Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

NAF spår full ladekrise: Mener vi trenger 1400 nye hurtigladere i år

Startet av Thomas Parsli, lørdag 06. april 2019, klokken 17:30

« forrige - neste »

Rollep

Sitat fra: KjellG på lørdag 13. april 2019, klokken 00:04

Det er kø alle steder, ved boarding, billettluker, veier, busser, toaletter, kassakø, butikken, sykehuset, sykehjemmet.
Nei det er ikke kø alle steder, jeg opplever aldri kø på bensinstasjonen ;D

pudderjagar

Sitat fra: Rollep på lørdag 13. april 2019, klokken 16:35
Sitat fra: KjellG på lørdag 13. april 2019, klokken 00:04

Det er kø alle steder, ved boarding, billettluker, veier, busser, toaletter, kassakø, butikken, sykehuset, sykehjemmet.
Nei det er ikke kø alle steder, jeg opplever aldri kø på bensinstasjonen ;D

Likeledes så opplever eg aldri kø ved ladestasjonene som eg bruker heller. Ser ikkje problemet!!
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Ingeniøren

Sitat fra: pudderjagar på søndag 14. april 2019, klokken 11:48
Sitat fra: Rollep på lørdag 13. april 2019, klokken 16:35
Sitat fra: KjellG på lørdag 13. april 2019, klokken 00:04

Det er kø alle steder, ved boarding, billettluker, veier, busser, toaletter, kassakø, butikken, sykehuset, sykehjemmet.
Nei det er ikke kø alle steder, jeg opplever aldri kø på bensinstasjonen ;D

Likeledes så opplever eg aldri kø ved ladestasjonene som eg bruker heller. Ser ikkje problemet!!

Tror det er større problem, med unntak kanskje ved enkelte utfartshelger, at laderen ikke virker eller at alle har forskjellig brukergrensesnitt. Skal man bygge ut i stor stil så får man enes om et likt brukergrensesnitt først. Tror at største grunnen til at de ikke virker er at folk bruker de feil og programmet henger seg.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

xyzzy

Sitat fra: Rollep på lørdag 13. april 2019, klokken 16:35
Sitat fra: KjellG på lørdag 13. april 2019, klokken 00:04

Det er kø alle steder, ved boarding, billettluker, veier, busser, toaletter, kassakø, butikken, sykehuset, sykehjemmet.
Nei det er ikke kø alle steder, jeg opplever aldri kø på bensinstasjonen ;D

Da jeg ladet Ioniqen på Ionity ved Cirkle K/Strömstad sist helg på vei hjem fra vestkysten, var det kø på biler som skulle fylle drivstoff. Tilogmed noen som gikk lei og snudde uten å fylle.

Foreløpig ingen kø på Ionity, det ligger heldigvis litt sør for der svenskehandlerne drar.

PalEngh

Sitat fra: xyzzy på søndag 14. april 2019, klokken 14:04
Sitat fra: Rollep på lørdag 13. april 2019, klokken 16:35
Sitat fra: KjellG på lørdag 13. april 2019, klokken 00:04

Det er kø alle steder, ved boarding, billettluker, veier, busser, toaletter, kassakø, butikken, sykehuset, sykehjemmet.
Nei det er ikke kø alle steder, jeg opplever aldri kø på bensinstasjonen ;D
Da jeg ladet Ioniqen på Ionity ved Cirkle K/Strömstad
Ingen ladestasjon på Cikle K i Strömstad, vel?
Er det ved Skee, langs E6 du mener?




Pål Engh
2018 eGolf
Kråkerøy

Kjell Leaf

Når myndighetene forbyr salg av andre biler, da må man kunne stille mye strengere krav til lading enn når elbil er frivillig som i dag.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

PalEngh

Sitat fra: Kjell Leaf på søndag 14. april 2019, klokken 14:24
Når myndighetene forbyr salg av andre biler, da må man kunne stille mye strengere krav til lading enn når elbil er frivillig som i dag.
Enig.
Hvor lang tid trenger utbyggerne på å etablere god nok laderdekning?
Og når tenker lovgiverne at forbudet skal ikraftsettes


Pål Engh
2018 eGolf
Kråkerøy

Rollep

Sitat fra: PalEngh på søndag 14. april 2019, klokken 14:26
Sitat fra: Kjell Leaf på søndag 14. april 2019, klokken 14:24
Når myndighetene forbyr salg av andre biler, da må man kunne stille mye strengere krav til lading enn når elbil er frivillig som i dag.
Enig.
Hvor lang tid trenger utbyggerne på å etablere god nok laderdekning?
Og når tenker lovgiverne at forbudet skal ikraftsettes


Pål Engh
2018 eGolf
Kråkerøy
Så lenge vi er med i EU gjennom EØS avtalen så blir det opp til EU hva tid et eventuelt forbud mot salg av bensin og dieselbiler iverksettes. Eneste jeg har hørt så langt er at det kanskje skjer en eller annen gang etter 2040.

pudderjagar

Stortinget kan nok vedta forbud mot salg av nye biler så lenge da gjeld heile landet og ein heil kategori.

Da er fleire andre land som har gjort same abisiøse vedtaket også så vil tru at dei har vurdert lovligheten av det.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

xyzzy

Sitat fra: PalEngh på søndag 14. april 2019, klokken 14:23
Sitat fra: xyzzy på søndag 14. april 2019, klokken 14:04
Sitat fra: Rollep på lørdag 13. april 2019, klokken 16:35
Sitat fra: KjellG på lørdag 13. april 2019, klokken 00:04

Det er kø alle steder, ved boarding, billettluker, veier, busser, toaletter, kassakø, butikken, sykehuset, sykehjemmet.
Nei det er ikke kø alle steder, jeg opplever aldri kø på bensinstasjonen ;D
Da jeg ladet Ioniqen på Ionity ved Cirkle K/Strömstad
Ingen ladestasjon på Cikle K i Strömstad, vel?
Er det ved Skee, langs E6 du mener?




Pål Engh
2018 eGolf
Kråkerøy

Jeg mener den ved E6 rett nord for grensen Tanum/Strømstad, ja.

Burger

pudderjagar: Tipper det egentlig ikke blir noe behov for å forby eksosbiler fra 2025, det er nesten 6 år frem i tid. Dersom vi ser hva som har skjedd de siste 6 årene med rekkevidde, pris etc så tilsier det at veldig få vil kjøpe noe annet enn elektrisk i 2025. Virker som det blir veldig mye mer utvalg i 2020 og utover.

Noen vil henge etter og må ha forbud for å ikke kjøpe fossilbil. Men etter hvert så vil man se omvendt ladeproblematikk for fylling av drivstoff, det vil ikke lønne seg med så mange pumper og de vil gradvis forsvinne til at det er vanskelig å få fyllt. Det vil ta noen år, eller kort tid dersom myndighetene ønsker å hjelpe til med økte avgifter, høyere bompris og rett og slett gjøre det ulovlig med f.eks diesel i tettsteder.

Tilbake til hva tråden handlet om, det vi trenger er at elbilforeninga får drahjelp til å overbevise politikere til å gjøre det vanskelig for boretslag og sameie å nekte å sette opp lading på egen parkeringsplass og bygge flere offentlige 22kw ladere langs gaten og på jobb. Kollega som kjøpte elbil uten ladeplass og skal bli spennende å se om han er like posetiv til å hurtiglade to ganger i måneden når det blir vinter igjen. Eller vil han kjempe mot boretslaget for å få strøm på parkeringsplassen sin ved neste årsmøte.

Jeg tror hurtiglading vil være vondt ett par år framover til man får gjennomslag til endring av effekttariff og/eller pris på batteri gjør at man kan installere buffer på hurtigladestasjone. Men jeg tror behovet fremover bør tilfredstille biler med 300km eller mer vinterrekkevidde, og da vil man kunne kopiere SuC og bygge store ladeplasser der det trengs og ha mulighet til å lade 11-22kw når man står parkert. Det er bedre enn å teppebombe hovedfarstårene i Norge med 50kw ladere. Jeg har ingen intensjon å kreve at Norge gjør det mulig for meg å kjøre landet rundt i min 2015 24kwt Leaf og blokkere 150kw ladere med 25kw i snitt ladehastighet.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Amatøren

Det ideelle for rask økning av lynladere er når bensinstasjoner får tilskudd fra Enova for hver fossilpumpe de fjerner og erstatter med lynlader.

Derimot må de da også ha plikt til å holde i drift minst en fossilpumpe for å kunne supportere for eksempel HC biler, da NAV har den regelen at tildelt tilskudd til anskaffelse av HC bil så kan man ikke bytte den før den er 11 år gammel. Foreløpig finnes det heller ikke bil som egner seg til HC bil for de som har elektrisk rullestol på 100+ kg.

De finnes i to kategorier. De som trenger heis på siden og de som trenger heis bak. Avhengig av parkeringsmuligheter.

Bilene må være konstruert slik at feste av både heis og rullestolfeste (rullestolen kjøres inn i et gulvfeste) må kunne boltes fast i bilens gulv og være kollisjonsikkert. Derfor tror jeg det er en god stund frem før der blir elektriske HC biler.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA