Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

10% reduksjon på 85kWh-batteriet...

Startet av Cato76, fredag 21. juni 2019, klokken 15:25

« forrige - neste »

Muffinman

I det minste kunne man planlagt på riktig grunnlag om man fikk vite om slikt på forhånd  :o

coskars

Som tidligere skrevet fikk jeg ca 10% reduksjon over natten forrige uke, dette var uten at jeg hadde kjørt update.
I dag fikk jeg et varsel på skjermen; «Battery charge level will be restricted» .
I tillegg får jeg ikke ladet, bilen insisterer på «charging complete» selv om jeg bare har ca 180km.
Sølvgrå P85, november 2013.
Fredrikstad

Havebigfun

Sitat fra: coskars på fredag 28. juni 2019, klokken 20:13
Som tidligere skrevet fikk jeg ca 10% reduksjon over natten forrige uke, dette var uten at jeg hadde kjørt update.
I dag fikk jeg et varsel på skjermen; «Battery charge level will be restricted» .
I tillegg får jeg ikke ladet, bilen insisterer på «charging complete» selv om jeg bare har ca 180km.
Du bør vel kontakte Tesla

geear

Sitat fra: Muffinman på fredag 28. juni 2019, klokken 10:13
Mange gjorde det før, men andelen die hard fanboys er nok ikke så stor lenger. Nå må de ta vare på kundene sine om de skal selge flere biler.

Vi har ikke fått redusert kapasitet på våre to enda, men hvordan dette håndteres vil få betydning om Tesla blir vurdert neste gang vi skal bytte bil. Vi fikk en stor reduksjon i superchargereffekt samtidig med oppdateringen som diskuteres, og det har så langt medført at jeg ikke rakk en ferge og kom hjem 0230 på natten istedet for 0130 (syk og sliten, laaang time...), og at Spaniaturen er avlyst på grunn av estimert 11 timer ekstra på supercharger tur/retur. Det er faktisk et reelt problem at Tesla endrer egenskapene til bilene uten noe som helst forvarsel.

Det sitter langt inne å velge et produkt fra et slik selskap igjen allerede. De fleste er faktisk avhengig av å vite hva slags bil de har i oppkjørselen dagen etter.
Hvordan kan 11 timer ekstra være reellt?

Forskjellen på en X100 og en X75 var noe sånt som to timer på Sandnes - Barcelona da jeg sjekket abetterrouteplanner for en stund siden (FØR X75 fikk 15-20kW økning i ladefart, til ca. 116kW). Bør ikke være langt unna samme forhold på en restriktet 85 vs det dere hadde før..

Muffinman

#124
8000km og nær 50 ladinger med 10-15 minutter ekstra på hver. 30-40% reduksjon av effekt i soc området jeg bruker å ligge. 85 ladet jo også i utgangspunktet ganske tregt over 30% så det var om å gjøre å ligge lavest mulig. Nå har jeg ca samme makseffekt som jeg tidligere fikk på 50%, dvs der jeg ofte avsluttet ladingen.

Hyperstress



Sitat fra: Tuxedo på fredag 28. juni 2019, klokken 15:29
Jeg fikk reduksjonen en stund etter å ha installert 2019.16. Det er sannsynlig at algoritmen ble innført i denne versjonen. Men det er åpenbart at det også er andre parametre som må trigges før kapasiteten kuttes.

Ja, det må være flere parametre. Jeg har hatt 2019.16.3.2 en stund nå, men opplever ikke tap. 100% er i dag er 381 km typical, og det var 392 km da bilen var ny julen 2014.

116000 km, og har ladet forholdsvis lite på Superladere.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Muffinman

Viktig å ta med seg at Tesla kan tukle med slike ting utenom oppdateringer, uten at vi merker noe. Men ved store utrullinger kommer det nok med hovedoppdateringene som er synlige.

Muffinman

#127
Leser i TMC-tråden. Nå får eiere tilbakemelding om at det ganske riktig er gjort endringer for å beskytte batteriet og bedre holdbarheten. En fikk slengt til seg at batterigarantien ikke dekket degradering, så de kunne ikke eskalere saken videre i systemet. Forhåpentligvis er ikke det holdningen til selskapet men bare en ansatt; å "inndra" batterikapasitet man har betalt for er ikke det samme som degradering. Det rapporteres også om at enkelte P85D har fått reduksjon på ca. 40kW i makseffekt, dvs ca 50-60hk. Da er vel disse i praksis nede på samme makseffekt som 85D, som vi vet kostet an aldri så liten haug mindre penger i sin tid.

Det spekuleres i om dette har bakgrunn i at BMS ikke har overvåkning på enkeltcellenivå, kun på hver av de 96 modulene som igjen har 74 enkeltceller, 7104 stk totalt. Hvis en enkel celle begynner å bli dårlig og ikke lenger bør brukes, eller ihvertfall lades til 4,2v, er det vanskelig for BMS å avdekke dette. Dermed må man kanskje begrense ladeeffekt og maksspenning for hele pakken, for å sikre at den enkelte cellen ikke lager krøll.

Om dette stemmer kan man kanskje tenke at:

- Enkeltceller oppfører seg annerledes når de blir gamle enn forutsett
- Designet av pakken tar ikke høyde for dette
- Thermal runaway er likevel mulig ved svikt på enkeltcellenivå
- Man kompenserer ved å redusere ladeeffekt og maksspenning for hele pakken

Videre:

- Man har kjørt teknologien for hardt, og tatt seg godt betalt for den ekstra rekkevidden og ytelsen det gav
- Batteripakken er feildesignet i forhold til å ivareta sikkerhet på enkeltcellenivå
- Batteripakken er feildesignet med tanke på thermal runaway
- Man har i praksis oversolgt både rekkevidde, ytelse og superchargerhastighet

Blir spennende å se hvordan dette ender. De fleste rapportene som kommer nå ligger i området 12% tap av kapasitet.

noto

Denne snøballen har så vidt begynt å rulle. Skal bli interessant å se hvilke flere krumspring Tesla tyr til for å stoppe den. Tror ikke de klarer det. Popkorn.

Muffinman

Må presisere at jeg kun spekulerer over.

Men det er potensielt stor sprengkraft i en sak som kan skape tvil om batteriteknologien til selskapet er god nok. Det er jo selve kjernen i bilen.

Kanskje det ender med at vi må godta en ansvarsfraskrivelse om vi forsøker å lade til 100% i fremtiden  :D

noto

Mitt (og Cato sitt) tilfelle er, som det har fremgått, forskjellig fra ditt. Jeg har normal SuC-hastighet, men begrenset topplading. Motsatt for deg. Ville nok ikke byttet, så antagelig verre for deg.

Tenker at jeg faktisk var heldig som fikk skiftet batteri tilfeldigvis akkurat da dette inntraff. Forbannelsen min til å begynne med kom av alle eventyrhistoriene fra Tesla-folkene på servicesenteret. Den ville vært unngått med en ærlig fremstilling av fakta.

Folk rapporterer altså plutselig kapasitetsreduksjon på pluss/minus 12%. For meg er det kun snakk om ca. 7% reduksjon, men det er vel å merke mellom det gamle batteriet og det nye batteriet. Det kan tyde på at det nye batteriet faktisk er ca 5% bedre enn det originale, gamle batteriet. Det gamle hadde etter min kalkulasjonen tapt ca. 6% kapasitet fra nytt da det havarerte (110k km og 5,5 år). Mao har det nye batteriet brutto nokså nær kapasiteten det gamle hadde da det var nytt.

Det nye batteriet tar 27kW ladestrøm når det rapporterer 100% og kutter ladingen. Jeg husker ikke nøyaktig, men mener det gamle var under det nivået allerede før 90% SoC. Ny 100% SoC er i så fall gammel 90%, eller kanskje til og med 85%. Noen som har ladekurve for sitt 2013/14 85kWh-batteri og kan verifisere? Evt linke til tilsvarende her eller ellers på nettet?

Hyperstress

Kan en i det minste lade til 100% med god samvittighet da, om ny 100% er gammel 90%.. (?)
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

noto

Ja, nettopp. Ladet jo stort sett aldri til 100% før heller siden det a) tok laaang tid, b) sjelden var behov (og enda sjeldnere nå med stadig nye SuC-lokasjoner), og c) ikke er bra for batteriet (og kanskje, skjønner vi nå, enda verre enn vi har trodd).

Eneste problem er at det fort kan påløpe idle fees hvis man glemmer seg litt bort, hehe.

Muffinman

#133
Nå diskuteres det at lithium-plating kan være problemstillingen og at den videre er relatert til brannrisiko i TMC-tråden. Men nå har jo Tesla selv bestemt hvordan BMS skal beskytte batteriet mtp temperatur- og styring av lading, og hvis det nå viser seg at det ikke har vært tilstrekkelig for å unngå skade på batteriene over tid er det jo en garantisak. Hvis de da reduserer tilgjengelig batterikapasitet for at problemet ikke skal manifestere seg med det første kan man muligens hevde at det er for å unndra seg garantikostnader.

noto

#134
Hurtiglading av kaldt batteri (<15 grader C) og topplading sies å fremskynde lithium plating.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA