Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Felg- og dekktråden for e-tron

Startet av Orbit, onsdag 10. april 2019, klokken 00:46

« forrige - neste »

Orbit

Første langtur med 19" vinterhjul (Nokian R3), mot normalt 20" sommer (Bridgestone Alenza). Kjørte samme tur (180 km) med sommerdekk +15C for to uker siden, mot +5C til -5C i dag med vinterdekk. Ellers ganske like forhold med oppholdsvær og lite vind.

Trass ca 15 grader lavere temperatur i snitt, samt samt litt høyere snitthastighet i dag (pga ingen kø ut av Oslo), så var forbruket på 19" så godt som identisk (målt 2% lavere) enn 20". Begge dekk har rullemostand B og bredde 255, men det rullet helt klart bedre på R3. De ganske lukkede vinterfelgene (Audi sin standardfelg) bidrar nok også noe.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Crown

Samme erfaring her, fikk på 19'' Nokia R3 mandag morgen, har bare kjørt til/fra jobb denne uken men forbruket er konsekvent 10-20% lavere nå enn samme kjøring med 20'' sommerhjul ukene før, selv om det har vært 4 grader om morgenen. Skal på langtur neste uke, det blir interessant. Nokia R3 ruller veeldig lett kjennes det ut til.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Trond.m

Interessant å høre om erfaringene med Nokian R3. Ser at både 19 og 20 tom har oppgitt samme rullemotstand, så det vil være interessant å høre om også de med 20 tom oppfatter at forbruket er like lavt eller lavere enn med sommerhjul. Kan det virkelig være felgdesignen som gir mye av forskjellen ?
At forbruket skulle være 10-20 % lavere enn med 20 tom sommerhjul som en antyder høres for godt ut til å være sant  ;)

Denne rullemotstanden som oppgis fra A - B. Den må være en relativ skala, så rullemotstand B for et sommerhjul kan være en annen enn B for et vinterhjul ? og er det så store sprang at en svak B kan være 10 % dårligere enn en god B ?

jkirkebo

Sitat fra: TM på lørdag 05. oktober 2019, klokken 06:15
Interessant å høre om erfaringene med Nokian R3. Ser at både 19 og 20 tom har oppgitt samme rullemotstand, så det vil være interessant å høre om også de med 20 tom oppfatter at forbruket er like lavt eller lavere enn med sommerhjul. Kan det virkelig være felgdesignen som gir mye av forskjellen ?
At forbruket skulle være 10-20 % lavere enn med 20 tom sommerhjul som en antyder høres for godt ut til å være sant  ;)

Jeg har også erfart en økning i forbruk på minst 10% ved bytte fra 19" R2 (ikke R3) vinterdekk til 20" sommerdekk på Tesla Model X. Nå har jeg byttet sommerdekkene til 19" Goodyear (samme type felger som vinterdekkene) med rullemotstand A (samme som R2 vinterdekkene) og forbruket sank øyeblikkelig minst 10% (gikk også ned til smalere dekk).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Truls Antonsen

Når jeg i vinter kjørte Møller sin demobil i Ålesund, gikk den på 19'' R3 mener jeg.
Den hadde over 4000km ett langtidsforbruk på 22,7 mener jeg, og når jeg på tørt føre kjørte den 50km i hovedsaklig 80 sone, fikk jeg 21,4 i forbruk. Batteriet var sikkert varmt når jeg startet, for tilbake dagen etter var forbruket 22,5-23 eller noe.

TA


Sent from my iPhone using Tapatalk

elektro

Sitat fra: TM på lørdag 05. oktober 2019, klokken 06:15
Interessant å høre om erfaringene med Nokian R3. Ser at både 19 og 20 tom har oppgitt samme rullemotstand, så det vil være interessant å høre om også de med 20 tom oppfatter at forbruket er like lavt eller lavere enn med sommerhjul.

19 og 20 tom har jo samme bredde, 255 rund baut så.. (Dette er vel mer enn både I-Pace, EQC og Tesla i samme dimensjoner, selv om sistnevnte har 245/265 staggered.)

Jeg har forøvrig Hakka R3 på 20 tom, fem-eiket standardfelg. Kjørte noen tusen km. på dem i våres. Har ingen nøyaktige målinger, men tipper at de ligger 5-10% under i samme temperatur vs. Bridgestone Alenza sommer på 20 tom dynamikkdesign felg. Den subjektive opplevelsen er at de utjevner det første temperaturfallet.

Har ca. samme erfaring fra Model S med samme 19 tommers turbinfelg på sommer/vinter med hhv. Primacy 3 og Hakka R2. (Og for så vidt e-golf med samme aero 16-tommer felg sommer/vinter.. dog andre dekkmerker. Nøkkelen er mykere gummi.)
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

vtk

Noen som har bestilt piggdekk, og har erfaring med bruk av disse? Da tenker jeg først og fremst på forbruk og støy.

opheim

Sitat fra: vtk på søndag 06. oktober 2019, klokken 21:02
Noen som har bestilt piggdekk, og har erfaring med bruk av disse? Da tenker jeg først og fremst på forbruk og støy.

Ikke ennå, men har bestilt. Får bilen til uken ser det ut til, så blir vel å kjøre den på sommerhjul noen uker før piggene kommer på. Hadde egentlig bestilt nye Conti IceContact 3, men de er kraftig forsinket i kurante dimensjoner, så endte opp med å bestille Nokian Hakka 9 i stedet. Veldig spent på støynivå, får bil med akustiske glass som kanskje hjelper litt. De jeg har hørt fra til nå har vært positivt overrasket, så krysser fingrene for at det ikke blir for ille. Skulle veldig gjerne prøvd de nye fra Conti, som visstnok skal være bedre på bl.a støy, men det får bli neste gang.
Hallvard McGhie Opheim
'20 Audi e-tron 55 Exclusive
'16 Honda CRF1000L
'12 Nissan Leaf 24kWh (vurderes solgt)
'11 Ford Galaxy 2.0/163 tdci (solgt)

kom_så_og_gikk

Jeg kjører med Hakka 9 suv 19" nå. Ikke så gale på støy syns jeg, men du merker at det er piggdekk i lav fart spesielt. Uansett lite støy ift hva jeg er vant med. Konkluderte i går med at e-Golfen har mer støy på sommerdekk enn Audien har med pigg.

Forbruket gikk også ned 6-7% på langtur med vinterdekkene. Samme tur uka før på sommerhjul og varmere temperatur resulterte i rundt 30km lavere restrekkevidde på samme utgangspunkt i ladenivå.

Orbit

Sitat fra: TM på lørdag 05. oktober 2019, klokken 06:15
Denne rullemotstanden som oppgis fra A - B. Den må være en relativ skala, så rullemotstand B for et sommerhjul kan være en annen enn B for et vinterhjul ? og er det så store sprang at en svak B kan være 10 % dårligere enn en god B ?
Det lille jeg har sjekket, så er det samme skala for sommer- og vinterdekk. Forskjellen mellom C og A-dekk er minst 20% (dårligste A-dekk, mot beste C-dekk). Mellom B og A blir det litt vanskeligere ut fra bokstavklassifiseringen alene, da A spenner et veldig stort område. Men i praksis vil jeg tro de fleste A-dekk ligger tett opp mot høyeste RRC i klassen for ikke å ofre alt for mye på andre områder. (Personbiler er under C1-kravene.). Og som du mistenkte så kan det være så mye som 15% forskjell mellom beste og dårligste B.

https://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2009:342:0046:0058:en:PDF
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

andersno

Sitat fra: daktari på tirsdag 17. september 2019, klokken 14:13
Sitat fra: Eodman på tirsdag 17. september 2019, klokken 09:05
Er det noen her som har prøvd ulike felgtyper og merker forskjell i støy? Har siden Mai kjørt med 21" 5 arms Turbin og la nå over til 20" Lamina vinterdekk da vi skal opp i høyden. På Lamina felgene får jeg en veldig "hul" lyd fra ca 30 -60 km/t. Selv Kona kommenterte dette. Det høres ikke ut som dekkstøy fra vinterdekkene, men som fra felgene. Andre som har samme erfaring med lamina felgene?
Lamina er 10-ekers felg?
Du mener at felgen lager en type turbulens som gir lyd? Det er vel mest sannsynlig dekkene?

Ja, Lamina er den standard vinterfelgen Møller hadde i vinterhjulpakken sin. Har samme erfaring selv. Gikk fra 20" dynamikkdesign på sommerdekk til 20" lamina med nokian piggfri. Det er en tydelig suselyd som kommer fra 30kmt og oppover. Mener bestemt jeg ikke hadde denne før. Lyden er helt lik enten det er grov gammel asfalt eller helt ny asfalt, så det kan ikke være dekkene tenker jeg. Men virker litt far fetched at det skal være felgene også da. Må kanskje få lånt en lik bil og sammenlikne.

daktari

Sitat fra: andersno på fredag 11. oktober 2019, klokken 15:43
Sitat fra: daktari på tirsdag 17. september 2019, klokken 14:13
Sitat fra: Eodman på tirsdag 17. september 2019, klokken 09:05
Er det noen her som har prøvd ulike felgtyper og merker forskjell i støy? Har siden Mai kjørt med 21" 5 arms Turbin og la nå over til 20" Lamina vinterdekk da vi skal opp i høyden. På Lamina felgene får jeg en veldig "hul" lyd fra ca 30 -60 km/t. Selv Kona kommenterte dette. Det høres ikke ut som dekkstøy fra vinterdekkene, men som fra felgene. Andre som har samme erfaring med lamina felgene?
Lamina er 10-ekers felg?
Du mener at felgen lager en type turbulens som gir lyd? Det er vel mest sannsynlig dekkene?

Ja, Lamina er den standard vinterfelgen Møller hadde i vinterhjulpakken sin. Har samme erfaring selv. Gikk fra 20" dynamikkdesign på sommerdekk til 20" lamina med nokian piggfri. Det er en tydelig suselyd som kommer fra 30kmt og oppover. Mener bestemt jeg ikke hadde denne før. Lyden er helt lik enten det er grov gammel asfalt eller helt ny asfalt, så det kan ikke være dekkene tenker jeg. Men virker litt far fetched at det skal være felgene også da. Må kanskje få lånt en lik bil og sammenlikne.
takk for oppklaring. min erfaring er at Hakka 2 piggfrie har en ubehagelig  lyd. Conti cvc6 var mye stillere. Ikke prøvd  cvc 7 enda men hakka 3 på e-tron demo hadde mer støy enn cvc6 på i-pace. Derfor ba jeg om conti.

Men når man byttet både dekk og felg samtidig er det umulig å si hvem som er synderen.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

eivhelle

På en dårligere støyisolert bil, som e-golf, hører en veldig tydelig lyd fra felgene når en bytter fra den "lukkede" standardfelgen på sommerdekkene til 5 eikers felgene jeg har på vinterdekkene. Og lyden er mest merkbar når man kjører rundt 40-60 km/t. Det blir en slags plystrelyd som øker litt i frekvens etter som man øker farten og forsvinner når man kjører fort nok.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Kaland

Noen her som har erfaring med CHARMHOO WINTER SUV 111H (BY NEREUS) NORDIC SOFT?

Tenker at egenskaper på is deretter forbruk og støy er det viktigste for meg.

https://www.megahjul.com/nb/produkt/dekk/V255_55HR19CH-VINTERDEKK-CHARMHOO-WINTER-SUV-111H-BY-NEREUS-NORDIC-SOFT/271734-AUDI-E-TRON-FULL-ELECTRIC-19-UP

Kåre Knatten

Hvorfor kjøpe bil fra øverste hylle og dekk fra nederst? Det er dekkene som er bilens kontakt med underlaget. Den sjansen ville ikke jeg ta.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA