Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Takstativ og 3 barnester til Leaf?

Startet av Xtian, torsdag 12. januar 2012, klokken 10:09

« forrige - neste »

Limodriver

Jeg har samme avstand på min bil og har brukt bilen til å frakte en del gipsplater og andre materialer. Til 6,5 mm gipsplater blir avstanden for kort slik at de henger litt foran og bak stativene. Jeg tror ikke det er lurt å flytte "føttene" fremover/bakover i og med at føttene har nøyaktig utforming for å passe perfekt til takprofilen dersom du flytter føttene er jeg redd du vil få punktbelastning fordi føttene ikke følger taket. Da må du evt stramme stativene hardere ned mot taket. Jeg tror stativene vil bli mindre stabilt, og ved en del vekt vil en kunne lage bilder/merker i taket. Når jeg har behov for å stive opp last har jeg lagt lekter under for å stive opp og tyngdepunktet midt mellom "barene". Større interesse og entusiasme enn jeg møter når jeg bruker Leafen som byggebil skal en lete lenge etter.

Jeg prøvde først Biltema sitt lastestativ og det er ubrukelig på Leaf. Thule sitt er det eneste som duger.

Oesse

Ok,takk for svar. Da blir det stående der det er.
Tesla Model Y P bestilt Nov 2021
Nissan leaf 2011-2018

Bjoris

Bumper denne, hva er status nå ang bøller, bare Thule som passer? Der ett sett brukt på finn.no til 2.000,-. Hvor mye koster dette egentlig?

Midgard

For de som frakter kajakk med stativene 71 cm fra hverandre vil jeg anbefale fester forran og bak. Om det ikke er en elvekajakk da. Har selv vurdert takstativ på Elma, men hun er litt for blank og fin for saltvannsflekker fra kajakken foreløpig.
2014 Leaf tekna i farge kad (Elma?) hverdagsbil
2007 Qashqai tekna (Bjarne) hengertrekker og kajakkfrakter

2mash

Leaf Tekna 2014-02 6,6kW
e-NV200 7-seter 2016-08 6,6kW

fws

#35
Jeg har kjøpt takstativ fra Thule til min Leaf. Kit'et som fulgte med var laget for Leaf og hadde egen monteringsguide for Leaf. Kostet ca. 1600 kr hos Bilxtra.  Passer perfekt=)

http://www.bilxtra.no/hjem/bilutstyr_og_deler/takboks/takstativ/lasteholderfotter/fotsats-for-biler-med-normalt-tak/

http://www.bilxtra.no/hjem/bilutstyr_og_deler/takboks/takstativ/lasteholderstenger/lasteholderstenger-firkantede-127cm/

I tillegg tror jeg Kit'et jeg fikk med gummiklosser hadde nr: 1633
Nissan Leaf 2018

edan

Noen som har forsøkt å frakte kajakk på takstativet fra Thule? Er det i det hele tatt tilrådelig når bøylene må stå så tett?

Og: Noen som har forsøkt å montere takboks? Ser for meg at spoileren på bakluken vil krasje ganske ettertrykkelig med boks i vanlig lengde (skilengde)...

Bilder...?

Nissan-selgeren påstår at Leaf-en kommer til å bli vår nummer1-bil. Vi får se om han får rett :)

2013 Nissan Leaf (Japan-produsert), 2013 Toyota Land Cruiser V8 D4D, 2001 Mitsubishi Pajero DiD, 2007 Yamaha Grizzly 700 EFI

Midgard

Har sett Leaf med kajakk på taket her i Trondheim, det går helt sikkert men jeg anbefaler å feste forran-bak i tillegg. På min qashqai har jeg en packline suv boks, den skulle jeg tro passer på Leafen også. Er ikke noe lengre tak på qashqaien enn leafen. Og med den boksen kan jeg trekke den så langt frem at jeg skulle gått klar av spoileren.
2014 Leaf tekna i farge kad (Elma?) hverdagsbil
2007 Qashqai tekna (Bjarne) hengertrekker og kajakkfrakter

kodalse

Fra Mekonomen får jeg denne prisen pr 17. august 2015:

Total pris på dette er  kr. 2667,00 inkl.mva.

Er det noen som har formening om dette er dyrt/rimelig?
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Myrvang

Gammel tråd, men finner dette settet nå:

https://autoload.no/produkt/finn-ditt-takstativ/nissan/leaf-2010/thule-754-wingbar-takstativ-komplett-nissan-leaf-2010

Vurderer dette slik at jeg kan bruke Leifen på sommerferie.

Noen flere som har takstativ og kan si hva takboks gjør med forbruket? Spesielt motorvei i 90-110 km/t
2017 i3 Fully Charged
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

EV-FTW

Jeg har thule takstativ med de flate stengene . Husker ikke hva de heter.
Bruker det når jeg har sykkel på taket.

Det går mer steøm når jeg kjører rundt med sykkel på taket, men har ikke regnet på hvor mye.

Du kunne fint lånt mitt for å teste litt ut. Bruker det sjeldent egentlig.
Men det spørs om du bor i Stavanger området.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Ebe

Bare vær oppmerksom på at Thulesettet til Leaf er godkjent til maks 40 kg. Stengene med fester veier 7 kg, så man har 33 kg lastkapasitet på taket. En takboks veier vel fort 25-30 kg i seg selv. Så er ikke akkurat masse man kan laste oppi der, skal man gjøre det etter godkjenningen til Thule selv.  :police:
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Myrvang

Sitat fra: Øystein K på torsdag 26. januar 2017, klokken 23:24
Jeg har thule takstativ med de flate stengene . Husker ikke hva de heter.
Bruker det når jeg har sykkel på taket.

Det går mer steøm når jeg kjører rundt med sykkel på taket, men har ikke regnet på hvor mye.

Du kunne fint lånt mitt for å teste litt ut. Bruker det sjeldent egentlig.
Men det spørs om du bor i Stavanger området.

Hyggelig, men bor mellom Asker og Drammen, så litt langt å kjøre :)

Lurer på å bestille et sett nå, har en Ford Mondeo også, og det er samme settet på de, kun gummien som ligger mellom tak og festene som er ulike, så da har jeg 1 sett til 2 biler.

Med takboks og hengerfeste vil jo Leafen være fullkommen for kort ferieturer, dog ikke lovlig å trekke henger... http://elbilmek.no/index.php/service-og-reparasjoner (Hengerfeste, Thule avtagbart for sykkelholder med tilkobling for lys: 6760,- ferdig installert)
2017 i3 Fully Charged
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

kristianbergen


Takboks går nok helt grei. kjører selv med kano titt og ofte.
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,28949.msg519850.html#msg519850

Har fått inn tre barneseter, av merket acta graco, som det er to av på bildet. disse koster ikke mange hundrelapper.


Leaf 2013

machineboy

Jeg skal hente vår første Leaf, en tekna 2014 i ettermiddag, og gleder meg stort til å kunne suse rundt uten diesel-lukta bak meg.

Jeg har en 13 fots plastkajakk på rundt 25kg som jeg gjerne skulle klart å fått med meg på taket innimellom, tenker dere at det kan gå? Fins det noen festepunkter bak og foran på Leaf'en som man kan bruke i tillegg til takstativ, kajakkholder ("skumgummi") og festestropper?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA