Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva burde man være obs på ved utlevering?

Startet av Svænnis, torsdag 25. juli 2019, klokken 12:11

« forrige - neste »

Svænnis

Hei.

Skal hente ut en TM3 om ikke altfor lenge (forøvrig min første el-bil), men er det noen ting man burde være obs på ved utlevering? Hørte av en kollega kollega at grillen hans var montert feil, skjeve dører/frunk. Hva forventes det at man skal oppdage under overtagelse når man absolutt ikke er spesielt (el-)bilkyndig?

Bob

Min kom med litt dårlig lakk (appelsinhud og støvkorn under lakken som stikker opp fra lakken) så kanskje ver litt oppmerksom på det, hvertfall om du hadde tenkt å foliere da de danner luftbobler.

Ellers er det en lang sjekkliste om du bare søker dette på google.

Sent from my SM-G973F using Tapatalk

2019 Tesla Model 3 LR AWD
2016 VW e-Golf
2004 Mazda RX-8 231 HK
2008 Hyundai Accent

Torair

Se etter lakkskader, hakk i vinduer, lykter, seter. Gå 3 runder rundt hele bilen før du kjører av sted  :)

Flere tips her:

https://elbilforum.no/index.php?topic=45314.0

Svænnis

takker for svar :)

mulig dumt spm. men får man ladet på utleveringsstedet? skal kjøre fra drammen til oslo etter utlevering og regner med at den ikke kommer med 80 % strøm :P

Torair

#4
Fins ingen dumme spørsmål, kun dumme svar  ;)
Alle servicesenter har visst superchargere har jeg hørt. Men de har også en haug med vanlige ladere. Men selv med "halv tank" så kommer du utrolig langt i en TM3  :) Det skal også være superchargere i Lier.

Og du kan for eksempel bruke a better routeplaner for å se om du kommer hjem, se vedlagt bilde. Fins selvfølgelig en veldig god ruteplanlegger i Tesla GPS også. Den andre er kjekk å bruke for å planlegge turen hjemme i stuen  :)

https://abetterrouteplanner.com/

Daniel_0007

Sitat fra: RogerT på fredag 26. juli 2019, klokken 09:00
Fins ingen dumme spørsmål, kun dumme svar  ;)
Alle servicesenter har visst superchargere har jeg hørt. Men de har også en haug med vanlige ladere. Men selv med "halv tank" så kommer du utrolig langt i en TM3  :) Det skal også være superchargere i Lier.

Og du kan for eksempel bruke a better routeplaner for å se om du kommer hjem, se vedlagt bilde. Fins selvfølgelig en veldig god ruteplanlegger i Tesla GPS også. Den andre er kjekk å bruke for å planlegge turen hjemme i stuen  :)

https://abetterrouteplanner.com/

Supercharger lier har kun gamle pluggen som passer ikke på model 3,  gjorde den tabben igår så måtte kjøre videre til liertoppen senter, er fortum lader der utenfor mcdonalds, men fikk rundt 150 km på tanken når jeg fikk bilen så man klarer å komme seg til oslo.
Model 3 2019 LR Rwd

Thomas Parsli

Sitat fra: Svænnis på fredag 26. juli 2019, klokken 08:45
mulig dumt spm. men får man ladet på utleveringsstedet? skal kjøre fra drammen til oslo etter utlevering og regner med at den ikke kommer med 80 % strøm :P

Du kan regne med å få bilen med nok strøm til å rekke frem til Oslo. Superladeren får du ikke tilgang til, men de har (relativt treige) destinasjonsladere.

Bruker du https://abetterrouteplanner.com må du inn i instillinger og merke av "Tesla CCS" under "More Settings".
Du bør bruke abetterrouteplanner.com :D


Lykke til!
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Svænnis

Flott. Første el.bilen min så er relativt grønn. Er det bare plug&play og evt. Bruke fortum Ladern på liertoppen? Har hørt av naboen at sc på Kjellstad ikke passer tm3 så var forberedt på det 😅

Daniel_0007

Sitat fra: Svænnis på fredag 26. juli 2019, klokken 10:45
Flott. Første el.bilen min så er relativt grønn. Er det bare plug&play og evt. Bruke fortum Ladern på liertoppen? Har hørt av naboen at sc på Kjellstad ikke passer tm3 så var forberedt på det 😅

Fortum ja, laste ned fortum charge and drive appen, tror fortum har flest lade stasjoner rundt om i landet.
Koster 2.5 minuttet på 50 kw
Model 3 2019 LR Rwd

Thomas Parsli

Sitat fra: Svænnis på fredag 26. juli 2019, klokken 10:45
Flott. Første el.bilen min så er relativt grønn. Er det bare plug&play og evt. Bruke fortum Ladern på liertoppen? Har hørt av naboen at sc på Kjellstad ikke passer tm3 så var forberedt på det 😅

For superlading hos Tesla, må du registrere et kredittkort på Tesla-kontoen din (den samme som er knyttet til bilen).

Skal du lade hos andre aktører, må du ha en ladebrikke (Elbilforeningens følger med bilen, tror jeg) og et kundeforhold. Du må altså inn og registrere deg hos Fortum før du får ladet hos de. Hvis du ikke skal betale med SMS (mobil).

Det er like greit å tegne kundeforhold hos alle aktørene du kan komme til å benytte.
Fortum, Grønn Kontakt og Circle K er en god start.

Cirkle K har fortsatt gratis lading mange steder, f.eks på Lier ;)
Du kan altså lade gratis på 150kW lader hos Cirkle K, Lier på vei hjem. Slår betalt lading hos Fortum...
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Svænnis

Takk for svar. Anbefales det å lade den til rundt 80% og bruke den til den er nede på 20  % også når den er ny? Og følger det med uttak til «vanlig» også? Har enda ikke mottatt nøkkel til disse offentlige ladeboksene så er vel avhengig av disse betalingsladerne frem til den kommer

Svænnis

Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 26. juli 2019, klokken 10:58
Sitat fra: Svænnis på fredag 26. juli 2019, klokken 10:45
Flott. Første el.bilen min så er relativt grønn. Er det bare plug&play og evt. Bruke fortum Ladern på liertoppen? Har hørt av naboen at sc på Kjellstad ikke passer tm3 så var forberedt på det 😅

For superlading hos Tesla, må du registrere et kredittkort på Tesla-kontoen din (den samme som er knyttet til bilen).

Skal du lade hos andre aktører, må du ha en ladebrikke (Elbilforeningens følger med bilen, tror jeg) og et kundeforhold. Du må altså inn og registrere deg hos Fortum før du får ladet hos de. Hvis du ikke skal betale med SMS (mobil).

Det er like greit å tegne kundeforhold hos alle aktørene du kan komme til å benytte.
Fortum, Grønn Kontakt og Circle K er en god start.

Cirkle K har fortsatt gratis lading mange steder, f.eks på Lier ;)
Du kan altså lade gratis på 150kW lader hos Cirkle K, Lier på vei hjem. Slår betalt lading hos Fortum...

Ahh, så det er gratis hurtigladere hos circle k, det er jo gull, kjører ofte distansen Drammen Oslo, så da er det vel greit å benytte seg av den.

Amoss

Sitat fra: Svænnis på fredag 26. juli 2019, klokken 08:45
mulig dumt spm. men får man ladet på utleveringsstedet? skal kjøre fra drammen til oslo etter utlevering og regner med at den ikke kommer med 80 % strøm :P

En ting her som druknet i debatten om hvor du kan lade mellom Drammen og Oslo er at vel, joda, det kan variere veldig på hvor mye ladet bilen er ved utlevering, men du kan be spesifikt om at den skal ha minst ett visst ladenivå ved henting slik at du kommer hjem. Det har jeg inntrykk av at sjeldent er noe problem.

En annen ting er at selv en SR+ bruker vel neppe mange %'ene på denne distansen? Tviler på at du vil få den utlevert med så lite strøm at du ikke klarer denne turen uten å lade. Men joda, uansett er det greit å ha oversikten...
Model S 85D

DagfinnN

Sitat fra: Svænnis på fredag 26. juli 2019, klokken 08:45
mulig dumt spm. men får man ladet på utleveringsstedet? skal kjøre fra drammen til oslo etter utlevering og regner med at den ikke kommer med 80 % strøm :P
Ingen reell problemstilling. Det kryr jo av hurtigladere på strekningen. Så er det jo ganske så kort også. Tviler på at du har mindre enn 100 km på batteriet når du henter.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Svænnis

Fikk den med 340 km på batteriet, så kom meg glatt hjem og fikk en liten joyride også. Men om Circle K tilbyr gratis ladning på den distansen jeg ofte bruker så passer det meg ypperlig.

Utleveringen gikk knirkefritt (med unntak av selgerens begrensede norskkunnskaper - og generell kompetanse), avdekket ingen feil som jeg kunne se med det blotte øyet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA