Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

2019.12.1.2 5c87371

Startet av Toalmar, torsdag 02. mai 2019, klokken 23:11

« forrige - neste »

Motorwatt

Jada. Dette blir sikkert fint når bilene kan dra nytte av det. Men ikke noe av dette er i bruk til noe nyttig i bilene idag. Fint om du kan gi meg en konkret informasjon om hvor og når du har opplevd at den gjør det. Når det gjelder gjenkjenning av objekter (som er disse 6 pr. idag: Personbil, Van, Lastebil, Lastebil med tilhenger, Buss og Sykkel) så skal det forholdsvis enkle radarer/kameraer til for å skille disse utfri masse og størrelse. Men den kan forholdsvis lett bli lurt før den får flere verifiserte opplysninger fra NN (noe som den altså mangler pr. idag). Mange biler har altså allerede radarer og sensorer som viser og reagerer på trafikkbilde i forskjellige grader.

For de interesserte, så kan man lese hvor konkurrenter ligger i dag:

https://www.audi-mediacenter.com/en/technology-lexicon-7180/driver-assistance-systems-7184
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

J.Lafton

Da fikk jeg endelig ny oppdatering også. Gikk fra 8.3, så blir spennende å teste om det er noe forskjel eller om det fortsatt er mye ubrukelig.
2019 Tesla Model 3 LR
2018 Volkswagen E Golf SOLGT
2014 Nissan Leaf Tekna SOLGT

sjokomelk

Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 14. mai 2019, klokken 17:44
Jada. Dette blir sikkert fint når bilene kan dra nytte av det. Men ikke noe av dette er i bruk til noe nyttig i bilene idag. Fint om du kan gi meg en konkret informasjon om hvor og når du har opplevd at den gjør det. Når det gjelder gjenkjenning av objekter (som er disse 6 pr. idag: Personbil, Van, Lastebil, Lastebil med tilhenger, Buss og Sykkel) så skal det forholdsvis enkle radarer/kameraer til for å skille disse utfri masse og størrelse. Men den kan forholdsvis lett bli lurt før den får flere verifiserte opplysninger fra NN (noe som den altså mangler pr. idag). Mange biler har altså allerede radarer og sensorer som viser og reagerer på trafikkbilde i forskjellige grader.
Så du mener altså at en 3-åring som ikke kan se forskjell på en Scania og en MAN, men kaller begge for "lastebil" ikke har noen hjerne eller forståelse for verden? NN til Tesla er omtrent på det stadiet nå. Det kjenner igjen objekter forholdvis godt, kjenner igjen hva som er kjørbar vei og ikke, og hvor grensene til kjørebanen din ligger og hvor de går.
Bilen min dro veldig masse nytte av all infoen NN leste ihvertfall i 30km av kjøreturen min hjem fra jobb i dag. For uten NN som fungerer så hadde den ikke kunnet styre selv.

MobilEye som leverer utstyr til de aller fleste andre bilprodusentene (og Tesla i AP1) bruker NN for å se hva som er hva langs veien. Både for bl.a. skiltgjenkjenning av fartsgrenser, og for å passe på at du ikke drifter ut av kjørebanen din. Men de bruker veldig spesialiserte prosessorer som de har brukt 15-20 år på å utvikle.
Så her er MobilEye som tenåring, og Tesla har akkurat lært å gå.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Handyman

Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 14. mai 2019, klokken 17:44
.... så skal det forholdsvis enkle radarer/kameraer til for å skille disse utfri masse og størrelse. Men den kan forholdsvis lett bli lurt før den får flere verifiserte opplysninger fra NN (noe som den altså mangler pr. idag). Mange biler har altså allerede radarer og sensorer som viser og reagerer på trafikkbilde i forskjellige grader.
Ikke bare misforstår du hva NN er og hvordan det brukes, og "bevisene" du ber om har lite (eller ingenting) med NN å gjøre. Det virker også som du tillegger radar flere egenskaper enn den har. Radar er en avstandsmåler og brukes utelukkende til å måle avstand til objektene som AP identifiserer. Å bruke kameraene til avstandsberegning vil bruke unødig prosessorkraft, og det er bedre å benytte en avstandsmåler (radar) til dette.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

geear

Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 14. mai 2019, klokken 17:44
Jada. Dette blir sikkert fint når bilene kan dra nytte av det. Men ikke noe av dette er i bruk til noe nyttig i bilene idag. Fint om du kan gi meg en konkret informasjon om hvor og når du har opplevd at den gjør det.
Hver gang jeg aktiverer AP. Den bruker NN til å definere og forutse veiens kurvatur, til å forutse bevegelser og filbytter av biler i tilstøtende filer, til å skille mellom bil, lastebil og MC. Om så Tesla hadde kjørt dårligere enn konkurrentene, så hadde det fortsatt ikke vært bevis på at de ikke brukte NN. Det har ingen sammenheng, men det tror jeg du vet.

Du kan heller se det på at mange andre som driver med selvkjøring kun gjør det i geografisk begrensede områder, slik at de har fått manuelt programmert alle vanskelige områder, mens Tesla håndterer alle veier som om man kjørte de første gang, basert på NN. Det er ingen fast definert informasjon om kurvatur eller elementer, med unntak av fartsgrenser enn så lenge.

Jeg tror også at til og med regnsensorfunksjonaliteten er styrt av NN på alle AP2-biler. Det er bakt inn i pakken, og den har fått tusenvis av eksempelbilder av regn fra flåten, som så har blitt brukt til å lage grunnlaget for deteksjon av regn.

All offisiell informasjon tilsier at Tesla bruker NN i dag, så det hadde vært fint om du heller kunne gi konkret informasjon om hvordan du mener å vite at de IKKE bruker NN?

cra

Sitat fra: gr på tirsdag 14. mai 2019, klokken 21:02
Jeg tror også at til og med regnsensorfunksjonaliteten er styrt av NN på alle AP2-biler. Det er bakt inn i pakken, og den har fått tusenvis av eksempelbilder av regn fra flåten, som så har blitt brukt til å lage grunnlaget for deteksjon av regn.

Da tror jeg kanskje de som bruker rain-X o.l. for å få det til å fungere skikkelig gjør oss alle en bjørnetjeneste.  ::)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

pkhamre

Sitat fra: cra på onsdag 15. mai 2019, klokken 09:22
Da tror jeg kanskje de som bruker rain-X o.l. for å få det til å fungere skikkelig gjør oss alle en bjørnetjeneste.  ::)

Ikke noe problem, maskinlæringen vet nok på forhånd om du bruker det eller ikke :)
2018 Tesla Model X75D - Uglen

CaZpaH

Hvordan er det med Spotify på dere med MCU1 på 2019.12.1.2? Hakker den fortsatt like gale?

(Jeg vurderer snart å kjøre reklamasjon på dette da Spotify har vært ødelagt siden jeg fikk versjon 9.0, noe som var i november 2018)
Nåværende: 2021 Tesla Y LR AWD
Nåværende: 2021 Tesla Model 3 LR AWD
Solgt: 2014 BMW i3 - 60Ah Charged Edition
Solgt: 2017 Tesla Model X 75D
Solgt: 2017 Nissan Leaf Nordic 30kWt
Solgt: 2014 Nissan Leaf Acenta 24kWt

THE

Har TMX 2017 med AP2.0 og UMC1. Spotify hakker normalt noen få ganger i timen. Hver hakking varer da et brøkdels sekund. Det har vært like bra/ille på de SW-versjonene jeg har hatt med versjon 9.0 (2018.50.6, 2019.8.5 og 2019.12.1.1). Kan ikke huske at jeg la merke til hakking med versjon 8.0, men skal ikke si 100% sikkert at det ikke forekom der også.

For min del er det såpass sjelden det hakker at det ikke er noe problem normalt sett. Et par ganger har jeg derimot hatt hakking flere ganger i løpet av samme låt, og det gjør jo Spotify ubrukelig. Forstår godt frustrasjonen fra de som er verre angrepet av Spotify-hakking enn meg.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

CaZpaH

Sitat fra: THE på onsdag 15. mai 2019, klokken 12:34
Har TMX 2017 med AP2.0 og UMC1. Spotify hakker normalt noen få ganger i timen. Hver hakking varer da et brøkdels sekund. Det har vært like bra/ille på de SW-versjonene jeg har hatt med versjon 9.0 (2018.50.6, 2019.8.5 og 2019.12.1.1). Kan ikke huske at jeg la merke til hakking med versjon 8.0, men skal ikke si 100% sikkert at det ikke forekom der også.

For min del er det såpass sjelden det hakker at det ikke er noe problem normalt sett. Et par ganger har jeg derimot hatt hakking flere ganger i løpet av samme låt, og det gjør jo Spotify ubrukelig. Forstår godt frustrasjonen fra de som er verre angrepet av Spotify-hakking enn meg.

For meg gikk jeg fra 0 hakking på v. 8.1 til alt fra 4-5 til 10-12 hakk per låt. Så for min del er Spotify blitt helt ubrukelig fra MCU og jeg har gått over til å bruke mobiltelefon. Men det er ikke like intuitivt å bytte spillelister der som da jeg brukte skjermen. Så for meg har denne delen blitt forringet en del.
Nåværende: 2021 Tesla Y LR AWD
Nåværende: 2021 Tesla Model 3 LR AWD
Solgt: 2014 BMW i3 - 60Ah Charged Edition
Solgt: 2017 Tesla Model X 75D
Solgt: 2017 Nissan Leaf Nordic 30kWt
Solgt: 2014 Nissan Leaf Acenta 24kWt

1000kwh

Har 12.1.1 og hakkingen er mye værre enn noen gang. Nå skjønner jeg mer hva folk mener med ubrukelig. Irriterende at de ikke fikser dette fortere..

Bushy

Så kommer min ap2. 0 bil å hakker ingen ting på Spotify.... Skjønner ikke at det er så stor forskjell på feilene med software oppdateringer
S75D sept. 17

Arnlo

Det er et triks som fungerte før den siste oppdateringen, og det er å skifte språkinnstilling.  Etter oppstart velger en opprinnelig språk tilbake.  Prøv gjerne flere ganger hvis den første feiler, jeg måtte gjøre det to ganger, men har siden ikke hatt problemer.
Model X LR 2020 6-seter.
(Model X 90D Premium 2017 5-seter.)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA