Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Felg- og dekktråden for e-tron

Startet av Orbit, onsdag 10. april 2019, klokken 00:46

« forrige - neste »

Maxwell_400

Sitat fra: Orbit på tirsdag 14. september 2021, klokken 08:54
God oppsummeringsvideo om elbildekk, og testet spesifikt på e-tron: https://www.youtube.com/watch?v=gg5MdeC6qzI

EV-versjonen som testes her (Hankook Ventus S1 EVO 3 EV) finner jeg så langt bare i 22"-dimensjon (265/40R22), men modellen er helt ny og kommer muligens også for mindre felgstørrelser etterhvert.

Interessant, det er ltt det samme som Megahjul har messet om, "Premium" dekk er nødvendigvis ikke det beste for elbiler. Ser mine Nokian vinterdekk ikke har drenerings kanaler og det er visstnok fy-fy på vått og slapseføre når det kommer til rekkevidde og (vann/sørpe) planing. Men gode på våt is er de.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

PF

Sitat fra: Maxwell_400 på tirsdag 14. september 2021, klokken 09:45
Sitat fra: Orbit på tirsdag 14. september 2021, klokken 08:54
God oppsummeringsvideo om elbildekk, og testet spesifikt på e-tron: https://www.youtube.com/watch?v=gg5MdeC6qzI

EV-versjonen som testes her (Hankook Ventus S1 EVO 3 EV) finner jeg så langt bare i 22"-dimensjon (265/40R22), men modellen er helt ny og kommer muligens også for mindre felgstørrelser etterhvert.

Interessant, det er ltt det samme som Megahjul har messet om, "Premium" dekk er nødvendigvis ikke det beste for elbiler. Ser mine Nokian vinterdekk ikke har drenerings kanaler og det er visstnok fy-fy på vått og slapseføre når det kommer til rekkevidde og (vann/sørpe) planing. Men gode på våt is er de.

Tror en del fabrikanter og tunere vil påstå at Hankook er premium hvis det er de du sikter til, megahjul har vel pushet en del dritt i de som kan litt om dekk sine øyne.
Å se Tesla med nypris mot en million kjøre rundt på landsail dekk og tilsvarende gjør så vondt i hjerteroten.......

Maxwell_400

Sitat fra: PF på tirsdag 14. september 2021, klokken 18:24
Sitat fra: Maxwell_400 på tirsdag 14. september 2021, klokken 09:45
Sitat fra: Orbit på tirsdag 14. september 2021, klokken 08:54
God oppsummeringsvideo om elbildekk, og testet spesifikt på e-tron: https://www.youtube.com/watch?v=gg5MdeC6qzI

EV-versjonen som testes her (Hankook Ventus S1 EVO 3 EV) finner jeg så langt bare i 22"-dimensjon (265/40R22), men modellen er helt ny og kommer muligens også for mindre felgstørrelser etterhvert.

Interessant, det er ltt det samme som Megahjul har messet om, "Premium" dekk er nødvendigvis ikke det beste for elbiler. Ser mine Nokian vinterdekk ikke har drenerings kanaler og det er visstnok fy-fy på vått og slapseføre når det kommer til rekkevidde og (vann/sørpe) planing. Men gode på våt is er de.

Tror en del fabrikanter og tunere vil påstå at Hankook er premium hvis det er de du sikter til, megahjul har vel pushet en del dritt i de som kan litt om dekk sine øyne.
Å se Tesla med nypris mot en million kjøre rundt på landsail dekk og tilsvarende gjør så vondt i hjerteroten.......

Enig i det, det er ikke dekk en bør spare på. Jeg har CONTINENTAL VIKINGCONTACT 7 som har et tett mønster på Audi'en og synes de sklir en del i slaps så utifra det tror jeg dreneringskanaler har noe for seg. Har også prøvd Bridgestone Blizzak dekk men synes ikke de var like bra på våt is.

Skulle gjerne sett en test på 1 år gamle vinterdekk for elbiler som inkluderer "billig" merkene. Noen premium dekk hadde (har?) en spesielt myk gummi helt ytterst for å gjøre det godt i dekk tester.




I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

elektro

#153
Sitat fra: PF på tirsdag 14. september 2021, klokken 18:24
Sitat fra: Maxwell_400 på tirsdag 14. september 2021, klokken 09:45
Sitat fra: Orbit på tirsdag 14. september 2021, klokken 08:54
God oppsummeringsvideo om elbildekk, og testet spesifikt på e-tron: https://www.youtube.com/watch?v=gg5MdeC6qzI

EV-versjonen som testes her (Hankook Ventus S1 EVO 3 EV) finner jeg så langt bare i 22"-dimensjon (265/40R22), men modellen er helt ny og kommer muligens også for mindre felgstørrelser etterhvert.

Interessant, det er ltt det samme som Megahjul har messet om, "Premium" dekk er nødvendigvis ikke det beste for elbiler. Ser mine Nokian vinterdekk ikke har drenerings kanaler og det er visstnok fy-fy på vått og slapseføre når det kommer til rekkevidde og (vann/sørpe) planing. Men gode på våt is er de.

Tror en del fabrikanter og tunere vil påstå at Hankook er premium hvis det er de du sikter til, megahjul har vel pushet en del dritt i de som kan litt om dekk sine øyne.
Å se Tesla med nypris mot en million kjøre rundt på landsail dekk og tilsvarende gjør så vondt i hjerteroten.......

Hankook Ventus S1 EVO 3 EV leveres som standard på Porsche Taycan med 19-tommers aerohjul (225 foran, 275 bak). Dette dekket er vel også standard på Model Y med 19-tommers hjul. Interessant dette dekket. Andre produsenter tilbyr jo også tilsvarende. Som Continental Pilot Sport EV. Skulle gjerne sett en test av disse mot hverandre- og mot de mer tradisjonelle dekkene.

Personlig er jeg ganske fornøyd med mine Bridgestone Alenza 20-tommers sommerdekk, men vurderer Goodyear Eagle F1 SUV neste gang. Basert på at dette får jevnt over god score i norske/nordiske tester og er blant de bedre på forbruk og støy. Alenza finner jeg få tester av fra vår del av verden. (Jada, jeg kjenner historiene om at disse testene er kjøpt og betalt, men jeg velger likevel å stole mer på en samlet nordisk bilpresse tilknyttet interesseorganisasjonene i de aktuelle landene. Av og til overrasker jo også billigmerkene, da sier jeg go for it! En ting min lokale dekksjappe gjorde meg oppmerksom på er at man ofte kan se at f.eks. bremselengde på tørr asfalt varierer svært lite mellom de beste dekkene. Det kan ofte skille bare 1-2 meter. Så kan man spørre seg om dette tillegges for mye vekt.)

På vinter kommer jeg til å bytte fra 20-tommers Hakka R3 til Conti Vikingcontact 7, pga. at dette får enda bedre score i tester og skal være mer stillegående. R3 har en karakteristisk ulelyd. Det er også veldig mykt. Bra på snø/is og i kaldt vær, mindre bra på 90 prosent av kjøringen min. Dette gjelder vel til en viss grad for alle piggfrie dekk i premiumsegmentet, men det kunne vært artig å prøve noe annet. Hadde R3 på Model S'en min også. Og plagdes litt med kjøreegenskapene i mellomsesongene, spesielt når det blir tosifret antall varmegrader..
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Maxwell_400

Sitat fra: elektro på torsdag 16. september 2021, klokken 09:43

På vinter kommer jeg til å bytte fra 20-tommers Hakka R3 til Conti Vikingcontact 7, pga. at dette får enda bedre score i tester og skal være mer stillegående. R3 har en karakteristisk ulelyd. Det er også veldig mykt. Bra på snø/is og i kaldt vær, mindre bra på 90 prosent av kjøringen min. Dette gjelder vel til en viss grad for alle piggfrie dekk i premiumsegmentet, men det kunne vært artig å prøve noe annet. Hadde R3 på Model S'en min også. Og plagdes litt med kjøreegenskapene i mellomsesongene, spesielt når det blir tosifret antall varmegrader..

Har Hakka R3 på Jaguaren, har ikke merket noe til ule lyd men de er ikke direkte støysvake. Byttet fra gamle VikingContact (5?) til GoodYear Ultragrip på Audi'en og sistnevnte er utrolig støysvake, som natt og dag. Hvis de fantes i riktig dimensjon for Jaguaren så har det blitt GoodYear dekk.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

wilderness

For de som er usikre på R3-dekkene og sorte lamina, så opplevde jeg i starten av sesongen i høst/vinter av 2021 at de lagde en fæl lyd når de var nye, vurderte å bare bytte dem. En slik ulelyd kan man rett og slett ikke ha i en bil. Det endret dog seg etter at dekkene hadde rullet ca. noen hundre km og det ble nærmere 0 til minusgrader. Da er de helt stille. Så snart det blir noen plussgrader så kommer ulingen tilbake, så i min erfaring så er det en liten kombinasjon med at de er nytt, og definitivt med temperatur.

elektro

Sitat fra: wilderness på onsdag 05. januar 2022, klokken 20:04
For de som er usikre på R3-dekkene og sorte lamina, så opplevde jeg i starten av sesongen i høst/vinter av 2021 at de lagde en fæl lyd når de var nye, vurderte å bare bytte dem. En slik ulelyd kan man rett og slett ikke ha i en bil. Det endret dog seg etter at dekkene hadde rullet ca. noen hundre km og det ble nærmere 0 til minusgrader. Da er de helt stille. Så snart det blir noen plussgrader så kommer ulingen tilbake, så i min erfaring så er det en liten kombinasjon med at de er nytt, og definitivt med temperatur.

Dette kan det absolutt være noe i.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

hybrid88

#157
Har rulla flere sesonger først med q7 etron og deretter etron 55 på sailun atrezzo 275/40r22 sommer. Kjempefornøyd.

285/40r22 hakkapelitta 9 på vinter
Etron 55
E-golf
911 GT3

JOW

#158
Vi väntar på leverans av e-tron och har köpt fälgar på Finn som ska användas till vinterdäcken och dessa hade tpms-ventiler.
Jag har inte valt däcktryckskontroll som utrustning men funderar på om detta ska läggas till (om jag fortfarande kan ändra).
Vet någon om systemet finns i bilen och man egentligen beställer sensorer i fälgarna?
Beskrivningen på hemsidan är inte helt klar på detta.
e-tron 55 s-line sport : Bestilt
i3 60Ah 2016
Passat GTE 2020 "Folkabussen 2" : Solgt
Passat GTE 2018 "Folkabussen" : Solgt
e-Up! 2014 : Solgt

Orbit

Jeg er usikker, men i koblingsskjema for bilen ser det ut som det er en egen sikringskurs til kontrollmodul (J502) som bare finnes på biler med dekkmonitorering over TPMS. Mest sannsynlig behøves en endring på bil, ikke bare sensorer i dekkene.

Dersom sikring nr 6 mangler i B-rekken (nederst) på venstre side i bagasjerommet, er det ingen TPMS kontrollmodul i bilen.
Du kan ikke vise dette vedlegget.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

janbanan

2022, Q4 50 SB
2020, e-tron e50 AS

tromsø

Er nysgjerrig hvis noen prøvd seg på 245 eller 235 i bredde og hvis forbruket gikk ned?
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

josteinh

Har mulighet for å få tak i rimelige sommerdekk i dimensjon 255-55-20 til min E-tron. Men vil disse passe? Originalt sitter det jo 255-50-20 på den og 255-55 blir jo dermed litt høyere ( en drøy cm). Vil dette være et problem? Noen som vet?  :)

Orbit

Økt rulleomkrets (+3%) er i alle fall innenfor lovlig endring. Jeg kan ikke se for meg at det skal være noe problem med plass i hjulbuene heller, selv når bilen er på laveste nivå (men gir ingen garantier her).

https://www.wheel-size.com/calc/?wheel1=255-50-20X9ET38&wheel2=255-55-20X9ET38&fcl=50mm&wcl=30mm&scl=50mm&sr=0mm
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

geddie

Har nettopp kjøpt Etron 50 2020 modell og har gått for dekkhotell. Nå er det på tide å ettertrekke boltene og jeg lurer derfor på hvilke pipedimensjon som brukes?

Er det plastdeksel utenpå boltene, leste noe om dette i manualen. Har aldri vært borti det før.

Takker for svar.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA