Elbilforum.no

Populære temaer => Ladeplasser og ladekabler => Emne startet av: Thomas Parsli på lørdag 06. april 2019, klokken 17:30

Tittel: NAF spår full ladekrise: Mener vi trenger 1400 nye hurtigladere i år
Skrevet av: Thomas Parslilørdag 06. april 2019, klokken 17:30
https://www.tek.no/artikler/naf-spar-full-ladekrise-mener-vi-trenger-1400-nye-hurtigladere-i-ar/462312

1400 hurtigladere kan vi se langt etter...


Og så ønsker Fortum å fjerne effekttariffen!

Sitat"Det absolutt største hinderet er effekttariffene. Disse gir oss en stor og fast månedlig kostnad som gjør at vi trenger en viss omsetning bare for å gå i null, sier Hempel."
Tittel: Sv: NAF spår full ladekrise: Mener vi trenger 1400 nye hurtigladere i år
Skrevet av: Wiblalørdag 06. april 2019, klokken 17:54
Må innrømme at jeg er ganske glad for å kjøre Tesla når man ser sånne saker... selv om det nok blir ganske mye mer trengsel på SuC fremover med ganske mange tusen TM3 på veien.
Tittel: Sv: NAF spår full ladekrise: Mener vi trenger 1400 nye hurtigladere i år
Skrevet av: Vollis47lørdag 06. april 2019, klokken 18:09
Jeg er ikke i tvil om at vi trenger mange flere hurtigladere, men jeg vil absolutt anbefale hotelleiere, restauranteieren og andre plasser hvor folk oppholder seg en stund, å sette opp destinasjonsladere. Men advarer samtidig mot å tro at det er lurt å kreve skyhøy pris for dette.
Tittel: Sv: NAF spår full ladekrise: Mener vi trenger 1400 nye hurtigladere i år
Skrevet av: Thomas Parslilørdag 06. april 2019, klokken 18:54
Sitat fra: Wibla på lørdag 06. april 2019, klokken 17:54
Må innrømme at jeg er ganske glad for å kjøre Tesla når man ser sånne saker... selv om det nok blir ganske mye mer trengsel på SuC fremover med ganske mange tusen TM3 på veien.

Vi kjøpte Tesla (Model X) primært pga. størrelsen og rekkevidden, men SuC var også en viktig faktor. En fordel med SuC er at selv om det er kø, skal neppe mange stå der i 45min mens de desperat lader nok til å nå neste lader (been there, done that).
Tittel: Sv: NAF spår full ladekrise: Mener vi trenger 1400 nye hurtigladere i år
Skrevet av: Mippenlørdag 06. april 2019, klokken 18:54
Jeg gruer meg litt til Påsken. Jeg tror at jeg kommer til å la elbilen stå og ta fossilen på tur. E39 er svært trafikkert på slike tider.
Tittel: Sv: NAF spår full ladekrise: Mener vi trenger 1400 nye hurtigladere i år
Skrevet av: Thomas Parslilørdag 06. april 2019, klokken 19:05
Sitat fra: Vollis47 på lørdag 06. april 2019, klokken 18:09
Jeg er ikke i tvil om at vi trenger mange flere hurtigladere, men jeg vil absolutt anbefale hotelleiere, restauranteieren og andre plasser hvor folk oppholder seg en stund, å sette opp destinasjonsladere. Men advarer samtidig mot å tro at det er lurt å kreve skyhøy pris for dette.

Jeg regner jo med å se stadig flere 22kW Type-2 ladere rundt om kring, men prisene til Fortum i vårt nærområde varierer mellom 0,50/min (1,36/kWh) og 3,-/kWh.
Synes 3,-/kWh er litt stivt :(

I Drammen koster SuC pt. 1,80/min (jeg har fått 70-100kW/h der)...
Tittel: Sv: NAF spår full ladekrise: Mener vi trenger 1400 nye hurtigladere i år
Skrevet av: lommelunlørdag 06. april 2019, klokken 23:42
Med over 5000 model 3 bare i mars så kommer det til å være håpløst allerede til sommeren om det ikke blir fart på sakene.

Jeg har kjørt elbil i 1 år og kø-utviklingen har vært markant på dette året. ...
Tittel: Sv: NAF spår full ladekrise: Mener vi trenger 1400 nye hurtigladere i år
Skrevet av: Øyvind.hlørdag 06. april 2019, klokken 23:48
Sitat fra: lommelun på lørdag 06. april 2019, klokken 23:42
Med over 5000 model 3 bare i mars så kommer det til å være håpløst allerede til sommeren om det ikke blir fart på sakene.

Jeg har kjørt elbil i 1 år og kø-utviklingen har vært markant på dette året. ...
Model 3 vil nok primært bruke supercharger nettverket, som bygges ut i høyt tempo for tiden. Men en kan nok se en del Model 3 på kommerse ladere om det matcher pause eller supercharger mot formodning har kø.

Synes for øvrig det virket som NAF hadde tenkt godt igjennom kvantifiseringen. De har rett i at supercharger nettverket fungerer bra og har en ok fordeling biler/ladere. Litt usikker på om de fikk med rekkevidde og bruksmønster for modellene som selges og som skal selges, men en grei start og god illustrasjon av behovet for å gi lik opplevelse.
Tittel: Sv: NAF spår full ladekrise: Mener vi trenger 1400 nye hurtigladere i år
Skrevet av: lommelunlørdag 06. april 2019, klokken 23:51
Greia er at noen model 3 kommer også til å oppta CCS plassene sammen med amme de andre bilene som rulles ut i imponerende tempo (unntatt E-niro som er som Jesus... alle har hørt om han, men ingen sett han)...

Over 50% av nybilsalget er elbil... det har allerede tatt av.

Ikke for å være pessimist, men den køa vi kommer til å se på laderne fremover kommer ikke til å være pen!
Tittel: Sv: NAF spår full ladekrise: Mener vi trenger 1400 nye hurtigladere i år
Skrevet av: Øyvind.hsøndag 07. april 2019, klokken 07:17
Enig. Det må forventes prisøkning på hurtiglading, og tidvis en del kø.
Det vil aldri bli interessant for kommerse aktører å bygge nettverket for å ta unna topper.
Tittel: Sv: NAF spår full ladekrise: Mener vi trenger 1400 nye hurtigladere i år
Skrevet av: elektroluxsøndag 07. april 2019, klokken 08:38
VW og Kreisel sitt system der de bruker stasjonære batteribanker vil fjerne effekttariffproblematikken. En automatisk styring av tilført energi bassert på ladehistorikk vil kunne holde strøm nok på slike anlegg til at en får et perfekt forhold mellom tariff og kapasitet på anlegget.
Tittel: Sv: NAF spår full ladekrise: Mener vi trenger 1400 nye hurtigladere i år
Skrevet av: Panducksøndag 07. april 2019, klokken 08:39
Lurer på hvordan de har regnet ut dette? Ser man på hvor mange som bruker hurtigladere i dag, og regner på dette  ut ifra hvor mange elbiler det kommer? Det som selges nå har jo en helt annen rekkevidde enn det som først kom. Vi hurtiglader en god del med vår i3 (33kWh utgave), det ville blitt drastisk redusert om vi hadde den nye i3en, og med en Model3 hadde vi vel hurtigladet ca 4 ganger i året.

En god del av hurtigladingen på i3 skjer også p.g.a manglende destinasjonslading.

Det er som flere peker på, et problem at det trengs en rekke ladere noen få dager i året. Det skal bli spennende å se hvordan dette løses, men jeg er uansett ikke sikker på at det trengs et enormt antall hurtigladere resten av året, bare det bygges nok "vanlige" ladere.
Tittel: Sv: NAF spår full ladekrise: Mener vi trenger 1400 nye hurtigladere i år
Skrevet av: pudderjagarsøndag 07. april 2019, klokken 08:58
Panduck er inne på noko vesentleg her. Dagens biler går mykje lengre enn dei som kom for 4 år siden. Dei som kjøper dagens biler er dei som har venta på biler med rekkevidde til å kjøre alt kun med hjemmelading. 

Skulle da være behov for hurtiglading så er da bare 1 gang pr dag mot 4 på dei gamle bilane og sidan da bygges ut ladere ganske fort så vil dei ta unna trafikken. Da einaste som kan forsinke dette er at hurtigladeoperatørene må sjå at da er behov for utvidelse i statestikken sin. Da tek litt tid.

Dei som har kjørt kortrekkeviddebilar kjøper seg gjerne ein med lang rekkevidde no. Då vil kortrekkeviddebilen kun gå på dei korte distangsane som den klarer med hjemmelading. Dermed forsvinner dei frå hurtigladenettverket.

Dei bilane med lang rekkevidde vil og lade fortare på ein 50kw lader enn ein kortrekkeviddebil fordi den kan halde makshastigheten mykje lenger og ein treng ikkje presse den til 100%

At da er forlite destinasjonsladere er da ikkje tvil om og hadde da vært fleire så ville færre ha hurtiglada. Kvifor stå på ein hurtiglader å vente når bilen kan lade mens du gjer andre ting?
Tittel: Sv: NAF spår full ladekrise: Mener vi trenger 1400 nye hurtigladere i år
Skrevet av: Carl Anton Stenlingsøndag 07. april 2019, klokken 09:15
Sitat fra: elektrolux på søndag 07. april 2019, klokken 08:38
VW og Kreisel sitt system der de bruker stasjonære batteribanker vil fjerne effekttariffproblematikken.

Det blir litt feil å skulle kreve dyre batteriinstallasjoner for hurtigladerne mens oljeindustrien slipper billig unna nettleien. Balansering av nettet skjer med fordel på litt høyere nivå enn for hver enkelt ladestasjon.

Det eneste riktige hadde vært at NVE innfører regulering av effekttariffen slik at hurtigladestasjonene ikke betaler større kostnad enn effekten faktisk innebærer. Dersom en Kiwi-butikk som drar strøm gjennom hele uka skal betale samme effekttariff som en ladestasjon hvor det bare dras toppeffekt fredag og søndag så er noe feil. Det må tas hensyn til at kostnaden videre utover i nettet reduseres når effekttoppene er sjeldne.
Tittel: Sv: NAF spår full ladekrise: Mener vi trenger 1400 nye hurtigladere i år
Skrevet av: Wiblasøndag 07. april 2019, klokken 10:40
Sitat fra: Carl Anton Stenling på søndag 07. april 2019, klokken 09:15
Det eneste riktige hadde vært at NVE innfører regulering av effekttariffen slik at hurtigladestasjonene ikke betaler større kostnad enn effekten faktisk innebærer. Dersom en Kiwi-butikk som drar strøm gjennom hele uka skal betale samme effekttariff som en ladestasjon hvor det bare dras toppeffekt fredag og søndag så er noe feil. Det må tas hensyn til at kostnaden videre utover i nettet reduseres når effekttoppene er sjeldne.

Samtidig så er en effekttopp fortsatt en effekttopp, og må tas høyde for.

Nå praktiserer jo de forskjellige monopolene rundtom i Norge effekttariff forskjellig, og slik det er satt opp i en del områder i dag så er det jo ingen incentiver for å flytte belastning til natt, kun få ned toppene.
Tittel: Sv: NAF spår full ladekrise: Mener vi trenger 1400 nye hurtigladere i år
Skrevet av: pudderjagarsøndag 07. april 2019, klokken 10:53
Sitat fra: Carl Anton Stenling på søndag 07. april 2019, klokken 09:15
Sitat fra: elektrolux på søndag 07. april 2019, klokken 08:38
VW og Kreisel sitt system der de bruker stasjonære batteribanker vil fjerne effekttariffproblematikken.

Det blir litt feil å skulle kreve dyre batteriinstallasjoner for hurtigladerne mens oljeindustrien slipper billig unna nettleien. Balansering av nettet skjer med fordel på litt høyere nivå enn for hver enkelt ladestasjon.

Det eneste riktige hadde vært at NVE innfører regulering av effekttariffen slik at hurtigladestasjonene ikke betaler større kostnad enn effekten faktisk innebærer. Dersom en Kiwi-butikk som drar strøm gjennom hele uka skal betale samme effekttariff som en ladestasjon hvor det bare dras toppeffekt fredag og søndag så er noe feil. Det må tas hensyn til at kostnaden videre utover i nettet reduseres når effekttoppene er sjeldne.

Eg er ikkje heilt enig med deg der. Effektavgiften er tiltenkt den funksjonen at den skal ta bort harde effekttopper. Dermed må det svi hvis du kjører forbruket i taket. Nettet må dimensjoneres for "verste mulige tilfelle" og da er maks effekttopp ein kan oppnå. Derfor er effektavgiften lagt opp slek at ein betaler ein ekstra pris for å ha effekttopper. Om en får 100 topper eller 1 topp spelar ingen rolle. Nettet må dimensjonerast ein gong for alle.

At ikkje alle må betale effekttariff er derimot heilt feil og hvis da stemmer at oljebransjen ikkje betaler så er vel dette eit klassiskt eksempel på forskjellsbehandling, dog skal da no seiast at elbilar har nok kanskje ein del andre fordelar framfor fossilbilar.

Ein anna ting er at effekttrariffen er ikkje så utslagsgjevande som ein trur på elbillading. Hjå BKK er effektleddet maks 67 øre pr kw. DVS at har du 5stk  50kw ladere og dei vært brukt alle samtidig 1 gang i måneden så utgjer effektleddet 0,67 x 250 = 167kr. Så får du fastavgiften som er 22 000kr pr år = 1833 kr pr mnd. Da er og ei utgift på 0,04kr pr kwh du forbruker. Så røffleg så har BKK eit effektledd på 2000kr pr mnd hvis alle stasjonane vært brukt samtidig 1 gang i mnd. I realiteten så er sjansen for at 5 bilar kjem samtidig med varmt batteri og 0% på batteriet samtidig som veldig liten.
Rediger innlegg
Tittel: Sv: NAF spår full ladekrise: Mener vi trenger 1400 nye hurtigladere i år
Skrevet av: SHNsøndag 07. april 2019, klokken 11:03
Sitat fra: Carl Anton Stenling på søndag 07. april 2019, klokken 09:15

Det blir litt feil å skulle kreve dyre batteriinstallasjoner for hurtigladerne mens oljeindustrien slipper billig unna nettleien. Balansering av nettet skjer med fordel på litt høyere nivå enn for hver enkelt ladestasjon.

Hvorfor ikke la nettselskapene ta kostnaden med å installere og drifte batteriinstallasjonene? Det bør være en del av infrastrukturen. Ref. installasjoner som f.eks. Teslas installasjon i Australia. Nettselskapene må vurdere om de må oppgradere trafoer og linjer eller det er bedre å installere batteripakker i stedet.
Tittel: Sv: NAF spår full ladekrise: Mener vi trenger 1400 nye hurtigladere i år
Skrevet av: Carl Anton Stenlingsøndag 07. april 2019, klokken 11:58
Sitat fra: pudderjagar på søndag 07. april 2019, klokken 10:53
Eg er ikkje heilt enig med deg der. Effektavgiften er tiltenkt den funksjonen at den skal ta bort harde effekttopper. Dermed må det svi hvis du kjører forbruket i taket. Nettet må dimensjoneres for "verste mulige tilfelle" og da er maks effekttopp ein kan oppnå.

Dimensjonering for effekttoppen gjelder både lokalt (fra nærmeste trafo til hurtigladestasjon) og i mer sentrale deler av nettet. For den helt lokale dimensjoneringen så er det riktig at maks. effektuttak er dimensjonerende. For de delene som er lengre bak i nettet så har samtidighet betydning. Da er det avgjørende hvor ofte det tas ut høy effekt siden det er summen av effektuttakene til enhver tid som gir dimensjoneringen.

Et annet moment er at hurtigladestasjonene kan gjøres utkoblbare slik at de bidrar til å redusere de høyeste effekttoppene hvert år.

Her har imidlertid netteierne lagt seg bakpå og ikke vist mye proaktivitet.
Tittel: Sv: NAF spår full ladekrise: Mener vi trenger 1400 nye hurtigladere i år
Skrevet av: Mippensøndag 07. april 2019, klokken 12:07
Sitat fra: lommelun på lørdag 06. april 2019, klokken 23:51
Greia er at noen model 3 kommer også til å oppta CCS plassene sammen med amme de andre bilene som rulles ut i imponerende tempo (unntatt E-niro som er som Jesus... alle har hørt om han, men ingen sett han)...

Over 50% av nybilsalget er elbil... det har allerede tatt av.

Ikke for å være pessimist, men den køa vi kommer til å se på laderne fremover kommer ikke til å være pen!

Har sett flere Niro i Bergen i senere tid, men back til topic... Det er bra med Superladere rundt om, men det vil i ferier og høytider være større press på laderne enn normalt. Derfor tror jeg at både superladere og vanlige ladere vil ha kø. Husk at de fleste må betale på superladerne, og skal man ha en time pause eller mer kan man like godt lade på en vanlig lader dersom det er kø på Superladere.
Tittel: Sv: NAF spår full ladekrise: Mener vi trenger 1400 nye hurtigladere i år
Skrevet av: KjellGsøndag 07. april 2019, klokken 13:31
Det er jo effekttoppen som bestemmer kostnaden på utbygging av nettet. Det spiller ingen rolle om det er én effekttopp eller 1000, den ene bestemmer kostnaden for netteier.

Batteribank kan dempe toppene, men batterier kommer heller ikke gratis. Skal en bygge ut en diger batteribank bare for noen hektiske påskedager pr år?

En kunne også fantasert om leie av batteritilhenger til påsketuren, men da må elbilene tillate energioverføring fra tilhenger og ha krok. Fort blir det også en stor mengde tilhengere parkert over sommeren.
Tittel: NAF spår full ladekrise: Mener vi trenger 1400 nye hurtigladere i år
Skrevet av: automatsøndag 07. april 2019, klokken 14:01
Jeg syns destinasjonslading kommer helt i skyggen av hurtigladere i slike utspill om ladebehov. Vet man at man at det er mulig å lade der man skal parkere (og helst med mer enn 3,6kW), så reduseres behovet for hurtigladere betraktelig. Særlig nå som elbilene begynner å få rekkevidde.

Destinasjonsladere er billige både i investering og drift sammenlignet med hurtigladere. Og de bidrar ikke med effekttopper på samme måte.
Tittel: Sv: NAF spår full ladekrise: Mener vi trenger 1400 nye hurtigladere i år
Skrevet av: SHNsøndag 07. april 2019, klokken 14:20
Sitat fra: KjellG på søndag 07. april 2019, klokken 13:31
Batteribank kan dempe toppene, men batterier kommer heller ikke gratis. Skal en bygge ut en diger batteribank bare for noen hektiske påskedager pr år?

En batteribank kan benyttes i sivilberedskap i tilleggs til å dempe toppene. Ved strategisk plassering kan den være lokal strømkilde i nabolaget ved strømbrudd. Ved å spre batteribankene rundt omkring som mesh-teknologi, vil samfunnet bli mindre sårbare under strømbrudd ved at viktige funksjoner i samfunnet prioriteres og får en backupkilde. Ved å utnytte denne muligheten, bør kostnadene overføres eller delvis overføres fra ladeopetatørene nettselskapene/sivilberedskap.
Tittel: Sv: NAF spår full ladekrise: Mener vi trenger 1400 nye hurtigladere i år
Skrevet av: jkirkebosøndag 07. april 2019, klokken 14:26
Sitat fra: pudderjagar på søndag 07. april 2019, klokken 10:53
Ein anna ting er at effekttrariffen er ikkje så utslagsgjevande som ein trur på elbillading. Hjå BKK er effektleddet maks 67 øre pr kw. DVS at har du 5stk  50kw ladere og dei vært brukt alle samtidig 1 gang i måneden så utgjer effektleddet 0,67 x 250 = 167kr. Så får du fastavgiften som er 22 000kr pr år = 1833 kr pr mnd. Da er og ei utgift på 0,04kr pr kwh du forbruker. Så røffleg så har BKK eit effektledd på 2000kr pr mnd hvis alle stasjonane vært brukt samtidig 1 gang i mnd.

Slik er det ikke de fleste andre steder. Er man uheldig kan effektleddet overstige 10 kroner pr. kWh mange steder. Regn med ca. 60,- pr. kW dvs. 3000,- på en måned for en 50kW lader. Om den blir brukt 10 minutter pr. dag i snitt er det ~250kWh pr. måned. Da blir effektleddet 12,- pr. kWh.

Tittel: Sv: NAF spår full ladekrise: Mener vi trenger 1400 nye hurtigladere i år
Skrevet av: Thomas Parslisøndag 07. april 2019, klokken 14:32
Destinasjonslading er bra, men den hjelper deg ikke å nå destinasjonen når avstandene er store :(

Problemet nå er p-hus tilpasset fossilbiler og for få ladere på offentlige plasser i byene.


Tittel: Sv: NAF spår full ladekrise: Mener vi trenger 1400 nye hurtigladere i år
Skrevet av: Mippensøndag 07. april 2019, klokken 14:55
Destinasjonsladere hjelper ikke på øde steder. For en stund siden var jeg på fjellet. Jeg kom til en ladeplass med to hurtigladere og to Destinasjonsladere. Alle laderen var opptatt. Jeg trengte bare 10 minutter med strøm for å komme meg hjem, jeg måtte vente i 1 1/2 time på en søndag. Norge er et stort land med store avstander. Det bør være store ladeparker på ulike steder på lik linje som der er bensinstasjoner. Tettheten av bensinstasjoner er større enn ladere, og de er ikke avhengig å fylle like ofte som oss. Det bør være maks 3 mil mellom hurtigladere, og gjerne mer enn en eller to på hver plass. Mange steder er man også avhengig av ferge for å komme seg til hurtiglader. Det er ikke så praktisk.
Tittel: Sv: NAF spår full ladekrise: Mener vi trenger 1400 nye hurtigladere i år
Skrevet av: Vollis47søndag 07. april 2019, klokken 15:10
Sitat fra: Thomas Parsli på søndag 07. april 2019, klokken 14:32
Destinasjonslading er bra, men den hjelper deg ikke å nå destinasjonen når avstandene er store :(

Problemet nå er p-hus tilpasset fossilbiler og for få ladere på offentlige plasser i byene.
Nei, den løser ikke problemet når du skal kjøre en strekning som overskrider bilens kjørelengde. Men med biler med større batteripakker, klarer en seg med mindre hurtiglading. Med Kia Soul trenger jeg mange hurtigladestopp om jeg kjører Kristiansand - Oslo - Kristiansand. Med TeslaMS75D går det uten hurtigladestopp om jeg finner et greit hotell med destinasjonslader (noen som har et godt tips). I stedet blei det en stopp på veien inn og en liten på hjemveien.
Tittel: Sv: NAF spår full ladekrise: Mener vi trenger 1400 nye hurtigladere i år
Skrevet av: Panducksøndag 07. april 2019, klokken 15:47
Det er definitift behov for hurtiglading, ikke det jeg prøvde å si. Det jeg lurte på var hvordan de hadde regnet seg frem til behovet. Destinasjonsladere er ikke et "alternativ som vil fjerne behov for hurtigladere", men det kan redusere press på de stasjonene som bygges, på en billigere måte.
Tittel: Sv: NAF spår full ladekrise: Mener vi trenger 1400 nye hurtigladere i år
Skrevet av: Vollis47søndag 07. april 2019, klokken 15:52
Sitat fra: Panduck på søndag 07. april 2019, klokken 15:47
Det er definitift behov for hurtiglading, ikke det jeg prøvde å si. Det jeg lurte på var hvordan de hadde regnet seg frem til behovet. Destinasjonsladere er ikke et "alternativ som vil fjerne behov for hurtigladere", men det kan redusere press på de stasjonene som bygges, på en billigere måte.

Jo. Destinasjonsladere vil i mange tilfeller erstatte behovet for hurtiglader når en har en lengre stopp eller overnatting.
Tittel: NAF spår full ladekrise: Mener vi trenger 1400 nye hurtigladere i år
Skrevet av: PalEnghmandag 08. april 2019, klokken 07:58
Jeg har et newbie-spørsmål.
Når jeg nå planlegger kjøring Fredrikstad-Ørsta, som er 630 km i påska kommer jeg unna med 3-4 ladestopp á 30 minutter om jeg lader til 80%.
Jeg vil anta at de fleste kun lader til 80% med hurtiglader, eller tar jeg feil? Da blir det mest ladetid for de fleste.
Og så vil jeg tro at det er mest trøkk på kjente stoppesteder, eks. Bolleland på E6 ved Espa langs Mjøsa.
Hva er erfaringene og ryggmargsrefleksen deres her?

2018 eGolf
Kråkerøy
Tittel: Sv: NAF spår full ladekrise: Mener vi trenger 1400 nye hurtigladere i år
Skrevet av: Kristian Omandag 08. april 2019, klokken 15:49
Sitat fra: PalEngh på mandag 08. april 2019, klokken 07:58
Jeg har et newbie-spørsmål.
Når jeg nå planlegger kjøring Fredrikstad-Ørsta, som er 630 km i påska kommer jeg unna med 3-4 ladestopp á 30 minutter om jeg lader til 80%.
Jeg vil anta at de fleste kun lader til 80% med hurtiglader, eller tar jeg feil? Da blir det mest ladetid for de fleste.
Og så vil jeg tro at det er mest trøkk på kjente stoppesteder, eks. Bolleland på E6 ved Espa langs Mjøsa.
Hva er erfaringene og ryggmargsrefleksen deres her?

2018 eGolf
Kråkerøy
Kjenner ikkje til e-Golf, men generelt så prøver eg å lade til hastigheten går ned «en del» om det er nok til å komme til neste ladestasjon.
Tittel: Sv: NAF spår full ladekrise: Mener vi trenger 1400 nye hurtigladere i år
Skrevet av: Kjell Leaftorsdag 11. april 2019, klokken 17:58
De som har kjøpt elbil frem til nå er hovedsakelig folk som har mulighet til hjemmelading. Nå skal snart de uten lademulighet også kjøpe elbil, da trengs det mange flere hurtigladere i forhold til antall biler enn det som har vært nødvendig frem til nå.
Tittel: Sv: NAF spår full ladekrise: Mener vi trenger 1400 nye hurtigladere i år
Skrevet av: Panducktorsdag 11. april 2019, klokken 19:46
Folk uten lademulighet hjemme kan ofte klare seg med offentlige ladeplasser. Er det nok slikt kan det løse problemet for de. Til en langt billigere penge enn hurtiglading... det må satses langt mer på destinasjonslading
Tittel: Sv: NAF spår full ladekrise: Mener vi trenger 1400 nye hurtigladere i år
Skrevet av: Vollis47torsdag 11. april 2019, klokken 21:46
I de fleste byer er det mange boliger uten muligheter for å sette opp egen ladeboks. Det er derfor viktig at kommunen setter opp enkle ladebokser med en enkel betalingsløsing slik at bileiere i disse boligene kan få ladet elbilen sin.
Tittel: Sv: NAF spår full ladekrise: Mener vi trenger 1400 nye hurtigladere i år
Skrevet av: Siggentorsdag 11. april 2019, klokken 22:13
Sitat fra: Carl Anton Stenling på søndag 07. april 2019, klokken 11:58
Sitat fra: pudderjagar på søndag 07. april 2019, klokken 10:53
Eg er ikkje heilt enig med deg der. Effektavgiften er tiltenkt den funksjonen at den skal ta bort harde effekttopper. Dermed må det svi hvis du kjører forbruket i taket. Nettet må dimensjoneres for "verste mulige tilfelle" og da er maks effekttopp ein kan oppnå.


Et annet moment er at hurtigladestasjonene kan gjøres utkoblbare slik at de bidrar til å redusere de høyeste effekttoppene hvert år.

Her har imidlertid netteierne lagt seg bakpå og ikke vist mye proaktivitet.

Hva tenker du egentlig på her? Alle nettselskap tilbyr fleksibel overføring.
Tittel: Sv: NAF spår full ladekrise: Mener vi trenger 1400 nye hurtigladere i år
Skrevet av: KjellGfredag 12. april 2019, klokken 00:27
Sitat fra: pudderjagar på søndag 07. april 2019, klokken 10:53
Ein anna ting er at effekttrariffen er ikkje så utslagsgjevande som ein trur på elbillading. Hjå BKK er effektleddet maks 67 øre pr kw.
Har du noen lenke hos BKK?
Tittel: Sv: NAF spår full ladekrise: Mener vi trenger 1400 nye hurtigladere i år
Skrevet av: hanchefredag 12. april 2019, klokken 08:18
Sitat fra: PalEngh på mandag 08. april 2019, klokken 07:58
Jeg har et newbie-spørsmål.
[...]
Jeg vil anta at de fleste kun lader til 80% med hurtiglader, eller tar jeg feil? Da blir det mest ladetid for de fleste.
De fleste, ja. Men ferske elbileiere som lader til 100% ser ut til å være et økende problem. Utfordringen da er å forklare dem hvorfor det er både dumt, dyrt og usosialt uten å virke for aggressiv.

Målinger på min egen bil viser at den lader på full rulle til 77% omtrent, så begynner ladehastigheten å avta. Dramatisk saktere går det først når den nærmer seg 85%. (Men jeg har ennå til gode å prøve på en av disse 100 kW-laderne.) Akkurat når jeg stopper, avhenger av om noen venter bak meg, hvor langt det er til neste lader(e), og hvor langt jeg er kommet i spise- og kaffepausen. Det tar litt tid bare å planlegge videre, også, når jeg kjører strekninger jeg har liten erfaring med.
Tittel: Sv: NAF spår full ladekrise: Mener vi trenger 1400 nye hurtigladere i år
Skrevet av: Øyvind.hfredag 12. april 2019, klokken 08:21
Enkelte biler (som eks E-Tron) lader med god effekt hele veien opp.
Men på Ionitys ladere oppstår et annet problem - de tar stykkpris på lading slik at eierne bare kan plugge i og bli borte så lenge de ønsker. I hvert fall innenfor en time som jeg mener å ha lest er maks ladetid.
Tittel: Sv: NAF spår full ladekrise: Mener vi trenger 1400 nye hurtigladere i år
Skrevet av: Kjell Leaffredag 12. april 2019, klokken 09:55
Sitat fra: Panduck på torsdag 11. april 2019, klokken 19:46
Folk uten lademulighet hjemme kan ofte klare seg med offentlige ladeplasser. Er det nok slikt kan det løse problemet for de. Til en langt billigere penge enn hurtiglading... det må satses langt mer på destinasjonslading
Ikke enig med deg, det er det to grunner til. For det første har nye elbiler store batteri som tar tid å lade. For det andre vil folk ha bilen hjemme, ikke på en parkeringsplass x avstand fra hjemmet. Skal man tvinge elbil på folk må flere hurtigladere dukke opp ganske snart, dagens utbygging går alt for sakte. Det skal IKKE være en ulempe å kjøre elbil, nå er ikke elbilen bare for de med sære interresser.
Tittel: Sv: NAF spår full ladekrise: Mener vi trenger 1400 nye hurtigladere i år
Skrevet av: Panduckfredag 12. april 2019, klokken 11:42
Sitat fra: Kjell Leaf på fredag 12. april 2019, klokken 09:55
Ikke enig med deg, det er det to grunner til. For det første har nye elbiler store batteri som tar tid å lade. For det andre vil folk ha bilen hjemme, ikke på en parkeringsplass x avstand fra hjemmet. Skal man tvinge elbil på folk må flere hurtigladere dukke opp ganske snart, dagens utbygging går alt for sakte. Det skal IKKE være en ulempe å kjøre elbil, nå er ikke elbilen bare for de med sære interresser.

De fleste som kan parkere hjemme vil da etterhvert få mulighet til å lade hjemme? Problemet er vel heller de som ikke har fast plass til bilen sin (gateparkering). Hva vil gjøre at folk har p-plass, men ikke lademulighet? Borettslag / sameier osv vil nok snart få på plass slikt for alle beboere.

Hurtiglading er primært for langturer, ja det vil være noen som vil trenge det for "daglig påfyll", men ved utbygging av saktelading på butikksentre, jobb p-plass, pendlerparkering, gateparkering osv, vil de fleste kunne fylle mye uten å måtte vente på en hurtiglader.

Utbygging av hurtigladere går for tregt, utbygging av "normalladere" går ENDA tregere.
Tittel: Sv: NAF spår full ladekrise: Mener vi trenger 1400 nye hurtigladere i år
Skrevet av: crafredag 12. april 2019, klokken 12:22
Sitat fra: Kjell Leaf på fredag 12. april 2019, klokken 09:55
Ikke enig med deg, det er det to grunner til. For det første har nye elbiler store batteri som tar tid å lade.

Det gjør det ikke mindre brukbart med hjemmelading; tvert imot! Med stort batteri kan du den ene dagen skippe ladinga fordi det er fullt på plassene i området du bor, for du har nok på batteriet til et par dager til uansett. Neste dag er det kanskje flere ledige plasser, og da plugger du på lading. Om du ikke får fulladet hele batteriet over natta er kanskje ikke noen krise, for du vil uansett ha mer enn nok til de neste par dagene, og så er du fleksibel på hvor/når du trneger å lade igjen. Da får man bedre utnyttelse av ladeplassen også, i stedet for biler med relativt små batterier som kanskje er ferdige kl 4 om natta, og så står de på plassen noen timer til uten å lade til eieren reiser neste morgen.

Å skulle trenge å reise til egne ladestasjoner er gammeldags tenking fra den tiden det var bensin og diesel som var "da shit". Det er når du kan plugge i bilen når du er hjemme du virkelig får føle hvor snertent det er med elbil, og det er dit vi må få så mange som mulig. Mulighet for hjemmelading over natta.

Når det er sagt trengs det selvsagt mange flere hurtigladere også, slik at de som ikke fikk plass til å lade hjemme over natta har en plass de kan redde dagen, og selvsagt til gjennomreisende som ønsker å stoppe så kort som mulig.
Tittel: Sv: NAF spår full ladekrise: Mener vi trenger 1400 nye hurtigladere i år
Skrevet av: Carl Anton Stenlingfredag 12. april 2019, klokken 15:52
Sitat fra: Siggen på torsdag 11. april 2019, klokken 22:13
Hva tenker du egentlig på her? Alle nettselskap tilbyr fleksibel overføring.

Ordningene for utkoblbar last er tilpasset elkjeler og lignende typer last. Det vi trenger er tariffer og mekanismer som er tilpasset hurtigladeområdet. F.eks. kunne nettleverandøren ha en effekttariff som er 30 % av vanlig tariff mot at hurtigladeren kan skru ned effekten til det halve i inntil 20 timer per år. Da må nettleverandøren legge til rette for at man gjennom standardiserte styringsmekanismer enkelt kan regulere lasten.

Dagens løsning hvor man skyver alt ansvar for effekt helt ned på den enkelte abonnenten og bare tilbyr uegnede utkoblingsmekanismer er rett og slett gammeldags og lite effektivt.
Tittel: Sv: NAF spår full ladekrise: Mener vi trenger 1400 nye hurtigladere i år
Skrevet av: Kjell Leaffredag 12. april 2019, klokken 21:22
Man skal ikke måtte sloss eller vente for å lade bilen, det er for spesielt interreserte. Jeg fatter og begriper ikke at flere av dere snakker ned bygging av ladestasjoner. Er dere så ego at dere tror at deres eget behov er det samme som alle andres? Skal alle kjøre elbil må det være ladete alle steder, og kø skal være uakseptabelt.
Tittel: Sv: NAF spår full ladekrise: Mener vi trenger 1400 nye hurtigladere i år
Skrevet av: pudderjagarfredag 12. april 2019, klokken 22:03
For oss som bor på Vestlandet med masse ferger så er vi vant med køer. Da er ingen som bygger infrastruktur for å ta unna storhelger.

Ellers i vekedagane er da god plass på hurtigladarane.
Tittel: Sv: NAF spår full ladekrise: Mener vi trenger 1400 nye hurtigladere i år
Skrevet av: Panduckfredag 12. april 2019, klokken 23:13
Sitat fra: Kjell Leaf på fredag 12. april 2019, klokken 21:22
Skal alle kjøre elbil må det være ladete alle steder, og kø skal være uakseptabelt.

Om kø skal være uakseptabelt, må en rekke ladestasjoner stå ubrukt stort sett hele året unntatt utfartsdager. Dette er neppe noe Fortum, GK, Ionity e.l er interessert i å betale for, så det kommer neppe til å bli slik. Det positive vil være at de fleste har stort nok batteri til ikke å behøve å lade, selv da.

Når det gjelder å "snakke ned behovet" for hurtiglading handler ikke det om ego, det er rett og slett at de fleste neppe kommer til å ville stå å vente på at bilen lader på en hurtiglader istedenfor å la den lade mens man er på jobb, på handletur, sover, osv.
Tittel: Sv: NAF spår full ladekrise: Mener vi trenger 1400 nye hurtigladere i år
Skrevet av: KjellGlørdag 13. april 2019, klokken 00:04

Det er kø alle steder, ved boarding, billettluker, veier, busser, toaletter, kassakø, butikken, sykehuset, sykehjemmet. ...
Den beste løsningen for dagens elbiler er å kunne lade med moderat hastighet hjemme på egen plass. De som er avhengig av «utelading» vil ha et større plunder.
Tittel: Sv: NAF spår full ladekrise: Mener vi trenger 1400 nye hurtigladere i år
Skrevet av: Rolleplørdag 13. april 2019, klokken 16:35
Sitat fra: KjellG på lørdag 13. april 2019, klokken 00:04

Det er kø alle steder, ved boarding, billettluker, veier, busser, toaletter, kassakø, butikken, sykehuset, sykehjemmet.
Nei det er ikke kø alle steder, jeg opplever aldri kø på bensinstasjonen ;D
Tittel: Sv: NAF spår full ladekrise: Mener vi trenger 1400 nye hurtigladere i år
Skrevet av: pudderjagarsøndag 14. april 2019, klokken 11:48
Sitat fra: Rollep på lørdag 13. april 2019, klokken 16:35
Sitat fra: KjellG på lørdag 13. april 2019, klokken 00:04

Det er kø alle steder, ved boarding, billettluker, veier, busser, toaletter, kassakø, butikken, sykehuset, sykehjemmet.
Nei det er ikke kø alle steder, jeg opplever aldri kø på bensinstasjonen ;D

Likeledes så opplever eg aldri kø ved ladestasjonene som eg bruker heller. Ser ikkje problemet!!
Tittel: Sv: NAF spår full ladekrise: Mener vi trenger 1400 nye hurtigladere i år
Skrevet av: Ingeniørensøndag 14. april 2019, klokken 11:53
Sitat fra: pudderjagar på søndag 14. april 2019, klokken 11:48
Sitat fra: Rollep på lørdag 13. april 2019, klokken 16:35
Sitat fra: KjellG på lørdag 13. april 2019, klokken 00:04

Det er kø alle steder, ved boarding, billettluker, veier, busser, toaletter, kassakø, butikken, sykehuset, sykehjemmet.
Nei det er ikke kø alle steder, jeg opplever aldri kø på bensinstasjonen ;D

Likeledes så opplever eg aldri kø ved ladestasjonene som eg bruker heller. Ser ikkje problemet!!

Tror det er større problem, med unntak kanskje ved enkelte utfartshelger, at laderen ikke virker eller at alle har forskjellig brukergrensesnitt. Skal man bygge ut i stor stil så får man enes om et likt brukergrensesnitt først. Tror at største grunnen til at de ikke virker er at folk bruker de feil og programmet henger seg.
Tittel: Sv: NAF spår full ladekrise: Mener vi trenger 1400 nye hurtigladere i år
Skrevet av: xyzzysøndag 14. april 2019, klokken 14:04
Sitat fra: Rollep på lørdag 13. april 2019, klokken 16:35
Sitat fra: KjellG på lørdag 13. april 2019, klokken 00:04

Det er kø alle steder, ved boarding, billettluker, veier, busser, toaletter, kassakø, butikken, sykehuset, sykehjemmet.
Nei det er ikke kø alle steder, jeg opplever aldri kø på bensinstasjonen ;D

Da jeg ladet Ioniqen på Ionity ved Cirkle K/Strömstad sist helg på vei hjem fra vestkysten, var det kø på biler som skulle fylle drivstoff. Tilogmed noen som gikk lei og snudde uten å fylle.

Foreløpig ingen kø på Ionity, det ligger heldigvis litt sør for der svenskehandlerne drar.
Tittel: NAF spår full ladekrise: Mener vi trenger 1400 nye hurtigladere i år
Skrevet av: PalEnghsøndag 14. april 2019, klokken 14:23
Sitat fra: xyzzy på søndag 14. april 2019, klokken 14:04
Sitat fra: Rollep på lørdag 13. april 2019, klokken 16:35
Sitat fra: KjellG på lørdag 13. april 2019, klokken 00:04

Det er kø alle steder, ved boarding, billettluker, veier, busser, toaletter, kassakø, butikken, sykehuset, sykehjemmet.
Nei det er ikke kø alle steder, jeg opplever aldri kø på bensinstasjonen ;D
Da jeg ladet Ioniqen på Ionity ved Cirkle K/Strömstad
Ingen ladestasjon på Cikle K i Strömstad, vel?
Er det ved Skee, langs E6 du mener?
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190414/092e0c5b1ceedd03db84e54ba00e8308.jpg)



Pål Engh
2018 eGolf
Kråkerøy
Tittel: Sv: NAF spår full ladekrise: Mener vi trenger 1400 nye hurtigladere i år
Skrevet av: Kjell Leafsøndag 14. april 2019, klokken 14:24
Når myndighetene forbyr salg av andre biler, da må man kunne stille mye strengere krav til lading enn når elbil er frivillig som i dag.
Tittel: Sv: NAF spår full ladekrise: Mener vi trenger 1400 nye hurtigladere i år
Skrevet av: PalEnghsøndag 14. april 2019, klokken 14:26
Sitat fra: Kjell Leaf på søndag 14. april 2019, klokken 14:24
Når myndighetene forbyr salg av andre biler, da må man kunne stille mye strengere krav til lading enn når elbil er frivillig som i dag.
Enig.
Hvor lang tid trenger utbyggerne på å etablere god nok laderdekning?
Og når tenker lovgiverne at forbudet skal ikraftsettes


Pål Engh
2018 eGolf
Kråkerøy
Tittel: Sv: NAF spår full ladekrise: Mener vi trenger 1400 nye hurtigladere i år
Skrevet av: Rollepsøndag 14. april 2019, klokken 16:35
Sitat fra: PalEngh på søndag 14. april 2019, klokken 14:26
Sitat fra: Kjell Leaf på søndag 14. april 2019, klokken 14:24
Når myndighetene forbyr salg av andre biler, da må man kunne stille mye strengere krav til lading enn når elbil er frivillig som i dag.
Enig.
Hvor lang tid trenger utbyggerne på å etablere god nok laderdekning?
Og når tenker lovgiverne at forbudet skal ikraftsettes


Pål Engh
2018 eGolf
Kråkerøy
Så lenge vi er med i EU gjennom EØS avtalen så blir det opp til EU hva tid et eventuelt forbud mot salg av bensin og dieselbiler iverksettes. Eneste jeg har hørt så langt er at det kanskje skjer en eller annen gang etter 2040.
Tittel: Sv: NAF spår full ladekrise: Mener vi trenger 1400 nye hurtigladere i år
Skrevet av: pudderjagarsøndag 14. april 2019, klokken 20:25
Stortinget kan nok vedta forbud mot salg av nye biler så lenge da gjeld heile landet og ein heil kategori.

Da er fleire andre land som har gjort same abisiøse vedtaket også så vil tru at dei har vurdert lovligheten av det.
Tittel: Sv: NAF spår full ladekrise: Mener vi trenger 1400 nye hurtigladere i år
Skrevet av: xyzzysøndag 14. april 2019, klokken 22:20
Sitat fra: PalEngh på søndag 14. april 2019, klokken 14:23
Sitat fra: xyzzy på søndag 14. april 2019, klokken 14:04
Sitat fra: Rollep på lørdag 13. april 2019, klokken 16:35
Sitat fra: KjellG på lørdag 13. april 2019, klokken 00:04

Det er kø alle steder, ved boarding, billettluker, veier, busser, toaletter, kassakø, butikken, sykehuset, sykehjemmet.
Nei det er ikke kø alle steder, jeg opplever aldri kø på bensinstasjonen ;D
Da jeg ladet Ioniqen på Ionity ved Cirkle K/Strömstad
Ingen ladestasjon på Cikle K i Strömstad, vel?
Er det ved Skee, langs E6 du mener?
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190414/092e0c5b1ceedd03db84e54ba00e8308.jpg)



Pål Engh
2018 eGolf
Kråkerøy

Jeg mener den ved E6 rett nord for grensen Tanum/Strømstad, ja.
Tittel: Sv: NAF spår full ladekrise: Mener vi trenger 1400 nye hurtigladere i år
Skrevet av: Burgersøndag 14. april 2019, klokken 23:08
pudderjagar: Tipper det egentlig ikke blir noe behov for å forby eksosbiler fra 2025, det er nesten 6 år frem i tid. Dersom vi ser hva som har skjedd de siste 6 årene med rekkevidde, pris etc så tilsier det at veldig få vil kjøpe noe annet enn elektrisk i 2025. Virker som det blir veldig mye mer utvalg i 2020 og utover.

Noen vil henge etter og må ha forbud for å ikke kjøpe fossilbil. Men etter hvert så vil man se omvendt ladeproblematikk for fylling av drivstoff, det vil ikke lønne seg med så mange pumper og de vil gradvis forsvinne til at det er vanskelig å få fyllt. Det vil ta noen år, eller kort tid dersom myndighetene ønsker å hjelpe til med økte avgifter, høyere bompris og rett og slett gjøre det ulovlig med f.eks diesel i tettsteder.

Tilbake til hva tråden handlet om, det vi trenger er at elbilforeninga får drahjelp til å overbevise politikere til å gjøre det vanskelig for boretslag og sameie å nekte å sette opp lading på egen parkeringsplass og bygge flere offentlige 22kw ladere langs gaten og på jobb. Kollega som kjøpte elbil uten ladeplass og skal bli spennende å se om han er like posetiv til å hurtiglade to ganger i måneden når det blir vinter igjen. Eller vil han kjempe mot boretslaget for å få strøm på parkeringsplassen sin ved neste årsmøte.

Jeg tror hurtiglading vil være vondt ett par år framover til man får gjennomslag til endring av effekttariff og/eller pris på batteri gjør at man kan installere buffer på hurtigladestasjone. Men jeg tror behovet fremover bør tilfredstille biler med 300km eller mer vinterrekkevidde, og da vil man kunne kopiere SuC og bygge store ladeplasser der det trengs og ha mulighet til å lade 11-22kw når man står parkert. Det er bedre enn å teppebombe hovedfarstårene i Norge med 50kw ladere. Jeg har ingen intensjon å kreve at Norge gjør det mulig for meg å kjøre landet rundt i min 2015 24kwt Leaf og blokkere 150kw ladere med 25kw i snitt ladehastighet.
Tittel: Sv: NAF spår full ladekrise: Mener vi trenger 1400 nye hurtigladere i år
Skrevet av: Amatørenmandag 15. april 2019, klokken 08:09
Det ideelle for rask økning av lynladere er når bensinstasjoner får tilskudd fra Enova for hver fossilpumpe de fjerner og erstatter med lynlader.

Derimot må de da også ha plikt til å holde i drift minst en fossilpumpe for å kunne supportere for eksempel HC biler, da NAV har den regelen at tildelt tilskudd til anskaffelse av HC bil så kan man ikke bytte den før den er 11 år gammel. Foreløpig finnes det heller ikke bil som egner seg til HC bil for de som har elektrisk rullestol på 100+ kg.

De finnes i to kategorier. De som trenger heis på siden og de som trenger heis bak. Avhengig av parkeringsmuligheter.

Bilene må være konstruert slik at feste av både heis og rullestolfeste (rullestolen kjøres inn i et gulvfeste) må kunne boltes fast i bilens gulv og være kollisjonsikkert. Derfor tror jeg det er en god stund frem før der blir elektriske HC biler.