Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Spekulering - når kommer den første kundebilen?

Startet av Superelbilen, lørdag 16. mars 2019, klokken 14:15

« forrige - neste »

advale

@turfturf ser ikke helt hva du vil frem til. TMY, Ioniq5 mv har alle rekkevidde på ca 500km.

At du ønsker 800km er greit nok men kan ikke se relevansen siden ingen biler i den klassen tilbyr i nærheten av 800km.

Poenget mitt er uansett for de som har rekkevidde høyt på listen vil ioniq høyst sannsynlig feie alle av banen når den kommer mtp ladehastigheten. Ja og etter 4-5t kjøring er det vel greit å streke beina i 20 min. Livet er vel ikke så kort?

andy99

Kanskje på tide å gå tilbake til tema?
Feks som at det nå er observert TMY med Euro spec i San-Fransisco havn. Demobiler på vei?



https://twitter.com/leon2555/status/1379573553016627200
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

ToWalkOrDrive

Nice!! Kanskje de merker presset fra Volkswagen-gruppen. I den lokale Tesla-sjappen sa de for evigheter siden at de forventet å få inn Model Y i butikken ved juletider, sånn at folk skulle få prøvesitte osv. Det skjedde jo ikke. Han sa at de skulle gjøre det på samme måte som de hadde gjort for Model 3. Men nå er det jo i Berlin de skal lage bilene...kanskje de bare lager noen for å få godkjent krasj-test og rekkeviddemålt? Noen må snike seg inn på piren og lime på en GPS-brikke, og legge ut link på elbilforum...mener at de første Model 3-norsk-butikk-bilene var USA-versjoner, så at det nå er Europa-skilt-format er litt overraskende, særlig med tanke på at de endelige versjonene KANSKJE skal lages i Berlin....tenker at hvis det lugger skikkelig med byggetillatelsen og andre ting i Berlin, så er gjerne ikke håpet ute for å få en Fremont-Model Y i gårdsplassen til sommeren (september).
Tesla Model Y                         2021-

ToWalkOrDrive

Kanskje ikke sant likevel....ser nå det var en link til Twitter, og der er det en som mener at de skal til Sør-Korea...etter litt googling ser jeg at de har "Europeiske" skilt der og nå....hmmmmm
Tesla Model Y                         2021-

kodax

Sitat fra: Simen1 på onsdag 07. april 2021, klokken 14:23..Det er ikke bare greit men også deilig med 30 minutter "pålagt" ladepause hver 4. time på norske veier, eller hver 3. time på autobahn.
Det største minuset med ladepauser er at ladestasjonene sjeldent er der man naturlig ville stoppet for en rast pga fin natur, spennende område o.l. Man blir bra lei av Burger King nedover i Europa..
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

andy99

#830
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 07. april 2021, klokken 15:45
Kanskje ikke sant likevel....ser nå det var en link til Twitter, og der er det en som mener at de skal til Sør-Korea...etter litt googling ser jeg at de har "Europeiske" skilt der og nå....hmmmmm
Ikke godt å si, men hvor prioritert er Korea som marked for Tesla?

Edit: googlet litt selv, ser at TMY allerede er lansert i sør Korea  ::)
Men virker som det er giga Shanghai som leverer?
Teslarati i februar 2021:
« Tesla's new all-electric crossover, the Model Y, is now available in South Korea. Tesla's international expansion has been a focus of the automaker ever since the Giga Shanghai production plant began construction several years ago. With Tesla now building the Model Y at the Chinese production plant, South Korean consumers now have access to the highly-popular EV.»
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

turfsurf

#831
Sitat fra: advale på onsdag 07. april 2021, klokken 14:52
@turfturf ser ikke helt hva du vil frem til. TMY, Ioniq5 mv har alle rekkevidde på ca 500km.

Poenget var at du i den ene setningen skriver om rekkevidde, og så argumenterer du med at Ioniq 5 vil feie alle av banen på 1000km testen (noe som du nå presterer å repetere). De to tingene er ikke det samme. 1000km testen dreier seg ikke om rekkevidde. Er det så vanskelig å forstå?

Ioniq 5 har vel ca 5 mil kortere rekkevidde enn TMY. 5 mil er en halvtime mindre kjøring på en allerede kort etappe. På motorvei blir ikke 45 mil wltp knapt mere enn 30 mil, dvs mindre enn 2,5t med litt marginer som man må ha.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Radial

Sitat fra: andy99 på onsdag 07. april 2021, klokken 17:25
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 07. april 2021, klokken 15:45
Kanskje ikke sant likevel....ser nå det var en link til Twitter, og der er det en som mener at de skal til Sør-Korea...etter litt googling ser jeg at de har "Europeiske" skilt der og nå....hmmmmm
Ikke godt å si, men hvor prioritert er Korea som marked for Tesla?

Edit: googlet litt selv, ser at TMY allerede er lansert i sør Korea  ::)
Men virker som det er giga Shanghai som leverer?
Teslarati i februar 2021:
« Tesla's new all-electric crossover, the Model Y, is now available in South Korea. Tesla's international expansion has been a focus of the automaker ever since the Giga Shanghai production plant began construction several years ago. With Tesla now building the Model Y at the Chinese production plant, South Korean consumers now have access to the highly-popular EV.»

Det ryktes at det er "Glovis Countess" som bilene lastes på, så det er vel bare å følge med på destinasjonen denne opererer med når den forlater San francisco...

https://www.marinetraffic.com/en/ais/details/ships/shipid:713064/mmsi:538003831/imo:9476721/vessel:GLOVIS_COUNTESS
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Magnus Hansen

På dette tidspunktet er det ingen tvil om at Model Yene som skal selges i Europa også kommer til å produseres i Europa. Det høres jo fornuftig ut om de kan sende demobiler fra USA i forkant. Jeg aner ikke hvor vanskelig det er å tilpasse Amerikanske Yer til å følge europeisk standard. Men noe jobb er det jo. Ellers husker jeg de viste frem amerikansk Model 3 i Norge før de begynte å produsere europeiske versjoner

advale

#834
Sitat fra: turfsurf på onsdag 07. april 2021, klokken 17:25
1000km testen dreier seg ikke om rekkevidde. Er det så vanskelig å forstå?
La oss si bil 1 har 300km rekkevidde men klokker inn 10t, mens bil 2 har 450km rekkevidde men klokker inn 12t. Hvilket har feid hvem av banen på 1000km? (og 800km er det mest erketypiske elbilmotstandere drar frem for å disse elbiler...)

Simen1

Sitat fra: kodax på onsdag 07. april 2021, klokken 16:08
Sitat fra: Simen1 på onsdag 07. april 2021, klokken 14:23..Det er ikke bare greit men også deilig med 30 minutter "pålagt" ladepause hver 4. time på norske veier, eller hver 3. time på autobahn.
Det største minuset med ladepauser er at ladestasjonene sjeldent er der man naturlig ville stoppet for en rast pga fin natur, spennende område o.l. Man blir bra lei av Burger King nedover i Europa..
Det er heldigvis en del unntak fra den regelen. Det er bare å "stemme med lommeboka" og velge de bra plassene. Jeg har funnet meg en del favoritter og noen jeg ikke vil tilbake til, men kunne godt tenkt meg en nettsamfunn-basert guide så jeg kan ta bedre valg på ukjente steder.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

turfsurf

Sitat fra: advale på onsdag 07. april 2021, klokken 23:29
La oss si bil 1 har 300km rekkevidde men klokker inn 10t, mens bil 2 har 450km rekkevidde men klokker inn 12t. Hvilket har feid hvem av banen på 1000km? (og 800km er det mest erketypiske elbilmotstandere drar frem for å disse elbiler...)
Igjen. Vet ikke hvordan jeg skal si dette tydeligere:

REKKEVIDDE HANDLER IKKE OM Å KOMME FORTEST MULIG FREM PÅ ETT GITT ANTALL KILOMETER.

Om så Ioniq kjøre 1000km testen dobbelt så fort som TMY så har den ikke bedre rekkevidde.

Sier ikke at det ikke er bra, men det er ikke det samme.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

advale

#837
Det er hva eksemplet mitt viser, at rekkevidden ikke betyr alt(!).  Såpass er vi enig der. Men virker som du bare skal skrike istedenfor å ta imot input.

Du vil helst ha frihet som en diesel-bil og setter likhetstegn som rekkevidde. Selvfølgelig handler rekkevidde hvor langt man kan kjøre. Test på 1000km betyr at man også må ta med ladetiden. Huff, jeg legger saken død nå. Kommer ingen vei uansett.

turfsurf

#838
Sitat fra: advale på torsdag 08. april 2021, klokken 02:14
Det er hva eksemplet mitt viser, at rekkevidden ikke betyr alt(!).
Nei, der er vi enige. Det du sa opprinnelig var at rekkevidde ikke betyr noe siden Ioniq 5 var raskere på 1000km testen.

Det har du gjentatt tre ganger, men gjør det ikke noe mere sant.

Når en elbil lader raskt nok, så er rekkevidde viktigere enn ladefart. Da trenger jeg ikke ladefart.

Om jeg bruker 10 eller 11 timer på 1000km testen er mye mindre viktig enn å være tvungen til å stoppe på alle Ionity stasjoner eller superladere jeg passerer.

Ja, jeg vil ha frihet til å kjøre litt på dagen, hekte på en henger på ettermiddagen og kjøre på hytta uten å måtte tenke på lading.

Får man den type rekkevidde vil å behovet for hurtiglading forsvinne som dugg for solen, og være ett behov kun på de ekstra lange motorveiturene.

Og for å holde oss litt til tema, jeg håper Tesla tar ut optimaliseringen med den nye batteripakken i lengre rekkevidde. Og blir WLTP oppdatert på samme hvis som EPA ble i USA, så vil vi fort se 60 mil med TMY.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

DeepFu

Sitat fra: turfsurf på torsdag 08. april 2021, klokken 05:59

...Får man den type rekkevidde vil å behovet for hurtiglading forsvinne som dugg for solen, og være ett behov kun på de ekstra lange motorveiturene...


Og det mener jeg vil være helt krise. Det som vil gjøre det lønnsomt, og mulig å bygge ut hurtigladere på en sånn måte at man KAN ta de lange turene, er at folk bruker de litt som bensinstasjoner i det daglige. Og da må prisen på hurtiglading ned, og gjerne hastigheten opp.
TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA