dette er riktignok E6 og ikke de mer kritiske strekningene i Nord-Sverige. De jeg kjørte for første og antagelig siste gang med en Tesla i 2019. Neste år blir det nok en annen rute og neste bilkjøp blir neppe en Tesla.

Oj, da spiser dere fort (eller fastfood ;)). Mat tar typisk 45 minutter om jeg er alene og fort oppunder 60 minutter om kona er med ;)

Jeg har regnet meg fram til at 65-70kW er optimal ladehastighet under matpause på vår X75D. Går det raskere må bilen flyttes før vi er ferdige.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017

lightscribe

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 42
    • Vis profil
Sv: 10% reduksjon på 85kWh-batteriet...
« Svar #539 på: tirsdag 10. september 2019, klokken 13:17 »
Storuman-Krokom tar 3:31 i gammel 85D og 50 minutter ekstra i nye iPace. I tillegg mener ABRP att du må du kjøre iPace i 80 km/time for å nå frem....
« Siste redigering: tirsdag 10. september 2019, klokken 14:51 av lightscribe »