Skrevet av Emne: Oppdatert Model S, 'Raven', testet  (Lest 16130 ganger)

gr

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 6408
    • Vis profil
Sv: Oppdatert Model S, 'Raven', testet
« Svar #135 på: fredag 09. august 2019, klokken 10:06 »
En fin test hadde jo vært å gjøre som Tellus har gjort med Jaguar`n.

Tellus skriver; Har kjørt bilen fra 100% til 0% og notert snittforbruk og km hver gang jeg passerte en hel 10%. Noterte også når 99% viste da jeg tidligere har lagt merke til att 100%-99% er ganske drøy.

Eller er tallene i bilen helt nøyaktig? 127kWh er jo helt sykt lavt. Jeg har 200kWH i snitt siste 10 000 km med min S P100D..:)
Teslafi gir disse dataene, sannsynligvis med unntak av snittforbruk mellom hver 10%, men det kan en jo regne seg frem til. Får vel 14 dagers gratis prøvekonto også om man vil.
« Siste redigering: fredag 09. august 2019, klokken 10:07 av gr »
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

Contango

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 338
    • Vis profil
Sv: Oppdatert Model S, 'Raven', testet
« Svar #136 på: onsdag 28. august 2019, klokken 15:22 »
Noen observasjoner:
- Performance med krem kommer ikke med perforerte seter. I hvert fall ikke den produksjonen som fremdeles har lyst taktrekk.
- fjæring og støydemping er, som alle andre også har kommentert, mye bedre. Merkbar forskjell fra 2018 S75 som hadde akkurat samme hjulene. Men det er en tydeligere hvining fra frontmotoren innenfor noen turtallsregistre i lavere hastighet.
- ift tidligere P100D virker den mindre aggressiv. Men det kan ha med fjæringen å gjøre, at jeg foreløpig har 19 hjul, og at jeg har et annet erfaringsutgangspunkt enn jeg hadde med den forrige P100en.
- problemfri levering og en bil jeg ikke kan finne noe galt med hverken mekanisk, interiørmessig eller eksteriørmessig. Kanskje jeg ikke er nøye nok...
- CCS adapter følger med i bilen.

« Siste redigering: onsdag 28. august 2019, klokken 15:24 av Contango »
2019 P100D
2019 3P-

TeslaK

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 379
    • Vis profil
Sv: Oppdatert Model S, 'Raven', testet
« Svar #137 på: torsdag 29. august 2019, klokken 20:31 »
Min Raven ble utlevert med en 1-2 mm dyp, 2 cm bred og ca. 25 cm langt skrap under batteripakken. Skal innom Tesla Kristiansand i morgen hvor de skal se på det. Hva gjør jeg? Levere tilbake? Siste frist i morgen.
« Siste redigering: torsdag 29. august 2019, klokken 20:36 av TeslaK »
2019 Tesla Model S Performance
2012 Nissan Leaf

Thor2014

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1389
  • P85D
    • Vis profil
Sv: Oppdatert Model S, 'Raven', testet
« Svar #138 på: torsdag 29. august 2019, klokken 21:14 »
Spiller vel liten rolle. Be de ta på noe maling for å dekke aluminiumen om nødvendig

TeslaK

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 379
    • Vis profil
Sv: Oppdatert Model S, 'Raven', testet
« Svar #139 på: torsdag 29. august 2019, klokken 22:16 »
Spiller vel liten rolle. Be de ta på noe maling for å dekke aluminiumen om nødvendig

Enig. Jeg tenker det viktigste er å få dokumentert det og forhindre gropkorrosjon. Dersom batteripakken tar kvelden på et tidspunkt så må de ikke kunne peke på disse skadene og frasi seg garantiansvar.
2019 Tesla Model S Performance
2012 Nissan Leaf

Newbee

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 256
    • Vis profil
Sv: Oppdatert Model S, 'Raven', testet
« Svar #140 på: torsdag 29. august 2019, klokken 23:12 »
Spiller vel liten rolle. Be de ta på noe maling for å dekke aluminiumen om nødvendig

Enig. Jeg tenker det viktigste er å få dokumentert det og forhindre gropkorrosjon. Dersom batteripakken tar kvelden på et tidspunkt så må de ikke kunne peke på disse skadene og frasi seg garantiansvar.

Er ikke dette titanplaten som ble innført for noen år siden etter motorveibrannen? Den korroderer ikke nevneverdig ☺️
Model S "RAVEN" PERFORMANCE LUDICROUS MODE

TeslaK

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 379
    • Vis profil
Sv: Oppdatert Model S, 'Raven', testet
« Svar #141 på: torsdag 29. august 2019, klokken 23:16 »
Spiller vel liten rolle. Be de ta på noe maling for å dekke aluminiumen om nødvendig

Enig. Jeg tenker det viktigste er å få dokumentert det og forhindre gropkorrosjon. Dersom batteripakken tar kvelden på et tidspunkt så må de ikke kunne peke på disse skadene og frasi seg garantiansvar.

Er ikke dette titanplaten som ble innført for noen år siden etter motorveibrannen? Den korroderer ikke nevneverdig ☺️

Det er bare en liten plate foran batteripakken. Dette er aluminium og det korroderer i kontakt med veisalt..
2019 Tesla Model S Performance
2012 Nissan Leaf

Newbee

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 256
    • Vis profil
Sv: Oppdatert Model S, 'Raven', testet
« Svar #142 på: fredag 30. august 2019, klokken 06:54 »
Spiller vel liten rolle. Be de ta på noe maling for å dekke aluminiumen om nødvendig

Enig. Jeg tenker det viktigste er å få dokumentert det og forhindre gropkorrosjon. Dersom batteripakken tar kvelden på et tidspunkt så må de ikke kunne peke på disse skadene og frasi seg garantiansvar.

Er ikke dette titanplaten som ble innført for noen år siden etter motorveibrannen? Den korroderer ikke nevneverdig ☺️

Det er bare en liten plate foran batteripakken. Dette er aluminium og det korroderer i kontakt med veisalt..

Overflaten til aluminium oksiderer og «forsegler» seg selv. Blir ikke nevneverdig spist opp av veisalt.
Model S "RAVEN" PERFORMANCE LUDICROUS MODE

Sense

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 746
    • Vis profil
Sv: Oppdatert Model S, 'Raven', testet
« Svar #143 på: fredag 30. august 2019, klokken 18:24 »
Da er vår Raven 100d (long range) også kommet på gårdsplassen. Og første forbrukstest er unnagjort.

Test 1 : 110 km/t cruise controll
Kjørt : 78,3 km
Forbruk : 183 wh/km

Test 2 : 90 km/t
Kjørt: 78,3
Forbruk: 146 wh/km

Test 3: 120 km/t
Kjørt: 78,3
Forbruk: 193 wh/km

Dekktrykk: 45 psi rund baut
Dekk: Michelin Pilot Sport 3 245/45/R19
Felger: 19″ Sonic Carbon Slipstream
Temp: 19C
Kjøreforhold :Tørr og bar asfalt.
Vind: Svak vind, men dette er ikke medberegnet siden man kjører begge veier på samme test.
HVAC: Ventilasjon gikk uten oppvarming, AC var avslått.
Vekt: Bilens egenvekt + 2 personer. Ca. 2450 kg totalt.

Testen er gjort på E6 fra Eidsvoll Verk og nordover der Herr Nyland pleier å gjøre sine forbrukstester. Lite trafikk og få bakker gjør strekningen egnet som hastighetstest.
Det ble benyttet bilens egen speedometer, siden denne er antatt presis nok. For at ikke redusert fart under snuoperasjonen i enden av strekningen skulle påvirke testresultatet, kjørte vi et par km/t over testfarten en 1 km før og etter snupunktet, for å komme så nær riktig gjennomsnittsfart som mulig.

Funfact:
Lading til 90% SOC gav 521 km oppgitt rekkevidde !

Hvilket forbruk av dere andre på Raven?

DagfinnN

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1277
    • Vis profil
Sv: Oppdatert Model S, 'Raven', testet
« Svar #144 på: fredag 30. august 2019, klokken 18:40 »
Lading til 90% SOC gav 521 km oppgitt rekkevidde !
Veldig bra, hva gir 100%, 573?
S100D Levert 29.11.2017
S85D solgt 12.10-2017
Opel Ampera-E bestilt 20.09.2016 - levert 30. mai 2017
Subaru Outback solgt april 2017, går all in electric.
Tesla S85D hentet 9. november 2015, Drammen
Nissan Leaf solgt 28.07.2015

Sense

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 746
    • Vis profil
Sv: Oppdatert Model S, 'Raven', testet
« Svar #145 på: fredag 30. august 2019, klokken 19:11 »
Formoder det burde bli 573, ja. Har ikke prøvd. Vil antagelig aldri ha behov for å lade fullt mer.
P100d som Nyland testet nådde 555 km angitt rekkevidde fulladet, men påviste at det ilgger en buffer i toppen som gjør at rekkevidde startet ikke å falle før etter 15,5 kjørte km. Antar det samme gjelder min 100d, som skal ha 20 km lenger WLTP rekkevidde.

Glemte å nevne at Range mode ikke var på ved min test. Men det ville sannsynligvis ikke ha særlig betydning, siden ingen oppvarming eller nedkjøling av kupeen ble foretatt.

JorEl

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2236
    • Vis profil
Sv: Oppdatert Model S, 'Raven', testet
« Svar #146 på: fredag 30. august 2019, klokken 20:24 »
Gratulerer så mye med superbilen. Flott test :+1:

TeslaK

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 379
    • Vis profil
Sv: Oppdatert Model S, 'Raven', testet
« Svar #147 på: fredag 30. august 2019, klokken 20:41 »
Var innom Tesla Kristiansand i dag og fikk dokumentert skaden på batteripakka. De tok bilder, dokumenterte og malte over ekstra. Deretter rettet de opp høyre bakdør slik at den nå står helt i flush med fordør😀 De er flinke i Kristiansand, ordner opp 👍 Nå som dette er løst, er det bare å lene seg tilbake og nyte doningen. Og for en sinnsykt rå bil! Lavt forbruk, selv med 21" Arachnid og betydelig sprekere enn P85DL. Eneste som fortsatt skuffer litt er Autopilot som stadig bremser uten grunn.
2019 Tesla Model S Performance
2012 Nissan Leaf

Contango

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 338
    • Vis profil
Sv: Oppdatert Model S, 'Raven', testet
« Svar #148 på: fredag 30. august 2019, klokken 21:20 »
Eneste som fortsatt skuffer litt er Autopilot som stadig bremser uten grunn.
Men regnsensor på vindusviskere virker endelig når det regner. Hallelujah. Mht Autopiloten - virker det bedre om du setter Forward Collision Warning til Late?
2019 P100D
2019 3P-

Sense

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 746
    • Vis profil
Sv: Oppdatert Model S, 'Raven', testet
« Svar #149 på: fredag 30. august 2019, klokken 21:35 »
På Test 3 der hastigheten var 120 km/t hadde vi et rekkeviddetap på akkurat 100 km på 78,3 faktisk kjørte km.
Etter boka skal man vel fylle batteriet fullt og tømme det helt for å kalkulere "typical". Men basert på disse tallene får jeg et "typical" forbruk på 151,1 wh/km på Raven 100d.
(193wh/km : 100 x 78,3 = 151,1 wh/km)

Kan det stemme? Hva får dere andre?