Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Felg- og dekktråden for e-tron

Startet av Orbit, onsdag 10. april 2019, klokken 00:46

« forrige - neste »

Kaland

#30
Nå var det ikke det jeg spurte om ::) . Hvorfor kaste penger ut vinduet og betale 3x prisen for "øverste hylle" hvis forskjellen er marginal?, noe som jeg har hørt fra flere andre når det gjelder bl.a Nereus 806 som er fra samme produsent.
Da prøver jeg igjen....spørsmålet var altså om noen har erfaringer med disse dekkene?

https://www.megahjul.com/nb/produkt/dekk/V255_55HR19CH-VINTERDEKK-CHARMHOO-WINTER-SUV-111H-BY-NEREUS-NORDIC-SOFT/271734-AUDI-E-TRON-FULL-ELECTRIC-19-UP

daktari

I motor sin test finnes Nokian R3 og gamle R2, da med navn Nordman (og ikke Nokian R2) Det siste får mye dårligere resultater enn R3, men ender på 4.plass. andre kommer enda verre ut med mange meter lenger bremsevei og uforutsigbare egenskaper. Utviklingen går fremover altså. Kjøp beste dekk. Goodyear fikk bl.a. god omtale.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Machina

Sitat fra: Kaland på søndag 13. oktober 2019, klokken 09:31
Nå var det ikke det jeg spurte om ::) . Hvorfor kaste penger ut vinduet og betale 3x prisen for "øverste hylle" hvis forskjellen er marginal?, noe som jeg har hørt fra flere andre når det gjelder bl.a Nereus 806 som er fra samme produsent.
Da prøver jeg igjen....spørsmålet var altså om noen har erfaringer med disse dekkene?

https://www.megahjul.com/nb/produkt/dekk/V255_55HR19CH-VINTERDEKK-CHARMHOO-WINTER-SUV-111H-BY-NEREUS-NORDIC-SOFT/271734-AUDI-E-TRON-FULL-ELECTRIC-19-UP

Hvorfor være gjerrig og sette sikkerheten til deg, dine passasjerer og alle andre trafikanter i fare bare fordi du fant noe billig.

Grei regel når det gjelder dekk. Er ikke dekket testet så la være å kjøpe. Må ikke kjøpe det dyreste dekket i testen, men dekket må være testet. Dekket du viser til kan jeg ikke finne noen test på. Ikke løp og kjøp.

Hva andre har av erfaringer med et dekk er fullstendig irrelevant når det gjelder sikkerhet hvis de ikke har tilgang på et område beregnet for test og kan vise til resultater.

Kaland

#33
En skulle nesten tro noen her på forumene er betalt for å selge dekk fra "testvinnerne" til NAF.
For å ha det klinkende klart for dere... jeg er ute etter å få mest mulig kvalitet for pengene UTEN at det går på noen skal komme å anklage en for å sette andre i fare!

SÅ.... for andre gang hvis dere ikke har noe info om dekkene så la tastaturet hvile.

Hadde egentlig bestemt meg for Hakka R3 suv inntil jeg hørte om pipelyden de har.
Continental kjøper jeg aldri mer. De slites fortere enn F...
Som nevnt er det is, forbruk og støy jeg setter som hovedkriterier. Der er Nokian best på SUV dekk, men orker ikke ha de hvis jeg må leve med som jeg har tinnitus når jeg er på veien.
Har hatt R3 SUV før på en X5, der jeg ikke kan erindre noe spesiellt støy.
Det kan ha med at det var andre lyder og resonanser som utlignet det, men hørte  på en video, hvordan det låt på en E-tron med R3 SUV som skal være enda bedre støyisolert, og det var ikke bra.
Derfor har jeg sett på Nereus som det er sagt mye bra om bortsett fra på forbruk. De jeg linket til skal være bedre på forbruk. Derfor var jeg nyskjerrig på om noen vet hvordan de oppfører seg på isete føre.

Syns NAF burde ha disse med i testene sine for å få all tvil til side og siden de selger ganske mye i Norge, men kanskje det er noe i det at de er kjøpt og betalt av de store dekk produsentene og bare tar med de dårlige Kina dekkene og ikke de gode.....

Kaland

Takk for det, Goodyear er absolutt et alternativ.👍
Sitat fra: daktari på søndag 13. oktober 2019, klokken 09:52
I motor sin test finnes Nokian R3 og gamle R2, da med navn Nordman (og ikke Nokian R2) Det siste får mye dårligere resultater enn R3, men ender på 4.plass. andre kommer enda verre ut med mange meter lenger bremsevei og uforutsigbare egenskaper. Utviklingen går fremover altså. Kjøp beste dekk. Goodyear fikk bl.a. god omtale.

Machina

Og hvis du hadde lest testene som finnes (er faktisk andre enn NAF som tester vinterdekk) så ville du hatt et fint grunnlag for å velge dekk som passer alle dine kriterier, pris, is, støy og forbruk. Jeg sa heller ikke noe om å velge det dyreste ei heller noe om premiumdekk og kom faktisk ikke med noen anbefaling av dekk overhodet.

Men å spørre på et forum om hvor sikkert et dekk er blir litt tullete.

Orbit

#36
Sitat fra: Kaland på søndag 13. oktober 2019, klokken 10:51
Hadde egentlig bestemt meg for Hakka R3 suv inntil jeg hørte om pipelyden de har.
Vet du hvilke felger dette var med? Har snart 1000 km på R3 under diverse forhold, og det er ikke noen ulyder med 19" aero-felg (2WL). Forbruk er også innafor for min del (eks: Drøy times kjøring i går kveld med lett motvind [5 m/s], fuktig vei, snitt 107 km/t, 3 pers i bil, start stopp på samme høyde = 24.1 kWh/100km). Det er vel få som har erfaring med dekk under skikkelige vinterforhold på denne bilen ennå, siden leveringene kom sent i gang.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Kaland

Åja sier du det.
Det går faktisk an for oppegående folk å fortelle hva deres erfaringer er, men jeg skjønner at jeg har tråkket noen på tærne for ville bli opplyst om andre alternativer. Beklager så meget.
Sitat fra: Machina på søndag 13. oktober 2019, klokken 11:04
Og hvis du hadde lest testene som finnes (er faktisk andre enn NAF som tester vinterdekk) så ville du hatt et fint grunnlag for å velge dekk som passer alle dine kriterier, pris, is, støy og forbruk. Jeg sa heller ikke noe om å velge det dyreste ei heller noe om premiumdekk og kom faktisk ikke med noen anbefaling av dekk overhodet.

Men å spørre på et forum om hvor sikkert et dekk er blir litt tullete.

Kaland

#38
Mener han sa det var noen 5 ekede felger. Du kan høre/se videoen på E-tron gruppen på facebook.

Godt å høre at du ikke har de erfaringene, for det er egentlig R3 SUV jeg vil ha.
Lyden skal forøvrig være mest hørbar under 100kmt

Sitat fra: Orbit på søndag 13. oktober 2019, klokken 11:18
Sitat fra: Kaland på søndag 13. oktober 2019, klokken 10:51
Hadde egentlig bestemt meg for Hakka R3 suv inntil jeg hørte om pipelyden de har.
Vet du hvilke felger dette var med? Har snart 1000 km på R3 under diverse forhold, og det er ikke noen ulyder med 19" aero-felg. Forbruk er også innafor for min del (eks: Drøy times kjøring i går kveld med lett motvind [5 m/s], fuktig vei, snitt 107 km/t, 3 pers i bil, start stopp på samme høyde = 24.1 kWh/100km). Det er vel få som har erfaring med dekk under skikkelige vinterforhold på denne bilen ennå, siden leveringene kom sent i gang.

eivhelle

Sitat fra: Kaland på søndag 13. oktober 2019, klokken 08:13
Noen her som har erfaring med CHARMHOO WINTER SUV 111H (BY NEREUS) NORDIC SOFT?

Tenker at egenskaper på is deretter forbruk og støy er det viktigste for meg.

https://www.megahjul.com/nb/produkt/dekk/V255_55HR19CH-VINTERDEKK-CHARMHOO-WINTER-SUV-111H-BY-NEREUS-NORDIC-SOFT/271734-AUDI-E-TRON-FULL-ELECTRIC-19-UP
Det er godt mulig at dekkene er gode. De får topp rating av megahjul, men hvor mye kan man stole på det de skriver. Jeg merker meg at nokian og continental ligger nederst på listen deres over anbefalte dekk, noe som er påfallende i og med at de topper de fleste andre dekktester.

Og at billig dekk ikke alltid er å anbefale fikk Bjørn Nyland erfare under bankjøring i Finland.

https://www.youtube.com/watch?v=Au7MY-fls3c
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Kaland

Han kjører og anbefaler Nereus selv, så jeg vet ikke hva jeg skal tro på. Tror ikke han bløffer. Oppfatter han som en redelig kar.
Men om en skal ta alt som Megahjul sier for god fisk er vel heller ikke lurt, men at sannheten ligger en plass innimellom der er vel ikke umulig.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Ingeniøren

Så kommer del vel og an på hvordan man bor. Selv bør jeg i et snøhøl i Lier, men til 95% kjører jeg på saltede og bare veier og hadde helt sikker klart med med billige Kina dekk uten pigg. Mange er i samme situasjon og kan ikke fri meg for at jeg irriterer meg over naboer som men +10 grader ute og med utsikter til samme være de neste 10 dager legger om til piggdekk.

Da blir det takk og farvel til nogelunde ren bil fremover ved nedbør....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

jonste

Sitat fra: Kaland på søndag 13. oktober 2019, klokken 11:21
Mener han sa det var noen 5 ekede felger. Du kan høre/se videoen på E-tron gruppen på facebook.

Godt å høre at du ikke har de erfaringene, for det er egentlig R3 SUV jeg vil ha.
Lyden skal forøvrig være mest hørbar under 100kmt

Sitat fra: Orbit på søndag 13. oktober 2019, klokken 11:18
Sitat fra: Kaland på søndag 13. oktober 2019, klokken 10:51
Hadde egentlig bestemt meg for Hakka R3 suv inntil jeg hørte om pipelyden de har.
Vet du hvilke felger dette var med? Har snart 1000 km på R3 under diverse forhold, og det er ikke noen ulyder med 19" aero-felg. Forbruk er også innafor for min del (eks: Drøy times kjøring i går kveld med lett motvind [5 m/s], fuktig vei, snitt 107 km/t, 3 pers i bil, start stopp på samme høyde = 24.1 kWh/100km). Det er vel få som har erfaring med dekk under skikkelige vinterforhold på denne bilen ennå, siden leveringene kom sent i gang.

R3 suv på 20" 5-arms dynamic design. Har ikke lagt merke til noe spesielt støy fra disse så langt. Men kun kjørt på tørr og våt asfalt, ikke fått is/snøføre enda.

batteribilen

Sitat fra: jonste på mandag 14. oktober 2019, klokken 10:45

R3 suv på 20" 5-arms dynamic design. Har ikke lagt merke til noe spesielt støy fra disse så langt. Men kun kjørt på tørr og våt asfalt, ikke fått is/snøføre enda.

Har du fått noen erfaring med forbruk med denne kombinasjonen? Tenker å ha samme kombo selv på vinter

andersno

Sitat fra: jonste på mandag 14. oktober 2019, klokken 10:45

R3 suv på 20" 5-arms dynamic design. Har ikke lagt merke til noe spesielt støy fra disse så langt. Men kun kjørt på tørr og våt asfalt, ikke fått is/snøføre enda.

Hmm, så hva skal vi slutte ut fra dette da? At det faktisk ER felgene og ikke dekkene som lager lyden? Har selv 20" dyn design på sommerhjul og der er det ikke noen sånn lyd, mens 20" lamina med R3 SUV som sagt suser som bare det. Og det rapporteres jo også om andre som har R3 SUV på 19" felg som ikke har en sånn lyd. Problemet her er vel også at oppfatning av lyd er veldig individuell så kanskje ikke alle som legger merke til den/bryr seg.



© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA