Aldri mer Tesla

Startet av Mippen, mandag 17. juni 2019, klokken 16:14

« forrige - neste »

moonbuggy

De som ikke skjønner at Tesla vil ha store problemer med service problematikk i lang tid framover, har ikke fulgt med.
1. Stadig utskifting av komponenter i byggeprosessen fra dag 1, med utskifting av 3. leverandører over lav sko, ville gitt alle organisjoner store problemer. Teslas alenegang på alt, gjør det dessto vanskeligere.

2. Tesla kjemper for å overleve. For tillit i kapitalmarkedet, må man levere på antall produsert kvartal for kvartal. Det innebærer å dytte ut modell 3 koste hva det det koste vil i ettertid. Man sender ut biler som burde blitt holdt igjen. Få opp tallet i kvartalet er prioritet 1. Spare kostnader er prioritet 2.

Man skal neppe være Einstein for å forstå at det er en flodbølge av problemer og kostnader som venter ned i løypa, uansett om man liker produktets tekniske spesifikasjoner....

Toalmar

Sitat fra: Geirr på tirsdag 25. juni 2019, klokken 17:55
Får fra tid til annen spørsmål fra bekjente og kunder om jeg anbefaler Tesla. Fra nå av skal jeg bare svare med link til denne tråden....
Hvis noen spør meg så svarer jeg JA.For meg har TM3 vært helt topp. Fantastisk fornøyd med bil og den "lokale" forhandleren. Ikke like imponert over Tesla sentralt.
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

advale

Sitat fra: Mippen på mandag 17. juni 2019, klokken 16:14
lakken på innsiden av dørene, under panseret og med bakluken.

Har du bilde (regner med du har tatt bilde)? Som noen har påpekt er dette normalt. Høres ut som du har lite kontroll når du må belåne til pipa og har egentlig ikke råd til M3, samt må utsette ikke bare en gang, eller 2 ganger men hele 4-5 ganger for utlevering av bilen..?!

Sitat fra: moonbuggy på onsdag 26. juni 2019, klokken 17:34
De som ikke skjønner at Tesla vil ha store problemer med service problematikk i lang tid framover, har ikke fulgt med.
1. Stadig utskifting av komponenter i byggeprosessen fra dag 1, med utskifting av 3. leverandører over lav sko, ville gitt alle organisjoner store problemer. Teslas alenegang på alt, gjør det dessto vanskeligere.

2. Tesla kjemper for å overleve. For tillit i kapitalmarkedet, må man levere på antall produsert kvartal for kvartal. Det innebærer å dytte ut modell 3 koste hva det det koste vil i ettertid. Man sender ut biler som burde blitt holdt igjen. Få opp tallet i kvartalet er prioritet 1. Spare kostnader er prioritet 2.

Man skal neppe være Einstein for å forstå at det er en flodbølge av problemer og kostnader som venter ned i løypa, uansett om man liker produktets tekniske spesifikasjoner....

1. Så du mener de skal tviholde på dårlige (og dyrere) deler og vente flere år med å skifte dem ut..?
Bob Lutz (google han hvis du ikke vet hvem) har selv sagt at finishen på M3 er verdens-klasse-nivå. Det fins idag en bråte med generiske deler til alle modeller. Så hele resonnementet ditt er egentlig helt bakvendtland...

2. Og dette har du vel sagt i 10 år og vil gjenta deg selv i minst 10 år til ikkesant  :laugh: Tror ikke du trenger å bekymre deg, Tesla har ingen problemer med å hente inn ny kapital.

Du fremstår ikke akkurat Einstein-aktig for å si det sånn..

Mippen

Sitat fra: advale på fredag 28. juni 2019, klokken 08:29
Sitat fra: Mippen på mandag 17. juni 2019, klokken 16:14
lakken på innsiden av dørene, under panseret og med bakluken.

Har du bilde (regner med du har tatt bilde)? Som noen har påpekt er dette normalt. Høres ut som du har lite kontroll når du må belåne til pipa og har egentlig ikke råd til M3, samt må utsette ikke bare en gang, eller 2 ganger men hele 4-5 ganger for utlevering av bilen..?!

Sitat fra: moonbuggy på onsdag 26. juni 2019, klokken 17:34

1. Så du mener de skal tviholde på dårlige (og dyrere) deler og vente flere år med å skifte dem ut..?
Bob Lutz (google han hvis du ikke vet hvem) har selv sagt at finishen på M3 er verdens-klasse-nivå. Det fins idag en bråte med generiske deler til alle modeller. Så hele resonnementet ditt er egentlig helt bakvendtland...

2. Og dette har du vel sagt i 10 år og vil gjenta deg selv i minst 10 år til ikkesant  :laugh: Tror ikke du trenger å bekymre deg, Tesla har ingen problemer med å hente inn ny kapital.

Du fremstår ikke akkurat Einstein-aktig for å si det sånn..

Nå er du ganske frekk. Grunnen til at jeg avtalte med Tesla å skulle få bilen nå i stedet for i første pulje (som jeg fikk) var fordi jeg var mye borte med jobb, jeg tar også videreutdanning ved siden av full jobb og holdt på å skulle flytte og selge hus. Har også gått til behandling på sykehuset. Jeg skulle også selge den andre bilen før jeg fikk Teslaen. Det passet derfor veldig dårlig å få ny bil oppi det hele når jeg sitter med eksamen, er mye borte med jobb og skal selge hus osv. Jeg hadde rett og slett ikke tid. Det er derfor bilen har kjørt så lite også fordi jeg har rett og slett ikke hatt tid til å bruke den. Grunnen til at jeg tok lån på bilen var fordi jeg trengte kapital andre steder i forbindelse med alt det andre. Det er ikke fornuftig å ta opp lån på bolig når man skal selge. Planen var egentlig å cashe ut bilen når jeg hadde flyttet og solgt en eller to biler. Når jeg bestilte bilen i 2016 er det umulig å vite hvordan ting er så langt fram i tid. Det ble også sagt at bilen skulle komme i 18. Jeg kan ikke sette livet på vent for en bil. I følge Tesla var det uansett ikke et problem å få bilen nå, men i februar ringte de og sa at det ikke var mulig å stoppe den. Jeg var nødt å ta ut bilen. Jeg fikk ikke et valg. Senere fikk jeg høre at det bare var tull. Bilen var ikke spesial bestilt og kunne derfor matches med noen andre.

Grunnen til utsettelse var at Tesla rotet med dato og tid. Jeg fikk mail med ulike tidspunkt. En gang måtte jeg flytte tiden pga. jeg ikke kunne ta meg fri fra jobb. Igjen var det ikke min feil. Jeg bare fikk et tidspunkt. De kunne bare ha ringt meg og spurt først.
Fremtiden er elektrisk.

advale

Hvorfor slik hast med å få tak i M3 i så fall når du vet du har hendene fulle og økonomien ikke tåler å strekke ut bittegran...?

Det at de er trege med å tilbakebetale er veldig kjipt. Men tror nok du har altfor høy forventing på M3. Du kom jo fra MS - som er dyrere - og forventer minst like bra, om ikke bedre på en billigere bil. (manglende) Lakk under panser, inni døren etc er som folk sier, normalt.

Mippen

Sitat fra: advale på fredag 28. juni 2019, klokken 09:55
Hvorfor slik hast med å få tak i M3 i så fall når du vet du har hendene fulle og økonomien ikke tåler å strekke ut bittegran...?

Det at de er trege med å tilbakebetale er veldig kjipt. Men tror nok du har altfor høy forventing på M3. Du kom jo fra MS - som er dyrere - og forventer minst like bra, om ikke bedre på en billigere bil. (manglende) Lakk under panser, inni døren etc er som folk sier, normalt.

Jeg bestilte den som sagt i 16 og forventet å få den i 18, men den kom ikke før i 19. Hadde jeg fått den i 18 eller nå hadde det gått fint. Men Tesla presset meg til å hente ut bilen på et ugunstig tidspunkt. Jeg ville ha den til ferien slik at jeg kunne nyte den på biltur. Hadde lyst til å kjøre nedover i Europa. Nå blir det fly og hotell i stedet. Hadde jeg ikke hatt råd til å hente ut bilen hadde jeg aldri gjort det. Da hadde jeg heller ikke hatt råd til å reise på ferie snart. Hvor kjekt er det å hente ut en ny bil som du har gledet deg til lenge når du er opptatt med jobb, skole og flytting? Det er kjekkere å få den på sommeren når man har fri slik at man kan nyte den og kose seg med bilen.

Føler ikke du har så mye konstruktivt å komme med i denne tråden. Det handler ikke om å finne feil med meg men hva jeg kan gjøre slik at Tesla ordner opp. Du er vel kanskje en av de som mener at Tesla alltid har rett og alle som opplever problemer har seg selv å takke. Tesla har mye å lære i forhold til å lage et produkt som er godt nok. Ikke minst lage en organisasjon som fungerer og som ivaretar kundene. Bare det at man ikke kan få kontakt informasjonen til en bestemt person slik at man kan få hjelp til å følge opp saker gjør det veldig komplisert og tidkrevende. Man vet liksom ikke hvem som gjør hva og da blir det ofte til at ting blir liggende. Tesla har tydeligvis mye kompetanse på psykologi. De vet hva de skal gjøre for å skape blest om merket. For eksempel verveprogrammene de har brukt har gitt belønning både til kunden og den som verver. De vet at slike ting skaper mer eierskap til produktet. Det er egentlig en veldig utspekulert måte å selge bil på. Blir nesten litt pyramidespill aktig. Bil handler om følelser og det er noe med Tesla som får folk til å bli blinde for alle problemene de har. Siden man er del av et større eksklusivt felleskap betyr det ikke så mye at man må vente i månedsvis på å få ting utbedret eller at man må bare godta enkelte feil med bilen. Hadde dette vært en Kia (bare som eksempel - ikke vondt ment) hadde aldri kundene godtatt slik behandling Tesla gir. Siden man har vervet eller har blitt vervet er man på en måte del i et felleskap og da kan man liksom ikke skade "familien" sin. Jeg føler at Tesla er et diktaturstyrt regime. Til og med ansatte jeg har pratet med Hos Tesla er enig meg selv om de ikke kan hjelpe. Det sier kanskje litt... Det er med andre ord ikke bare ansatte som er problemet. Jeg har møtt på mange udugelige ansatte hos Tesla også, men de som vil hjelpe sier at de ikke kan gjøre mer av frykt for å få problemer.

Jeg forventer ikke å få en like ekslusiv bil som Model S, men jeg forventer å få en bil som er ferdig. Jeg har studert mange Model 3 og det er mange som er dårlig lakkert, men min var mye dårligere enn mange andre. Jeg fikk spørsmål om jeg hadde brukt plastidip på bilen for å få den fine blåfargen siden du tydelig så grunningen på innsiden av dørene når bilen var åpen. Jeg har kjørt mange biler i mange prisklasser og jeg har aldri opplevd slike snarveier med lakkering. Jeg ser nå for eksempel at nye Model 3 blir levert med folie på utsatte steder.  Tesla har vel sett hvor håpløst tynn lakken deres er slik at de må ty til snarveier for å unngå klager fra kunder. Min Model S var også tynnere lakkert på innsiden av dørene, men der så du i det minste ikke grunningen under. Bilen ruster ikke heller på samme måte slik som Model 3.
Fremtiden er elektrisk.

advale

19 ble til 18...? Du mener du ble presset til å ta ut en dag før og sånn sett gikk alt til vasken? Juvel juvel..

Ut i fra det jeg kan skjønne fikk du utlevert en flawless bil. Og tok ikke til deg hva som er standard for bilen men prøvde gjentatte ganger å være "hevet over" den. Hvis du hadde takket nei til å hente bilen gir de bilen til nestemann på listen er vel sunn fornuft. Eller mener du de skal bringe med champagne og jordbær hjem til deg også? hehe... 

At du velger å legge ut innlegget ditt offentlig må du også tåle at noen andre setter spørsmåltegn ved innlegget ditt også.

JorEl

Noen sa; "Du fremstår ikke akkurat Einstein-aktig for å si det sånn.."
Da er det jo på sin plass å si at Einstein sa at; alt er relativt :)

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

Sveinung1954

Sitat fra: JorEl på fredag 28. juni 2019, klokken 12:35
Noen sa; "Du fremstår ikke akkurat Einstein-aktig for å si det sånn.."
Da er det jo på sin plass å si at Einstein sa at; alt er relativt :)

Det sa han aldri. Det er bare en (seiglivet) myte.
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

Mippen

Sitat fra: advale på fredag 28. juni 2019, klokken 11:14
19 ble til 18...? Du mener du ble presset til å ta ut en dag før og sånn sett gikk alt til vasken? Juvel juvel..

Ut i fra det jeg kan skjønne fikk du utlevert en flawless bil. Og tok ikke til deg hva som er standard for bilen men prøvde gjentatte ganger å være "hevet over" den. Hvis du hadde takket nei til å hente bilen gir de bilen til nestemann på listen er vel sunn fornuft. Eller mener du de skal bringe med champagne og jordbær hjem til deg også? hehe... 

At du velger å legge ut innlegget ditt offentlig må du også tåle at noen andre setter spørsmåltegn ved innlegget ditt også.

Bilen ble presentert i 16. Da kunne man forhåndsbestille. Det ble sagt produksjonsstart i 17 med forventet levering i 18. Dette ble senere utsatt et år. Jeg forventet derfor å få bilen i 18. I mellomtiden fikk vi lite info. Jeg begynte å studere ved siden av jobben og vi hadde bestemt oss for å begynne å flytte tilbake til byen. Midt oppi dette fikk vi telefon i desember 18 om at bilen snart er klar. Fikk utsatt levering pga. alt jeg nevnte over til sommeren, men så ringte de igjen noen uker etter om at den var på vei og beklaget at de ikke hadde husket avtalen. Jeg var nødt til å ta imot den hvis ikke mistet jeg depositumet på 25.000 og måtte bestille på nytt med nytt depositum. Jeg var ikke interessert i å tape penger så da tok jeg bare ut bilen. Som sagt fant jeg ut i etterkant at jeg hadde fått feile opplysninger, og at Tesla ikke kunne ha krevd at jeg hentet ut bilen. Bilen blir ikke bygget til en person, den blir tildelt den som bestiller den konfigurasjonen. Det hadde ikke vært verre enn å gi bilen til en annen som venter. Mange som også klaget på at bilen kom alt for sent.

Nå vet ikke jeg hva du forventer av en bil, men jeg forventer at en ny bil skal se ut som en ny bil. Jeg forventer ikke at den barer er 80-90 % ferdig lakkert eller at den leveres med riper og bobler i lakken. Min Up som kostet 200 ich tusen kroner er lakkert over alt og ser bedre ut etter snart 70.000 kilometer. VAG eier bla Bugatti, Lamborghini og Porsche, som produserer langt dyrere biler enn Tesla sine biler. Skal VW (VAG konsernet) begynne å levere ut halvferdige biler med masse skader og si at man ikke kan forvente det samme av en bil til 200.000 som en bil til 16 mill? Det er akkurat hva Tesla sier her i Norge. Det er ikke slik det fungerer... Det som er normalt på en rimeligere bil er å benytte seg av rimeligere materialer og litt enklere utstyr. Model 3 er for eksempel laget mest i vanlig stål (billigere) i forhold til S og X som er laget i aluminium. Tesla har nok tatt seg vann over hodet som skal tilby en bil med tilsvarende ytelse og utstyr som sine storebrødre. De har også puttet inn samme teknologi som i S og X. Det er krevende å klare å levere en rimelig bil med masse "dyrbil" teknologi. De bør imidlertid ikke spare på det viktigste. Da bør man i stedet ta et steg tilbake og tenke om man i stedet kan selge biler uten autopilot hw for eksempel for å spare penger. Mange kjøpere velger bort dette, så hva skal man med teknologien i bilen? Bilene skal gjennom flere kontroller før de forlater fabrikken. Når folk får biler med åpenbare mangler burde dette ha blitt tatt før bilen ble sendt til kunden. Det skal ikke være servicesenter sin oppgave å ta alt. De har mer enn nok fra før.

Når folk reklamerer bør i det minste Tesla selv se at kunden har rett og ikke skjule seg bak såkalte interne standarder. Hvis alle produsenter skulle ha laget sine egne standarder på ting ville det ha blitt umulig å være kunde. Jeg har vært i kontakt med advokat og forbrukerrådet, og alle er enig om at det jeg presenterer er klare mangler. De eneste som ikke er enig i dette er Tesla, derfor leverte jeg den tilbake på 14 dagers angrerett. Angreretten godtok Tesla, selv om de truet meg med fratrekk og gav meg en alt for kort frist til å levere bilen klargjort. I følge angrerett loven har man to uker på seg etter man har levert angrerett skjemaet på å levere fra seg gjenstanden. Jeg fikk en time!!!!  Selv om returen ble godkjent har likevel jeg ikke sett snurten av pengene. De har også sagt i over 3 måneder at de jobber med saken, noe som viste seg å ikke stemme.  Forbrukerrådet og jeg har etter dette ikke lykkes å få svar fra Tesla. Jeg har som kunde vist at jeg ikke aksepterer dårlig arbeid og var klar på at jeg kom til å bestille en ny bil i håp om å slippe samme mangler. Nå som Tesla fortsatt har vist hvor lite de er interessert i kundene sine har jeg ingen planer om ny bil. Jeg kommer til å avbestille min Model Y så fort jeg får pengene for den første bilen på konto. Jeg venter med å avbestille slik at det ikke blir mer rot på en gang.
Fremtiden er elektrisk.

JorEl

Tesla bestemmer selvsagt selv hvordan de vil kontrollere bilene sine, og hvilken standard det skal være på leverte biler. Så får det være opp til kundene å bestemme om det er godt nok. Men jeg synes Tesla er blitt veldig gode på "å strekke strikken". Og jeg har alltid tenkt at min bil skal være i topp stand og selvfølgelig lakkert, alle plasser, når den er ny. Lærer mye når man kjøper Tesla :angel:
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

advale

Alle som produserer har vel lov å sette egne standarder eller er vi i gamle kommunist-Kina...? Uansett, Tesla sa det er standard, da er det bare å godta slik som det er. Syns det blir litt merkelig å fortsette å mase og "true" med innlevering og ta det videre med advokater eller forbrukerrådet når de gir deg 7 dager helt åpent kjøpt. Det er ingen andre som er i nærheten av den betingelsen der. Mens andre truer med 10 000 i bot bare hvis man kansellerer kontrakten og ikke engang har fått sett bilen.

At du ikke har fått penger tilbake er som sagt kjipt, men Tesla er ikke en bakgårdskebab som ikke gjør opp for seg. For noen tar det kort tid å få pengene tilbake, for andre tar det lengre tid. Noen må jo alltid lage en stor sak ut av tynn suppe.

Og jeg ser ikke helt relevanse med å trekke inn årstall og sene leveringer. Det har blitt typisk for alle produsenter som skal komme med elbiler å love mer enn de kan holde.

Apropos 25 000 i depositum, ja det ligger i selve ordet - depositum - man mister ikke depositumet sitt. Det du mister er evt tidlig leveranse av bilen. Men 25 000 får du seff tilbake ved kansellering. Tror du har misforstått helt her.

Mippen

Man har lov til å lage sine egne standarder men ikke slik at det er for ulempe for kunden. Dette er også regulert av lover å regler, noe advokaten min kunne ha sagt mye om. Slik det er nå er det tilfeldig om man får en fin bil eller ikke, og det er ikke godt nok. Man skal få like mye bil for pengene som alle andre som kjøper samme bil. Når demobilen og naboen sin bil er strøken og man får en bil som ikke ligner - kan man ikke skylde på egen standard og slingringsmonn.

Hva hadde Tesla gjort dersom jeg ikke hadde betalt for bilen? Jeg syns ikke å ringe, sende mail og møte opp i butikken er å gå langt. Når de ikke vil svare eller hjelpe må man gå videre. Hvis jeg ikke hadde betalt hadde det fått mye større konsekvenser for meg enn det får for Tesla som er et stort konsern. Tviler på at du hadde akseptert å bli behandlet slik jeg blir behandlet. En ting er pengene, noe annet er hvordan jeg blir møtt.

Du spurte om levering så da svare jeg deg.

De sa til meg at jeg ikke ville få igjen pengene for depositumet siden bilen alt var bygget og på vei til meg. Skjønner ikke hvordan jeg kan misforstå det. Det er ikke riktig fant jeg ut etter bilen var levert. Det har vært vanlig standard på Model S og X hvis bilen ikke blir hentet ut når den er produsert. Med Model 3 blir ikke bilen bygget til en bestemt kunde. De blir produsert fortløpende og sendt til første kunde som bestiller den konfigurasjonen. Derfor har enkelte fått bilen etter veldig kort tid. Derfor trekkes ikke depositumet fra Model 3 ved avbestilling siden det alt er noen andre som er klart til å overta. Det var det imidlertid ikke godt nok opplyst om. De jeg pratet med sa at jeg ville miste pengene også hvis jeg avbestilte.
Fremtiden er elektrisk.

advale

Her misforstår du igjen. Seff er det ikke lov å lage egne standard som er dårligere enn loven, men dette gjelder reklamasjon og forbrukerrettigheter - ikke selve produktet! Loven kan ikke på generelt grunnlag komme og diktere hvordan en produsent skal utforme produktene sine. Den kan ikke kreve at det skal være lakkert inni dørsprekken etc. Hvis du finner det så vennglist post det ut her takk :P Noe mer utdypning enn dette trengs ikke.

Muligens du misforstod med at hvis du kansellerer så mister du din køplass med å tolke det som å miste 25 000. - Men du syns ikke det er rart at du mister 25 000 i depositum ved kansellering men ved å ta ut bilen og returnere så får du full retur?

JO

Det er da ikke mulig å forsvare Tesla sin oppførsel her. Når du sitter på kunden sine penger i månedsvis som du har avtalt å betale tilbake, de har fått bilen levert så er det ikke noe annet enn å si f....you til kundene sine. Her kunne de utbetalt penger som avtalt og samtidig beholdt en kunde. Nå har de en kunde som aldri kommer tilbake og sannsynligvis så er det flere som hører historien som tenker at der vil ikke jeg heller handle.

At Tesla som organisasjon i Norge er helt hjelpesløse burde det ikke være stor tvil om nå. Anekdoter om at jeg fikk service etter 1 uke og alt ok betyr ikke så mye, det er det minste nivået man kan forvente. Katastrofe historiene florerer. Hadde jeg vært sjef der ville jeg satt kommunikasjon med kundene som første pri.

Jeg har hatt model S tidligere og skal ha meg ny bil, tar kontakt med Tesla med noen spørsmål, resultat nada nix, har ikke hørt ett ord. Ikke engang kommunikasjon med en potensiell kunde får de til. Og salgsavdelingene pleier å svare selv i de værste organisasjoner. Så da står jeg over Tesla i denne omgangen.
Hyundai Ioniq 5 21
Kansellert Polestar 2 reservert
Seat Mii Electric 20
x Svart Model S 14

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA