Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

2019.12.1.2 5c87371

Startet av Toalmar, torsdag 02. mai 2019, klokken 23:11

« forrige - neste »

Toalmar

Da er enda en oppdatering sluppet. Lurer på hva den endrer.....
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

OhmPaPa

#1
Fikk denne i kveld - ingen endringer beskrevet i Release Notes sammenlignet med 2019.12.1.1.

TMX 2017 HW2.0 FSD.

o.b.lix

Det er dette som skal være nytt

Lane Departure Avoidance and Emergency Lane Departure Avoidance – two new features we're rolling out today to help keep all Tesla drivers safer
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

TeslaModelX

Er det nytt? Mener jeg har hatt det en god stund  ???

z4rd

Det er nytt, ja. Det er ikke bare varsling, men også styring ifm f.eks Emergency Lane Departure Avoidance.

Sitat

More Advanced Safety for Tesla Owners
The Tesla Team 02. Mai 2019

While no car can prevent all accidents, we work every day to make them less likely to occur. The massive amount of real-world data gathered from our cars' eight cameras, 12 ultrasonic sensors, and forward-facing radar, coupled with billions of miles of inputs from real drivers, helps us better understand the patterns to watch out for in the moments before a crash.

As our quarterly safety reports have shown, drivers using Autopilot register fewer accidents per mile than those driving without it. That's because Autopilot is designed to reduce fatigue by helping drivers stay in their lane, while also ensuring that they keep their hands on the wheel. While lane-keeping and hands-on monitoring can be extremely effective at helping to reduce the likelihood of an accident when Autopilot is in use, we believe that these precautions can also be extremely effective for preventing accidents when Autopilot is not in use.

Today, we're introducing two new safety features designed to help prevent drivers from inadvertently departing their lane, which our data shows is a common cause of accidents when Autopilot is not in use. These new features – Lane Departure Avoidance and Emergency Lane Departure Avoidance – help drivers stay engaged and in their lane in order to avoid collisions.

Lane Departure Avoidance
Lane Departure Avoidance lets a driver elect to have corrective steering applied in order to keep them in their intended lane. When the feature is in use and a driver is departing a lane without their turn signal on, the car will also check to see whether a driver's hands are on the wheel. If a driver's hands are not detected on the wheel, the driver will receive a series of hands-on reminders and alerts, similar to the ones that our cars provide to customers who use Autopilot. If a driver's hands are repeatedly not detected on the wheel when Traffic Aware Cruise Control is in use, their car will gradually slow down to 15 miles below the speed limit or below the car's set speed and turn its hazard lights on.

This feature can be turned on or off, and works at speeds between 25 and 90 mph. It is an extension of Lane Departure Warning, which already warns drivers through a steering wheel vibration if they begin to drift out of their lane without their turn signal engaged.


Emergency Lane Departure Avoidance
Emergency Lane Departure Avoidance is designed to steer a Tesla vehicle back into the driving lane if our system detects that it is departing its lane and there could be a collision, or if the car is close to the edge of the road. This feature will automatically be enabled at the beginning of every drive, but can be turned off for a single drive by going to the Autopilot Controls menu.

At Tesla, improving safety is our primary goal, even after a customer purchases their car. That's why we're introducing these features beginning today via a free over-the-air software update, starting with Model 3 owners and gradually expanding to all cars that were built after October 2016. This is just another way that we are helping to protect Tesla drivers and passengers, and others on the road, every day.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

JorEl

Software Update in Progress. I just fking love my car :)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

zbk

Vil ha sw-oppdatering igjen snart! Føler meg akterutseilt med 2019.8.5 ...  :'(
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

JorEl

#7
Sitat fra: zbk på fredag 03. mai 2019, klokken 08:23
Vil ha sw-oppdatering igjen snart! Føler meg akterutseilt med 2019.8.5 ...  :'(
Du går ikke glipp av så mye, vi er vel litt beta-testere. Men kjekt når det skjer noe :)
Edit: Der var den installert. Men her på Haugalandet så er det kun i et flettefelt jeg kan bruke disse lane-departure-greiene ::) ;)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

rfagerdal

Selv om det ikke er så "mye" forandring. Så er det kjekt å følge med å beta-teste litt :D

Sånn off-topic:
JorEl: har du link til god oppløsning av avataren din ? skulle fått det printet ut :D

Fornybarbil

Er aktiv avoidance trygt?!

Hva skjer når bilen min får panikk i det den møter en trailer på våt asfalt i en nedadgående venstresving? Det har skjedd flere ganger på autopilot at den da tror at det er front mot front på gang.

Øyvind.h

Bilene har allerede en form for sideveis kollisjonsforhindring. Jeg har flere ganger hørt alarmen og merket rattet jobbe for å unngå noe bilen mener er for nære. Alarmen er bare et lavt enkelt pip så den er lett å overse, men den kan ikke forveksles med andre alarmer.
Feltvarsel gjøres pt i rattet.

Men de har vel forbedret og utvidet funksjonen nå ettersom dette introduseres som noe nytt.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Fornybarbil

Frykten min er selvfølgelig å bli slengt i autovernet, eller i traileren som bilen tror kommer rett mot meg (som egentlig er 2 meter til venstre).

Jeg mener Tesla burde forklare veldig godt hvordan dette systemet fungerer.

JorEl

Sitat fra: rfagerdal på fredag 03. mai 2019, klokken 08:58
JorEl: har du link til god oppløsning av avataren din ? skulle fått det printet ut :D
Googlet musk smokes weed wallpaper; mye å velge i 8)
https://www.reddit.com/r/pics/comments/9fsbmj/i_painted_elon_musk_smoking_weed/
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

JorEl

Sitat fra: Fornybarbil på fredag 03. mai 2019, klokken 09:24
Frykten min er selvfølgelig å bli slengt i autovernet, eller i traileren som bilen tror kommer rett mot meg (som egentlig er 2 meter til venstre).

Jeg mener Tesla burde forklare veldig godt hvordan dette systemet fungerer.
Begge henda på rattet og foten klar på bremsen, når jeg er usikker eller utfordrer Ap, fikser alt  8)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Fornybarbil

Sitat fra: JorEl på fredag 03. mai 2019, klokken 09:46
Begge henda på rattet og foten klar på bremsen, når jeg er usikker eller utfordrer Ap, fikser alt  8)

Jess. Men er dette en feature som kommer til å ligge i bakgrunnen når jeg kjører også? Den advarer jo om lastebilen jeg straks vil frontkollidere mot om jeg styrer selv. Vil denne nye funksjonen føre til at den vrir rattet for å prøve å styre unna?

Er det forresten bare jeg som opplever disse fantom-advarslene?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA