Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vær obs på parallellimporterte Kona-er

Startet av Lars C. Krogenæs, torsdag 21. mars 2019, klokken 08:34

« forrige - neste »

Lars C. Krogenæs

Flere forhandlere tilbyr nå KONA som er importert fra andre europeiske land.

Problemet med de er at de IKKE har varmepumpe og varme på batteriet, ikke vintermodus. Noen har ikke HUD, blindsonevarsler eller ventilerte seter, og de mangler en hel del andre funksjoner som er på en Hyundai Norge importert bil.

Noen KONAer med lite batteri har også blitt solgt på finn, uten at det opplyses om at bilen har begrenset rekkevidde i forhold til de norske KONA-ene.

Kommer bilen fra Spania har den ikke adaptiv cruisekontroll for det er ulovlig der.

Skal du kjøpe en slik nesten ny-brukt importert KONA bør du sjekke opp hva som er av utstyr på bilen. Sjekk også garantivilkårene, som trolig vil være helt anderledes enn de garantiene du får fra et kjøp gjennom Hyundai Motor Norge.

Slike lobotomerte biler vil også være vanskelig å selge brukt når den tid kommer.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Skeptikeren

Det påstås hardnakket av de som har importbiler av type Ioniq at europeisk garanti er lik. Utover det, så bør man være oppmerksom som du skriver. Ioniq leveres for eks uten varme i seter og ratt i noen land, noe jeg mener er helt på trynet i Norge.

arthur

Garantier og reklamasjonsrettigheter er et tema som bare kan gjentas igjen og igjen for her er det mye forvirring, misforståeler og vranglære, dessverre.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Roy Aasen

#3
Nå har ikke jeg Kona, men en "bruktimportert" (ny), Soul.
Var  ikke problem med garanti hos min offisielle Kia-forhandler.

Mulig det er anderledes med Hyundai?

Limodriver

Her er det snakk om å ha tilstrekkelig informasjon. Dersom en finner ut at bilen er paralellimportert ville jeg sendt en e-post og bedt selger opplyse om forskjellene mellom biler solgt gjenneom Hyundaiforhandler i Norge og den aktuelle bilen.

Når en har all informasjon kan en selv gjøre vurderingen om priforskjellen er tilstrekkelig for å kompensere for manglende utstyr.

For eget vedkommende ville jeg ikke være redd for å kjøpe en paralellimportert Kona, men jeg ville hatt tilstrekkelig rabatt for å kompensere for manglende utstyr ved bilen.

arthur

Jeg har vært i kontakt med et par av disse "profesjonelle" paralell-importørene og spurt dem om hva som er forskjellen mellom bilen de selger og en "norsk" bil, og deres enkle svar har vært at det vet de ikke. Seriøst!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Dawiddem

Dette med garantien stemmer ikke som trådstarter skriver. Hyundai Garantien gjelder alle nye Hyundai personbiler og varebiler solgt av det offisielle Hyundai nettverket i Europa og med Europa menes EU/EØS og Sveits. Har selv en importert Ioniq fra Sveits og har hatt flere garanti saker som er blitt ordnet uten noe men. Kona er bestilt hos norsk forhandler og den kommer ikke før til neste sommer men venter tålmodig dersom jeg har en god bil fra før av. Enn så lenge er det ikke kommet noe import bil med tilsvarende utstyr som de norsk solgte biler, så prisen bør ikke overstige den fra norsk forhandler, som de dessverre gjør for tiden.

trykkertor

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på torsdag 21. mars 2019, klokken 08:34
Kommer bilen fra Spania har den ikke adaptiv cruisekontroll for det er ulovlig der.
Skal du kjøpe en slik nesten ny-brukt importert KONA bør du sjekke opp hva som er av utstyr på bilen.
En kollega av meg har kjøpt 2 stk Kona Electric fra Spania.
En Ceramic Blue med hvitt tak, lyst skinninteriør. Den var ellers lik norsk bil med HUD, batteri, varmepumpe ÓG adaptiv cruise control (fra Spania).
Så kjøpte de en Hvit med sort tak, og mørkt skinninteriør fra Spania. Den også er helt likt utstyrt som de norske bilene bortsett fra de blir levert med annen farge på taket fra fabrikk.

Så jeg tror ikke vi kan sette likhetstegn mellom Spansk bil = ingen adaptiv cruise control.
For alt jeg vet, bestilte de "norsk spekket bil" fra sin Spania-forhandler. Vet ikke presist, men de fikk i hvertfall biler med "spania-farger" og norsk teknisk utstyr.

dreuf

Er det ikke greit å sjekke litt før man legger ut ett sånt innlegg?
Skulle nesten tro det var en skjult agenda her..

Adaptiv cruise er allerede tilbakevist i tråden her.

At "alle" mangler batterivarme og varmepumpe er også tull.
Det varierer fra land til land, f.eks den tyske Style og Premium utgaven har både VP og batterivarme, både på 39.2kw og på 64kw.

Uten at jeg har lest garantivilkårene i detalj, så tror jeg det eneste som skiller en "norsk" og en "importbil" er at den importerte har 3år på multimedia (navigasjon) og 12v batteriet.
Så at det er HELT annerledes er også tull.

At en importert bil (generelt) vil være vanskelig å selge i fremtiden? Jobbet du hos Harald A. Møller på 80-tallet?
Det er lengesiden jeg har hørt sånt sprøyt.
Alt er salgbart til en riktig pris, men at prisfallet kan være høyere på en 39.2kw uten VP kontra en 64kw med VP. Det skal jeg være enig i.

Det eneste jeg kan lese ut fra ditt innlegg som stemmer:
Sjekk utstyret på det som tilbys, vei dette opp mot pris, leveringstid og gjør deg opp din egen mening om det. Uavhengig av at folk roper ulv på ett forum.

Vedr innlegget til arthur om at importørene ikke vet forskjellen på en norsk og en importert bil, så kan jeg faktisk forstå det:
Det var for ett par år siden en sak med en forhandler på sørlandet som hadde solgt en Ford Fiesta og sagt at den har helt lik en norsk bil.
Noe av det han tapte på i rettsaken var bl.a. en påstand om at de "norske" bilene har tykkere dør og vinduspakninger enn hva de Franske har...
Når det går så langt så har jeg forståelse for at forhandlere er skeptiske med å love noe de ikke kan holde.
Tenk om de glemmer en detalj og du tar dem på det senere?

Som en disclaimer:
Jeg jobber med paralell-import, har gjort det i 12år, men har ingen av bilene på finn.no da vi ikke selger til sluttbruker.

Lars C. Krogenæs

Hvis potensielle kjøpere sjekker opp, og finner alt i orden er det jo ikke noe problem. Da slipper man å lure på om man ble lurt i ettertid.

Bruktimporterte biler har tradisjonelt en lavere bruktverdi enn en bil kjøpt fra norsk forhandler.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Balaklava

Sitat fra: arthur på torsdag 21. mars 2019, klokken 19:20
Jeg har vært i kontakt med et par av disse "profesjonelle" paralell-importørene og spurt dem om hva som er forskjellen mellom bilen de selger og en "norsk" bil, og deres enkle svar har vært at det vet de ikke. Seriøst!

Det er jo da en forhandler man ikke handler hos, så enkelt er det. Og det er nok store aktører som paralellimporterer, feks Birger N. Haug, så hvorfor skulle man handle hos noen man ikke stoler på?

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på torsdag 04. april 2019, klokken 13:48
Hvis potensielle kjøpere sjekker opp, og finner alt i orden er det jo ikke noe problem. Da slipper man å lure på om man ble lurt i ettertid.

Bruktimporterte biler har tradisjonelt en lavere bruktverdi enn en bil kjøpt fra norsk forhandler.

Lavere pris ved kjøp= lavere pris ved salg. Helt naturlig. Jeg betalte 259,- høsten 18 for fabrikksny Ioniq fra Birger N. Haug, med varmepumpe, med oppvarming av batteripakke, med 7 års garanti, med antirustbehandling som alle Ioniq får i Drammen og med en haug av fancyspancy utstyr. Men noe lavere utstyrsnivå, selv om det skiller svært lite på Ioniq.

Ikke lenge før reel bruktpris på min bil er veldig nær 200,-. Da sier jeg lykke til med salget til de som prøver å selge sin Ioniq kjøpt for 315,- for 265,- når Ioniq2, med enda mer fancyspancy utstyr og større batteripakke står i butikken etter sommeren til 330,- ;-)

Sitat fra: Skeptikeren på torsdag 21. mars 2019, klokken 16:42
Det påstås hardnakket av de som har importbiler av type Ioniq at europeisk garanti er lik. Utover det, så bør man være oppmerksom som du skriver. Ioniq leveres for eks uten varme i seter og ratt i noen land, noe jeg mener er helt på trynet i Norge.

"Det påstås hardnakket": Feil. Den er lik. Du legger mye kraft i å få det til høres tvilsomt ut. Om du vet noe så bring det til torgs fremfor å levere det halvkvedet.

Ang varm i sete og ratt. Har du eid en Ioniq uten gjennom en vinter? Du mener forhandlere som selger biler uten er "helt på trynet". Da må jeg tro at du har konkret erfaring med Ioniq uten varme i rompa og rattet?

Selv har jeg aldri hatt en bil som blir så kjapt varm som Ioniq, og jeg har eid biler med webasto, Defa og det ene og det andre. Og med programmering står bilen kokheit utafor døra om morgenen. Har aldri hatt mindre bruk for varme i rumpa og ratt enn i Ioniq, men du mener allikevel det er "helt på trynet" å selge biler uten?

Legg til at den reelle kostnaden for å få varmeseter ville være rundt 50 000,- ekstra for "norsk" Koreansk bil og måneder med venting for å få en bil med varme i seter og ratt.

Vet du hva, jeg tror du er snurt for mange måneder unødvendig venting og 50 000,- ekstra for "norsk" koreansk bil, og et enda større verditap når du skal selge din "norske" Koreanske bil i konkurranse med Ioniq 2 som står i butikken til høsten.

Ideen om å "toppe" en billig koreansk bil, som er stappa med utstyr i basisutgaven, med mer utstyr og 5 ekstra knapper, er jo "bare" 64 fra før" og tro at en skal få penger igjen for utstyret er syltynn. Folk som ser på en brukt og billig Hyundai som ett alternativ betaler ikke 50 000,- mer for 5 knapper ekstra. Det er rett og slett feil segment å "toppe" en bil med utstyr i.


navyelsen

Sitat fra: Sutalaus på torsdag 04. april 2019, klokken 14:30
Lavere pris ved kjøp = lavere pris ved salg. Helt naturlig.

Det tror jeg ingen er uenig i. Men problemet er jo at mange forhandlere tar full pris eller til og med overpris for sine importerte biler som mangler vesentlig utstyr. Bilen kostet fra 325.000 kr da den var ny (nå 335k). Da med 64kwh batteri.

Flere frekke forhandlere prøver derimot å selge importerte biler for 350-400.000 som har mindre utstyr enn de norske. Mange med liten batteripakke (39kwh).

Det er helt greit å både kjøpe og selge importerte biler. Dette er ikke et problem for oppegående folk som gjør litt research på forhånd, og gjerne er aktive på dette forumet. De er muligens klar over hva de kjøper.
Problemet er derimot at selger unngår å opplyse om at bilen er importert og derfor har lavere utstyrsnivå eller mindre batteri. Og på toppen av det hele forsøker de å ta tilsvarende pris eller til og med høyere pris enn den norske importøren.

Det er for øvrig samme situasjon med e-Niro. Bil som kostet 377k gjennom norsk importør, men gråimport selges for inntil 450k av ulike bilforhandlere. Har sett en del slike salgsannonser og det finnes ingen informasjon som forteller at bilen er importert og derfor mangler ventlig utstyr som f.eks. varme i ratt og seter...
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

Balaklava

Grunnlinja er vel så enkel som at om en er usikker, gå til merkeforhandler.

Og om man kjøper privat, send den på NAF test, evt. hør med noen som kan elbil.
---

Jeg sliter en del med å "legge skyld" på andre enn kunden selv om man kjøper en gjenstand til flere hundre tusen uten å ta seg tid og råd til å enten kjøpe kompetansen man trenger for å gjøre ett trygt kjøp, eller sette seg ordentlig inn i hva man driver med.

Det ligger en del visdom i uttrykket "spare seg til fant" ;-)

trykkertor

Sitat fra: Sutalaus på torsdag 04. april 2019, klokken 16:39
Jeg sliter en del med å "legge skyld" på andre enn kunden selv om man kjøper en gjenstand til flere hundre tusen uten å ta seg tid og råd til å enten kjøpe kompetansen man trenger for å gjøre ett trygt kjøp, eller sette seg ordentlig inn i hva man driver med.
Her er jeg noget uenig.
Hvordan stiller du deg til villedende markedsføring, og/eller særdeles mangelfull markedsføring?
Forretninger, privatpersoner og what not skal få lov å importere og selge hva de vil. Men jeg mener da for pokker det hviler et rimelig stort ansvar på selger å vite hva som faktisk selges.
Og når vi snakker om bilforretninger, så er de å anse som den profesjonelle part i en handel. Da kan det ikke være kundens ansvar å sjekke i bauger og kanter om markedsføringen stemmer overens med produket en overtar.

Så lenge begge parter et 100% inneforstått med hva som faktisk er i handelen, kan ingen blames.
Men når vi hører om butikker som ikke "vet helt", eller velger å ikke markere annonsen med import, så synes jeg de er ute på tynn is.

Samtidig kan vi ikke avskrive enhver importert enhet som annenrangs, mangelfull, eller ikke på linje med "norsk" bil. For i mange tilfeller er dette overhodet ikke sant. Men det bør da være selger som vet mest om varen som omsettes, både i forretnings og privat øyemed.


borge

Dette innlegget/tråden burde bli slettet eller kraftig moderert, så mye feil og skremselspropaganda som er nevnt i første post. I tillegg er det låst til første linje. Her må moderator på banen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA