Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vær obs på parallellimporterte Kona-er

Startet av Lars C. Krogenæs, torsdag 21. mars 2019, klokken 08:34

« forrige - neste »

tuono

#15
Sitat fra: borge på mandag 08. april 2019, klokken 12:59
Dette innlegget/tråden burde bli slettet eller kraftig moderert, så mye feil og skremselspropaganda som er nevnt i første post. I tillegg er det låst til første linje. Her må moderator på banen.
Bortsett fra at han er i overkant kategorisk, så er han vel innom flere helt relevante problemstillinger folk bør være oppmerksomme på om de vurderer en importbil.
Spesifikasjonene kan ofte være og er ofte forskjellig fra hva som finnes i en "norsk" bil.

Ble det forresten til at du importerte Kona i fra Frankrike?

Han som kjøpte importert Ioniq uten varmepumpe (men som var solgt som bil med varmepumpe) hadde garantert satt pris på å ha lest innlegget før han havna med begge beina ut i et jævla uføre.
https://www.side3.no/motor/kjopte-bruktimportert-bil-uten-a-vite-det-6706554

HCO

Sitat fra: borge på mandag 08. april 2019, klokken 12:59
Dette innlegget/tråden burde bli slettet eller kraftig moderert, så mye feil og skremselspropaganda som er nevnt i første post. I tillegg er det låst til første linje. Her må moderator på banen.

Det er moderator som har skrevet første post og gjort den sticky, så det spørs hvor mye det hjelper. Samme problem i Zoe-forumet, det første som møter deg er en sticky tråd med over 200 innlegg, som heter "Ikke kjøp Renault Zoe før du har....".

Lars liker blant annet ikke Zoe, Focus eller parallellimporterte elbiler uten varmepumpe - og han er ikke redd for å fortelle om det på fargerikt vis. Hadde det vært noen av oss vanlige dødelige som hadde skrevet like fargerikt, hadde vi antakelig blitt utestengt.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

TorT

Synes at det er helt innafor at man advarer uerfarne  elbilkjøpere mot selgere som kan være mer eller mindre kyniske.
Profesjonelle selgere har overtaket på folk flest, og å holde tilbake informasjon som åpenbart burde vært på bordet for kjøperen, er vel rett og slett svindel og lureri.

Og når Zoe kom på bordet her, min svoger prøvde å hjelpe en kvinne med nyinnkjøpt Zoe for et par år siden. Stod på ladestasjon som ikke virket. IT problematikk viste det seg. Endte med bilbergingstransport til en mer vennligsinnet ladestasjon.
Hadde ringt selger, og da fått vite at joda, de var klar at det kunne være problemer enkelte steder, de hadde faktisk fått laget en liste internt over ladestasjoner som virket!
Behøver neppe å nevne at kvinnen ble mektig forbannet.

Merkelig nok var dette ikke kommet opp i løpet av salgsprosessen.

Så ja, jeg setter pris på at erfarne elbilkjøpere, moderatorer eller også andre deler også svake sider ved bilene.

Og hvis en blir sår og fornærmet for ikke å nevne det moderne ordet krenket, over dette, så er det bare å si voks opp.

Ellers synes jeg Zoe er en flott bil, som snart kommer med CCS, og da er jo det problemet løst.
Og mange har jo kjøpt den med åpne øyne, fordi de vet at lading og IT problematikk ikke er et problem for deres bruk. Også helt flott.

Poenget var at disse kundene har gjort et informert valg.

trykkertor

Helt greit å informere så folk kan ta avgjørelser på veloverveide beslutninger.
Men når enkelte driver med "skremselspropaganda" og påstår ting som overhodet ikke er sant, er det greit å holde litt igjen.
Slik som noen påstod at spanske biler ikke hadde adaptiv cruise control, og noen påstod vel noe feil rundt varmepumpe også.

TorT

Var i grunnen ikke spanske biler som var fremst i tankene når jeg skrev.

Aner ikke hva som er standardutstyr, og hva som er tilvalg.

Så sikkert lurt å ha øynene godt åpne der også.  ;) 

Konaen

Veiassistanse utgår på importbiler, og Hyundai dekker kun 3 timer feilsøking på garantisaker. Hvis det blir brukt 2 dager for å finne en feil (noe som ikke er uvanlig i disse teknologitider) kan man måtte betale for 12 t feilsøking altså. Det blir fort 20k.

trykkertor

Joda. Men nå tror jeg ikke man skal krisemaksimere dette helt.
Mange har veiassistanse i forsikringen sin, og en NAF-medlemskap kan vare lenge i forhold til besparelsen på en importbil.
Så er det også så pass trygge solide biler at 3+ timer feilsøk ser jeg på som fint lite aktuelt med en Hyundai.

tolapet

Jeg snakket med Mobile-selger i Bergen, han sa at garanti er garanti, uansaett om bilen er importert eller ikke.
Garantisaker ble behandlet likt, da garantien gjelder for hele Europa.
Selger fra "Sotra-forhandler", påsto at garantiarbeid på importerte biler ville ta lengre tid,
da de "bare fikk dekket 50 min pr time"??, og måtte få resten fra "Selgerlandets firma".
Men måtte innrømme at garanti er garanti, uansett Norge, Sverige etc etc.
Så at de dekker kun 3 timer, høres rart ut.
Snakket med selger hos BOS, Bergen, Kanalvn., Ang import av Kia, og han også sa at de dekker garantiarbeid fullt ut, uten noen dikkedarer...

arthur

Sitat fra: Konaen på onsdag 08. mai 2019, klokken 11:52
Veiassistanse utgår på importbiler, og Hyundai dekker kun 3 timer feilsøking på garantisaker. Hvis det blir brukt 2 dager for å finne en feil (noe som ikke er uvanlig i disse teknologitider) kan man måtte betale for 12 t feilsøking altså. Det blir fort 20k.

Hva er din kilde til denne påstanden?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Konaen

Sitat fra: arthur på onsdag 08. mai 2019, klokken 19:52
Sitat fra: Konaen på onsdag 08. mai 2019, klokken 11:52
Veiassistanse utgår på importbiler, og Hyundai dekker kun 3 timer feilsøking på garantisaker. Hvis det blir brukt 2 dager for å finne en feil (noe som ikke er uvanlig i disse teknologitider) kan man måtte betale for 12 t feilsøking altså. Det blir fort 20k.

Hva er din kilde til denne påstanden?

Hyundai importøren

Konaen

OBS: Jeg skrev feil, de dekker kun 0,5 timer feilsøking.

Selvfølgelig dekkes rep. av en garantisak. Men er merkeverksted får kun betalt av importør for 0,5 timer av feilsøkingen.

Konaen

Sitat fra: tolapet på onsdag 08. mai 2019, klokken 16:21
Jeg snakket med Mobile-selger i Bergen, han sa at garanti er garanti, uansaett om bilen er importert eller ikke.
Garantisaker ble behandlet likt, da garantien gjelder for hele Europa.
Selger fra "Sotra-forhandler", påsto at garantiarbeid på importerte biler ville ta lengre tid,
da de "bare fikk dekket 50 min pr time"??, og måtte få resten fra "Selgerlandets firma".
Men måtte innrømme at garanti er garanti, uansett Norge, Sverige etc etc.
Så at de dekker kun 3 timer, høres rart ut.
Snakket med selger hos BOS, Bergen, Kanalvn., Ang import av Kia, og han også sa at de dekker garantiarbeid fullt ut, uten noen dikkedarer...

Da er jeg redd de er dårlig informerte. Det var ikke så mye importbiler av Hyundai før IONIQ/KONA kom, så de har nok ikke satt seg godt nok inn i dette.

sylwester

Men er ikke dette relativt greit å fikse opp i? Ha med i kontrakten hva som er forskjell i utstyr og vilkår sammenliknet med en lik norsk modell og at alt som ikke er nevnt kan ansees som en mangel. Hvis det ikke er noe forskjell så koster det ikke selger noe å ta det med, men hvis det viser seg å være forskjeller de vet om vil de ikke være med på en slik ordlyd selv om de muntlig har gjort den samme avtalen. 
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Electric cars in Norway

#28
Svært interessant å lese disse innleggende i denne diskusjonen. Jeg tenker det viktigste er at uansett må en elbil kjøper sette seg nøye inn i temaet dersom man skal handle seg en brukt elbil som er bruktimportert.

Jeg søkte nettopp på google og skrev elbil brukt import og fikk mange treff - så temaet er viktig nok for mange.

Fant disse 2 artiklene fra Broom.no som jo er tv2 er informative - lenket under - så dette tema kan for min del gjerne ligge "festet" øverst på alle bilmerker av el bil her inne - slik at disse rådene leses. Ser bla KNA gir råd i artikkelene. Les dette.

Denne første er datert sep 2018 men jeg antar det er likt nå.

Overskrift: Pass på før du kjøper brukt elbil

https://www.tv2.no/a/10072277/

Denne er datert november 2018 med overskrift:

Bilkjøper: Selger "glemte" å fortelle om noe veldig viktig

https://www.tv2.no/a/10200125/

Det virker på meg som leser noen elbil til salgs annonser på Finn at det omtales i de importerte elbil annonsene hva som er ulikt i hvert enkelt tilfelle på den aktuelle elbilen - uansett elbilmerke. Men les disse Broom artiklene og følg rådene som fremkommer der.

Les også denne fra TU fra noen dager siden 9. mai som handler om noe litt annet enn garantier og utstyr:

Importerer andres bilmerker «brukt» med plasten på: – En kannibalisering av bilbransjen.

https://www.tu.no/artikler/importerer-andres-bilmerker-brukt-med-plasten-pa-en-kannibalisering-av-bilbransjen/459680

Oppsummert av det jeg mener:

– Parallellimport kommer alltid til å være der og pass på selv og sett deg inn i bilens historie uansett parallellimport eller ikke og få med alt i bilkontrakten, parallellimport eller ikke.

defacto

Sitat fra: HCO på tirsdag 09. april 2019, klokken 12:07
Sitat fra: borge på mandag 08. april 2019, klokken 12:59
Dette innlegget/tråden burde bli slettet eller kraftig moderert, så mye feil og skremselspropaganda som er nevnt i første post. I tillegg er det låst til første linje. Her må moderator på banen.

Det er moderator som har skrevet første post og gjort den sticky, så det spørs hvor mye det hjelper. Samme problem i Zoe-forumet, det første som møter deg er en sticky tråd med over 200 innlegg, som heter "Ikke kjøp Renault Zoe før du har....".

Lars liker blant annet ikke Zoe, Focus eller parallellimporterte elbiler uten varmepumpe - og han er ikke redd for å fortelle om det på fargerikt vis. Hadde det vært noen av oss vanlige dødelige som hadde skrevet like fargerikt, hadde vi antakelig blitt utestengt.

Dersom dette stemmer, så burde moderator og innleggets eier komme på banen for å bekrefte eller avkrefte. Dette virker særdeles uprofft og uærlig.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA