Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Treg ladehastighet

Startet av Stig@tle, lørdag 26. august 2023, klokken 12:21

« forrige - neste »

Stig@tle

Sitter på hardangervidda - lader konaen på tesla lader.. 250kw.
Jeg har 40% strøm igjen og lader som vanlig - uansett hvor jeg har ladet - på max 40kw.
Litt irriterende når det heter hurtig lading..
er alene på stasjonen - 11 av12 ledige.
Skjønner ikke hvorfor det går så tregt.. 
Noen som har no ide?
🏎�  Hyundai Kona Prem. 64kw 20 mod. 76'km

🚲  Elife Gaupe - 22 mod. 250km

turfsurf

Sitat fra: Stig@tle på lørdag 26. august 2023, klokken 12:21Sitter på hardangervidda - lader konaen på tesla lader.. 250kw.
Jeg har 40% strøm igjen og lader som vanlig - uansett hvor jeg har ladet - på max 40kw.
Litt irriterende når det heter hurtig lading..
er alene på stasjonen - 11 av12 ledige.
Skjønner ikke hvorfor det går så tregt.. 
Noen som har no ide?
Kaldt batteri?
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

39 kWh-utgaven lader bare litt over 40 kW, 64 kWh kan ta inntil 78 kW, men det forutsetter varm batteripakke. Ingen Kona har altså spesielt bra hurtiglading. Hvilken utgave har du og hvor lenge hadde du kjørt før du plugget i?

Stig@tle

Sitat fra: geear på lørdag 26. august 2023, klokken 13:0339 kWh-utgaven lader bare litt over 40 kW, 64 kWh kan ta inntil 78 kW, men det forutsetter varm batteripakke. Ingen Kona har altså spesielt bra hurtiglading. Hvilken utgave har du og hvor lenge hadde du kjørt før du plugget i?
20'mod 64kwh og hadde kjørt fra Flå til Maurset (20 mil - 3 timer ish.
Var vel alt fra 19 til 12 grader.
🏎�  Hyundai Kona Prem. 64kw 20 mod. 76'km

🚲  Elife Gaupe - 22 mod. 250km

geear

Høres ut som den burde fått mer, ja, har ikke erfaring med Kona, men har hatt Niro i mange år, og selv om de ikke har samme cellefabrikant så virker det meste annet å være likt, også ladekurvene. Prøvde du en annen stall?

Det er et valg for vintermodus som slår på batterivarming, mulig verdt å prøve..

RJK

Her høres det ut som det er noe feil med enten lader eller bilen.

I det siste har jeg kjørt noen turer der jeg har reist langt, og har generelt hatt ladinger på 30+ minutter der bilen fort går opp til ca 60 kW ihvertfall, så opp til 75-77 og ligget der langt opp i registeret, men så gjerne stoppet før jeg nærmet meg 80 % fordi jeg hadde mer enn god nok margin til å nå neste Ionity-lader (lader nesten konsekvent bare på Ionity).

Dette har vært turer der kjøringen er tilnærmet ren transport, for målet var der jeg skulle bruke mer tid. Dette inkluderer bl.a. tur fra Oslo til Nord-Trøndelag fredagen RV3 åpnet opp igjen etter Hans, og ned samme ruta den påfølgende søndagen. Turen opp var passelig våt, og ikke spesielt varm eller kald.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

TB

Sitat fra: Stig@tle på søndag 27. august 2023, klokken 13:4820'mod 64kwh og hadde kjørt fra Flå til Maurset (20 mil - 3 timer ish.
Var vel alt fra 19 til 12 grader.

Dette høres noe lavt ut med tanke såpass varmt vær. Slik jeg forstår har du testet flere steder, det går sakte på alle ladere? Hvor lenge har du eid bilen? Har du ladehastigeten vært høyere tidligere?

Prøv å kjøre lengre ned, se om det blir høyere effekt?

Vinterstid er det normalt med 40 kW lading. Etter min erfaring har vintermodus bare effekt vinterstid. Funksjonen virker å være termostatstyrt.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

RJK

Sitat fra: TB på søndag 27. august 2023, klokken 16:09
Sitat fra: Stig@tle på søndag 27. august 2023, klokken 13:4820'mod 64kwh og hadde kjørt fra Flå til Maurset (20 mil - 3 timer ish.
Var vel alt fra 19 til 12 grader.

Dette høres noe lavt ut med tanke såpass varmt vær. Slik jeg forstår har du testet flere steder, det går sakte på alle ladere? Hvor lenge har du eid bilen? Har du ladehastigeten vært høyere tidligere?

Prøv å kjøre lengre ned, se om det blir høyere effekt?

Vinterstid er det normalt med 40 kW lading. Etter min erfaring har vintermodus bare effekt vinterstid. Funksjonen virker å være termostatstyrt.
Vintermodus kicker vel bare inn om batteriet beveger seg under en viss temperatur, for å beskytte det. Men sitter med en følelse av at det og hjelper med å holde temperatur litt oppe ellers, så lynladinger går raskere.

Kona synes jeg lader nesten like raskt om vinteren selv om den ikke nødvendigvis kommer opp i 77 kW, tror den kompenserer noe ved å holde 50-60 kW over et litt større område, og ikke faller like fort ellers.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Vidar_S

Sitat fra: Stig@tle på søndag 27. august 2023, klokken 13:48
Sitat fra: geear på lørdag 26. august 2023, klokken 13:0339 kWh-utgaven lader bare litt over 40 kW, 64 kWh kan ta inntil 78 kW, men det forutsetter varm batteripakke. Ingen Kona har altså spesielt bra hurtiglading. Hvilken utgave har du og hvor lenge hadde du kjørt før du plugget i?
20'mod 64kwh og hadde kjørt fra Flå til Maurset (20 mil - 3 timer ish.
Var vel alt fra 19 til 12 grader.

Jeg tror (dessverre) ikke at det er noe galt her i det hele tatt. 3 timer på 20-ish mil tilsier snitthastighet på rundt 70km/t og da er det minimalt med varme man får tilført batteriet på Kona'en. Jeg kjørte fra Bergen til Trondheim via kysten her for noen uker siden med ca samme snitthastighet og med litt høyere utetemperatur og da var det kun ved lading at batteritemperatur økte (har OBD-sak for å se batteritemp). Mens jeg kjørte gikk temperaturen i batteriet bare nedover.

Du må ha 25 grader som minimumstemperatur i batteriet for å oppnå maks ladehastighet og den beholder du bare frem til 56-ish % om jeg husker riktig, men du skal kunne oppnå over 40kW frem til 71% eller deromkring.

Men gjelder de 40kW generelt når du lader eller bare på den turen du viser til? Og hvor lenge stod du og ladet? La den gå ned til rundt 10-20% neste gang før du lader. Da skal temperaturen kunne øke nok gjennom ladesesjonen til at du kommer opp i 25 grader og da ser bedre hastighet (om det da ikke er noe feil).

Apache

Hadde bilen min på verksted (forsikrings sak, Tesla Model S).
Fikk en gratis leiebil, Kona.

Da jeg skulle levere den tilbake så lader jeg den på Circle K, fikk bare 29kw fra 50 - 80%!?!?
Har googlet litt og fant ut det kunne være normalt på denne bilen på en kjølig dag (5-10* C). Hadde bare kjørt en halv times tid først.

Men et lite tips vedrørende lade på Tesla ladere, får du bare 30kw, så bytt lader.
Da er den effekt.

RJK

29 kW er lavt i de temperaturene vi har nå, selv på andre ladere. Ville vurdert å flyttet meg.

Men det kommer litt an på hvor kaldt det var, og dermed temp. på batteriet, men normalt sett starter den på ca 45 kW om ikke batteriet er for fullt i tillegg til for kaldt. Den skal dog ta seg opp i fart etter kort tids varming.

Det sagt, bilen er ikke kjent for rask lading, selv om den normalt sett lader mange km på kort tid, da det tallet og er avhengig av forbruket.

Men sist virkelig lange langtur (Oslo-Stiklestad langs RV3 dagen eter de åpnet veien etter flommen), kjørte jeg etter et mer optimalt opplegg, der jeg stoppet lading ca ved 65 % når hastigheten begynte å dale, og rakk fint mellom Ionityladerne som jeg da hadde kjempegunstig pris hos (1,65 kr/kWh).

Da brukte jeg stort sett rundt 30 minutter ved hver lading +/- litt avhengig av SoC ved ankomst og lengden (samt om det var stigning eller nedstigning) til neste Ionity-lader.

Ladingene kom relativt greit på når det var behov for å stoppe for tissepauser etc, så var temmelig uthvilt tross alt da jeg kom frem, om vi ser bort fra at været ikke var helt på min side da vi kom nord for Trondheim, der det og var mye veiarbeidsområder.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA