Felg- og dekktråden for e-tron

Startet av Orbit, onsdag 10. april 2019, klokken 00:46

« forrige - neste »

daktari

Sitat fra: andersno på mandag 14. oktober 2019, klokken 11:19
Sitat fra: jonste på mandag 14. oktober 2019, klokken 10:45

R3 suv på 20" 5-arms dynamic design. Har ikke lagt merke til noe spesielt støy fra disse så langt. Men kun kjørt på tørr og våt asfalt, ikke fått is/snøføre enda.

Hmm, så hva skal vi slutte ut fra dette da? At det faktisk ER felgene og ikke dekkene som lager lyden? Har selv 20" dyn design på sommerhjul og der er det ikke noen sånn lyd, mens 20" lamina med R3 SUV som sagt suser som bare det. Og det rapporteres jo også om andre som har R3 SUV på 19" felg som ikke har en sånn lyd. Problemet her er vel også at oppfatning av lyd er veldig individuell så kanskje ikke alle som legger merke til den/bryr seg.
Eneste måten å sjekke dette på er jo et annet dekk på samme Lamina-felg. Ingen med Lamina-felger som rapporterte spesielle problemer med sommerdekk på som jeg har fått med meg? Ei heller noen med andre vinterdekk enn R3 som har klaget på lyd fra Lamina-felg?
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Orbit

Hadde også vært interessant hva andre med 20" lamina + R3 erfarer. Kan jo heller ikke utelukke at den som har rapportert uling har fått hjulene montert med feil rotasjonsretning......
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

jonste

Sitat fra: batteribilen på mandag 14. oktober 2019, klokken 11:09
Sitat fra: jonste på mandag 14. oktober 2019, klokken 10:45

R3 suv på 20" 5-arms dynamic design. Har ikke lagt merke til noe spesielt støy fra disse så langt. Men kun kjørt på tørr og våt asfalt, ikke fått is/snøføre enda.

Har du fått noen erfaring med forbruk med denne kombinasjonen? Tenker å ha samme kombo selv på vinter

Har ikke kjørt lenge nok på disse til å få noen god erfaring med forbruket, ca omkring 26 på regntunge trønderveier så langt.

Får en 50 etterhvert. Denne skal komme på 20" lamina med R3. Men regner med at flere får prøvd denne komboen før vi kommer til starten på des.

andersno

Sitat fra: Orbit på mandag 14. oktober 2019, klokken 13:40
Hadde også vært interessant hva andre med 20" lamina + R3 erfarer. Kan jo heller ikke utelukke at den som har rapportert uling har fått hjulene montert med feil rotasjonsretning......

Mine er montert med riktig retning så det er ikke det som er årsaken.

Orbit

Er dekk #1 og #2 her det beste for lavt forbruk på 20" sommerfelg (fra dekkonline.com)? Orginaldekket er det nederste - mer stillegående, men dårligere rullemotstand. #2 har også SCT, dvs noe innvendig skumgummi som skal dempe romlelyd inn i kupé. Kanskje det også er mest stillegående inne i bilen, selv om det støyer mer på utsiden? Noen som har erfaring med forskjellen mellom "Asymmetric AT" og "Asymmetric 3"?

Du kan ikke vise dette vedlegget.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

jkirkebo

Sitat fra: Orbit på onsdag 30. oktober 2019, klokken 00:36
Er dekk #1 og #2 her det beste for lavt forbruk på 20" sommerfelg (fra dekkonline.com)? Orginaldekket er det nederste - mer stillegående, men dårligere rullemotstand. #2 har også SCT, dvs noe innvendig skumgummi som skal dempe romlelyd inn i kupé. Kanskje det også er mest stillegående inne i bilen, selv om det støyer mer på utsiden? Noen som har erfaring med forskjellen mellom "Asymetric AT" og "Asymetric 3"?

Jeg er ihvertfall svært fornøyd med Asymmetric 3 SUV XL J LR på Tesla Model X. Riktignok i 19", så mine er oppgitt til 68dB selv uten SCT, og har rullemotstand A. Forbruket samt kraftig i forhold til originale Michelin, bortimot 10% tenker jeg. "J LR" (Jaguar & Land Rover) ser ut til å være "cluet" mhp. rulemotstand A på disse.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Orbit

Sitat fra: Orbit på onsdag 30. oktober 2019, klokken 00:36
Noen som har erfaring med forskjellen mellom "Asymmetric AT" og "Asymmetric 3"?
Ser ut som AT (= 'All Terrain' ??) er et amerikansk M+S helårsdekk, dvs litt grovere mønster. Men de må ha ofret noe for å få til dette, slitestyrke? Men kanskje likevel et veldig kurant dekk for en hyttebil, her hvor selv somrene ikke er så varme. (Men ikke dugende som helårsdekk på snø/is i Norge).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

MightyCalves

Kjøper alle med Vinterhjulene fra Audi? Vurderer e-Tron 50 nå, men ligger litt langt inne å legge betale nesten 30k ekstra for vinterhjul når det finnes masse kurante hjulpakker til 15k.

StigV

Kampanjen på e-tron 50 der en får med vinterhjulpakke uten ekstra kostnad gjelder vel fortsatt?
2022 Audi e-tron 55 S-line
2015 Tesla Model S 85D

Elmic

Sitat fra: StigV på onsdag 30. oktober 2019, klokken 16:24
Kampanjen på e-tron 50 der en får med vinterhjulpakke uten ekstra kostnad gjelder vel fortsatt?

Jeg fikk iallefall det med kostnadsfritt på advance
Bestilte for 3 uker siden
Bestilt e-tron 50 Advanced Business ++ 16.10.19

AJ82

Noen som har oversikt over vekt på original felgene?

A.J.
- 2024 Polestar 3
- 2022 Kia EV6
x 2022 Mercedes EQE 43 AMG
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

Orbit

Jeg har spurt Audi/Møller, men selv de på delelageret hadde ikke denne informasjonen. Jeg har lagt inn vekter for komplette hjul på det jeg kjenner til i første e-post, og det ligger på drøyt 30 kg for 19" og 20". Det er bare å si fra dersom noen har mer info, så skal jeg oppdatere oversikten.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Carnet

Er det noen som har dekk i andre dimensjoner? Feks 245/55 eller 235? Det vil vel slå positivt ut på rekkevidde og slapsføre men dårligere på is. Men jeg vet ikke om det er mulig for etron, jeg har ikke sett noen andre her trekke det frem.

Pitil

Veldig interessant spørsmål, som jeg håper noen har erfaring med.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Tidligere:
Audi 100 Avant 2,3 E Quattro 1991 mod
Audi A6 Avant 2,4 Quattro 1999 mod
Audi A6 allroad 2,7 tdi 2011 mod
e-Golf 2018
Audi e-tron 50 Advanced Business++
Har nå:
Tesla model Y

Ara

Denne siden gir iallfall svar på hvilke alternative dimensjoner som kan passe og eventuelt hvordan de slår ut på omkrets osv.

https://tiresize.com/tires/Audi/e-tron/2019/Prestige/

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA