Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

10% reduksjon på 85kWh-batteriet...

Startet av Cato76, fredag 21. juni 2019, klokken 15:25

« forrige - neste »

Muffinman

#135
Det er ihvertfall gjort endringer i temperaturstyringssystemet. Nå åpner bilene til radiatoren på så lavt som like over 20 grader (tidligere over 30) med mindre man navigerer mot supercharger. Da kan radiatoren være bypasset opp mot 35-36 grader. Batterivarmer kobles typisk inn om batteritempen er lavere enn 29-30 grader de siste kilometrene inn mot laderen. Ikke sikker på at alt er helt ferdig her, for ved en anledning gikk batterivarmeren på full pupp samtidig som kjølevæsken ble sirkulert 100% innom radiator. Ser også en del mer aktivitet på sirkulasjonspumpene; de kjører innimellom på 100% under kjøring selv om det ikke skulle være noen termiske laster som tilsa at det var nødvendig. Tror det med pumpene kan være bugs, for jeg har ikke sett mye av det på 2019.20.


Klykken

#137
Har 380km på 90%. Det vil vel si 3-4mil til for 100%.. etter all sannsynlighet ikke rammet da, vel?

Edit: interessant link, muffinman - men hvorfor bare 85-pakkene?
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Muffinman

85 og tidlige 60 ser det ut som. Årsaken kan være at de har annen kjemi enn senere utgaver.

gigafactory

Dette er lett den mest spennende tråden på forumet. Veldig gode bidrag fra Mulderman m.fl., ikke gi dere!

Muffinman


coskars

Sitat fra: coskars på fredag 28. juni 2019, klokken 20:13
Som tidligere skrevet fikk jeg ca 10% reduksjon over natten forrige uke, dette var uten at jeg hadde kjørt update.
I dag fikk jeg et varsel på skjermen; «Battery charge level will be restricted» .
I tillegg får jeg ikke ladet, bilen insisterer på «charging complete» selv om jeg bare har ca 180km.

Update: Fikk kontakt med Tesla fredag kveld, (etter 1time i tlf kø). Beskjeden var at bilen måtte inn, det var ingenting som kunne gjøres via luften. 1,5 time senere var bilen hentet og leiebil sto i gården. Blir spennende å se hva dette er, de hadde vel ikke agert såpass raskt hadde det ikke vært hastesak.
Sølvgrå P85, november 2013.
Fredrikstad

noto

Du var heldig da. Mitt tilfelle var nokså identisk og oppstod også en fredag ettermiddag. De kunne ikke gi lånebil før de visste om det var et lavspennings- (ikke garanti) eller et høyspennings-problem (garanti) sa de. Jeg måtte også akseptere at det ville påløpe et gebyr tilsvarende en verkstedstime for diagnostiseringen hvis det viste seg å ikke være garanti.

den12mann

Sitat fra: noto på søndag 30. juni 2019, klokken 12:45
Mitt tilfelle var nokså identisk og oppstod også en fredag ettermiddag.

Hei

Jeg kommer litt sent inn i tråden, men jeg ble nysgjerrig på hvilken fredag ettermiddag det skjedde..?

Grunnen til at jeg spør er fordi mitt batteri døde mens vi var i Legoland fredag 31.mai.

Vi kom tilbake til bilen 19.45 og da stod det 0km rekkevidde og bilen trenger assistanse. Bilen havnet i Aarhus og måtte bytte hovedbatteri.

I likhet med andre som har 2013 S 85 så er nå rekkevidden lavere enn før. Hadde egentlig tenkt å klage på batteriet jeg har fått, men det skyldes altså softwareoppdatering? På det gamle hadde jeg ca 315 ved lading til daily mens nå er det ca 285 (ca 10% ned)

Her er forøvrig det som står på servicenoten fra Tesla

Showed a sensor issue related to internals of High Voltage battery - Needs to be replaced to solve issue

Corrections: HV Battery Assembly (Remove and Replace)

BATTERY, 85Kwh, 1.0 Pack, REMAN, MDLS (1088815-01-D)

noto

Pussig at det «alltid» skjer på en fredag (men ikke den samme fredagen!). Alle byttebatteriene får tydeligvis denne softwarebegrensningen selv om de i utgangspunktet bør være i bedre stand enn de fleste originalbatterier av samme årgang som det kjøres rundt med. Virker som at bare en liten prosent av de har fått begrensning.

den12mann

Sitat fra: noto på søndag 30. juni 2019, klokken 15:24
..selv om de i utgangspunktet bør være i bedre stand enn de fleste originalbatterier av samme årgang som det kjøres rundt med.

Jeg spurte de om byttebatteriet mtp at bilen min kun har gått 72k og sjeldent superladet eller toppladet på tross av å være 5,5 år.

Fikk til svar følgende fra Tesla Aarhus: Kilometertallet på erstatningsbatteriet er ikke noget, der som sådan eksisterer. Det er tilsvarende eller bedre end dit gamle batteri i både sundhed, alder og kapacitet.

noto

Det er det samme de sier alltid: Like bra eller bedre. Og det stemmer helt sikkert etter deres målekriterier.

Er en mulighet for at servicefolkene hos Tesla faktisk ikke har vært klar over effekten av softwaren som nå blir pushet på byttebatteriene, og derfor genuint blir irritert når kundene klager på redusert kapasitet. De «vet» at batteriet er bedre, og antar derfor at kunden er kunnskapsløs og ikke forstår.

den12mann

Svarte hun fra Tesla Aarhus nå med sitatet hun sendte og opplyste om rekkevidden nå vs før. Så får vi se hva de svarer

Tuxedo

Sitat fra: noto på søndag 30. juni 2019, klokken 17:03
Det er det samme de sier alltid: Like bra eller bedre. Og det stemmer helt sikkert etter deres målekriterier.

Er en mulighet for at servicefolkene hos Tesla faktisk ikke har vært klar over effekten av softwaren som nå blir pushet på byttebatteriene, og derfor genuint blir irritert når kundene klager på redusert kapasitet. De «vet» at batteriet er bedre, og antar derfor at kunden er kunnskapsløs og ikke forstår.
Ja, jeg har faktisk en mistanke om at dette er så hemmelig at selv de lokale servicesentra ikke er fullstendig informert.

noto

Jeg konfronterte jo servicesjefen med at byttebatteriet var betydelig dårligere enn det gamle, ..»med mindre jeg ved en feil har fått et som er software limited».

Jeg ante ikke da hvor nær jeg var sannheten. Det var nettopp det jeg hadde fått. Dog ikke ved en feil.

Jeg sa det bare retorisk for å nevne eneste teoretisk mulige alternative forklaring, men trodde selvsagt ikke da at det faktisk var tilfelle. Fikk ingen kommentar direkte på det.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA