Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

NAF spår full ladekrise: Mener vi trenger 1400 nye hurtigladere i år

Startet av Thomas Parsli, lørdag 06. april 2019, klokken 17:30

« forrige - neste »

Kjell Leaf

De som har kjøpt elbil frem til nå er hovedsakelig folk som har mulighet til hjemmelading. Nå skal snart de uten lademulighet også kjøpe elbil, da trengs det mange flere hurtigladere i forhold til antall biler enn det som har vært nødvendig frem til nå.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Panduck

Folk uten lademulighet hjemme kan ofte klare seg med offentlige ladeplasser. Er det nok slikt kan det løse problemet for de. Til en langt billigere penge enn hurtiglading... det må satses langt mer på destinasjonslading

Vollis47

I de fleste byer er det mange boliger uten muligheter for å sette opp egen ladeboks. Det er derfor viktig at kommunen setter opp enkle ladebokser med en enkel betalingsløsing slik at bileiere i disse boligene kan få ladet elbilen sin.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Siggen

Sitat fra: Carl Anton Stenling på søndag 07. april 2019, klokken 11:58
Sitat fra: pudderjagar på søndag 07. april 2019, klokken 10:53
Eg er ikkje heilt enig med deg der. Effektavgiften er tiltenkt den funksjonen at den skal ta bort harde effekttopper. Dermed må det svi hvis du kjører forbruket i taket. Nettet må dimensjoneres for "verste mulige tilfelle" og da er maks effekttopp ein kan oppnå.


Et annet moment er at hurtigladestasjonene kan gjøres utkoblbare slik at de bidrar til å redusere de høyeste effekttoppene hvert år.

Her har imidlertid netteierne lagt seg bakpå og ikke vist mye proaktivitet.

Hva tenker du egentlig på her? Alle nettselskap tilbyr fleksibel overføring.

KjellG

Sitat fra: pudderjagar på søndag 07. april 2019, klokken 10:53
Ein anna ting er at effekttrariffen er ikkje så utslagsgjevande som ein trur på elbillading. Hjå BKK er effektleddet maks 67 øre pr kw.
Har du noen lenke hos BKK?

hanche

Sitat fra: PalEngh på mandag 08. april 2019, klokken 07:58
Jeg har et newbie-spørsmål.
[...]
Jeg vil anta at de fleste kun lader til 80% med hurtiglader, eller tar jeg feil? Da blir det mest ladetid for de fleste.
De fleste, ja. Men ferske elbileiere som lader til 100% ser ut til å være et økende problem. Utfordringen da er å forklare dem hvorfor det er både dumt, dyrt og usosialt uten å virke for aggressiv.

Målinger på min egen bil viser at den lader på full rulle til 77% omtrent, så begynner ladehastigheten å avta. Dramatisk saktere går det først når den nærmer seg 85%. (Men jeg har ennå til gode å prøve på en av disse 100 kW-laderne.) Akkurat når jeg stopper, avhenger av om noen venter bak meg, hvor langt det er til neste lader(e), og hvor langt jeg er kommet i spise- og kaffepausen. Det tar litt tid bare å planlegge videre, også, når jeg kjører strekninger jeg har liten erfaring med.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Øyvind.h

Enkelte biler (som eks E-Tron) lader med god effekt hele veien opp.
Men på Ionitys ladere oppstår et annet problem - de tar stykkpris på lading slik at eierne bare kan plugge i og bli borte så lenge de ønsker. I hvert fall innenfor en time som jeg mener å ha lest er maks ladetid.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Kjell Leaf

Sitat fra: Panduck på torsdag 11. april 2019, klokken 19:46
Folk uten lademulighet hjemme kan ofte klare seg med offentlige ladeplasser. Er det nok slikt kan det løse problemet for de. Til en langt billigere penge enn hurtiglading... det må satses langt mer på destinasjonslading
Ikke enig med deg, det er det to grunner til. For det første har nye elbiler store batteri som tar tid å lade. For det andre vil folk ha bilen hjemme, ikke på en parkeringsplass x avstand fra hjemmet. Skal man tvinge elbil på folk må flere hurtigladere dukke opp ganske snart, dagens utbygging går alt for sakte. Det skal IKKE være en ulempe å kjøre elbil, nå er ikke elbilen bare for de med sære interresser.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Panduck

Sitat fra: Kjell Leaf på fredag 12. april 2019, klokken 09:55
Ikke enig med deg, det er det to grunner til. For det første har nye elbiler store batteri som tar tid å lade. For det andre vil folk ha bilen hjemme, ikke på en parkeringsplass x avstand fra hjemmet. Skal man tvinge elbil på folk må flere hurtigladere dukke opp ganske snart, dagens utbygging går alt for sakte. Det skal IKKE være en ulempe å kjøre elbil, nå er ikke elbilen bare for de med sære interresser.

De fleste som kan parkere hjemme vil da etterhvert få mulighet til å lade hjemme? Problemet er vel heller de som ikke har fast plass til bilen sin (gateparkering). Hva vil gjøre at folk har p-plass, men ikke lademulighet? Borettslag / sameier osv vil nok snart få på plass slikt for alle beboere.

Hurtiglading er primært for langturer, ja det vil være noen som vil trenge det for "daglig påfyll", men ved utbygging av saktelading på butikksentre, jobb p-plass, pendlerparkering, gateparkering osv, vil de fleste kunne fylle mye uten å måtte vente på en hurtiglader.

Utbygging av hurtigladere går for tregt, utbygging av "normalladere" går ENDA tregere.

cra

Sitat fra: Kjell Leaf på fredag 12. april 2019, klokken 09:55
Ikke enig med deg, det er det to grunner til. For det første har nye elbiler store batteri som tar tid å lade.

Det gjør det ikke mindre brukbart med hjemmelading; tvert imot! Med stort batteri kan du den ene dagen skippe ladinga fordi det er fullt på plassene i området du bor, for du har nok på batteriet til et par dager til uansett. Neste dag er det kanskje flere ledige plasser, og da plugger du på lading. Om du ikke får fulladet hele batteriet over natta er kanskje ikke noen krise, for du vil uansett ha mer enn nok til de neste par dagene, og så er du fleksibel på hvor/når du trneger å lade igjen. Da får man bedre utnyttelse av ladeplassen også, i stedet for biler med relativt små batterier som kanskje er ferdige kl 4 om natta, og så står de på plassen noen timer til uten å lade til eieren reiser neste morgen.

Å skulle trenge å reise til egne ladestasjoner er gammeldags tenking fra den tiden det var bensin og diesel som var "da shit". Det er når du kan plugge i bilen når du er hjemme du virkelig får føle hvor snertent det er med elbil, og det er dit vi må få så mange som mulig. Mulighet for hjemmelading over natta.

Når det er sagt trengs det selvsagt mange flere hurtigladere også, slik at de som ikke fikk plass til å lade hjemme over natta har en plass de kan redde dagen, og selvsagt til gjennomreisende som ønsker å stoppe så kort som mulig.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Carl Anton Stenling

#40
Sitat fra: Siggen på torsdag 11. april 2019, klokken 22:13
Hva tenker du egentlig på her? Alle nettselskap tilbyr fleksibel overføring.

Ordningene for utkoblbar last er tilpasset elkjeler og lignende typer last. Det vi trenger er tariffer og mekanismer som er tilpasset hurtigladeområdet. F.eks. kunne nettleverandøren ha en effekttariff som er 30 % av vanlig tariff mot at hurtigladeren kan skru ned effekten til det halve i inntil 20 timer per år. Da må nettleverandøren legge til rette for at man gjennom standardiserte styringsmekanismer enkelt kan regulere lasten.

Dagens løsning hvor man skyver alt ansvar for effekt helt ned på den enkelte abonnenten og bare tilbyr uegnede utkoblingsmekanismer er rett og slett gammeldags og lite effektivt.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Kjell Leaf

Man skal ikke måtte sloss eller vente for å lade bilen, det er for spesielt interreserte. Jeg fatter og begriper ikke at flere av dere snakker ned bygging av ladestasjoner. Er dere så ego at dere tror at deres eget behov er det samme som alle andres? Skal alle kjøre elbil må det være ladete alle steder, og kø skal være uakseptabelt.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

pudderjagar

For oss som bor på Vestlandet med masse ferger så er vi vant med køer. Da er ingen som bygger infrastruktur for å ta unna storhelger.

Ellers i vekedagane er da god plass på hurtigladarane.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Panduck

Sitat fra: Kjell Leaf på fredag 12. april 2019, klokken 21:22
Skal alle kjøre elbil må det være ladete alle steder, og kø skal være uakseptabelt.

Om kø skal være uakseptabelt, må en rekke ladestasjoner stå ubrukt stort sett hele året unntatt utfartsdager. Dette er neppe noe Fortum, GK, Ionity e.l er interessert i å betale for, så det kommer neppe til å bli slik. Det positive vil være at de fleste har stort nok batteri til ikke å behøve å lade, selv da.

Når det gjelder å "snakke ned behovet" for hurtiglading handler ikke det om ego, det er rett og slett at de fleste neppe kommer til å ville stå å vente på at bilen lader på en hurtiglader istedenfor å la den lade mens man er på jobb, på handletur, sover, osv.

KjellG


Det er kø alle steder, ved boarding, billettluker, veier, busser, toaletter, kassakø, butikken, sykehuset, sykehjemmet. ...
Den beste løsningen for dagens elbiler er å kunne lade med moderat hastighet hjemme på egen plass. De som er avhengig av «utelading» vil ha et større plunder.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA