Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Felg- og dekktråden for e-tron

Startet av Orbit, onsdag 10. april 2019, klokken 00:46

« forrige - neste »

el-H

#135
Sitat fra: elektro på fredag 09. oktober 2020, klokken 21:56
Noen som har erfaring med Audi 20-tommers felg med dynamikkdesign på vinter? Fungerer de greit i salt, snø og slaps eller blir de fort stygge? Vurderer å bytte ut de vanlige 5-arms 20-tiommers felgene som jeg synes er litt kjedelige, og de er vel for så vidt heller ikke «vinterfelger». Og så var det dette med vekt.. hva veier totalt Hakka 3 på disse felgene??

Megahjul selger 20-tommers felger med Farroad dekk som veier 27,65 kg, står det. 19-tommer veier antakelig enda mindre. Vet ikke om et «premium» dekk veier mer enn Farroad eller Frigus dekk, men er skeptisk til å bytte. Hva tenker dere om disse alternativene?

https://www.megahjul.com/nb/produkter/felger-og-dekk/271734-AUDI-E-TRON-FULL-ELECTRIC-19-UP/V5208511236G-VINTERFELG-ZAX-V5-GUNMETAL-20X8-5-5-112-ET36-CB66-5-ROTARY-FORGED/W2555020109H-VINTERDEKK-FARROAD-WINTER-FRD79-255-50-20-109H/delivery-method,PICKUP:OSLO?_ga=2.167660727.824008335.1602268755-1395510667.1547498009&_gac=1.251217652.1602268755.CjwKCAjwlID8BRAFEiwAnUoK1Ua1nIdFP9jI9yJ4vxCuvMZXyoHLSz7FkESZtyFHhfZxpDNEPibHtBoCx3AQAvD_BwE

Jeg har 20 tommers ph edition turbin II som ligner på disse, med nokian piggfri, jeg er svært fornøyd med dem, jeg har de mørke grå slik at skitt ikke vises så godt og det virker som de er lett å holde ren. Det er faktisk lavere forbruk på de i forhold til de originale 5 eiker 20 toms sommerhjul som jeg også har hørt andre har sagt og sett tester på. Det med Ph turbin felgen er at det kan være noe ulende lyd i noen hastigheter, men jeg synes ikke det er noe sjenerende, jeg tror innpress er litt anerledes så de stikker litt lenger ut på bilen men ikke mye, fint å se på, men mer sprut på sidene av bilen da.

daktari

Sitat fra: elektro på fredag 09. oktober 2020, klokken 21:56
Noen som har erfaring med Audi 20-tommers felg med dynamikkdesign på vinter? Fungerer de greit i salt, snø og slaps eller blir de fort stygge?

Er redd for at maskinert alu korroderer ganske så mye raskere enn en lakkert felg. Hvis de har klarlakk på de maskinerte delen er det nok et meget tynt lag kjennes det ut som.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

jonste

Sitat fra: daktari på lørdag 10. oktober 2020, klokken 21:19
Sitat fra: elektro på fredag 09. oktober 2020, klokken 21:56
Noen som har erfaring med Audi 20-tommers felg med dynamikkdesign på vinter? Fungerer de greit i salt, snø og slaps eller blir de fort stygge?

Er redd for at maskinert alu korroderer ganske så mye raskere enn en lakkert felg. Hvis de har klarlakk på de maskinerte delen er det nok et meget tynt lag kjennes det ut som.

Har kjørt med disse en vinter i trøndersk saltsuppe. Ingen synlige merker på disse etter ca 7-8k km. (Felgene fikk coating som ny).
Gjenstår å se etter denne vinteren.

Pingle

Litt på siden av felgdiskusjonen:
Jeg vurderer å kjøpe nye sommerdekk (de sier de blir dyrere neste år), og lurer på om det er noen av dere som har erfaring nok til å sammenligne: audis standarddekk: er det stor forskjell i forbruk mellom Bridgestone og goodyear, gitt samme felg, mtp forbruk?
Ser at motor har 2% forskjell i forbruk med forbrenningsmotor, men fossilbiler har jo relativt lite effektivt system i utgangspunktet, så da kan det plutselig være en del å hente for oss med eldrift?
Goodyear er et langt bedre dekk generelt, men jeg har nok ladeangst. Og jeg vurderer også Michelin, med like mye økt forbruk sml Goodyear.
Audi e-tron 55, kjøpt 05 2020

Individual

Har 20" 5-arms dynamikk på sommer, og 20" sort lamina på vinter.
Sommerfelgen har jo grå plasthetter, men fikk ikke med svarte til vinterfelgene.
Burde de vært med?
Noen som eventuelt har varenr. på svarte plasthetter?

Orbit

#140
Sitat fra: Orbit på mandag 07. september 2020, klokken 00:05
19" er det minste som leveres originalt. Internopplæringen til Audi (SSP675) sier følgende:
SitatDepending on the country, the Audi e-tron is fitted with an 18" or 19" brake system.

[snip]

The brake system on the Audi e-tron is based on the 18" brake system used on the Audi Q7 (type 4M). The front and rear right brakes are fitted with brake pad wear indicators. The components and dimensions of the brake system may vary from those shown in the overview in some markets (e.g. North America, China). 19" brakes are used in these markets.

Har funnet utstyrskodene for hhv 18" og 19" bremseskiver:

  • 18" foran: Utstyrskoder 1LN/1ZV/1LP/1ZT, skivediameter 375 mm
  • 19" foran: Utstyrskoder 1LE/1LF/1ZK, skivediameter 400 mm
  • Bak (kun én størrelse): Utstyrskoder 1KQ/1KW/2EJ, skivediameter 350 mm
Har selv 1LN (foran) og 1KQ (bak) på en 2019 e55, dvs 18"-bremseanlegg foran som forventet. Utstyrskodene står f.eks. på klistrelappen oppå subwoofer i bagasjerommet.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Kenito

Jeg er på utkikk etter nye vinterhjul (felg+dekk) og hadde egentlig lyst til å bytte kvitte meg med 21" turbin felgene mine og gå for 20" Lamina. Jeg leser i begynnelsen av denne tråden at noen opplever ulyd med Lamina+R3 kombinasjon.

Er det felgene som er synderen her som lager ulyden eller er det en uheldig kominasjon med R3 dekkene på disse felgene?

el-H

Sitat fra: Kenito på torsdag 29. april 2021, klokken 17:09
Jeg er på utkikk etter nye vinterhjul (felg+dekk) og hadde egentlig lyst til å bytte kvitte meg med 21" turbin felgene mine og gå for 20" Lamina. Jeg leser i begynnelsen av denne tråden at noen opplever ulyd med Lamina+R3 kombinasjon.

Er det felgene som er synderen her som lager ulyden eller er det en uheldig kominasjon med R3 dekkene på disse felgene?

Jeg tror det er og har hørt at flere har sagt at det antageligvis er R3 dekkene som har en lyd i visse hastigheter når de er helt nye og det forsvinner når de blir litt slitt.

Kenito

Sitat fra: el-H på torsdag 29. april 2021, klokken 21:17

Jeg tror det er og har hørt at flere har sagt at det antageligvis er R3 dekkene som har en lyd i visse hastigheter når de er helt nye og det forsvinner når de blir litt slitt.

Ok det var godt å høre. Takk for svar   :)

OlaD

Hei,

Noen som har fått sorte Lamina felger i det siste? I følge Møller er salget av disse stanset inntil videre.

Takk!

Truls Antonsen

Sitat fra: Kenito på fredag 30. april 2021, klokken 12:13
Sitat fra: el-H på torsdag 29. april 2021, klokken 21:17

Jeg tror det er og har hørt at flere har sagt at det antageligvis er R3 dekkene som har en lyd i visse hastigheter når de er helt nye og det forsvinner når de blir litt slitt.

Ok det var godt å høre. Takk for svar   :)
Jeg har ikke reagert på lyd i 20'' Lamina-felgene, med de originale Bridgestone dekkene.


Sent from my iPhone using Tapatalk

EtronSpook

Sitat fra: OlaD på mandag 10. mai 2021, klokken 18:44
Hei,

Noen som har fått sorte Lamina felger i det siste? I følge Møller er salget av disse stanset inntil videre.

Takk!
Jeg skulle få Lamina felger med min 50 som jeg fikk utlevert 30. April. Fikk beskjed av møller noe uker før levering av bilen at levering på Lamina er veldig forsinket og de var ikke sikker på om de ville få de inn igjen i det heletatt. Om du ser i prislisten på e-tron nå så har de tatt ut lamina 20" og lagt inn noen andre. Jeg får de nye sort 20", men til og med de sliter de med levering på. Så usikkert når jeg får mine sorte felger. Galvania heter den nye modellen. Se vedlegg.

daktari

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

EtronSpook

Sitat fra: daktari på onsdag 12. mai 2021, klokken 07:48
Den nye er uoriginal?
Står ikke at den er original Audi i prislisten til Møller nei. Så er nok uoriginal i den forstand ja.

Orbit

God oppsummeringsvideo om elbildekk, og testet spesifikt på e-tron: https://www.youtube.com/watch?v=gg5MdeC6qzI

EV-versjonen som testes her (Hankook Ventus S1 EVO 3 EV) finner jeg så langt bare i 22"-dimensjon (265/40R22), men modellen er helt ny og kommer muligens også for mindre felgstørrelser etterhvert.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA