Elbilforum.no

Bilmerker => Hyundai => Hyundai KONA => Emne startet av: Lars C. Krogenæs på Torsdag 21. Mars 2019, klokken 08:34

Tittel: Vær obs på parallellimporterte Kona-er
Skrevet av: Lars C. KrogenæsTorsdag 21. Mars 2019, klokken 08:34
Flere forhandlere tilbyr nå KONA som er importert fra andre europeiske land.

Problemet med de er at de IKKE har varmepumpe og varme på batteriet, ikke vintermodus. Noen har ikke HUD, blindsonevarsler eller ventilerte seter, og de mangler en hel del andre funksjoner som er på en Hyundai Norge importert bil.

Noen KONAer med lite batteri har også blitt solgt på finn, uten at det opplyses om at bilen har begrenset rekkevidde i forhold til de norske KONA-ene.

Kommer bilen fra Spania har den ikke adaptiv cruisekontroll for det er ulovlig der.

Skal du kjøpe en slik nesten ny-brukt importert KONA bør du sjekke opp hva som er av utstyr på bilen. Sjekk også garantivilkårene, som trolig vil være helt anderledes enn de garantiene du får fra et kjøp gjennom Hyundai Motor Norge.

Slike lobotomerte biler vil også være vanskelig å selge brukt når den tid kommer.
Tittel: Sv: Vær obs på parallellimporterte Kona-er
Skrevet av: SkeptikerenTorsdag 21. Mars 2019, klokken 16:42
Det påstås hardnakket av de som har importbiler av type Ioniq at europeisk garanti er lik. Utover det, så bør man være oppmerksom som du skriver. Ioniq leveres for eks uten varme i seter og ratt i noen land, noe jeg mener er helt på trynet i Norge.
Tittel: Sv: Vær obs på parallellimporterte Kona-er
Skrevet av: arthurTorsdag 21. Mars 2019, klokken 17:43
Garantier og reklamasjonsrettigheter er et tema som bare kan gjentas igjen og igjen for her er det mye forvirring, misforståeler og vranglære, dessverre.
Tittel: Sv: Vær obs på parallellimporterte Kona-er
Skrevet av: Roy AasenTorsdag 21. Mars 2019, klokken 18:57
Nå har ikke jeg Kona, men en "bruktimportert" (ny), Soul.
Var  ikke problem med garanti hos min offisielle Kia-forhandler.

Mulig det er anderledes med Hyundai?
Tittel: Sv: Vær obs på parallellimporterte Kona-er
Skrevet av: LimodriverTorsdag 21. Mars 2019, klokken 19:07
Her er det snakk om å ha tilstrekkelig informasjon. Dersom en finner ut at bilen er paralellimportert ville jeg sendt en e-post og bedt selger opplyse om forskjellene mellom biler solgt gjenneom Hyundaiforhandler i Norge og den aktuelle bilen.

Når en har all informasjon kan en selv gjøre vurderingen om priforskjellen er tilstrekkelig for å kompensere for manglende utstyr.

For eget vedkommende ville jeg ikke være redd for å kjøpe en paralellimportert Kona, men jeg ville hatt tilstrekkelig rabatt for å kompensere for manglende utstyr ved bilen.
Tittel: Sv: Vær obs på parallellimporterte Kona-er
Skrevet av: arthurTorsdag 21. Mars 2019, klokken 19:20
Jeg har vært i kontakt med et par av disse "profesjonelle" paralell-importørene og spurt dem om hva som er forskjellen mellom bilen de selger og en "norsk" bil, og deres enkle svar har vært at det vet de ikke. Seriøst!
Tittel: Sv: Vær obs på parallellimporterte Kona-er
Skrevet av: DawiddemTorsdag 21. Mars 2019, klokken 20:35
Dette med garantien stemmer ikke som trådstarter skriver. Hyundai Garantien gjelder alle nye Hyundai personbiler og varebiler solgt av det offisielle Hyundai nettverket i Europa og med Europa menes EU/EØS og Sveits. Har selv en importert Ioniq fra Sveits og har hatt flere garanti saker som er blitt ordnet uten noe men. Kona er bestilt hos norsk forhandler og den kommer ikke før til neste sommer men venter tålmodig dersom jeg har en god bil fra før av. Enn så lenge er det ikke kommet noe import bil med tilsvarende utstyr som de norsk solgte biler, så prisen bør ikke overstige den fra norsk forhandler, som de dessverre gjør for tiden.
Tittel: Sv: Vær obs på parallellimporterte Kona-er
Skrevet av: trykkertorTirsdag 26. Mars 2019, klokken 19:37
Kommer bilen fra Spania har den ikke adaptiv cruisekontroll for det er ulovlig der.
Skal du kjøpe en slik nesten ny-brukt importert KONA bør du sjekke opp hva som er av utstyr på bilen.
En kollega av meg har kjøpt 2 stk Kona Electric fra Spania.
En Ceramic Blue med hvitt tak, lyst skinninteriør. Den var ellers lik norsk bil med HUD, batteri, varmepumpe ÓG adaptiv cruise control (fra Spania).
Så kjøpte de en Hvit med sort tak, og mørkt skinninteriør fra Spania. Den også er helt likt utstyrt som de norske bilene bortsett fra de blir levert med annen farge på taket fra fabrikk.

Så jeg tror ikke vi kan sette likhetstegn mellom Spansk bil = ingen adaptiv cruise control.
For alt jeg vet, bestilte de "norsk spekket bil" fra sin Spania-forhandler. Vet ikke presist, men de fikk i hvertfall biler med "spania-farger" og norsk teknisk utstyr.
Tittel: Sv: Vær obs på parallellimporterte Kona-er
Skrevet av: dreufTorsdag 04. April 2019, klokken 13:13
Er det ikke greit å sjekke litt før man legger ut ett sånt innlegg?
Skulle nesten tro det var en skjult agenda her..

Adaptiv cruise er allerede tilbakevist i tråden her.

At "alle" mangler batterivarme og varmepumpe er også tull.
Det varierer fra land til land, f.eks den tyske Style og Premium utgaven har både VP og batterivarme, både på 39.2kw og på 64kw.

Uten at jeg har lest garantivilkårene i detalj, så tror jeg det eneste som skiller en "norsk" og en "importbil" er at den importerte har 3år på multimedia (navigasjon) og 12v batteriet.
Så at det er HELT annerledes er også tull.

At en importert bil (generelt) vil være vanskelig å selge i fremtiden? Jobbet du hos Harald A. Møller på 80-tallet?
Det er lengesiden jeg har hørt sånt sprøyt.
Alt er salgbart til en riktig pris, men at prisfallet kan være høyere på en 39.2kw uten VP kontra en 64kw med VP. Det skal jeg være enig i.

Det eneste jeg kan lese ut fra ditt innlegg som stemmer:
Sjekk utstyret på det som tilbys, vei dette opp mot pris, leveringstid og gjør deg opp din egen mening om det. Uavhengig av at folk roper ulv på ett forum.

Vedr innlegget til arthur om at importørene ikke vet forskjellen på en norsk og en importert bil, så kan jeg faktisk forstå det:
Det var for ett par år siden en sak med en forhandler på sørlandet som hadde solgt en Ford Fiesta og sagt at den har helt lik en norsk bil.
Noe av det han tapte på i rettsaken var bl.a. en påstand om at de "norske" bilene har tykkere dør og vinduspakninger enn hva de Franske har...
Når det går så langt så har jeg forståelse for at forhandlere er skeptiske med å love noe de ikke kan holde.
Tenk om de glemmer en detalj og du tar dem på det senere?

Som en disclaimer:
Jeg jobber med paralell-import, har gjort det i 12år, men har ingen av bilene på finn.no da vi ikke selger til sluttbruker.
Tittel: Sv: Vær obs på parallellimporterte Kona-er
Skrevet av: Lars C. KrogenæsTorsdag 04. April 2019, klokken 13:48
Hvis potensielle kjøpere sjekker opp, og finner alt i orden er det jo ikke noe problem. Da slipper man å lure på om man ble lurt i ettertid.

Bruktimporterte biler har tradisjonelt en lavere bruktverdi enn en bil kjøpt fra norsk forhandler.
Tittel: Sv: Vær obs på parallellimporterte Kona-er
Skrevet av: SutalausTorsdag 04. April 2019, klokken 14:30
Jeg har vært i kontakt med et par av disse "profesjonelle" paralell-importørene og spurt dem om hva som er forskjellen mellom bilen de selger og en "norsk" bil, og deres enkle svar har vært at det vet de ikke. Seriøst!

Det er jo da en forhandler man ikke handler hos, så enkelt er det. Og det er nok store aktører som paralellimporterer, feks Birger N. Haug, så hvorfor skulle man handle hos noen man ikke stoler på?

Hvis potensielle kjøpere sjekker opp, og finner alt i orden er det jo ikke noe problem. Da slipper man å lure på om man ble lurt i ettertid.

Bruktimporterte biler har tradisjonelt en lavere bruktverdi enn en bil kjøpt fra norsk forhandler.

Lavere pris ved kjøp= lavere pris ved salg. Helt naturlig. Jeg betalte 259,- høsten 18 for fabrikksny Ioniq fra Birger N. Haug, med varmepumpe, med oppvarming av batteripakke, med 7 års garanti, med antirustbehandling som alle Ioniq får i Drammen og med en haug av fancyspancy utstyr. Men noe lavere utstyrsnivå, selv om det skiller svært lite på Ioniq.

Ikke lenge før reel bruktpris på min bil er veldig nær 200,-. Da sier jeg lykke til med salget til de som prøver å selge sin Ioniq kjøpt for 315,- for 265,- når Ioniq2, med enda mer fancyspancy utstyr og større batteripakke står i butikken etter sommeren til 330,- ;-)

Det påstås hardnakket av de som har importbiler av type Ioniq at europeisk garanti er lik. Utover det, så bør man være oppmerksom som du skriver. Ioniq leveres for eks uten varme i seter og ratt i noen land, noe jeg mener er helt på trynet i Norge.

"Det påstås hardnakket": Feil. Den er lik. Du legger mye kraft i å få det til høres tvilsomt ut. Om du vet noe så bring det til torgs fremfor å levere det halvkvedet.

Ang varm i sete og ratt. Har du eid en Ioniq uten gjennom en vinter? Du mener forhandlere som selger biler uten er "helt på trynet". Da må jeg tro at du har konkret erfaring med Ioniq uten varme i rompa og rattet?

Selv har jeg aldri hatt en bil som blir så kjapt varm som Ioniq, og jeg har eid biler med webasto, Defa og det ene og det andre. Og med programmering står bilen kokheit utafor døra om morgenen. Har aldri hatt mindre bruk for varme i rumpa og ratt enn i Ioniq, men du mener allikevel det er "helt på trynet" å selge biler uten?

Legg til at den reelle kostnaden for å få varmeseter ville være rundt 50 000,- ekstra for "norsk" Koreansk bil og måneder med venting for å få en bil med varme i seter og ratt.

Vet du hva, jeg tror du er snurt for mange måneder unødvendig venting og 50 000,- ekstra for "norsk" koreansk bil, og et enda større verditap når du skal selge din "norske" Koreanske bil i konkurranse med Ioniq 2 som står i butikken til høsten.

Ideen om å "toppe" en billig koreansk bil, som er stappa med utstyr i basisutgaven, med mer utstyr og 5 ekstra knapper, er jo "bare" 64 fra før" og tro at en skal få penger igjen for utstyret er syltynn. Folk som ser på en brukt og billig Hyundai som ett alternativ betaler ikke 50 000,- mer for 5 knapper ekstra. Det er rett og slett feil segment å "toppe" en bil med utstyr i.

Tittel: Sv: Vær obs på parallellimporterte Kona-er
Skrevet av: navyelsenTorsdag 04. April 2019, klokken 14:53
Lavere pris ved kjøp = lavere pris ved salg. Helt naturlig.

Det tror jeg ingen er uenig i. Men problemet er jo at mange forhandlere tar full pris eller til og med overpris for sine importerte biler som mangler vesentlig utstyr. Bilen kostet fra 325.000 kr da den var ny (nå 335k). Da med 64kwh batteri.

Flere frekke forhandlere prøver derimot å selge importerte biler for 350-400.000 som har mindre utstyr enn de norske. Mange med liten batteripakke (39kwh).

Det er helt greit å både kjøpe og selge importerte biler. Dette er ikke et problem for oppegående folk som gjør litt research på forhånd, og gjerne er aktive på dette forumet. De er muligens klar over hva de kjøper.
Problemet er derimot at selger unngår å opplyse om at bilen er importert og derfor har lavere utstyrsnivå eller mindre batteri. Og på toppen av det hele forsøker de å ta tilsvarende pris eller til og med høyere pris enn den norske importøren.

Det er for øvrig samme situasjon med e-Niro. Bil som kostet 377k gjennom norsk importør, men gråimport selges for inntil 450k av ulike bilforhandlere. Har sett en del slike salgsannonser og det finnes ingen informasjon som forteller at bilen er importert og derfor mangler ventlig utstyr som f.eks. varme i ratt og seter...
Tittel: Sv: Vær obs på parallellimporterte Kona-er
Skrevet av: SutalausTorsdag 04. April 2019, klokken 16:39
Grunnlinja er vel så enkel som at om en er usikker, gå til merkeforhandler.

Og om man kjøper privat, send den på NAF test, evt. hør med noen som kan elbil.
---

Jeg sliter en del med å "legge skyld" på andre enn kunden selv om man kjøper en gjenstand til flere hundre tusen uten å ta seg tid og råd til å enten kjøpe kompetansen man trenger for å gjøre ett trygt kjøp, eller sette seg ordentlig inn i hva man driver med.

Det ligger en del visdom i uttrykket "spare seg til fant" ;-)
Tittel: Sv: Vær obs på parallellimporterte Kona-er
Skrevet av: trykkertorTorsdag 04. April 2019, klokken 17:16
Jeg sliter en del med å "legge skyld" på andre enn kunden selv om man kjøper en gjenstand til flere hundre tusen uten å ta seg tid og råd til å enten kjøpe kompetansen man trenger for å gjøre ett trygt kjøp, eller sette seg ordentlig inn i hva man driver med.
Her er jeg noget uenig.
Hvordan stiller du deg til villedende markedsføring, og/eller særdeles mangelfull markedsføring?
Forretninger, privatpersoner og what not skal få lov å importere og selge hva de vil. Men jeg mener da for pokker det hviler et rimelig stort ansvar på selger å vite hva som faktisk selges.
Og når vi snakker om bilforretninger, så er de å anse som den profesjonelle part i en handel. Da kan det ikke være kundens ansvar å sjekke i bauger og kanter om markedsføringen stemmer overens med produket en overtar.

Så lenge begge parter et 100% inneforstått med hva som faktisk er i handelen, kan ingen blames.
Men når vi hører om butikker som ikke "vet helt", eller velger å ikke markere annonsen med import, så synes jeg de er ute på tynn is.

Samtidig kan vi ikke avskrive enhver importert enhet som annenrangs, mangelfull, eller ikke på linje med "norsk" bil. For i mange tilfeller er dette overhodet ikke sant. Men det bør da være selger som vet mest om varen som omsettes, både i forretnings og privat øyemed.

Tittel: Sv: Vær obs på parallellimporterte Kona-er
Skrevet av: borgeMandag 08. April 2019, klokken 12:59
Dette innlegget/tråden burde bli slettet eller kraftig moderert, så mye feil og skremselspropaganda som er nevnt i første post. I tillegg er det låst til første linje. Her må moderator på banen.
Tittel: Sv: Vær obs på parallellimporterte Kona-er
Skrevet av: tuonoTirsdag 09. April 2019, klokken 11:16
Dette innlegget/tråden burde bli slettet eller kraftig moderert, så mye feil og skremselspropaganda som er nevnt i første post. I tillegg er det låst til første linje. Her må moderator på banen.
Bortsett fra at han er i overkant kategorisk, så er han vel innom flere helt relevante problemstillinger folk bør være oppmerksomme på om de vurderer en importbil.
Spesifikasjonene kan ofte være og er ofte forskjellig fra hva som finnes i en "norsk" bil.

Ble det forresten til at du importerte Kona i fra Frankrike?

Han som kjøpte importert Ioniq uten varmepumpe (men som var solgt som bil med varmepumpe) hadde garantert satt pris på å ha lest innlegget før han havna med begge beina ut i et jævla uføre.
https://www.side3.no/motor/kjopte-bruktimportert-bil-uten-a-vite-det-6706554
Tittel: Sv: Vær obs på parallellimporterte Kona-er
Skrevet av: HCOTirsdag 09. April 2019, klokken 12:07
Dette innlegget/tråden burde bli slettet eller kraftig moderert, så mye feil og skremselspropaganda som er nevnt i første post. I tillegg er det låst til første linje. Her må moderator på banen.

Det er moderator som har skrevet første post og gjort den sticky, så det spørs hvor mye det hjelper. Samme problem i Zoe-forumet, det første som møter deg er en sticky tråd med over 200 innlegg, som heter "Ikke kjøp Renault Zoe før du har....".

Lars liker blant annet ikke Zoe, Focus eller parallellimporterte elbiler uten varmepumpe - og han er ikke redd for å fortelle om det på fargerikt vis. Hadde det vært noen av oss vanlige dødelige som hadde skrevet like fargerikt, hadde vi antakelig blitt utestengt.
Tittel: Sv: Vær obs på parallellimporterte Kona-er
Skrevet av: TorTTirsdag 16. April 2019, klokken 16:24
Synes at det er helt innafor at man advarer uerfarne  elbilkjøpere mot selgere som kan være mer eller mindre kyniske.
Profesjonelle selgere har overtaket på folk flest, og å holde tilbake informasjon som åpenbart burde vært på bordet for kjøperen, er vel rett og slett svindel og lureri.

Og når Zoe kom på bordet her, min svoger prøvde å hjelpe en kvinne med nyinnkjøpt Zoe for et par år siden. Stod på ladestasjon som ikke virket. IT problematikk viste det seg. Endte med bilbergingstransport til en mer vennligsinnet ladestasjon.
Hadde ringt selger, og da fått vite at joda, de var klar at det kunne være problemer enkelte steder, de hadde faktisk fått laget en liste internt over ladestasjoner som virket!
Behøver neppe å nevne at kvinnen ble mektig forbannet.

Merkelig nok var dette ikke kommet opp i løpet av salgsprosessen.

Så ja, jeg setter pris på at erfarne elbilkjøpere, moderatorer eller også andre deler også svake sider ved bilene.

Og hvis en blir sår og fornærmet for ikke å nevne det moderne ordet krenket, over dette, så er det bare å si voks opp.

Ellers synes jeg Zoe er en flott bil, som snart kommer med CCS, og da er jo det problemet løst.
Og mange har jo kjøpt den med åpne øyne, fordi de vet at lading og IT problematikk ikke er et problem for deres bruk. Også helt flott.

Poenget var at disse kundene har gjort et informert valg.
Tittel: Sv: Vær obs på parallellimporterte Kona-er
Skrevet av: trykkertorTirsdag 16. April 2019, klokken 20:39
Helt greit å informere så folk kan ta avgjørelser på veloverveide beslutninger.
Men når enkelte driver med "skremselspropaganda" og påstår ting som overhodet ikke er sant, er det greit å holde litt igjen.
Slik som noen påstod at spanske biler ikke hadde adaptiv cruise control, og noen påstod vel noe feil rundt varmepumpe også.
Tittel: Sv: Vær obs på parallellimporterte Kona-er
Skrevet av: TorTTirsdag 16. April 2019, klokken 23:51
Var i grunnen ikke spanske biler som var fremst i tankene når jeg skrev.

Aner ikke hva som er standardutstyr, og hva som er tilvalg.

Så sikkert lurt å ha øynene godt åpne der også.  ;) 
Tittel: Sv: Vær obs på parallellimporterte Kona-er
Skrevet av: KonaenOnsdag 08. Mai 2019, klokken 11:52
Veiassistanse utgår på importbiler, og Hyundai dekker kun 3 timer feilsøking på garantisaker. Hvis det blir brukt 2 dager for å finne en feil (noe som ikke er uvanlig i disse teknologitider) kan man måtte betale for 12 t feilsøking altså. Det blir fort 20k.
Tittel: Sv: Vær obs på parallellimporterte Kona-er
Skrevet av: trykkertorOnsdag 08. Mai 2019, klokken 16:01
Joda. Men nå tror jeg ikke man skal krisemaksimere dette helt.
Mange har veiassistanse i forsikringen sin, og en NAF-medlemskap kan vare lenge i forhold til besparelsen på en importbil.
Så er det også så pass trygge solide biler at 3+ timer feilsøk ser jeg på som fint lite aktuelt med en Hyundai.
Tittel: Sv: Vær obs på parallellimporterte Kona-er
Skrevet av: tolapetOnsdag 08. Mai 2019, klokken 16:21
Jeg snakket med Mobile-selger i Bergen, han sa at garanti er garanti, uansaett om bilen er importert eller ikke.
Garantisaker ble behandlet likt, da garantien gjelder for hele Europa.
Selger fra "Sotra-forhandler", påsto at garantiarbeid på importerte biler ville ta lengre tid,
da de "bare fikk dekket 50 min pr time"??, og måtte få resten fra "Selgerlandets firma".
Men måtte innrømme at garanti er garanti, uansett Norge, Sverige etc etc.
Så at de dekker kun 3 timer, høres rart ut.
Snakket med selger hos BOS, Bergen, Kanalvn., Ang import av Kia, og han også sa at de dekker garantiarbeid fullt ut, uten noen dikkedarer...
Tittel: Sv: Vær obs på parallellimporterte Kona-er
Skrevet av: arthurOnsdag 08. Mai 2019, klokken 19:52
Veiassistanse utgår på importbiler, og Hyundai dekker kun 3 timer feilsøking på garantisaker. Hvis det blir brukt 2 dager for å finne en feil (noe som ikke er uvanlig i disse teknologitider) kan man måtte betale for 12 t feilsøking altså. Det blir fort 20k.

Hva er din kilde til denne påstanden?
Tittel: Sv: Vær obs på parallellimporterte Kona-er
Skrevet av: KonaenTorsdag 09. Mai 2019, klokken 09:38
Veiassistanse utgår på importbiler, og Hyundai dekker kun 3 timer feilsøking på garantisaker. Hvis det blir brukt 2 dager for å finne en feil (noe som ikke er uvanlig i disse teknologitider) kan man måtte betale for 12 t feilsøking altså. Det blir fort 20k.

Hva er din kilde til denne påstanden?

Hyundai importøren
Tittel: Sv: Vær obs på parallellimporterte Kona-er
Skrevet av: KonaenTorsdag 09. Mai 2019, klokken 09:46
OBS: Jeg skrev feil, de dekker kun 0,5 timer feilsøking.

Selvfølgelig dekkes rep. av en garantisak. Men er merkeverksted får kun betalt av importør for 0,5 timer av feilsøkingen.
Tittel: Sv: Vær obs på parallellimporterte Kona-er
Skrevet av: KonaenTorsdag 09. Mai 2019, klokken 10:40
Jeg snakket med Mobile-selger i Bergen, han sa at garanti er garanti, uansaett om bilen er importert eller ikke.
Garantisaker ble behandlet likt, da garantien gjelder for hele Europa.
Selger fra "Sotra-forhandler", påsto at garantiarbeid på importerte biler ville ta lengre tid,
da de "bare fikk dekket 50 min pr time"??, og måtte få resten fra "Selgerlandets firma".
Men måtte innrømme at garanti er garanti, uansett Norge, Sverige etc etc.
Så at de dekker kun 3 timer, høres rart ut.
Snakket med selger hos BOS, Bergen, Kanalvn., Ang import av Kia, og han også sa at de dekker garantiarbeid fullt ut, uten noen dikkedarer...

Da er jeg redd de er dårlig informerte. Det var ikke så mye importbiler av Hyundai før IONIQ/KONA kom, så de har nok ikke satt seg godt nok inn i dette.
Tittel: Sv: Vær obs på parallellimporterte Kona-er
Skrevet av: sylwesterFredag 10. Mai 2019, klokken 15:47
Men er ikke dette relativt greit å fikse opp i? Ha med i kontrakten hva som er forskjell i utstyr og vilkår sammenliknet med en lik norsk modell og at alt som ikke er nevnt kan ansees som en mangel. Hvis det ikke er noe forskjell så koster det ikke selger noe å ta det med, men hvis det viser seg å være forskjeller de vet om vil de ikke være med på en slik ordlyd selv om de muntlig har gjort den samme avtalen. 
Tittel: Sv: Vær obs på parallellimporterte Kona-er
Skrevet av: Electric cars in NorwayLørdag 11. Mai 2019, klokken 06:15
Svært interessant å lese disse innleggende i denne diskusjonen. Jeg tenker det viktigste er at uansett må en elbil kjøper sette seg nøye inn i temaet dersom man skal handle seg en brukt elbil som er bruktimportert.

Jeg søkte nettopp på google og skrev elbil brukt import og fikk mange treff - så temaet er viktig nok for mange.

Fant disse 2 artiklene fra Broom.no som jo er tv2 er informative - lenket under - så dette tema kan for min del gjerne ligge "festet" øverst på alle bilmerker av el bil her inne - slik at disse rådene leses. Ser bla KNA gir råd i artikkelene. Les dette.

Denne første er datert sep 2018 men jeg antar det er likt nå.

Overskrift: Pass på før du kjøper brukt elbil

https://www.tv2.no/a/10072277/

Denne er datert november 2018 med overskrift:

Bilkjøper: Selger "glemte" å fortelle om noe veldig viktig

https://www.tv2.no/a/10200125/

Det virker på meg som leser noen elbil til salgs annonser på Finn at det omtales i de importerte elbil annonsene hva som er ulikt i hvert enkelt tilfelle på den aktuelle elbilen - uansett elbilmerke. Men les disse Broom artiklene og følg rådene som fremkommer der.

Les også denne fra TU fra noen dager siden 9. mai som handler om noe litt annet enn garantier og utstyr:

Importerer andres bilmerker «brukt» med plasten på: – En kannibalisering av bilbransjen.

https://www.tu.no/artikler/importerer-andres-bilmerker-brukt-med-plasten-pa-en-kannibalisering-av-bilbransjen/459680

Oppsummert av det jeg mener:

– Parallellimport kommer alltid til å være der og pass på selv og sett deg inn i bilens historie uansett parallellimport eller ikke og få med alt i bilkontrakten, parallellimport eller ikke.
Tittel: Sv: Vær obs på parallellimporterte Kona-er
Skrevet av: defactoTirsdag 13. August 2019, klokken 11:19
Dette innlegget/tråden burde bli slettet eller kraftig moderert, så mye feil og skremselspropaganda som er nevnt i første post. I tillegg er det låst til første linje. Her må moderator på banen.

Det er moderator som har skrevet første post og gjort den sticky, så det spørs hvor mye det hjelper. Samme problem i Zoe-forumet, det første som møter deg er en sticky tråd med over 200 innlegg, som heter "Ikke kjøp Renault Zoe før du har....".

Lars liker blant annet ikke Zoe, Focus eller parallellimporterte elbiler uten varmepumpe - og han er ikke redd for å fortelle om det på fargerikt vis. Hadde det vært noen av oss vanlige dødelige som hadde skrevet like fargerikt, hadde vi antakelig blitt utestengt.

Dersom dette stemmer, så burde moderator og innleggets eier komme på banen for å bekrefte eller avkrefte. Dette virker særdeles uprofft og uærlig.
Tittel: Sv: Vær obs på parallellimporterte Kona-er
Skrevet av: indianrunner70Tirsdag 08. Oktober 2019, klokken 22:49
vi har nettopp kjøpt en spansk importert kona... har ALT av utstyr utenom takluke (takk og pris for det).
Tittel: Sv: Vær obs på parallellimporterte Kona-er
Skrevet av: tuonoLørdag 19. Oktober 2019, klokken 09:29
Gratulerer med bil.
Kanskje denne tråden og endel andre som omtaler emnet har vært med på (og vil være med på) å bidra til at folk er i stand til å forsikre seg om at de får hva de forventer/ønsker. Gudene skal vite at enkelte selgere og annonsører ikke bidrar til noe særlig mer enn forsøk på å tåkelegge bilenes "opphav".
Tittel: Sv: Vær obs på parallellimporterte Kona-er
Skrevet av: Roy AasenLørdag 19. Oktober 2019, klokken 11:38
Har selv en gråimport Kona. Kjøpt fra Molde Bil, (er det lov å skryte av ett bilfirma?). Annonsen på Finn var helt i orden. Ett par mail frem og tilbake og alt var i boks. "Alt" utenom takluke. + Lysegrått skinn interiør. Kom fra Tyskland. Skal inn til Hyundai forhandler på onsdag for 30000km service. Første service ble gjort på Meca.

Men som nevnt tidlgere...det er en del selgere som avgjort skulle hatt smekk på lanken pga dårlige eller feilaktige annonser.
Tittel: Sv: Vær obs på parallellimporterte Kona-er
Skrevet av: Roy AasenOnsdag 23. Oktober 2019, klokken 13:20
Service utført.
Fikk samtidig  innkalling til bytte av vannpumpe og montering av pakninger til ladeluke.
De rakk ikke dette idag så det blir først neste torsdag.
Tittel: Sv: Vær obs på parallellimporterte Kona-er
Skrevet av: _OE_Onsdag 23. Oktober 2019, klokken 13:36
Jøzz så ingen ulempe med å kjøpe "Gråimport"

Sent from my SM-G965F using Tapatalk

Tittel: Sv: Vær obs på parallellimporterte Kona-er
Skrevet av: Roy AasenOnsdag 23. Oktober 2019, klokken 14:07
Den lokale Hyundai-forhandleren visste ikke hva problemet eventuelt skulle være..
Tittel: Sv: Vær obs på parallellimporterte Kona-er
Skrevet av: _OE_Onsdag 23. Oktober 2019, klokken 14:11
Veldig bra da gjelder vel dette for Kia eSoul oxo...ser de ligger på Finn for rundt 380000 om dagen

Sent from my SM-G965F using Tapatalk

Tittel: Sv: Vær obs på parallellimporterte Kona-er
Skrevet av: Roy AasenOnsdag 23. Oktober 2019, klokken 14:47
Hadde en Soul (også en slik grå en☺). Var en garantisak på den som min lokale forhandler fikset prompte.

(Nå kan de jo selvafg hende at jeg er ekstremt heldig med forhandlerne da😏)
Tittel: Sv: Vær obs på parallellimporterte Kona-er
Skrevet av: borgeTorsdag 07. November 2019, klokken 13:39
Dette bare viser igjen trådstarter og moderator bør fjerne eller kraftig endre innlegget sitt som i all hovedsak har feil opplysninger som herved er avkreftet.
Tittel: Sv: Vær obs på parallellimporterte Kona-er
Skrevet av: Øyst1Torsdag 02. Januar 2020, klokken 13:52
Lokal Hyundai forhandler sa dette når jeg vurderte å kjøpe en bil som var gråimport.

« Det går bra, garantier er like så lenge bilen er fra Europa. Det negative er at ved feil på bil, er det du som må betale for feilsøking.hadde bilen vært kjøpt hos oss, hadde vi gjort feilsøking uten kostnad».

Tittel: Sv: Vær obs på parallellimporterte Kona-er
Skrevet av: Roy AasenTorsdag 06. Februar 2020, klokken 11:04
Har akkurat hatt vogna på 45000km service. De måtte lete litt da jeg hadde en lukelås som kranglete (ved forrige besøk.) Byttet komplett idag. Alt i alt 1400kr for service. Lukelås selvsagt garantiarbeide.
Sulland Kongsvinger kan jeg så langt bare anbefale.
Tittel: Sv: Vær obs på parallellimporterte Kona-er
Skrevet av: Tormod BeckMandag 24. Februar 2020, klokken 21:30
Er det noen som har erfaring med import av Kona Trend fra Sverige ?
Er det store forskjeller på Norsk og Svensk bil?
Tittel: Sv: Vær obs på parallellimporterte Kona-er
Skrevet av: Tormod BeckOnsdag 20. Mai 2020, klokken 16:57
Da var Kona’n ferdig Registert på norske skilter med svak kronekurs,
Tittel: Sv: Vær obs på parallellimporterte Kona-er
Skrevet av: Powerfluxſøndag 24. Mai 2020, klokken 23:46
Da var Kona’n ferdig Registert på norske skilter med svak kronekurs,
Var det noe å hente prismessig eller kun for raskere levering?
Tittel: Sv: Vær obs på parallellimporterte Kona-er
Skrevet av: Tormod BeckMandag 25. Mai 2020, klokken 11:59
Sparte noen tusenlapper ja, men hadde jo regnet med omvendt kurs i tillegg.
Tittel: Sv: Vær obs på parallellimporterte Kona-er
Skrevet av: PowerfluxMandag 25. Mai 2020, klokken 12:33
 :+1: