Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

NAF spår full ladekrise: Mener vi trenger 1400 nye hurtigladere i år

Startet av Thomas Parsli, lørdag 06. april 2019, klokken 17:30

« forrige - neste »

Thomas Parsli

https://www.tek.no/artikler/naf-spar-full-ladekrise-mener-vi-trenger-1400-nye-hurtigladere-i-ar/462312

1400 hurtigladere kan vi se langt etter...


Og så ønsker Fortum å fjerne effekttariffen!

Sitat"Det absolutt største hinderet er effekttariffene. Disse gir oss en stor og fast månedlig kostnad som gjør at vi trenger en viss omsetning bare for å gå i null, sier Hempel."
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Wibla

Må innrømme at jeg er ganske glad for å kjøre Tesla når man ser sånne saker... selv om det nok blir ganske mye mer trengsel på SuC fremover med ganske mange tusen TM3 på veien.
2018 Tesla Model S 75D

Vollis47

Jeg er ikke i tvil om at vi trenger mange flere hurtigladere, men jeg vil absolutt anbefale hotelleiere, restauranteieren og andre plasser hvor folk oppholder seg en stund, å sette opp destinasjonsladere. Men advarer samtidig mot å tro at det er lurt å kreve skyhøy pris for dette.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Thomas Parsli

Sitat fra: Wibla på lørdag 06. april 2019, klokken 17:54
Må innrømme at jeg er ganske glad for å kjøre Tesla når man ser sånne saker... selv om det nok blir ganske mye mer trengsel på SuC fremover med ganske mange tusen TM3 på veien.

Vi kjøpte Tesla (Model X) primært pga. størrelsen og rekkevidden, men SuC var også en viktig faktor. En fordel med SuC er at selv om det er kø, skal neppe mange stå der i 45min mens de desperat lader nok til å nå neste lader (been there, done that).
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Mippen

Jeg gruer meg litt til Påsken. Jeg tror at jeg kommer til å la elbilen stå og ta fossilen på tur. E39 er svært trafikkert på slike tider.
Fremtiden er elektrisk.

Thomas Parsli

Sitat fra: Vollis47 på lørdag 06. april 2019, klokken 18:09
Jeg er ikke i tvil om at vi trenger mange flere hurtigladere, men jeg vil absolutt anbefale hotelleiere, restauranteieren og andre plasser hvor folk oppholder seg en stund, å sette opp destinasjonsladere. Men advarer samtidig mot å tro at det er lurt å kreve skyhøy pris for dette.

Jeg regner jo med å se stadig flere 22kW Type-2 ladere rundt om kring, men prisene til Fortum i vårt nærområde varierer mellom 0,50/min (1,36/kWh) og 3,-/kWh.
Synes 3,-/kWh er litt stivt :(

I Drammen koster SuC pt. 1,80/min (jeg har fått 70-100kW/h der)...
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

lommelun

Med over 5000 model 3 bare i mars så kommer det til å være håpløst allerede til sommeren om det ikke blir fart på sakene.

Jeg har kjørt elbil i 1 år og kø-utviklingen har vært markant på dette året. ...

Øyvind.h

Sitat fra: lommelun på lørdag 06. april 2019, klokken 23:42
Med over 5000 model 3 bare i mars så kommer det til å være håpløst allerede til sommeren om det ikke blir fart på sakene.

Jeg har kjørt elbil i 1 år og kø-utviklingen har vært markant på dette året. ...
Model 3 vil nok primært bruke supercharger nettverket, som bygges ut i høyt tempo for tiden. Men en kan nok se en del Model 3 på kommerse ladere om det matcher pause eller supercharger mot formodning har kø.

Synes for øvrig det virket som NAF hadde tenkt godt igjennom kvantifiseringen. De har rett i at supercharger nettverket fungerer bra og har en ok fordeling biler/ladere. Litt usikker på om de fikk med rekkevidde og bruksmønster for modellene som selges og som skal selges, men en grei start og god illustrasjon av behovet for å gi lik opplevelse.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

lommelun

Greia er at noen model 3 kommer også til å oppta CCS plassene sammen med amme de andre bilene som rulles ut i imponerende tempo (unntatt E-niro som er som Jesus... alle har hørt om han, men ingen sett han)...

Over 50% av nybilsalget er elbil... det har allerede tatt av.

Ikke for å være pessimist, men den køa vi kommer til å se på laderne fremover kommer ikke til å være pen!

Øyvind.h

Enig. Det må forventes prisøkning på hurtiglading, og tidvis en del kø.
Det vil aldri bli interessant for kommerse aktører å bygge nettverket for å ta unna topper.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

elektrolux

VW og Kreisel sitt system der de bruker stasjonære batteribanker vil fjerne effekttariffproblematikken. En automatisk styring av tilført energi bassert på ladehistorikk vil kunne holde strøm nok på slike anlegg til at en får et perfekt forhold mellom tariff og kapasitet på anlegget.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Panduck

Lurer på hvordan de har regnet ut dette? Ser man på hvor mange som bruker hurtigladere i dag, og regner på dette  ut ifra hvor mange elbiler det kommer? Det som selges nå har jo en helt annen rekkevidde enn det som først kom. Vi hurtiglader en god del med vår i3 (33kWh utgave), det ville blitt drastisk redusert om vi hadde den nye i3en, og med en Model3 hadde vi vel hurtigladet ca 4 ganger i året.

En god del av hurtigladingen på i3 skjer også p.g.a manglende destinasjonslading.

Det er som flere peker på, et problem at det trengs en rekke ladere noen få dager i året. Det skal bli spennende å se hvordan dette løses, men jeg er uansett ikke sikker på at det trengs et enormt antall hurtigladere resten av året, bare det bygges nok "vanlige" ladere.

pudderjagar

Panduck er inne på noko vesentleg her. Dagens biler går mykje lengre enn dei som kom for 4 år siden. Dei som kjøper dagens biler er dei som har venta på biler med rekkevidde til å kjøre alt kun med hjemmelading. 

Skulle da være behov for hurtiglading så er da bare 1 gang pr dag mot 4 på dei gamle bilane og sidan da bygges ut ladere ganske fort så vil dei ta unna trafikken. Da einaste som kan forsinke dette er at hurtigladeoperatørene må sjå at da er behov for utvidelse i statestikken sin. Da tek litt tid.

Dei som har kjørt kortrekkeviddebilar kjøper seg gjerne ein med lang rekkevidde no. Då vil kortrekkeviddebilen kun gå på dei korte distangsane som den klarer med hjemmelading. Dermed forsvinner dei frå hurtigladenettverket.

Dei bilane med lang rekkevidde vil og lade fortare på ein 50kw lader enn ein kortrekkeviddebil fordi den kan halde makshastigheten mykje lenger og ein treng ikkje presse den til 100%

At da er forlite destinasjonsladere er da ikkje tvil om og hadde da vært fleire så ville færre ha hurtiglada. Kvifor stå på ein hurtiglader å vente når bilen kan lade mens du gjer andre ting?
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Carl Anton Stenling

Sitat fra: elektrolux på søndag 07. april 2019, klokken 08:38
VW og Kreisel sitt system der de bruker stasjonære batteribanker vil fjerne effekttariffproblematikken.

Det blir litt feil å skulle kreve dyre batteriinstallasjoner for hurtigladerne mens oljeindustrien slipper billig unna nettleien. Balansering av nettet skjer med fordel på litt høyere nivå enn for hver enkelt ladestasjon.

Det eneste riktige hadde vært at NVE innfører regulering av effekttariffen slik at hurtigladestasjonene ikke betaler større kostnad enn effekten faktisk innebærer. Dersom en Kiwi-butikk som drar strøm gjennom hele uka skal betale samme effekttariff som en ladestasjon hvor det bare dras toppeffekt fredag og søndag så er noe feil. Det må tas hensyn til at kostnaden videre utover i nettet reduseres når effekttoppene er sjeldne.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Wibla

Sitat fra: Carl Anton Stenling på søndag 07. april 2019, klokken 09:15
Det eneste riktige hadde vært at NVE innfører regulering av effekttariffen slik at hurtigladestasjonene ikke betaler større kostnad enn effekten faktisk innebærer. Dersom en Kiwi-butikk som drar strøm gjennom hele uka skal betale samme effekttariff som en ladestasjon hvor det bare dras toppeffekt fredag og søndag så er noe feil. Det må tas hensyn til at kostnaden videre utover i nettet reduseres når effekttoppene er sjeldne.

Samtidig så er en effekttopp fortsatt en effekttopp, og må tas høyde for.

Nå praktiserer jo de forskjellige monopolene rundtom i Norge effekttariff forskjellig, og slik det er satt opp i en del områder i dag så er det jo ingen incentiver for å flytte belastning til natt, kun få ned toppene.
2018 Tesla Model S 75D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA