Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor mange kWt taper bilen din i døgnet?

Startet av GeirHM, torsdag 28. mars 2019, klokken 08:57

« forrige - neste »

o.b.lix

«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

GOS

Sitat fra: o.b.lix på onsdag 29. januar 2020, klokken 16:41
Logging med TeslaFi gir vampire drain...

Ikke dersom du finner de riktige parameterne som lar den sove mens den står i ro. Jeg har ikke mer vampire drain på min Model 3 når jeg bruker TeslaFi enn om jeg kobler TeslaFi helt ut.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

o.b.lix

Sitat fra: GOS på onsdag 29. januar 2020, klokken 18:21
Ikke dersom du finner de riktige parameterne som lar den sove mens den står i ro. Jeg har ikke mer vampire drain på min Model 3 når jeg bruker TeslaFi enn om jeg kobler TeslaFi helt ut.

Hvis man kan logge forbruk daglig mens bilen er parkert, lar ikke TeslaFi bilen sove uansett hva du tror. Hvis TeslaFi ikke snakker med bilen, dvs at bilen sover, har TeslaFi ingen info å presentere.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

GOS

Sitat fra: o.b.lix på torsdag 30. januar 2020, klokken 11:01
Sitat fra: GOS på onsdag 29. januar 2020, klokken 18:21
Ikke dersom du finner de riktige parameterne som lar den sove mens den står i ro. Jeg har ikke mer vampire drain på min Model 3 når jeg bruker TeslaFi enn om jeg kobler TeslaFi helt ut.

Hvis man kan logge forbruk daglig mens bilen er parkert, lar ikke TeslaFi bilen sove uansett hva du tror. Hvis TeslaFi ikke snakker med bilen, dvs at bilen sover, har TeslaFi ingen info å presentere.

Det virker ikke som du har satt deg inn i hvordan TeslaFi fungerer. Når du parkerer så er den satt opp slik at den ikke 'plinger' på en (av deg definert) 'innsovingstid' for at den skal la bilen 'sovne' og 'plinger' ikke om den så sovner. Dermed så rapporterer den ikke noe om forandringen mens den sover. Den logger tilstanden i det du parkerer og tilstanden når du vekker den opp igjen (og vet dermed deltaen). Parkerer du den med 300 tkm igjen og lar den stå i mange timer så vil den vise 300tkm i alle disse timene. Når den så vekkes av deg (eller av Tesla's egen overvåking), så vil den på nytt logge tilstanden og da kan den f.eks etter 20 timer fortelle deg at det er 298 tkm igjen på batteriet. Om den sovner på 'innsovingstiden' (og andre parametere riktig satt) så vil ikke TeslaFi klare å vekke den med mindre du tvinger den til å vekkes. Når du vekker bilen så vil TeslaFi 'få beskjed' om dette via Tesla sitt API og da starter den å plinge igjen.

Men om bilen av ymse årsaker ikke sovner i løpet av den predefinerte "innsovingstiden ' så vil TeslaFi holde den våken. Starter du en ny kjøretur i løpet av denne 'innsovingstiden' så får ikke TeslaFi med seg starten av turen, den begynner først å logge når 'innsovingstiden' er utløpt.

Etter 11 måneder og 1 uke med TeslaFi logging av Model 3, også med testperioder uten TeslaFi, så har jeg nok av data til å begrunne mitt synspunkt, noe du antagelig ikke har?
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Lynet

Da har jeg testet 6 dagers parkering med sentry mode på. Hadde selvsagt slått på rekkeviddemodus.
Forbruket ble ca 25% på min X100D, ikke raven. Forbruket lå på ca 4kWh pr døgn.
Tror det er viktig å slå av rattvarme når man står i sentry mode, mitt ratt er varmt hver gang jeg parkerer med sentry mode på.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA