Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Takstativ og 3 barnester til Leaf?

Startet av Xtian, torsdag 12. januar 2012, klokken 10:09

« forrige - neste »

Lars C. Krogenæs

BNH på Rud i Bærum har ihvertfall tidligere solgt takstativ til Leaf.

Det er ingenting ved konstruksjonen til Leaf i forhold til andre biler som tilsier at det ikke kan brukes takstativ.

Men det er jo opp til hver enkelt å avgjøre hvilke risiko man vil utsette seg selv for. Selv går jeg ikke ut av huset når temperaturen nærmer seg null, da det enkelte steder kan oppstå isdannelse som potensielt kan medføre livsfare!   ;)

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Sele

Man har alltid et valg og i dette tilfelle og tro på egne bedømmelser eller en overivrig selger fra Nissan eller faktisk produsent av bilen.

Sele

Sendte denne til Nissan Norge:
Nissan Leaf er ikke konstruert for taklast og er derved ikke godkjent for taklast.
Dette burde dere opplyst i klartekst på deres nettsider for og unngå misforståelser. Kundene må vite hva de kjøper.

Fikk dette svaret:

Takk for at du kontaktet Nissan Kundeservice.

I forbindelse med din henvendelse om informasjon om Nissan LEAF og takstativ på vår nettside så kan jeg informere deg om at jeg har sendt dette videre for vurdering.

snoemann

Jeg har også nettopp sendt henvendelse til Nissan Norge angående dette.... :)

Hadde vært fint om de f.eks. kunne fått inn noe i manualen slik som Tesla har.

Så kanskje vi kunne lovlig montert takstativ på sikt...
(Optimistisk men :) )
Nissan Leaf 30kwh Tekna 2017. I eie 2017 ->
Citroen C-Zero 2011. I eie 2013 -> 2017

Myrvang

Har kjøpt Thule takstativ til Leaf i dag. Kjøpte komplett stativ og skiboks til Mondeoen, men med kit for å kunne montere alt sammen på Leafen. Om jeg ikke bruker takboksen på Leafen kan jeg i hvertfall ta med ski til Wyller uten å betale bom. Kanskje bare en bot...?
2017 i3 Fully Charged
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

mack_

Hadde Leafen på 1.års service i dag og hørte med de ansatte på merkeverkstedet angående takstativ. Der hadde de ikke engang hørt problemstillingen om lovligheten ved å bruke dette på Leaf. De selger både takstativ og monterer krok for sykkelstativ o.l. sa de. Jeg kommer til å fortsette å kjøre med takstativ og hvis jeg blir stoppet pga. det (tviler sterkt på at det skjer) kommer jeg til å si at det er normal praksis fra forhandler.

Ebe

Da har jeg snakket med en av Nissanforhandlerene i Bergen. De sa at så lenge man kjøper et takstativ som har en egengodkjenning for Leaf, som f.eks Thule, så er det ok.

De hadde fått dette bekreftet fra både forsikingsselskaper og biltilsyne nå. Tilbakmeldingen kom etter en lengre utredning og juridisk undersøkelse, da dette var litt nytt terreng fra alle.

Han sa at dette var så nytt at man risikerte å bli stoppet av politiet (dersom de ikke var informert) og få en bot på stedet. Men forhandleren hadde dokumentasjon for å slippe unna boten senere.

Så siden det er Nissan selv som sier dette, så burde det ikke vær noe tvil på at takstativ lovlig, så lenge takstativet selv har godkjenning for Leaf?
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Elbil fundamentalist

2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Ipadjove

Hadde vert bedre om Nissan kunne offentliggjøre det skrivet i tilfelle, slik at folk kunne ha det med seg isammen med vognkortet?

Sele

Eneste holdbart er om Nissan går ut offentlig og godkjenner taklast på Nissan Leaf. At et godkjent takstativ skal gjøre at en bil som ikke er godkjent for taklast lovlig er merkelig for meg.

Ebe

For meg er det ikke så rart at selv om en bil ikke er typegodkjent med taklast fra fabrikk, så kan man benytte vanlige norske kjøretøysregler for transport av gods i trafikken. Men det har vi vel kanskje diskutert nok tidligere. :)

2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Ebe

Forhandleren sa forresten i en bisetning at bilen tålte taklast helt fint.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Mrdeeds

Snakket med teknisk avdeling hos Nissan Norge i dag. Nissan Leaf er ikkje typegodkjent for last på taket. De hadde vært gjort noen tester og bilen feilet sa han. Kun last festet på bagasjerommet var lov da det var andre regler for det. Så hvorfor Thule lager takstativ til bilen viste han ikkje.

Snakket og med biltilsynet, og de sa at det var opp til Nissan om dette er lov. Måtte være typegodkjent.

Så da er vel saken klar, at det ikkje er lov å ha last på taket på en Nissan Leaf? :(  :-1-:

Ebe

Hehe, klar vil jeg ikke si saken er :) virker som hverken nissan eller statens vegvesen er enige med seg selv om dette...
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA