Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Noen som har prøvd å støydempe bilen?

Startet av Vesel, mandag 29. april 2019, klokken 14:57

« forrige - neste »

Mondeo

Sitat fra: Mr.G på torsdag 05. desember 2019, klokken 00:09
Seriøst, piggdekk på m3 er det døden? Må man sitte med hørselvern, eller snakker man om støy for spesielt interesserte?

Har faktisk vurdert hørselsvern de dagene man kjører på bar asfalt. Er utrolig mye bråk av piggdekkene. Har hatt lignende lyd på andre biler men der er det så mye annen støy og så blir ikke like intens.

Er heldigvis mest lyd når dekkene er helt ny, men det blir piggfritt neste gang altså, til tross for at jeg bor i Tromsø.

1000kwh

Sitat fra: Mondeo på fredag 06. desember 2019, klokken 08:10
Sitat fra: Mr.G på torsdag 05. desember 2019, klokken 00:09
Seriøst, piggdekk på m3 er det døden? Må man sitte med hørselvern, eller snakker man om støy for spesielt interesserte?

Har faktisk vurdert hørselsvern de dagene man kjører på bar asfalt. Er utrolig mye bråk av piggdekkene. Har hatt lignende lyd på andre biler men der er det så mye annen støy og så blir ikke like intens.

Er heldigvis mest lyd når dekkene er helt ny, men det blir piggfritt neste gang altså, til tross for at jeg bor i Tromsø.
Jeg mener piggdekk fungerer ganske dårlig på alle modellene til Tesla. Model X har en veldig stor kabin og der er syngingen fra piggdekk på motorveg helt forfedelig og ødelegger hele opplevelsen. Model 3 er for dårlig støyisolert for pigg og Model S går med et nødskrik. Men her også blir det mye mer støy enn man ønsker i en komfortbil.

Nei, du skal ha noe sære og spesielle behov for å trenge piggdekk på en AWD Tesla.

The_M

Sitat fra: 1000kwh på fredag 06. desember 2019, klokken 08:13
Nei, du skal ha noe sære og spesielle behov for å trenge piggdekk på en AWD Tesla.

Som f.eks. å stoppe? Enkelte steder, slik som der jeg bor; hvor bakken ned gaten får maks to timer sollys midt på dagen og smeltevann renner over isen. Trenger pigg både opp og ned på ettermiddagen. AWD hjelper ikke en døyt med verken styring eller stopping, Tesla eller ikke-Tesla.

1000kwh

Sitat fra: The_M på fredag 06. desember 2019, klokken 09:44
Sitat fra: 1000kwh på fredag 06. desember 2019, klokken 08:13
Nei, du skal ha noe sære og spesielle behov for å trenge piggdekk på en AWD Tesla.

Som f.eks. å stoppe? Enkelte steder, slik som der jeg bor; hvor bakken ned gaten får maks to timer sollys midt på dagen og smeltevann renner over isen. Trenger pigg både opp og ned på ettermiddagen. AWD hjelper ikke en døyt med verken styring eller stopping, Tesla eller ikke-Tesla.
Så alle som bor der har piggdekk? Jeg opplever forskjellen på ekstremføre som ikke-eksisterende. Er det bratt og speilis så seiler du avgårde enten du har pigg eller ikke.

Klykken

#274
I beg to differ.
De få gangene du trenger piggdekk er nok til at det er verdt det for oss. Det være seg om det så er én gang i året.
I trøndelag har det i de siste dagene vært veldig skiftende vær. For vår del har det betydd at vår i3 har blitt stående nedenfor gårdsveien hos oss, mens Teslaen på pigg har greid seg opp med litt satsing. Naboer med piggfri har sklidd baklengs ned i grøfta.

Problemet med piggfritt er at du har null og niks grep hvis du spinner på våt is. Med pigg har du i det minste LITT traction på slikt føre, og det er som regel nok til at du kommer frem dit du ønsker.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

1000kwh

Sitat fra: Klykken på fredag 06. desember 2019, klokken 10:14
I beg to differ.
De få gangene du trenger piggdekk er nok til at det er verdt det for oss. Det være seg om det så er én gang i året.
I trøndelag har det i de siste dagene vært veldig skiftende vær. For vår del har det betydd at vår i3 har blitt stående nedenfor gårdsveien hos oss, mens Teslaen på pigg har greid seg opp med litt satsing. Naboer med piggfri har sklidd baklengs ned i grøfta.

Problemet med piggfritt er at du har null og niks grep hvis du spinner på våt is. Med pigg har du i det minste LITT traction på slikt føre, og det er som regel nok til at du kommer frem dit du ønsker.
Er dette rasjonelt? Store deler av tiden kjører man med pigg rett på asfalten. Det er ikke noen god følelse å vite at man sliper ned piggene.

Hvis du trenger piggdekk 1 eller 2 ganger i løpet av vinteren tenker jeg det er best å la bilen stå. For da er marginene så små uansett. 

daggad

Jeg ser det på samme måten, men vi ser jo alle forskjellig på ting.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Autowinder

Ser poeng med pigg hvor temperaturen ligger mye rundt null og en trenger grep med pigg 20+ ganger årlig, men for oss som er heldige med få dager i slikt føre er det mer hensiktsmessig å la bilen stå, eller sikre seg med kjetting for krisesituasjoner, når du bare må ut på slikt føre.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

jkirkebo

Sitat fra: Klykken på fredag 06. desember 2019, klokken 10:14
I beg to differ.
De få gangene du trenger piggdekk er nok til at det er verdt det for oss. Det være seg om det så er én gang i året.

Er føret så ille så legger jeg på kjetting. Noen få minutters tidsbruk maks noen få ganger i året er definitivt verdt det for meg for å slippe å kjøre på pigg resten av vinteren.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Counterpointer

Sitat fra: jkirkebo på fredag 06. desember 2019, klokken 13:17
Sitat fra: Klykken på fredag 06. desember 2019, klokken 10:14
I beg to differ.
De få gangene du trenger piggdekk er nok til at det er verdt det for oss. Det være seg om det så er én gang i året.

Er føret så ille så legger jeg på kjetting. Noen få minutters tidsbruk maks noen få ganger i året er definitivt verdt det for meg for å slippe å kjøre på pigg resten av vinteren.
Onkel til kona har sterke meninger om at piggdekk burde vært forbudt. Han er tidligere i norgeseliten i rallycross og har banebil fast på Nurburgring, er utdannet kjørelærer og bilmekaniker, har hytte på høyfjellet hvor han er ofte.
Tenderer til å være enig med han på dette.

Nye piggdekk er bedre kun på blank is og da er de kraftig underlegne mot kjetting. Brukte piggdekk, spesielt fjorårets er jeg i tvil om er noe bedre enn piggfritt i det hele tatt.

The_M

Det ble da jævlig mye synsing og følelser om piggdekk her plutselig. Hva dere personlig synes om piggdekk får dere ta i en annen tråd - for nå har dette sporet helt av. Jeg kom hit for å diskutere støy/støydemping, ikke hva noens religiøse overbevisning om piggdekk er.

Så lenge Tesla selger piggdekk sammen med bilen så forventer jeg at bilen skal fungere med piggdekk, om ikke annet så skal den fungere sammen med de piggdekkene Tesla selger den med. Om Tesla solgte bilen med en flammekaster og den smeltet støtfangeren hadde jo det også vært en iboende feil, selv om man kan stille spørsmålet "hva skal du med flammekaster i bilen?".

1000kwh

Sitat fra: The_M på lørdag 07. desember 2019, klokken 11:44
Det ble da jævlig mye synsing og følelser om piggdekk her plutselig. Hva dere personlig synes om piggdekk får dere ta i en annen tråd - for nå har dette sporet helt av. Jeg kom hit for å diskutere støy/støydemping, ikke hva noens religiøse overbevisning om piggdekk er.

Så lenge Tesla selger piggdekk sammen med bilen så forventer jeg at bilen skal fungere med piggdekk, om ikke annet så skal den fungere sammen med de piggdekkene Tesla selger den med. Om Tesla solgte bilen med en flammekaster og den smeltet støtfangeren hadde jo det også vært en iboende feil, selv om man kan stille spørsmålet "hva skal du med flammekaster i bilen?".
Først; ro ned

Andre; det funker som bare juling, men det støyer.

Det enkleste du kan gjøre for å redusere støy i en hvilken som helst bil; drit i pigg! :D

Counterpointer

Sitat fra: 1000kwh på lørdag 07. desember 2019, klokken 11:52
Sitat fra: The_M på lørdag 07. desember 2019, klokken 11:44
Først; ro ned

Andre; det funker som bare juling, men det støyer.

Det enkleste du kan gjøre for å redusere støy i en hvilken som helst bil; drit i pigg! :D
Godt sagt.

For å holde seg strengt til tema.

Det tiltaket som reduserer mest støy og er det aller letteste oppdaget jeg i dag. Det er egentlig innlysende, men sikkert fler enn meg som ikke har prøvd det.



All støy fra vifte og vei forsvinner i det øyeblikket støydemping skrus på. Ulempen er selvfølgelig at det blir dyrt hvis en skal ha til hele familien...

Ha en fredelig jul

Handyman

Piggdekk er laget for kjøring på snø- og isdekkede veier, ikke for kjøring på bare asfaltveier.
Dersom dekkene brukes på veier de er tiltenkt (snø og is), så er vel ikke støy et problem?

For å sette det på spissen: Du kan ikke klage på et produkt som brukes feil.

Det er ikke noe i veien med suppa dersom du synes det er vanskelig å spise den med gaffel.

RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

The_M

Er jo tydelig at dere ikke leser det jeg skriver da.
Det er jo ikke piggdekkstøyen som er problemet, men at karosseriet produserer ulyder som jeg aldri har hørt i noen som helst bil, selv ikke billige gamle skranglekasser.

Lyden kommer uavhengig av om jeg kjører på bar asfalt eller snødekte veier eller is.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA