Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Oppdatert Model S, 'Raven', testet  (Lest 19527 ganger)

emmern

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 760
    • Vis profil
Sv: Oppdatert Model S, 'Raven', testet
« Svar #120 på: Onsdag 07. August 2019, klokken 12:55 »
Er det noen som har merket til ulyder eller noe slikt i fjæringene på Raven S (ennå?) alt stille og fint? :)
Tesla Model S 75D 2018
e-Golf 2018 300 FL

Seigmann

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 83
    • Vis profil
Sv: Oppdatert Model S, 'Raven', testet
« Svar #121 på: Torsdag 08. August 2019, klokken 09:14 »
Ny tur med raven. Kjørte nesten 40 mil fra Elverum til litt nordafor Trondheim i går. Kun to stopp a 10min. Mye bruk av AC, 15-20 forbikjøringer, 6-8 mil i plaskregn med vindusviskere ofte på høyeste hastighet, en del våt veibane, men mest tørt. 14-22 grader ute.

Kjørte litt roligere enn forrige uke som jeg beskrev på forrige side her. Siste milene ganske rolig pga trafikk.

Forbruk 137Wh/km over ca 40 mil.

Demperne er stille og rolige i mine ører.

Seigmann

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 83
    • Vis profil
Sv: Oppdatert Model S, 'Raven', testet
« Svar #122 på: Torsdag 08. August 2019, klokken 09:18 »
Legger ved bilde av turen

DagfinnN

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1416
    • Vis profil
Sv: Oppdatert Model S, 'Raven', testet
« Svar #123 på: Torsdag 08. August 2019, klokken 09:44 »
Dette er jo knallbra!
TM3 SR+ hentet 31.12.2019
S100D Levert 29.11.2017
S85D solgt 12.10-2017
Opel Ampera-E bestilt 20.09.2016 - levert 30. mai 2017 - solgt 20.desember 2019
Subaru Outback solgt april 2017, går all in electric.
Tesla S85D hentet 9. november 2015, Drammen
Nissan Leaf solgt 28.07.2015

Klykken

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2016
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 4199
    • Vis profil
Sv: Oppdatert Model S, 'Raven', testet
« Svar #124 på: Torsdag 08. August 2019, klokken 09:46 »
Syke tall!
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

knut.aulie

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 6991
    • Vis profil
Sv: Oppdatert Model S, 'Raven', testet
« Svar #125 på: Torsdag 08. August 2019, klokken 09:49 »
Mye bruk av AC
Hva betyr dette? I min bil står alltid AC (dvs klima) på auto.

Det å kjøre uten AC var noe jeg gjorde med Soul EV på langtur........

Øyvind.h

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 11592
    • Vis profil
Sv: Oppdatert Model S, 'Raven', testet
« Svar #126 på: Torsdag 08. August 2019, klokken 09:52 »
Mener kanskje behov for ac? Dvs behov for kjøling.

Så lenge det er under 18-20 grader og lite sol foretrekker jeg personlig å ha noe mer utskiftning av luft (økt viftehastighet) og ac av enn AC på.
Årsaken er at luft fra ac blir veldig kald og kan være ubehagelig. Målet er det samme - behagelig kupétemp. Men ac løser dette ved lav viftehastighet og iskald luft. Uten ac løses det med mer tilluft.. Handler om komfort, ikke øko.
Tesla Model X 90D
Mercedes EQC bestilt
Model Y Performance bestilt
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

knut.aulie

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 6991
    • Vis profil
Sv: Oppdatert Model S, 'Raven', testet
« Svar #127 på: Torsdag 08. August 2019, klokken 10:05 »
Mener kanskje behov for ac? Dvs behov for kjøling.

Så lenge det er under 18-20 grader og lite sol foretrekker jeg personlig å ha noe mer utskiftning av luft (økt viftehastighet) og ac av enn AC på.
Årsaken er at luft fra ac blir veldig kald og kan være ubehagelig. Målet er det samme - behagelig kupétemp. Men ac løser dette ved lav viftehastighet og iskald luft. Uten ac løses det med mer tilluft.. Handler om komfort, ikke øko.
Dette er en mulig (og forståelig) forklaring.
Men lurer på om det ikke er litt energisparing som ligger bak også Noe som er helt greit det også.

Øyvind.h

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 11592
    • Vis profil
Sv: Oppdatert Model S, 'Raven', testet
« Svar #128 på: Torsdag 08. August 2019, klokken 10:10 »
Ac drar egentlig ganske lite strøm. Maks noen hundre watt til kupe tipper jeg.

Men må si Raven oppdateringen imponerer stort på forbruk. Fikk min S90D ned i 135-140Wh/km med 21" og takboks, men da kjørte jeg jevnt i 60-70m/t med fokus på forbruk og med perfekt sommertemp. Med litt mer pådrag og bittelitt økning i snitt gikk den opp i ca 150-155Wh/km.

130-tallet på en så lang tur med de forutsetningene kunne jeg bare drømme om med S90D.
Tesla Model X 90D
Mercedes EQC bestilt
Model Y Performance bestilt
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

GOS

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2138
    • Vis profil
Sv: Oppdatert Model S, 'Raven', testet
« Svar #129 på: Torsdag 08. August 2019, klokken 10:46 »
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

Cowboystrekk

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2083
    • Vis profil
Sv: Oppdatert Model S, 'Raven', testet
« Svar #130 på: Torsdag 08. August 2019, klokken 11:02 »
Ac drar egentlig ganske lite strøm. Maks noen hundre watt til kupe tipper jeg.

Men må si Raven oppdateringen imponerer stort på forbruk. Fikk min S90D ned i 135-140Wh/km med 21" og takboks, men da kjørte jeg jevnt i 60-70m/t med fokus på forbruk og med perfekt sommertemp. Med litt mer pådrag og bittelitt økning i snitt gikk den opp i ca 150-155Wh/km.

130-tallet på en så lang tur med de forutsetningene kunne jeg bare drømme om med S90D.
AC drar litt mer enn det når det er sol og 25C eller mer, i gamle Model S kan jeg lese av at den bruker temmelig nøyaktig 1-2kW hele tiden når det er 25-30C og jeg setter den på 22C.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Cowboystrekk

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2083
    • Vis profil
Sv: Oppdatert Model S, 'Raven', testet
« Svar #131 på: Torsdag 08. August 2019, klokken 11:03 »
Ny tur med raven. Kjørte nesten 40 mil fra Elverum til litt nordafor Trondheim i går. Kun to stopp a 10min. Mye bruk av AC, 15-20 forbikjøringer, 6-8 mil i plaskregn med vindusviskere ofte på høyeste hastighet, en del våt veibane, men mest tørt. 14-22 grader ute.

Kjørte litt roligere enn forrige uke som jeg beskrev på forrige side her. Siste milene ganske rolig pga trafikk.

Forbruk 137Wh/km over ca 40 mil.

Demperne er stille og rolige i mine ører.
Imponerende! Hva slags dekk følger med nå som standard på 19"?
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Seigmann

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 83
    • Vis profil
Sv: Oppdatert Model S, 'Raven', testet
« Svar #132 på: Torsdag 08. August 2019, klokken 13:02 »
Mye bruk av AC betyr helt enkelt at jeg som oftest har kilmaanlegg stående på 22 grader auto. AC jobber med kjøling da det som oftest ble litt varmt i kupé og ikke motsatt. Har en følelse av at det er litt å spare på å ikke bruke klimaanlegget. (Om noen orker å tenke på dette er en annen sak)

Pilot Sport 3 dekk fulgte bilen min.

Tiger123

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 485
  • P100D
    • Vis profil
Sv: Oppdatert Model S, 'Raven', testet
« Svar #133 på: Torsdag 08. August 2019, klokken 21:49 »
En fin test hadde jo vært å gjøre som Tellus har gjort med Jaguar`n.

Tellus skriver; Har kjørt bilen fra 100% til 0% og notert snittforbruk og km hver gang jeg passerte en hel 10%. Noterte også når 99% viste da jeg tidligere har lagt merke til att 100%-99% er ganske drøy.

Eller er tallene i bilen helt nøyaktig? 127kWh er jo helt sykt lavt. Jeg har 200kWH i snitt siste 10 000 km med min S P100D..:)

knut.aulie

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 6991
    • Vis profil
Sv: Oppdatert Model S, 'Raven', testet
« Svar #134 på: Fredag 09. August 2019, klokken 08:16 »
Mye bruk av AC betyr helt enkelt at jeg som oftest har kilmaanlegg stående på 22 grader auto. AC jobber med kjøling da det som oftest ble litt varmt i kupé og ikke motsatt. Har en følelse av at det er litt å spare på å ikke bruke klimaanlegget. (Om noen orker å tenke på dette er en annen sak)
Supert. Det oppklarte det jeg lurte på