Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Defekte luftdempere eller fordelingsblokk?

Startet av BMW850, mandag 12. september 2022, klokken 18:30

« forrige - neste »

BMW850

Har siden i vinter sett at når bilen har stått 14 dager synker den ned bak. Dette skjer jevnlig da jeg jobber borte. Det var først bak på førersiden, nå synker den ned på begge sider bak. Ordentlig ned - nesten i bakken bak. Har ikke hatt tid til å kikke på saken - men erfaringsmessig hva tror dere det er? Demperne eller lekkasje i fordelingsblokka nedstrøms kompressor. Alt er OK når bilen blir brukt!

2014 P85 93.000km
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

offpist

Det blir jo litt gjetting det her, men jeg holder en knapp på demperene.

Kjører:
Grå 2013 Model S P85

EBjørnen

Jeg har nettopp byttet begge demperne bak. De gikk tom for luft i løpet av natten. Etter bytte var alt bra igjen. Kjøpte demperne her: https://www.teslasuspension.com/no/nettbutikk/
TMS 85D 2015.

BMW850

Det var jo rimelig.Vet du hva Tesla tar? Merket du dette over tid eller skjedde det over natten? Tok du ved bytte bare sikringen til kompressor og satte igang? En jekk på bilen og en til bærearm?
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.


alda

Sitat fra: BMW850 på onsdag 14. september 2022, klokken 13:06
Det var jo rimelig.Vet du hva Tesla tar? Merket du dette over tid eller skjedde det over natten? Tok du ved bytte bare sikringen til kompressor og satte igang? En jekk på bilen og en til bærearm?
7500 + moms såg jag på en faktura någon postade på FB för en vecka sen. Arbetskostnad per dämpare 1225+moms.
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

EBjørnen

Når demperne mine fremme måtte byttes bestilte jeg time hos Tesla. De hadde ikke dempere på lager så jeg fikk ny time hver måned i bortimot ett 1/2 år før de fikk tak i nye. Prisen med to dempere og arbeid var 22000.- Her er instruksjon for hvordan gjøre det selv: https://www.teslasuspension.com/l/no/kan-du-installere-luftfjaerer-selv-tesla-model-s-bak-2013-2016-modeller/
TMS 85D 2015.

BMW850

Hadde bilen på Tesla Porsgrunn. Det de gjorde (jeg spurte) var å kjøre bilen til "extra high"- teipe maskeringsteip fra dekk til karosseri og stå over natta. Feilsøking 2300,-. Kostnadsestimat: 56.200 :o Begge bakre dempere, kompressor og fordelingsblokk.+ diverse deler på understellet, foringer - stag osv som måtte skiftes. Jeg ba dem ikke å sjekke understellet. Null feil på EU-kontroll uka før...

P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

geear

#8
Hvis foringer og stag er fine, så dropp det da. Så lenge den gikk gjennom EU velger du såklart selv hva du vil ha utført. Ba du om forklaring på hvorfor disse komponentene måtte skiftes?

Hørtes rart ut at både luftfjærer, kompressor og blokk må skiftes. Alt kan ikke lekke og være defekt. Så lenge den kan justeres opp og ned og er tilnærmet lik på alle hjørner, så fungerer både solenoider i blokka og kompressoren. Hadde det vært min bil hadde jeg forsøkt å finne ut hvor lekkasjen kom fra, og dersom det var fra en av luftfjærene (mest sannsynlig, helt vanlig feil på de fleste biler med luftfjærer), så hadde jeg skiftet den ene eller begge på samme aksling, avhengig av hvor lenge jeg skulle ha bilen og alder/tilstand på den.

BMW850

Selvfølgelig dropper jeg understellsdelene. Sto vel slakk i foringer osv. Kompressoren fungerer helt fint. Bilen synker ned løpet av noen dager. Når jeg setter meg inn og trykker bremsepedalen hever den bilen kjapt. Har hatt kontakt med IF - sannsynligvis blir demperne dekket. Har superkasko. IF trenger en takst/kostnadsestimat men Tesla gidder ikke å svare meg på mail. Jeg henta jo bilen når jeg ble presentert estimat på 56.500....
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

geear

Prøvd deg på lekkasjetest med såpevann på sprayflaske (eller annen lekkasjespray)?

BMW850

Hadde lekkasjesøkspray klar. Men det går på forsikringa. Kasko super med maskinskadedekning. Dog høy egenandel. 6000 pr demper. Kompressor og solenoid-blokk dekkes som følgeskade. Ellers går kommunikasjonen prikkfritt på chat på Tesla-appen.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

alda

Sitat fra: BMW850 på torsdag 20. oktober 2022, klokken 21:57
Hadde lekkasjesøkspray klar. Men det går på forsikringa. Kasko super med maskinskadedekning. Dog høy egenandel. 6000 pr demper. Kompressor og solenoid-blokk dekkes som følgeskade. Ellers går kommunikasjonen prikkfritt på chat på Tesla-appen.

Du får det på försäkringen? Grattis!  Helt otroligt att de tar den, det har ju ingenting med maskinskada att göra, + att felet inte kommer av en "tilfeldig og plutselig mekanisk skade".
Vilket selskap är det? Där kommer det bli dyra försäkringar etter hvert.....
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA