Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Takstativ og 3 barnester til Leaf?

Startet av Xtian, torsdag 12. januar 2012, klokken 10:09

« forrige - neste »

svingen

#15
Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 17. juli 2012, klokken 20:51
Nå har jeg sjekket med Statens vegvesen:

Det er tillatt å bruke takstativ på kjøretøyer som ikke har oppgitt maks taklast i vognkortet. Dette går under bruksforskriften i vegtrafikkloven. Ved en trafikkontroll må det alltid vurdere taklasten som er på taket, slik at det vil tåle det som kan utsettes for.
Link til forskriften.
http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-19900125-0092-003.html#3-2


Thule oppgir "City Crash approved for 75 kg according to ISO Norm." på Thule Rapid System 754, så da er nok 75kg helt greit (forutsatt at lasten er festet ordentlig til stativet).

Jeg tror nok vi kjøper takstativ til vinteren :)

Thomas

Hei!
mulig jeg leser litt feil her,men har ikke leaf`en oppgitt 0 kg i vognkorte? da vil vel ikke den regelen fra vegvesen fungere? gjelder den ikke bare hvis det ikke står noe i vognkorte?

har ikke leaf selv men driver veldig og vurder,ingen som gider og se hva det står i vognkorte? :)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Mhagen3

På kjøretur med mitt nye thule takstativ med aerodynamisk vingeprofil i dag. Kajakken lå fint den:) Ifølge bruksanvisningen fra thule maks 40 kg. Så mye veier IKKE karbonvidunderet:)

nefertari

Når det gjelder barneseter kan dere prøve Two Way Elite. Den kan settes både forovervendt og bakovervendt. Vi har en 2 åring og en 4åring bakovendt i disse nå. Og vi prøvde med 3 stk ved siden av hverandre i butikken uten problem, da sto det i midten bakover. fås tak i på barnas hus eller i sverige.

Vil fraråde kjøp av barneseter fra utlandet da de helst skal være godkjent i norge. Riktig barnesete er avgjørende i en kollisjon, her fins det mye info http://sikringavbarnibil.blogspot.fr/

Elvind

Står "Maks taklast: 0 kg" i vognkortet mitt, iallfall det jeg finner på Biloghenger-appen til SVV.
Lillehammer
Blå Leaf levert 26. mars 2012

lvjk

Abonnere siden vi må få ski med oss (og helst pulk)

Eirikog

I selve vognkortet mitt står det ingen ting om taklast, bare tillatt totalvekt, tillatt aksellast, egenvekt med fører, og tillatt nyttelast inkl. passasjerer. Dermed gjelder vel den generelle forskriften Thomas Parsli viste til. Men jeg får også opp "Maks taklast: 0 kg" i Bil og henger-appen. Hadde følt meg på tryggere grunn hvis der sto "Ikke oppgitt", som er brukt for et par andre opplysninger i appen.

Er det noen av dere som har kjøpt takstativ og evt. skiboks som har erfaring med hvor mye det reduserer rekkevidden?
Bergen
2022 Kia e-Niro
2017 Nissan Leaf 30 kWh "rød perle" ~85 000 km
2012 Nissan Leaf "Silver Ghost" ;-)  ~63 000 km (Solgt)

Geving

Sitat fra: Eirikog på fredag 14. desember 2012, klokken 15:10
Men jeg får også opp "Maks taklast: 0 kg" i Bil og henger-appen. Hadde følt meg på tryggere grunn hvis der sto "Ikke oppgitt", som er brukt for et par andre opplysninger i appen.

Med fare for å bli teknisk, dette kan være rett og slett måten databasen til appen er satt opp.
Jeg tipper at vektkolonnene er satt opp som integer og NULL (ingen data) konverteres til 0.
Resultat: Appen din sier 0kg.

Det er uansett vognkortet som er "juridisk bindende", ikke appen.

Eirikog

Enig i tippingen din, Geving. Jeg konkluderte også som deg at det er vognkortet jeg må forholde meg til.
Satte skiboks på taket for noen dager siden. Inntrykket så langt er at rekkevidden ikke er dramatisk redusert ved bykjøring. Blir spennende å se om lengre turer med høyere fart gjør forskjellen mer merkbar.
Bergen
2022 Kia e-Niro
2017 Nissan Leaf 30 kWh "rød perle" ~85 000 km
2012 Nissan Leaf "Silver Ghost" ;-)  ~63 000 km (Solgt)

Smiling when sailing

Har nå også  takkstativ + takkboks (Thule wingbars+pacific700 boks). Det funker kjempebra for å transportere familiens skier+fjellpulken. Har ikke kjørt lengre strekninger med den kombinasjonen og ikke heller i høgere hastigheter. Men det ser ikke ut som om det påvirker forbruket til daglig pendling. Da er hastigheten for det meste 60 km/t og alt er fortsatt ganske stille. Men når jeg prøvde den i 80 km/t og litt mer så var boksen ganske hørbart (ikke stativet alene). Nå trenger vi ikke lengre bensinbilen for å dra på skitur eller onsdagsrenn så lenge vi holder oss innenfor halv rekkevidde (og det gjør vi vanligvis uansett). Det gjør Leafen enda mer verdifull for oss :-)
Blå Tesla M3
Sølv eNV200
Blå Leaf

Tromsø

Why are there so many Tesla-drivers?
Because the Autopilot doesn't work.

Rio

Er det noen som vet om "billig-takstativene" til Biltema, eller lignende, passer på Nissan Leaf?

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Balrog

Torshov bilrekvisita tar 1900 for takstativet og kunne ikke bestille fordi det ikke var på lager...

Stiv pris for et par meter jernrør - så jeg melder meg på interese for om noen har funnet rimeligere utgaver enn Thule.
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

mariowing

Har kjørt Oslo - Hafjell med sykkelstativ og to sykler på taket i øsende regnvær i august i fjor. Lå i fartsgrensen hele veien og brukte vel 0.18 i snitt så vidt jeg husker. Hurtiglading på Hamar (2x 15 min) og Minnesund (15 min). På hjemturen regnet det ikke men så vidt eg husker var snitt forbruket omtrent det samme. Til sammen 450 km som sparte miljøet for 68 kg CO2 og lommeboken min for netto 260 kr i drivstoff og 120 kr i bompenger. Morsom tur :-)
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

Trond Arve

Jeg hadde heller valgt Thule SquareBar stangsett. Flott med aerodynamisk profil, men hjelper lite når skiholderen står rett opp. Da er det nok bedre med firkantrør og gummistropper. Dessuten billigere.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

jkirkebo

Sitat fra: Trond Arve på søndag 24. mars 2013, klokken 07:05
Jeg hadde heller valgt Thule SquareBar stangsett. Flott med aerodynamisk profil, men hjelper lite når skiholderen står rett opp. Da er det nok bedre med firkantrør og gummistropper. Dessuten billigere.

Skiholder? Bruker aerobars og strammereimer jeg for å feste ski og snowboard. Fungerer kjempefint. Akkurat det samme som jeg bruker når jeg frakter planker osv.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Oesse

#29
Hei,

da var et Thule takstativ med wingbar på plass. Det eneste jeg synes ser litt merkelig ut er den korte avstanden mellom stativet. (71cm) Fulgte målene i instruksjonshefte til pungt og prikke. Andre som har samme stativet og synes det samme? Har dere eventuelt gjort noe med bredden på festene for å få plassert det lengere bak?
Tesla Model Y P bestilt Nov 2021
Nissan leaf 2011-2018

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA