Skrevet av Emne: Oppdatert Model S, 'Raven', testet  (Lest 16074 ganger)

Contango

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 331
    • Vis profil
Sv: Oppdatert Model S, 'Raven', testet
« Svar #150 på: fredag 30. august 2019, klokken 21:43 »
Har ikke målt forbruk og har ikke kjørt noen langtur ennå. Må innrømme at jeg ikke bryr meg noe særlig. Er så lang rekkevidde og god ladehastighet tidlig i kurven at jeg ikke tror jeg noensinne kommer til kalkulere elektroner.....
2019 P100D
2019 3P-

TeslaK

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 379
    • Vis profil
Sv: Oppdatert Model S, 'Raven', testet
« Svar #151 på: fredag 30. august 2019, klokken 22:09 »
Eneste som fortsatt skuffer litt er Autopilot som stadig bremser uten grunn.
Men regnsensor på vindusviskere virker endelig når det regner. Hallelujah. Mht Autopiloten - virker det bedre om du setter Forward Collision Warning til Late?

Ja, det er jo kjekt at det fungerer 😄 Skal prøve late og se om det hjelper. Men i utgangspunktet vil jeg jo ikke ha Late collision warning..
2019 Tesla Model S Performance
2012 Nissan Leaf

Øyvind.h

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 11171
    • Vis profil
Sv: Oppdatert Model S, 'Raven', testet
« Svar #152 på: fredag 30. august 2019, klokken 22:13 »
Testet late på en lånebil nylig. Ingen forbedring.
Tesla Model X 90D
Mercedes EQC bestilt
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Hodetelefoner

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1133
    • Vis profil
Sv: Oppdatert Model S, 'Raven', testet
« Svar #153 på: fredag 30. august 2019, klokken 22:37 »
Var innom Tesla Kristiansand i dag og fikk dokumentert skaden på batteripakka. De tok bilder, dokumenterte og malte over ekstra. Deretter rettet de opp høyre bakdør slik at den nå står helt i flush med fordør😀 De er flinke i Kristiansand, ordner opp 👍 Nå som dette er løst, er det bare å lene seg tilbake og nyte doningen. Og for en sinnsykt rå bil! Lavt forbruk, selv med 21" Arachnid og betydelig sprekere enn P85DL. Eneste som fortsatt skuffer litt er Autopilot som stadig bremser uten grunn.

Sprekere enn P85D de første meterene? Neppe.
Selv P100DL er lat og har dårligere respons enn Toyota dyna diesel..
Draget er bra når man får opp litt fart. Men den sparker ikke som P85D P90D :)
Tesla har skrudd ned responsen litt formye..

TeslaK

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 379
    • Vis profil
Sv: Oppdatert Model S, 'Raven', testet
« Svar #154 på: fredag 30. august 2019, klokken 22:45 »
Var innom Tesla Kristiansand i dag og fikk dokumentert skaden på batteripakka. De tok bilder, dokumenterte og malte over ekstra. Deretter rettet de opp høyre bakdør slik at den nå står helt i flush med fordør😀 De er flinke i Kristiansand, ordner opp 👍 Nå som dette er løst, er det bare å lene seg tilbake og nyte doningen. Og for en sinnsykt rå bil! Lavt forbruk, selv med 21" Arachnid og betydelig sprekere enn P85DL. Eneste som fortsatt skuffer litt er Autopilot som stadig bremser uten grunn.

Sprekere enn P85D de første meterene? Neppe.
Selv P100DL er lat og har dårligere respons enn Toyota dyna diesel..
Draget er bra når man får opp litt fart. Men den sparker ikke som P85D P90D :)
Tesla har skrudd ned responsen litt formye..

Enig i at rykket i starten ikke er like brutalt, men draget etterpå kan ikke sammenlignes. Flat pedal i 110 ga knapt respons i P85DL, I Raven så smeller du bakover i setet😄
2019 Tesla Model S Performance
2012 Nissan Leaf

gr

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 6373
    • Vis profil
Sv: Oppdatert Model S, 'Raven', testet
« Svar #155 på: lørdag 31. august 2019, klokken 00:13 »
Var innom Tesla Kristiansand i dag og fikk dokumentert skaden på batteripakka. De tok bilder, dokumenterte og malte over ekstra. Deretter rettet de opp høyre bakdør slik at den nå står helt i flush med fordør😀 De er flinke i Kristiansand, ordner opp 👍 Nå som dette er løst, er det bare å lene seg tilbake og nyte doningen. Og for en sinnsykt rå bil! Lavt forbruk, selv med 21" Arachnid og betydelig sprekere enn P85DL. Eneste som fortsatt skuffer litt er Autopilot som stadig bremser uten grunn.

Sprekere enn P85D de første meterene? Neppe.
Selv P100DL er lat og har dårligere respons enn Toyota dyna diesel..
Draget er bra når man får opp litt fart. Men den sparker ikke som P85D P90D :)
Tesla har skrudd ned responsen litt formye..
Tredje innlegget du skriver det samme i..?

https://youtu.be/IS0xD4DWyj4
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

Hodetelefoner

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1133
    • Vis profil
Sv: Oppdatert Model S, 'Raven', testet
« Svar #156 på: lørdag 31. august 2019, klokken 05:33 »
Var innom Tesla Kristiansand i dag og fikk dokumentert skaden på batteripakka. De tok bilder, dokumenterte og malte over ekstra. Deretter rettet de opp høyre bakdør slik at den nå står helt i flush med fordør😀 De er flinke i Kristiansand, ordner opp 👍 Nå som dette er løst, er det bare å lene seg tilbake og nyte doningen. Og for en sinnsykt rå bil! Lavt forbruk, selv med 21" Arachnid og betydelig sprekere enn P85DL. Eneste som fortsatt skuffer litt er Autopilot som stadig bremser uten grunn.

Sprekere enn P85D de første meterene? Neppe.
Selv P100DL er lat og har dårligere respons enn Toyota dyna diesel..
Draget er bra når man får opp litt fart. Men den sparker ikke som P85D P90D :)
Tesla har skrudd ned responsen litt formye..
Tredje innlegget du skriver det samme i..?

https://youtu.be/IS0xD4DWyj4
Og jeg må fortsette å nevne dette. Så flere oppdager det.

Et godt eksempel er når noen poster en video ifra 2016 over ytelsen til P100DL.
Før Tesla skrudde ned effekten veldig. Hadde for inntil to uker siden, begge biler. Bare ved å flytte de, så merker man kjempe stor forskjell.
Jeg merket det ikke før jeg gikk ifra P100DL og over til P85D, den skøyt veldig av sted i forhold.  Gikk å sjekket om P100'n stod i sport...
Så gjør kompis som også har begge biler det samme.. Han ble så sur at han solgte P100D.
#MakeP100DGreatAgain

Tiger123

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 397
    • Vis profil
Sv: Oppdatert Model S, 'Raven', testet
« Svar #157 på: lørdag 31. august 2019, klokken 07:01 »

Er det noen som har testet Xen? Regner med endringene blir de samme der?

Tiger123

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 397
    • Vis profil
Sv: Oppdatert Model S, 'Raven', testet
« Svar #158 på: lørdag 31. august 2019, klokken 07:06 »
Har ikke målt forbruk og har ikke kjørt noen langtur ennå. Må innrømme at jeg ikke bryr meg noe særlig. Er så lang rekkevidde og god ladehastighet tidlig i kurven at jeg ikke tror jeg noensinne kommer til kalkulere elektroner.....

Ja med tiden så vil jo tankegangen endres til å se på rekkevide på samme måte som med en liten personbil. Altså å ikke tenke noe særlig i det hele tatt. Unntatt europafarerne da:)

gr

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 6373
    • Vis profil
Sv: Oppdatert Model S, 'Raven', testet
« Svar #159 på: lørdag 31. august 2019, klokken 21:36 »
Og her og, P100DL (dual LRP) er jo nå raskere enn i 2016. Selvfølgelig kan en justering av hvor raskt den gir maks effekt endre på opplevelsen, samtidig som den kan være raskere, men at den har dårligere gassrespons enn en Toyota diesel blir for dumt..
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

Hodetelefoner

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1133
    • Vis profil
Sv: Oppdatert Model S, 'Raven', testet
« Svar #160 på: lørdag 31. august 2019, klokken 22:34 »
Unnskyld?  Har du en P100DL og en Toyota diesel? Jeg har.
Klarer du fatte hvorfor jeg synes dette er irriterende da? At Tesla har skrudd ned effekten og responsen så jævlig i bilen? 
Verre enn når de gjorde det på P85 P85D..

Sense

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 743
    • Vis profil
Sv: Oppdatert Model S, 'Raven', testet
« Svar #161 på: søndag 01. september 2019, klokken 00:49 »
Vi diskuterte tidligere i denne tråden om 100d long range hadde flere hestekrefter enn forgjengeren på 524 HK, siden akselerasjonen på 100d Raven var forbedret fra 4,3 s til 3,8 på 0-100 km/t.
Noen mente den kun hadde forbedret momentkurven uten økt HK.

Her er fasiten fra min bil: 562 HK (38 flere enn forgjengere)
https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop%2Bog%2Bsalg/kj%C3%B8ret%C3%B8yopplysninger?registreringsnummer=ev84021

En annen diskusjon vi hadde var årsaken til forsinkelsene på leveringen. Et forslag var at det kunne skyldes kravet om summelyd i lav fart for å varsle myke trafikanter, et pålegg som kom 1. juli i år.
Men jeg hører ingen summelyd i lav fart på min, selv med vinduene nede. Har jeg dårlig hørsel, eller mangler deres Raven-modeller også summelyd? (Ikke misforstå, jeg er glad jeg slipper lyden.)

En rar observasjon ang. registrering, er at mitt EV nummer begynner på 84, som er lavere enn biler jeg sett på gata 2 uker før min levering. Der så jeg en Leaf med EV 90....
Har Tesla hentet ut skiltene lenge før den er blitt godkjent og levert? Hvordan henger dette sammen?

alagerqv

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 276
    • Vis profil
Sv: Oppdatert Model S, 'Raven', testet
« Svar #162 på: søndag 01. september 2019, klokken 01:21 »
Skiltnummer kommer i bolker. Min søster fikk EK86 på sin Kona mens alle andre hadde EV20. Så det er ikke noe fasit. Om man er heldig eller uheldig bryr forhandler seg ofte lite om.

Amoss

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 8111
    • Vis profil
Sv: Oppdatert Model S, 'Raven', testet
« Svar #163 på: søndag 01. september 2019, klokken 08:22 »
En annen diskusjon vi hadde var årsaken til forsinkelsene på leveringen. Et forslag var at det kunne skyldes kravet om summelyd i lav fart for å varsle myke trafikanter, et pålegg som kom 1. juli i år.
Men jeg hører ingen summelyd i lav fart på min, selv med vinduene nede. Har jeg dårlig hørsel, eller mangler deres Raven-modeller også summelyd? (Ikke misforstå, jeg er glad jeg slipper lyden.)

Kravet gjelder for ny typegodkjenning. Spekulasjonene dukket opp som en følge av påstander om at bilen hadde problemer med typegodkjenningen. Dersom det trengtes en ny typegodkjenning for bilen, og den ikke var på plass for 1. Juli, så ville den også måtte støtte ulyden. Så at den ikke er der betyr altså at bilen er registrert på en typegodkjenning eldre enn 1. Juli i år.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

TeslaK

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 379
    • Vis profil
Sv: Oppdatert Model S, 'Raven', testet
« Svar #164 på: søndag 01. september 2019, klokken 08:53 »
Sjekket maks-effekt tallene for min Raven Performance (EV 85148) mot en tilfeldig Model 3 Performance på finn (EV 49837). Da kan man se at frontmotor på S har eksakt samme effekt som bakmotor på 3 (205 kW). Som forventet, egentlig.
« Siste redigering: søndag 01. september 2019, klokken 08:58 av TeslaK »
2019 Tesla Model S Performance
2012 Nissan Leaf