2019.12.1.2 5c87371

Startet av Toalmar, torsdag 02. mai 2019, klokken 23:11

« forrige - neste »

ok67

Autopiloten er kanskje litt smidigare, men har ikkje testa så mykje enno. Men framleis legg bilen seg ca 1 - 1,5 sek bak bilen frammom sjølv ved avstand satt til 7. Lurer på om det er noko som er feil?
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

RuneW

Sitat fra: xerxes på søndag 05. mai 2019, klokken 13:42
erfaring med 12.1.2 (kommer fra 12.1, viktig å nevne hva slags versjon en kommer fra når man skal beskrive erfaringer!):

Hva slags bil har du? Synes det også er viktig å få med, siden det kan virke som om det er forskjell på TM3 og de andre to.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

xerxes

Sitat fra: RuneW på søndag 05. mai 2019, klokken 20:31
Sitat fra: xerxes på søndag 05. mai 2019, klokken 13:42
erfaring med 12.1.2 (kommer fra 12.1, viktig å nevne hva slags versjon en kommer fra når man skal beskrive erfaringer!):

Hva slags bil har du? Synes det også er viktig å få med, siden det kan virke som om det er forskjell på TM3 og de andre to.

model S 75D 2018 uten premium men med etterinnstallert hepa filter

Handyman

Har kjørt over 600km (Sørlandet - Oslo t/rt) i helga på denne versjonen og merker store forbedringer på følgende:
Plasserer seg midt i kjørefeltet som den skal
Autoviskere fungerer bedre
Tar flere rundkjøringer (dog litt nervøs)
Legger seg mye mindre over mot høyre ved passering av akselerasjonsfelt.
Færre fantombremsinger
Jevnt over mye mer behagelig AP/EAP
Auto high beam fungerer, men kan forbedres.

Dette synes jeg lover meget godt.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

ganton

Etter helga er min konklusjon ift 2019.8.4 at denne versjonen er mye værre på fontombremsing, nesten bråstoppet bla
"vi" møtte en motorsyklist idag, aldri hatt så mange fantombremsinger på den daglige kjøreturen til jobb. Dessuten vandrer den mer fram og tilbake i veibanen enn tidligere. Synes ikke det var noen vesentlige forskjeller på plassering i veibanen, hverken rett fram eller i svinger. Syntes dessuten den forsøkte å kjøre ut av veibanen på flere steder enn tidligere i høyresvinger der midtmerkingen er slitt. Alt i alt skuffet, noe kan selvfølgelig være "tilfeldig" men kjører disse veiene hver dag på AP.
BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19, solgt 2024)
Tesla model Y performance juli 2024

JorEl

Sitat fra: ganton på mandag 06. mai 2019, klokken 07:49
Syntes dessuten den forsøkte å kjøre ut av veibanen på flere steder enn tidligere i høyresvinger der midtmerkingen er slitt. Alt i alt skuffet, noe kan selvfølgelig være "tilfeldig" men kjører disse veiene hver dag på AP.
Er jo problematisk for AP når det ikke er veimerking. Hos meg pleier det å holde at det er en god stripe på en av sidene. Man kan vel se på "lille-skjermen" hvilken side bilen forholder seg til. Synes det er kjekt å følge med på akurrat det :) I går kjørte jeg en trang kanal pga av veiarbeid, der den ene siden var satt opp med lave metall-blokker. Da ble strålen fra bilen i "lilleskjermen" rød. Har ikke sett at strålen har skiftet farge før ???
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

RuneW

Noen som vet hvor bred må veien være for at AP skal tolke den som vei med motgående trafikk? I går prøvde jeg AP på en mellomsmal vei (dvs en vei jeg ikke har den minste frykt for å møte noen i 70-80 km/t (og jeg er en relativt forsiktig/feig sjåfør)). Veien var uten midtmarkering og ca 5m fra sidemarkering til sidemarkering.

https://kart.gulesider.no/?c=59.345457,11.197730&z=20&l=aerial&q=%22Essendrops%20gate%203,%20Oslo%22;geo

Bilen la seg kliss midt i veien. Jeg hadde (selvsagt) ingen biler i nærheten. Dette var en ren test.

TM3 med 2019.12.1.2
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

ganton

Sitat fra: RuneW på mandag 06. mai 2019, klokken 11:17
Noen som vet hvor bred må veien være for at AP skal tolke den som vei med motgående trafikk? I går prøvde jeg AP på en mellomsmal vei (dvs en vei jeg ikke har den minste frykt for å møte noen i 70-80 km/t (og jeg er en relativt forsiktig/feig sjåfør)). Veien var uten midtmarkering og ca 5m fra sidemarkering til sidemarkering.

https://kart.gulesider.no/?c=59.345457,11.197730&z=20&l=aerial&q=%22Essendrops%20gate%203,%20Oslo%22;geo

Bilen la seg kliss midt i veien. Jeg hadde (selvsagt) ingen biler i nærheten. Dette var en ren test.

TM3 med 2019.12.1.2
Tror veien kan være bred som en rullebane uten at AP tenker at dette er for bredt for én bil. Min erfaring er at den legger seg i senter uansett, også der vei med midtstripe har forbikjøringslommer, ganske uintelligent med andre ord ;)
BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19, solgt 2024)
Tesla model Y performance juli 2024

Inop

Fikk min første finger med denne versjonen på lørdag :o

Kjørte på to-felts vei med ganske tett trafikk som fløt i 70-80 og mange biler som bytter fil frem og tilbake. Lå i venstre fil og bilen bak skulle fra venstre fil til en avkjøring på høyre side. NoA ville også bytte til høyre fil og da jeg ga den lov til det kløna den såpass med filskiftet at han som lå bak ble sperret inne. Han klarte så vidt å vrenge seg ut på avkjørselen sin i siste liten - og da kom fingeren. Tenker fingeren egentlig var til Elon så jeg tok meg ikke så veldig nær av det.

Bruker nå disse triksene for å få AP/NoA til å flyte litt greiere på motorvei:

- Ikke bruk automatisk filskifte i tett trafikk - da fremstår du som en dust som virrer frem og tilbake med påslått blinklys.
- Hvis du ligger i høyre fil og tar igjen trafikk er det lurt å legge seg tidlig ut i venstre fil. AP bremser veldig tidlig og kjapt ned for tilpasse seg hastigheten til bilen foran.
- Hvis du ligger i høyre fil og en bil fra en tilførselsvei skal inn i ditt felt på motorveien er det best å tidlig skifte til venstre fil eller deaktivere AP. AP kan plutselig velge å bråbremse for denne bilen.
- Hvis du ligger i venstre fil og vil slippe forbi raskere trafikk vil AP blinke 3-4 ganger før den saaaaakte begynner å skifte fil. Kan muligens virke litt arrogant så kanskje bedre å gjøre det uten AP :)
- Hvis du ligger i venstre fil og bilen foran skifter til høyre fil for å slippe deg forbi vil AP vente til denne bilen er helt over i den andre filen før den akselerer ganske hardt. Blir mye jevnere kjøring hvis man gasser (watter) på litt mens bilen foran er i ferd med å skifte fil.
- Tilsvarende hvis du ligger i venstre fil og en bil foran i høyre fil skifter over til din fil. Først når bilen er helt over i din fil vil AP bremse ganske hardt for å tilpasse seg hastigheten. Like greit å deaktivere AP og justere farten gradvis ned mens denne bilen skifter fil.
Tesla Model 3, tidligere Ioniq, eUp og Leaf eier. Base i Bærum, Akershus.

geear

TM3 med 2019.12.1.2
Jeg mener den MÅ detektere en linje av noe slag. Har du vei uten midtdeler, så tar den i de fleste tilfeller veien som en fil. Ligger du godt ut på kanten og den i tillegg ser en liten asfaltkant eller lignende i midten, så fikser den ofte å gå i AP-modus. Du ser det i displayet at den noen ganger lager en fil som er samme bredde som bilen, andre ganger en bred fil..

Handyman

Sitat fra: gr på mandag 06. mai 2019, klokken 13:53

TM3 med 2019.12.1.2
Jeg mener den MÅ detektere en linje av noe slag. Har du vei uten midtdeler, så tar den i de fleste tilfeller veien som en fil. Ligger du godt ut på kanten og den i tillegg ser en liten asfaltkant eller lignende i midten, så fikser den ofte å gå i AP-modus. Du ser det i displayet at den noen ganger lager en fil som er samme bredde som bilen, andre ganger en bred fil..
Den trengte ikke noen markering i 8.5, da la den seg til høyre på "5.5m vei" på lik linje med slik jeg gjør det, plasserer meg etter kantmerkingen. Ser ut til at dette nå er ofret for at den ikke skal dra til høyre i alle akselerasjonsfeltene. 

Handyman

Sitat fra: Inop på mandag 06. mai 2019, klokken 13:35
Kjørte på to-felts vei med ganske tett trafikk som fløt i 70-80 og mange biler som bytter fil frem og tilbake. Lå i venstre fil og bilen bak skulle fra venstre fil til en avkjøring på høyre side.
Det du beskriver heter fire-feltsvei, slik kjøring på to-feltsvei ser man i andre land men helst ikke kjører bil i ;)

Inop

Firefelts vei ja - to felt hver vei... Bra du følger med
Tesla Model 3, tidligere Ioniq, eUp og Leaf eier. Base i Bærum, Akershus.

geear

Og da var det heller ikke hjulspor (forskjellig farge i og utenfor hjulsporene, enten av slitasje eller vann/tørket vann eller asfaltskjøt?

Har kjørt en del på veier uten midtmarkering, og den har alltid brukt noe som midtstripe når den har klart å holde høyre, ellers har den lagt seg midt i.

Handyman

Sitat fra: Inop på mandag 06. mai 2019, klokken 15:08
Firefelts vei ja - to felt hver vei... Bra du følger med
Glemte å si at jeg har samme erfaringer som deg, og er enig i det du skriver :)
EAP blir stadig bedre, men krever fortsatt en del av sjåføren for at turen skal bli behagelig både for egen og andres del.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA