Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Enormt antall biler i inventory

Startet av mreinha, fredag 07. juni 2019, klokken 21:53

« forrige - neste »

advale

#45
Sitat fra: trykkertor på lørdag 08. juni 2019, klokken 14:49
Er jo ikke mindre rot, selv om færre har sett det?
Rot er rot.

Så sinna da gitt.. Har du bestilt før siden gikk ned og fått kansellert bestillingen av Tesla?

Bilene var ikke mye billigere enn å bestille på konfiguratoren. Nå lager jo Tesla mange biler og sender i forveien og matcher de fortløpende virker det som. Skulle likt å se hvor mange prosent som har bestilt med hengerfeste. Kan godt være de har undervurdert hvor mange som vil ha hengerfeste.

Tror ikke bilene er noe mer unormalt enn forhandlere som har mange nybiler på inventory. Men med Tesla så skal alt gå etter med lupene.

erikberg

Var innom en teslaforhandler torsdag. Kunne få både M3, MS og MX på dagen.  Det ventes masse biler inn til Norge de neste ukene som ikke er solgt. Det virker som  markedet er mettet og det produseres for "lager". Dette gjelder ikke bare for Tesla. Biler fra de aller fleste merkene kan en snart få på dagen. Tror prisene kommer til å settes kraftig ned i løpet av året.

Toalmar

Sitat fra: OAK på lørdag 08. juni 2019, klokken 23:48
Noen som vet om det er mulig å få tak i Tesla på tlf noe sted før tirsdag? Vurderer sterkt å kjøpe inventory her, men vil vite om bilene har AP, hvor kjapt de kan leveres og om depositum kan flyttes over til ny bestilling først.
Har du prøvd å ringe de på telefon?
Ut i fra hva du har skrevet så ser det nesten ut til at du spør oss før du har prøvd å ringe.
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

OAK

Sitat fra: Toalmar på søndag 09. juni 2019, klokken 10:10
Sitat fra: OAK på lørdag 08. juni 2019, klokken 23:48
Noen som vet om det er mulig å få tak i Tesla på tlf noe sted før tirsdag? Vurderer sterkt å kjøpe inventory her, men vil vite om bilene har AP, hvor kjapt de kan leveres og om depositum kan flyttes over til ny bestilling først.
Har du prøvd å ringe de på telefon?
Ut i fra hva du har skrevet så ser det nesten ut til at du spør oss før du har prøvd å ringe.

Tlftiden på ordinært nr er mandag til fredag. Lurte på om noen visste om det var mulig å nå dem i andre land f.eks?

Handyman

Sitat fra: hELgenen på lørdag 08. juni 2019, klokken 10:03
Nybil garantien gjelder alltid i 5 år.
En kan ikke som forhandler bare fjerne seg fra dette.
Garanti er en ekstratjeneste som leverandøren styrer helt selv.
Antar at du tenker på reklamasjonsretten, den er lovfestet.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Magnus Hansen

Sitat fra: erikberg på søndag 09. juni 2019, klokken 10:08
Var innom en teslaforhandler torsdag. Kunne få både M3, MS og MX på dagen.  Det ventes masse biler inn til Norge de neste ukene som ikke er solgt. Det virker som  markedet er mettet og det produseres for "lager". Dette gjelder ikke bare for Tesla. Biler fra de aller fleste merkene kan en snart få på dagen. Tror prisene kommer til å settes kraftig ned i løpet av året.

Situasjonen er i alle fall i ferd med å bli normalisert for elbiler i forhold til andre biler. Det blir ekstra spennende å situasjonen neste år hvor produsentene har veldig press på seg for å møte EUs utslippskrav. Skal ikke se bort fra at enkelte produsenter vil selge biler med tap mot slutten av året for å prøve å unngå bøter.

advale

Det er flott at "lille" Tesla er den som endelig greier å normalisere markedet. Selvfølgelig vil markedet mettes noe når backloggen over flere år blir borte.

Tesla er nok den som står best rustet når miljøregnskapet slår inn i 2020. Det blir mye hardere konkurranse og rabattene sitter løs. Men tipper "old auto" får en reality-check når de innser at elbilene de lager ikke selger som antatt. Eneste alternativet jeg ser da er at de må øke prisene på ICE-bilene sin, ikke bare litt men kraftig. Da vil nok mange se seg etter elbiler, og markedet kan få en voldsomt oppsving, og her får Tesla sin del av kaka.

Det kan fort bli et gedigent mareritt for ICE-produsentene. Salget vil falle kraftig på ICE, mens elbilene dems selges allerede med tap.

S4e

Sitat fra: advale på søndag 09. juni 2019, klokken 15:51
Det er flott at "lille" Tesla er den som endelig greier å normalisere markedet. Selvfølgelig vil markedet mettes noe når backloggen over flere år blir borte.

Tesla er nok den som står best rustet når miljøregnskapet slår inn i 2020. Det blir mye hardere konkurranse og rabattene sitter løs. Men tipper "old auto" får en reality-check når de innser at elbilene de lager ikke selger som antatt. Eneste alternativet jeg ser da er at de må øke prisene på ICE-bilene sin, ikke bare litt men kraftig. Da vil nok mange se seg etter elbiler, og markedet kan få en voldsomt oppsving, og her får Tesla sin del av kaka.

Det kan fort bli et gedigent mareritt for ICE-produsentene. Salget vil falle kraftig på ICE, mens elbilene dems selges allerede med tap.

At de selger elbiler med tap skyldes vel delvis at de ikke produserer store nok volumer?

Pris spennende å se om VW får ti sin satsning. De har i flere år nå snakket om at snart kommer det både mange modeller og i store volumer. Håper det ikke bare blir med praten for miljøets skyld...
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

advale

De sa de skal bruke 300 mrd dollar for å elektrifisere porteføljen sin. Så det kan ikke akkurat tilskrives hver enkelt ID.3 som produseres i 2020, men heller mange millionene de har budsjettert med i årene fremover. Ellers hadde jo tapet for hver ID.3 i 2020 blitt mange millioner i minus.

Chevrolet sa selv at de tapte ca 70 000 for hvert eneste Bolt de solgte. Tror jeg hørte noe rykter om at ID skal selges med ca 30 000 i tap. Noe som tilsvarer miljøboten for hver bil som er over grensen.

Prisen på en M3 SR+ er vanvittig bra. Og de kan presse enda mer ned med en vanlig SR. Så tror det kan bli grisestygg i 2020  :laugh:

bjornskj

Sitat fra: erikberg på søndag 09. juni 2019, klokken 10:08
Var innom en teslaforhandler torsdag. Kunne få både M3, MS og MX på dagen.  Det ventes masse biler inn til Norge de neste ukene som ikke er solgt. Det virker som  markedet er mettet og det produseres for "lager". Dette gjelder ikke bare for Tesla. Biler fra de aller fleste merkene kan en snart få på dagen. Tror prisene kommer til å settes kraftig ned i løpet av året.
Og enda klarer ikke Tesla å tildele en bil til de som står, og har stått lenge, i kø for å få en bil  ::)

Sunhome

Lurer på om det har sammenheng med hengerfeste? Kanskje disse ikke har mulighet for det? Avbestillinger fra folk som heller vil ha Hf?

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk


Gadget

Sitat fra: Sunhome på søndag 09. juni 2019, klokken 22:11
Lurer på om det har sammenheng med hengerfeste? Kanskje disse ikke har mulighet for det? Avbestillinger fra folk som heller vil ha Hf?

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk

Jeg har ikke bestilt med hengerfeste. Har ikke fått FI og kun skjult VIN. Fikk SMS om levering etter den 14. Som mange andre. Hadde vert interessant å vite om de som bestiller fra inventory nå får bil før vi som venter. I såfall så er det litt rart...

Killingen

Etter å ha kikket litt på inventory modellene så blir jeg på grensen til forbanna, så forbanna at jeg vurderer å avbestille hele bilen og kjøpe en brukt Kona eller E-niro. Det ligger ute en nøyaktig lik modell som det vi har i bestilling fra 16 april. Vi fikk FI 14 mai, men ikke noe leveringsdato eller noe ytterligere info etter den tid.

Vi har bestilt LR AWD, Midnight Silver, sort interiør, FSD uten hengerfeste. Denne bilen har nøyaktig samme konfig, og er heller ikke registrert på noen før i følge VIN-sjekk mot vegvesenet. VIN nummeret skiller også med under 200. Vi har 3159xx.

Håper mediene sparker i gang en sak rundt den mest fraværende kundekommunikasjonen gjennom tidene..

S4e

Sitat fra: Killingen på mandag 10. juni 2019, klokken 12:26
Etter å ha kikket litt på inventory modellene så blir jeg på grensen til forbanna, så forbanna at jeg vurderer å avbestille hele bilen og kjøpe en brukt Kona eller E-niro. Det ligger ute en nøyaktig lik modell som det vi har i bestilling fra 16 april. Vi fikk FI 14 mai, men ikke noe leveringsdato eller noe ytterligere info etter den tid.

Vi har bestilt LR AWD, Midnight Silver, sort interiør, FSD uten hengerfeste. Denne bilen har nøyaktig samme konfig, og er heller ikke registrert på noen før i følge VIN-sjekk mot vegvesenet. VIN nummeret skiller også med under 200. Vi har 3159xx.

Håper mediene sparker i gang en sak rundt den mest fraværende kundekommunikasjonen gjennom tidene..
Kan være så enkel forklaring som at de nå har både fått din bil og mange ekstra biler inn med båt og vil levere ut alle samtidig som sluttspurt før kvartalsslutt?
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

bjornskj

Sitat fra: S4e på mandag 10. juni 2019, klokken 12:45
Sitat fra: Killingen på mandag 10. juni 2019, klokken 12:26
Etter å ha kikket litt på inventory modellene så blir jeg på grensen til forbanna, så forbanna at jeg vurderer å avbestille hele bilen og kjøpe en brukt Kona eller E-niro. Det ligger ute en nøyaktig lik modell som det vi har i bestilling fra 16 april. Vi fikk FI 14 mai, men ikke noe leveringsdato eller noe ytterligere info etter den tid.

Vi har bestilt LR AWD, Midnight Silver, sort interiør, FSD uten hengerfeste. Denne bilen har nøyaktig samme konfig, og er heller ikke registrert på noen før i følge VIN-sjekk mot vegvesenet. VIN nummeret skiller også med under 200. Vi har 3159xx.

Håper mediene sparker i gang en sak rundt den mest fraværende kundekommunikasjonen gjennom tidene..
Kan være så enkel forklaring som at de nå har både fått din bil og mange ekstra biler inn med båt og vil levere ut alle samtidig som sluttspurt før kvartalsslutt?
Kan i så fall lure på hva det er med Tesla og "sluttspurter", skulle nå tro at det ville vært for alles del et mål å unngå det kvartalsvise leveringskaoset?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA